۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین برپایی روضه‌های خانوادگی نشاط را به خانواده‌ها بازمی‌گرداند/ هیئت‌ها عدم‌پایبندی دستگاه‌ها به قوانین ستاد کرونا را پیگیری می‌کنند
کد خبر: ۳۴۴۱۷۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۵/۲۵ ساعت: ۱۴:۲۲ ↗ لینک کوتاه

کارشناس دینی در مصاحبه با صبح قزوین:

برپایی روضه‌های خانوادگی نشاط را به خانواده‌ها بازمی‌گرداند/ هیئت‌ها عدم‌پایبندی دستگاه‌ها به قوانین ستاد کرونا را پیگیری می‌کنند

کارشناس مذهبی گفت: برای افزایش تاب‌آوری و تزریق معنویت به جامعه به ایجاد فضای معنوی عمومی در جامعه نیاز داریم و بزرگداشت سیدالشهدا(ع) یک برنامه معنوی است.

برپایی روضه‌های خانوادگی نشاط را به خانواده‌ها بازمی‌گرداند/ هیئت‌ها عدم‌پایبندی دستگاه‌ها به قوانین ستاد کرونا را پیگیری می‌کنند

حجت الاسلام سیدمهدی خضری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ درباره اهمیت برپایی مراسم عزاداری محرم و صفر اظهار کرد: ضرورت برگزاری ایام عزاداری سید و سالار شهیدان از چند جهت قابل بررسی بوده و از ابعاد مختلفی برخوردار است.

وی ادامه داد: در شرایط سختی و بلا، معنویت باعث تاب‌آوری جامعه و ملت می‌شود و وقتی سطح آن در جامعه تنزل یابد، تاب‌آوری و صبوری در برابر بلاهای طبیعی همچون کرونا و مشکلات اقتصادی کاهش یافته و در نتیجه آن بلا و مشکل گسترش پیدا کرده و مقابله با آن دشوارتر می‌شود.

این کارشناس مذهبی ابراز کرد: برای تزریق معنویت به جامعه به ایجاد فضای معنوی عمومی در جامعه نیاز داریم، برخی عبادات همچون نماز شب و مراسمات را صرفا بخش خاصی انجام می‌دهند اما بزرگداشت سیدالشهدا(ع) یک برنامه معنوی عمومی است که می‌تواند در تمام سطوح جامعه تزریق شود.

وی ادامه داد: به واسطه عظمت کار سیدالشهدا این امکان فراهم شده که جامعه به ایمان، معنویت و باور دست یابد، درواقع امام حسین(ع) روح معنویت و ایمان را در جامعه می‌دمد.

این واعظ اهل‌بیت(ع) عنوان کرد: ما در کنار رعایت مسائل بهداشتی به روحیه صبر نیاز داریم و همانطور که کارشناسان جهانی اعلام کرده‌اند این بلا کوتاه‌مدت نیست اما روحیه‌ای که در این زمانِ فرسایش، انسان‌ها را صبور نگه می‌دارد مطرح نمی‌شود.

وی افزود: انقلاب اسلامی در تمام مدت با تکیه بر فرهنگ امام حسین(ع) میدان‌های سختی را پشت سر گذاشته و موفقیت‌های مختلفی را کسب و به محوری مهم در مقابل نظام سلطه تبدیل شده است، از این منظر و برای عبور از این ابتلا به یاد سیدالشهدا(ع) نیاز جدی داریم.

بزرگداشت سیدالشهدا(ع) تاب‌آوری جامعه در برابر مشکلات را افزایش می‌دهد

خضری بیان کرد: روان‌شناسان بیان کرده‌اند که طی شیوع کرونا علاوه بر بروز بیماری در جسم با آسیب‌های روانی بسیاری مواجه شده‌ایم اما آمار لطمه‌های روحی کمتر مورد توجه قرار گرفته، این موضوع با یاد سیدالشهدا(ع) قابل حل است.

وی افزود: یاد امام حسین(ع) نه تنها باعث افسردگی نشده بلکه نشاط را به همراه داشته و افرادی که به آن تمسک می‌جویند کمتر دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند.

این کارشناس مذهبی گفت: در ایام کرونا برپایی مراسم به شکل سال‌های گذشته امکان‌پذیر نیست، برپایی روضه‌های خانگی و پخت غذا برای اعضای خانواده به نیت سیدالشهدا(ع) یکی از روش‌های عزاداری در این ایام است و با آن می‌توان نشاط و روحیه را به خانه‌ها بازگرداند.

وی با بیان اینکه حرکت و پویایی از نتایج یاد سیدالشهدا(ع) است، ابراز کرد: برپایی مراسم صرفا برای تسلی و نشاط نیست و حرکت را نیز به همراه دارد و برای پیشرفت در اقتصاد به فرهنگ عاشورا نیاز داریم، جامعه ما در بخش‌هایی عقب افتادگی دارد و با تکیه بر فرهنگ حسینی می‌توان در این زمینه‌ها پویا بود.

این واعظ اهل بیت(ع) عنوان کرد: برخی افراد به تفریح و شمال می‌روند که تعدادی از آن‌ها مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند در این شرایط ما باید مراقب باشیم تا در جامعه صف‌بندی و خط‌کشی برقرار نشود، زیرا این افراد نیز عاشق امام حسین(ع) هستند.

وی ادامه داد: برخی افراد مغرض صرفا به جلسات امام حسین(ع) اشکال وارد می‌کنند، اما هیئت‌ها ثابت کرده‌اند که عموما مقید و پایبند بوده و مسئولیت‌پذیر هستند و نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند.

مسئولیت‌پذیری و رعایت نکات بهداشتی توسط هیئت‌ها

خضری تاکید کرد: در عین اینکه حفظ جان انسان‌ها برای ما دارای اهمیت است به معنویت، شور و شعور و عطر حسینی در جامعه نیاز داریم، هیئتی‌ها به این دو موضوع توجه داشته و با رعایت پروتکل‌ها مشکلی ایجاد نمی‌شود، طبق همین قاعده نمی‌توان بین حفظ سلامت و یا نیاز به معنویت یک مورد را حذف کرد و جمع بین این دو امکان پذیر است.

وی افزود: امسال علاوه بر مسئولیت‌پذیری به استفاده از خلاقیت‌ها و ظرفیت‌های جدید نیاز است و ما دارای جوانان و خانواده‌های خلاقی هستیم و می‌توانیم متناسب با شرایط یاد سیدالشهدا(ع) را زنده نگه داریم.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: سیدالشهدا(ع) باب نجات امت است و برای نجات یافتن به توسل و تمسک نیاز داریم و این امر حتی با زدن پرچم بر سر در منازل، روضه خانگی، کمک به هیئت‌ها و حضور در مراسمات با رعایت پروتکل‌ها قابل تحقق است.

وی عنوان کرد: برگزاری هیئت و انتخاب مکان مناسب و تامین نیازهای مورد نظر به چند روز زمان نیاز دارد، در هر صورت برپایی مراسم در فضای باز و متناسب با شرایط با دشواری‌هایی همراه است.

خضری ادامه داد: چند هیئتی که با کارشکنی فرمانداری و برپایی مراسم در فضای باز مدارس با مشکل مواجه شده بودند اعلام کردند که مسئله حل شده و دو مورد نیز گفتند که در این راستا هنوز نامه‌ای به دست ما نرسیده است.

وی در ادامه گفت: هیئت‌ها به همان میزانی که به رعایت قوانین و مسائل بهداشتی پایبند هستند، مطالبه‌گر نیز بوده و پیگیر هستیم که اگر دستگاهی در چارچوب قانون تصویب شده ستاد کرونا عمل نکرد از آن‌ها مطالبه‌گری کنیم.

این کارشناس مذهبی در پایان بیان کرد: همه باید به قوانین تصویب شده پایبند باشیم؛ اما در برخی موارد متاسفانه این موضوع رعایت نمی‌شود.
انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان