۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ایجاد شبکه ملی اطلاعات امروز یک ضرورت جدی است/ کمیسیون دائمی فضای مجازی در مجلس راه‌اندازی شود
کد خبر: ۳۴۴۴۱۰ نویسنده: لطف‌الله سیاهکلی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۵ ساعت: ۹:۵۷ ↗ لینک کوتاه

عضو ناظر در شورای عالی فضای مجازی کشور:

ایجاد شبکه ملی اطلاعات امروز یک ضرورت جدی است/ کمیسیون دائمی فضای مجازی در مجلس راه‌اندازی شود

عضو ناظر در شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: باتوجه به اینکه فضای مجازی بخشی از زندگی انسان را دربرمی‌گیرد، باید تلاش کنیم تا یک کمیسیون دائمی در این فضا شکل بگیرد.

ایجاد شبکه ملی اطلاعات امروز یک ضرورت جدی است/ کمیسیون دائمی فضای مجازی در مجلس راه‌اندازی شود
لطف‌الله سیاهکلی در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین با اشاره به اهمیت شبکۀ ملی اطلاعات اظهار کرد: شبکۀ ملی اطلاعات، زیرساخت مناسبی برای فناوری‌های نوین، ارتباطات و ارائۀ خدمات است.
 
وی افزود: شبکۀ ملی اطلاعات یک زیست بوم شامل اشتغال، درآمد، معامله، جابه‌جایی کالا و هر نوع خدمت دیگر را برای کاربران فراهم می‌کند و یک پدیدۀ جالب از دستاوردهای انسان است.
 
رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین بیان کرد: هرچند گاهی شبکۀ ملی اطلاعات با شبکۀ اینترنت مترادف درنظرگرفته می‌شود، اما این دو متفاوت از هم هستند؛ این کج سلیقگی توسط برخی معاندان وجود دارد که شبکۀ ملی اطلاعات را معادل اینترنت درنظرگرفته می‌شود.
 
سیاهکلی یادآور شد: اگر در حوزۀ تکامل شبکۀ ملی اطلاعات گام برداریم، قطعا اثرات مثبت آن را در حوزه‌های مختلف زندگی لمس خواهیم کرد.
 
وی با اشاره به اهمیت تشکیل شورای عالی در زمینۀ شبکۀ ملی اطلاعات اضافه کرد: شبکۀ ملی اطلاعات ابعاد و شاخص‌های مختلفی را دربردارد و یک شبکه گسترده است؛ این شبکه ارتباطات جهانی دارد و دنیا به آن متصل می‌شود.
 
عضو ناظر در شورای عالی فضای مجازی کشور یادآور شد: هر اطلاعاتی که در شبکۀ ملی اطلاعات وجود دارد تقریبا تمام دنیا از آن بهره‌مند می‌شود؛ اگر روزی به دلایل مختلفی اینترنت بین‌المللی قطع شود، می‌توان از این شبکه بهره‌مند شد، به عبارت دیگر شبکۀ ملی اطلاعات مستقل است.
 
نمایندۀ مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس عنوان کرد: این تفکر را باید اصلاح کرد که پیگیری تمام امور به حاکمیت اختصاص دارد؛ بخش‌های مختلف شبکۀ ملی اطلاعات می‌تواند به بخش‌های دیگری از جمله بخش خصوصی واگذار شود.
 
تکلیف تولیدکنندگان فضای مجازی با راه‌اندازی کمیسیون مشخص می‌شود
 
وی اضافه کرد: باید بیاموزیم فعالیت‌های مربوط به مردم را به آنها واگذار کنیم؛ بخش مهمی از فعالیت شبکۀ ملی اطلاعات توسط مردم و بخش خصوصی قابل انجام است و باید واگذاری امور غیرحاکمیتی به مردم را مدنظر داشته باشیم.
 
سیاهکلی تصریح کرد: باید بدانیم چه اموری را حاکمیت و چه اموری را مردم می‌توانند انجام دهند؛ گاها بسیاری از اموری که برای حاکمیت تعریف می‌شود، حاکمیتی نیست.
 
وی مطرح کرد: هنوز تعیین تکلیفی در زمینۀ محتوای فضای مجازی انجام نشده است؛ امیدواریم کمیسیون فضای مجازی در مجلس راه‌اندازی و مقررات تنظیم شود.
 
این مقام مسئول اضافه کرد: با راه‌اندازی کمیسیون فضای مجازی امیدواریم تکلیف تولیدکنندگان و تنظیم کنندگان محتوای فضای مجازی مشخص و قوانین و مقررات برای مردم ایمن شود و سوءاستفاده‌ای در این فضا صورت نگیرد.
 
نمایندۀ مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس گفت: شبکۀ ملی اطلاعات بسیاری از مسائل همچون امنیت، مالکیت معنوی محتوا و صحت آن را حل می‌کند؛ ما باید قوانین و مقررات برای آن تدوین و تنظیم کنیم و این قانون از تولید کننده حمایت کند.
 
وی ادامه داد: براساس دعوت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس، مقرر شد کمیتۀ فناوری و ارتباطات زیرمجموعۀ کمیسیون صنایع و معادن همکاری نزدیکی را با وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته باشد و فعالیت‌ها به صورت مشترک دنبال شود.
 
سیاهکلی در پایان بیان کرد: باتوجه به اینکه فضای مجازی بخشی از زندگی انسان را دربرمی‌گیرد، باید تلاش کنیم تا یک کمیسیون دائمی در این فضا شکل بگیرد و قوانین و مقررات متناسب بدون اتلاف زمان تولید شود و جامعه تحت مقررات در فضای مجازی زندگی کنند.
انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان