۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین امروز نبرد سنگینی در فضای مجازی حاکم است/ تحقق شبکه ملی اطلاعات وظیفه ذاتی دولت است
کد خبر: ۳۴۴۳۹۶ نویسنده: مریم ضیائی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۴ ساعت: ۱۴:۳۷ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین:

امروز نبرد سنگینی در فضای مجازی حاکم است/ تحقق شبکه ملی اطلاعات وظیفه ذاتی دولت است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین گفت: اگر فضای مجازی نظام‌مند و ساختارمند نشود؛ چه به لحاظ امنیتی و چه به لحاظ روانی آفات وحشتناکی را در پی دارد که شیوع این آفت‌ها به طور لحظه‌ای اتفاق می‌افتد.

امروز نبرد سنگینی در فضای مجازی حاکم است/ تحقق شبکه ملی اطلاعات وظیفه ذاتی دولت است
مریم ضیائی در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ با بیان اینکه اکنون در یک جنگ ترکیبی قرار داریم، اظهار کرد: میدان اصلی این جنگ ترکیبی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است؛ به طوری که در این فضا نیروهای خودی و غیرخودی به راحتی قابل احصاء نیست.

وی افزود: همان طور که می‌دانیم اکنون چندین هزار کاربر فیک در فضای مجازی فعالیت می‌کنند که بخش اعظمی از آن مربوط به منافقین است و با هدف سیاه نمایی و ضربه به نظام و کشور ما عملیات‌های روانی را در این فضا راه‌اندازی می‌کنند که بازخورد آن را در موارد مختلف در فضای حقیقی مشاهده می‌کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین گفت: اگر فضای مجازی نظام‌مند و ساختارمند نشود؛ چه به لحاظ امنیتی و چه به لحاظ روانی آفات وحشتناکی را در پی دارد که شیوع این آفت‌ها به طور لحظه‌ای اتفاق می‌افتد.

این فعال حوزه رسانه گفت: اگر در این فضا استقلال نداشته باشیم و اقتداری از خود نشان ندهیم و از طرفی هم تهدید به تحریم اینترنتی هم شویم و اقدامات خرابکارانه هم وجود داشته باشد نیز در این شرایط می‌توان پیش‌بینی کرد که چه آسیب‌ها و مشکلاتی را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: ارزیابی این شرایط نشان می‎دهد که باید شبکه ملی اطلاعات را داشته باشیم، شاید در این میان عده‌ای تصور کنند که محدودیت‌های جدی ایجاد خواهد شد در حالی که درواقع گردش اطلاعات در فضای داخلی خواهد بود و فضای امن داخلی ایجاد می‌شود.

برخی مسئولین نسبت به اجرای شبکه ملی اطلاعات مقاومت نشان می‌دهند

ضیائی ابراز کرد: باوجود اینکه رئیس جمهور، رئیس شورای عالی فضای مجازی است اما متاسفانه خروجی مناسبی را از این شورا مشاهده نکردیم و مورد رضایت نیست در حالی که مسئله شبکه ملی اطلاعات در برنامه توسعه وجود داشته است و دولت موظف به حمایت و اجرای آن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین با بیان اینکه اکنون رهاشدگی فضای مجازی بسیار مشهود است، اضافه کرد: راهکار و اجرای مدیریت این فضا در دست دولت است که وظیفه‌ای اجرایی است و باید بستر لازم برای اجرای شبکه ملی اطلاعات فراهم شود اما متاسفانه برخی مسئولین مخالف تحقق این امر هستند که کارشکنی‌ها باعث شده تا اجرایی نشود.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: برخی مسئولین نسبت به اجرای شبکه ملی اطلاعات مقاومت نشان می‌دهند در حالی که در راستای منافع ملی است و شاهد هستیم که بسیاری از کشورها مانند کره جنوبی این بسترها را فراهم کرده‌اند.

وی تصریح کرد: بدون شک شبکه ملی اطلاعات می‌تواند خدمات قابل توجهی را به کاربران ارائه کند و در صورت ایجاد مشکل در اینترنت بین المللی نیز بدون وابستگی به خارج می‌تواند این خدمات را به مردم خود ارائه دهد.

ضیائی با بیان اینکه اکنون نبرد سنگینی در فضای مجازی حاکم است، گفت: اگر این فضا را بدون پناه و مدیریت رها کنیم، آسیب جدی را ابتدا به ملت و کشور وارد می‌کند که شایعات و شبهات متعددی را در این فضا شاهد هستیم و در موضوعات مهم و کلان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور اثرات سوء و گاهی جبران ناپذیری دارد.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان