۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین اهتمام لازم برای ساماندهی فضای مجازی وجود ندارد/ راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اولویت کشور است
کد خبر: ۳۴۴۴۱۱ نویسنده: فاطمه محمدبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۵ ساعت: ۱۰:۷ ↗ لینک کوتاه

نماینده مردم قزوین در مجلس:

اهتمام لازم برای ساماندهی فضای مجازی وجود ندارد/ راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اولویت کشور است

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: همه کشورهای دنیا قوانین خوبی را برای فضای مجازی کشورشان وضع کرده‌اند، فضای مجازی هم مثل مرزهای کشور نیاز به مراقبت و پاسبانی دارد تا مردم در این فضا بی‌پناه نباشند.

اهتمام لازم برای ساماندهی فضای مجازی وجود ندارد/ راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اولویت کشور است
فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ با بیان اینکه فضای مجازی ابزاری برای رسیدن به یکسری اهداف و آرمان‌ها است، اظهار کرد: ما براساس اعتقادات و سبک زندگی ایرانی اسلامی درصدد هستیم تا در زمینه‌های مختلف علمی، فکری، پرورشی فرهنگی، مذهبی، اقتصادی و سیاسی از فضای مجازی استفاده کنیم.

وی افزود: قطعا وقتی ما یک راهی را احداث می‌کنیم برای آن حاشیه امن، یک نور و چراغ در نظر می‌گیریم؛ چراکه نمی‌توان ماشین‌ها را بدون هیچ زیرساختی در جاده‌ها رها کرد لذا در فضای مجازی هم طبق تاکید مقام معظم رهبری، نمی‌توان مردم را بی پناه در این راه رها کرد.

نماینده مردم قزوین در مجلس ادامه داد: گله مندی مقام معظم رهبری از نبود اهتمام لازم برای ساماندهی فضای مجازی کاملا مشهود است به طوری که تاکید داشتند عوامل مسلط بین‌المللی بر فضای مجازی به شدت فعال هستند و تاکید مکرر بر تشکیل شبکه ملی اطلاعات و شورای عالی مرکز ملی فضای مجازی و شرکت سه قوه در این مرکز را دارند.

این مقام مسئول تصریح کرد: از آنجایی که ما ملت ولایتمداری هستیم و مقام معظم رهبری برای فرزندان و کشور نگران و دغدغه‌مند هستند، باید قوانینی را برای فضای مجازی تدوین کنیم، لذا این طرح‌ها در کنار طرح‌های اقتصادی که پیش می‌بریم نیز بررسی می‌شود.

محمدبیگی تاکید کرد: به خاطر مشکلات اقتصادی مردم هم که شده باید فضای مجازی را سامان دهیم؛ برای مثال ساماندهی تراکنش‌های مالی یکی از طرح‌هایی است که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: بدون شک ایجاد شبکه ملی اطلاعات باعث ناراحتی کشورهایی می‌شود که افسار پیام رسان‌های خارجی را در دست دارند چون قدرت راهبری آن‌ها کاهش می‌یابد و قدرت کنترل فضای مجازی کشورها را از دست می‌دهند.

رژیم مصرف دیجیتال فعلی کشور رها و بدون مرز است

این نماینده مجلس عنوان کرد: ما نباید وارد جوسازی‌ها شویم و مجلس با قدرت به حرکت خود ادامه می‌دهد چراکه این مجلس، مجلس امید و انتظار است و مردم از ما انتظار دارند که قوانین مناسب در حوزه فضای مجازی تعیین شود؛ این مسئله که سال‌هاست معطل مانده‌ نیز در دستور کار مجلس قرار دارد.

این مقام مسئول در ادامه گفت: همه کشورهای دنیا قوانین خوبی را برای فضای مجازی کشورشان وضع کرده‌اند، فضای مجازی هم مثل مرزهای کشور نیاز به مراقبت و پاسبانی دارد تا مردم در این فضا بی‌پناه نباشند؛ ما می خواهیم برای سبد مصرف دیجیتال مردم در این فضا مقررات بگذاریم و آن را قانونمند کنیم.

نماینده مردم قزوین در مجلس با بیان اینکه همه قوانین در جهت ایجاد مقررات برای فضای مجازی کشور است، عنوان کرد: متاسفانه اکنون رژیم مصرف دیجیتال فعلی کشور رها و بدون مرز است که قطعا در رویه اجتماعی و فرهنگی کشور اختلال ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: عمده مردم در فضای مجازی فعالیت دارند اما بستری برای فعالیت‌های داخلی ایجاد نشده است؛ در کنار استفاده از ظرفیت‌های موجود حمایت از پیام رسان‌های داخلی خیلی مهم است و در دستور کار ما قرار دارد چراکه وقتی از این پیام رسان‌ها حمایت نشود شاهد اتفاقاتی چون سرقت‌های مجازی و بی‌اخلاقی‌ها و امثال آن خواهیم بود.

نماینده مردم قزوین در مجلس ابراز کرد: هدف ما انسداد شبکه‌های اجتماعی، فیلترینگ یا امثال آن نیست و به طور صریح اینگونه شایعات و غرض ورزی‌ها را تکذیب می‌کنم، چراکه می‌خواهیم در یک فضای منطقی این مسئله و قانونگذاری در حوزه فضای مجازی پیگیری شود و در این گذار از نظرات کارشناسان و متخصصان هم استقبال می‌کنیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: هدف ما از ارائه این طرح ساماندهی و مدیریت فضای آشفته و بی در و پیکر شبکه‌های اجتماعی است؛ اینکه شایعاتی مبنی بر فیلترینگ در فضای مجازی دست به دست می‌شود، اصلا صحیح نیست و به نظر می‌رسد از آن سوی مرزها هدایت می‌شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه هیچ طرحی در مجلس مبنی بر فیلترینگ ارائه نشده است، گفت: عده‌ای در کشور نیز با شایعه پراکنی و نگران کردن مردم به دنبال ایجاد مانع در مسیر هدایت و ساماندهی فضای مجازی هستند.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان