۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین عزاداران حسینی از روی عقل و ارادت دلداده سیدالشهدا شده‌اند/ توزیع ۲۵۰۰بسته معیشتی در قزوین
کد خبر: ۳۴۴۳۵۳ نویسنده: حجت الاسلام مصطفی مجیدی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۲ ساعت: ۱۶:۱۸ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل اوقاف استان قزوین:

عزاداران حسینی از روی عقل و ارادت دلداده سیدالشهدا شده‌اند/ توزیع ۲۵۰۰بسته معیشتی در قزوین

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: افرادی که به دنبال ایجاد دوگانگی بین سلامت مردم و عزاداری هستند غافل از آنند که عزاداران حسینی از روی عقل و ارادت دلداده سیدالشهدا شده‌اند.

عزاداران حسینی از روی عقل و ارادت دلداده سیدالشهدا شده‌اند/ توزیع ۲۵۰۰بسته معیشتی در قزوین

حجت الاسلام مصطفی مجیدی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به برنامه‌های اوقاف استان برای ایام محرم اظهار کرد: مجموعه اوقاف و امور خیریه متولی موقوفات است و بالغ بر 50 درصد موقوفات در کشور واستان متعلق به سیدالشهداست که شامل تعزیه‌داری، روضه خوانی، اطعام وعزاداری است.

وی افزود: امسال با توجه به شرایط کرونا در کشور و هجمه‌ای که به بحث سلامت و عزاداری آورده شد، عده‌ای منتظر آن هستند که یک دوگانگی بین عزاداری و سلامت در جامعه شکل دهند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: افرادی که به دنبال ایجاد دوگانگی هستند غافل از آنند که جامعه مذهبی، دینی و هیئتی اتفاقاً بر مبنای عقل، امام حسینی هستند نه صرفاً بر مبنای احساس، بلکه عزاداران حسینی از روی عقل و ارادت دلداده سیدالشهدا شده‌اند.

وی عنوان کرد: جامعه مذهبی و دینی وقتی بنا باشد که محفل و مجلسی برای اباعبدالله الحسین(ع) برپا کنند همچنان از روی ارادت و محبت و از سر عقل تصمیم خواهند گرفت و جان انسان‌ها را قطعا محترم می‌شمارند؛ زیرا امام حسین(ع) خون داد تا نفس‌ها را هدایت کند.

مجیدی بیان کرد: مجموعه اوقاف و امور خیریه نیز بر همین مبنا، هیئت امنای اماکن مذهبی، مساجد و بقاع متبرکه را توجیه کرده است و بنا داریم همانگونه که از ابتدای شیوع کرونا، اماکن مذهبی کارکرد خود را به جای برنامه‌های روزانه و هفتگی فرهنگی، مذهبی و عبادی صِرف، به کمک به حل مسئله کرونا در جامعه تغییر داد.

مراسم عزای حسینی در فضای باز اماکن مذهبی برگزار می‌شود

وی ابراز کرد: از جمله اقدامات انجام شده توزیع سبد معیشتی، اقلام بهداشتی، کمک به کادر درمان و امیدآفرینی فرهنگی در جامعه با راه‌اندازی کاروان شادی در ایام مناسبتی است.

این مقام مسئول گفت: امسال در ایام محرم بنا داریم که در راستای همین کارکرد فرهنگی امیدآفرینی و کمک به رفع مسائل پیش آمده به دلیل شیوع کرونا قدم برداریم و هم اینکه مراسم عزاداری را با شور و شعور حسینی در فضاهای باز اماکن مذهبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: مجالس امام حسین(ع) برپا خواهد شد؛ البته از تجمعات و دسته روی به بقاع متبرکه قزوین که به صورت همه ساله در ایام محرم اتفاق می‌افتاد؛ جلوگیری شده است. همه هیئات توجیه شده‌اند که هر هیئتی در مکان سر باز خود مراسم عزاداری را برگزار کند.

مجیدی عنوان کرد: در بحث اطعام و پذیرایی که با موقوفات و نذورات واقفین در ماه محرم انجام می‌شد با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر کمک به خانواده‌های بی بضاعت، مجموعه اوقاف نیز در این راستا قدم برداشت.

این مقام مسئول اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی و ممنوعیت پذیرایی و اینکه توزیع غذای گرم حتی به صورت بسته بندی در جلسات ممنوع است، تصمیم گرفتیم که به صورت جیره‌های خشک و بسته‌بندی شده، اقلام خوراکی، بهداشتی و بسته‌های فرهنگی را به صورت پک‌هایی آماده کرده و در بین جامعه هدف توزیع کنیم.

فعالیت فرهنگی بقاع متبرکه در فضای مجازی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین بیان کرد: دو هزار و 500 بسته از محل موقوفات آماده کردیم که ارزش ریالی هر بسته بالغ بر ۴۵۰ هزار تومان است و روز دوشنبه مصادف با چهارم محرم در قالب یک رزمایش در امامزاده حسین(ع) قزوین همراه با برگزاری مراسم عزاداری و عرض ارادات به سیدالشهدا توزیع خواهد شد.

وی تصریح کرد: در کنار بحث توزیع اقلام و برگزاری مراسمات عزاداری در بقاع متبرکه بحث فضای مجازی را هم به نام هر بقعه فعال کردیم که یک مبلغ در این فضا حضور دارد و برای کسانی که در کانال‌ها و گروه‌های متعلق به اماکن مذهبی حضور دارند تولید محتوا کرده و بحث ترویج فرهنگی را هم انجام خواهیم داد.

مجیدی عنوان کرد: همراه با توزیع اقلام خشک، فعالیت فرهنگی را هم انجام دادیم و براساس پویش عمومی "هر خانه یک حسینیه" در همه بسته‌ها یک پرچم متبرک به نام سیدالشهدا گذاشته شده که بر سر در منازل نصب شود.

وی عنوان کرد: یک دی وی دی از سخنان مقام معظم رهبری در باب فلسفه عاشورا تهیه شده همراه با دی وی دی مداحی و روضه خوانی و همچنین زیارت عاشورا و اربعین در قالب زیارت‌نامه‌های جیبی در این بسته‌های توزیعی قرار دادیم.

این مقام مسئول در پایان گفت: امیدوارم بتوانیم با یک عقلانیت کامل که برگرفته از مکتب اباعبدالله(ع) است و معتقدیم عزاداران سیدالشهدا پای مکتب امام حسین ایستاده‌اند محرم امسال را برگزار کنیم و این امر تودهنی محکمی باشد برای کسانی که در خیال باطل خود متصور ایجاد دوگانگی بین سلامت مردم و عزاداری سیدالشهدا هستند.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان