۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین بیماران تالاسمی با کمبود دارو روبرو هستند/ مردم با نذر خون در ماه محرم به کمک بیماران بشتابند
کد خبر: ۳۴۴۳۸۶ نویسنده: صابر خرم‌نیا تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۴ ساعت: ۸:۴۰ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت مدیره‌ی انجمن تالاسمی استان قزوین:

بیماران تالاسمی با کمبود دارو روبرو هستند/ مردم با نذر خون در ماه محرم به کمک بیماران بشتابند

عضو هیئت مدیره‌ی انجمن تالاسمی استان قزوین گفت: نیاز بیماران تالاسمی به خون یک نیاز واقعی است؛ این بیماران امروز با کمبود خون رو‌به‌رو هستند و در ساعت مشخصی که باید خون دریافت کنند، در شرایط سخت تأمین خون قرار دارند.

بیماران تالاسمی با کمبود دارو روبرو هستند/ مردم با نذر خون در ماه محرم به کمک بیماران بشتابند

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ ویروس کرونا چندماهی است در بین مردم استان‌های کشور از جمله استان قزوین جاخوش کرده و گویا قصد رفتن هم ندارد.

در چنین شرایطی باتوجه به شیوع ویروس کرونا، ترس مردم از شیوع این ویروس افزایش و میزان مراجعۀ آنها به مراکز انتقال خون استان کاهش یافته است و همین امر موجب شده تا نیاز بیماران به خون، افزایش یابد.

باورهای نادرست مردم در شرایط موجود کرونا، موجب شده است ترس ویروس کرونا همچنان در بین آنها جولان دهد و نیازهای خونی بیماران آنگونه که باید، تأمین نشود.

باتوجه به مطالعات صورت گرفته ویروس کرونا از طریق خون به افراد منتقل نمی‌شود و اهداکنندگان نباید تحت تأثیر این موضوع، مشارکت خود را در این امر خیر کم کنند.

ایام عزاداری سیدالشهداء فرصت مناسبی برای نذر خون و کمک مؤمنانه به بیماران نیازمند و تالاسمی است تا با تأمین نیاز خونی این بیماران، حیات دوباره‌ای به آنها بازگردانده شود.

یکی از اعضای هیئت مدیرۀ انجمن تالاسمی استان قزوین در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: در شرایط موجود شیوع کرونا، میزان استقبال مردم برای اهدای خون کاهش یافته است و بسیاری از بیماران تالاسمی دارای گروه‌های خونی مختلف با مشکل دریافت خون روبه‌رو هستند و دریافت خون این بیماران با تأخیر صورت می‌گیرد.

صابر خرم‌نیا افزود: ترس مردم از بیماری موجب شده تا میزان حضور آنها در پایگاه‌های انتقال خون و به تناسب مشارکت در تأمین خون بیماران تالاسمی کاهش یابد و مردم تمایلی برای اهدای خون نداشته باشند.

نیاز بیماران تالاسمی به خون یک نیاز واقعی است

وی بیان کرد: هرچند تلاش‌های بسیاری برای تشویق مردم در حوزۀ مشارکت تأمین نیازهای خونی بیماران تالاسمی انجام شده است؛ اما شیوع ویروس کرونا موجب شده تا مردم تمایلی به تأمین این نیازها نداشته باشند.

عضو هیئت مدیرۀ انجمن تالاسمی استان قزوین یادآور شد: نیاز بیماران تالاسمی به خون یک نیاز واقعی است؛ این بیماران امروز با کمبود خون رو‌به‌رو هستند و در ساعت مشخصی که باید خون دریافت کنند، در شرایط سخت تأمین خون قرار دارند.

خرم‌نیا اضافه کرد: تبلیغات بسیاری برای تشویق مردم در اهدای خون از سوی انجمن صورت می‌گیرد؛ اما همچنان با کمبود خون روبه‌رو هستیم و این موضوع به صورت جدی از سوی مردم و مسئولان در استان دنبال نمی‌شود.

این بیمار تالاسمی یادآور شد: ترس مردم از برخی از بیماران به ویژه بیماران تالاسمی موجب شده تا این بیماری ناشناخته بماند و همین امر موجب عدم استقبال آنها برای اهدای خون شده است.

عضو هیئت مدیرۀ انجمن تالاسمی استان قزوین عنوان کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته با سازمان بسیج رسانه، گروهی از اصحاب رسانه برای اهدای خون به مرکز انتقال خون مراجعه کردند که این امر اتفاق مناسبی برای تشویق مردم به اهدای خون بود.

احتیاج بیماران تالاسمی به دریافت خون

وی در ادامه به وضعیت تأمین نیازهای دارویی بیماران تالاسمی اشاره و مطرح کرد: داروهای مورد نیاز این بیماران کاهش یافته است؛ قبل از تحریم‌ها نخستین دارویی که مصرف می‌کردیم «دسفرال» بود که با تشدید تحریم‎ها، داروی ایرانی «نانوجید» ساخته شد و امروز به دلیل واردات یا تغییر قیمت‌ها، با کمبود تولید دارو روبه‌رو هستیم.

خرم‌نیا با اشاره به هزینه‌های بیماران تالاسمی گفت: هزینۀ هر بیمار تالاسمی، بستگی به پوشش بیمه‌ای متفاوت است؛ هر دارو و آمپولی که برای هر بیمار تالاسمی خریداری می‌شود شامل 17 هزار تومان است که این آمپول باید روزانه 4 عدد مورد استفادۀ بیمار قرار بگیرد.

این عضو هیئت مدیره اذعان کرد: نیاز هر بیمار تالاسمی به خون بستگی به شرایط جسمانی دارد؛ اما میانگین نیاز خونی هر بیمار به صورت ماهانه، دو واحد خونی در بزرگسالان است و این میزان در کودکان متفاوت و یک کیسۀ خون در هفته است.

وی اضافه کرد: از رسانه‌ها درخواست داریم تا نیازهای بیماران تالاسمی به خون اطلاع رسانی شود؛ چراکه این بیماری برای بسیاری از مردم ناشناخته است.

خرم‌نیا در پایان با اشاره به تشویق مردم برای نذر خون در ایام محرم تصریح کرد: از مردم دعوت می‌کنیم تا برای بررسی مشکلات بیماران تالاسمی و سرطانی در انجمن حضور داشته باشند و در جریان سختی این بیماران قرار بگیرند.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان