۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین هزینه‌های نجومی ازدواج بسیار دشوارتر از بیماری کروناست/ دولت به جای سخت‌تر کردن شرایط، قیمت‌ها را کاهش دهد
کد خبر: ۳۴۴۱۶۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۵/۲۵ ساعت: ۹:۵۷ ↗ لینک کوتاه

زوج قزوینی:

هزینه‌های نجومی ازدواج بسیار دشوارتر از بیماری کروناست/ دولت به جای سخت‌تر کردن شرایط، قیمت‌ها را کاهش دهد

 زوج قزوینی گفتند: انتظار می‎رود با توجه به شرایط سخت اقتصادی که ایجاد شده دولت اقدام جدی برای کنترل و کاهش قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف از مسکن تا لوازم زندگی داشته باشد؛ چراکه این وضعیت در مقابل تشویق جوانان برای تشکیل خانواده یک تناقض بسیار بزرگ است!

هزینه‌های نجومی ازدواج بسیار دشوارتر از بیماری کروناست/ دولت به جای سخت‌تر کردن شرایط، قیمت‌ها را کاهش دهد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ شاید فکرش را هم نمی‌کردیم روزی پیش آید که از کوچک‌ترین تا بزرگترین فعالیت‌های انسان تحت تاثیر یک ویروس ذره بینی قرار گیرد به طوری که او را خانه نشین کند.

بدون شک همه ما برنامه‌های زیادی داشتیم که در سایه این ویروس منحوس لغو شد؛ در ابتدای امر تصور بر این بود که “کرونا” بیشتر از چند روز یا در نهایت یک ماه میهمان ما نخواهد بود اما امروز خیلی از ما به معنای واقعی “کنگر خوردن و لنگر انداختن” به طور کامل پی بردیم!

از هر چیزی که بگذریم، کرونا برای جوانانی که خانه بخت انتظارشان را می‌کشید، بدترین ضدحال بود! خیلی‌ها مراحل آشنایی را گذرانده و ریش و قیچی را به دست بزرگترها داده بودند تا بنای مراسم بله بران و عقد را بگذارنند؛ برخی دوران نامزدی را گذرانده و حالا می‌خواستند بساط عروسی را برپاکنند و عده‌ای هم تازه آستین بالا زده بودند تا قدم اول آشنایی را بردارند.

خلاصه اینکه کرونای سنگ‌دل تمام کاسه و کوزه جوانان دمِ بخت را در هم شکست و بماند که خیلی‌ها هم به اجبار باید فراق یار را تا برقراری وضعیت سفید تحمل کنند؛ البته خیلی‌ها هم دل به دریا زدند و بساط عقد و عروسی کرونایی را چیدند و به هر نحوی بود به سرمنزل مقصود رسیدند.

به طوری کلی امروز از هر لحاظ اگر دست روی دل جوانان بگذاریم داغ است! و شاید ” حال من خوب است اما تو باور نکن…” مختصر و مفیدترین جوابی باشد که کف دست شما بگذارند؛ بماند که پشت این جمله کوتاه، قصه هزار و یک شب نهفته است.

قیمت سکه و طلا که هر لحظه اوج می‌گیرد، قیمت مسکن و اجاره بها که صاحبخانه شدن یا حتی اجاره یک آپارتمان کوچک را به رویا تبدیل کرده است، کسادی کسب و کارها و حتی قطع درآمدها که خیلی‌ها را بیکار کرده است از جمله مشکلاتی است که به جوانان دهن کجی می‌کند و هر روز بیشتر از دیروز آن‌ها را از تشکیل زندگی و ازدواج دلسرد می‌کند.

معصومه و مصطفی دو زوج جوان قزوینی هستند که حدود شش ماه از دوران نامزدیشان می‌گذرد و اکنون در پیچ و خم رفتن به زیر سقف مشترک مانده‌اند، آن‌ها با وجود اینکه مراسم خواستگاری و عقد ساده‌ای را پشت سرگذاشتند اما در شرایط فعلی حتی برگزاری یک مراسم ساده هم به دغدغه‌ای بزرگ برایشان تبدیل شده است.

این زوج با بیان اینکه آشنایی آن‌ها توسط واسطه و به صورت سنتی اتفاق افتاده است، می‌گویند: شش ماه از نامزدیمان می‌گذرد و تصمیم داشتیم که با برگزاری جشن عروسی در سال جدید زندگی مشترکمان را آغاز کنیم.

آن‌ها ادامه می‌دهند: اما متاسفانه شیوع ناگهانی بیماری کرونا تمام برنامه‌های ما را نقش بر آب کرد؛ به طوری که حتی مراسم عقدمان بدون حضور بستگان درجه یک یعنی خواهر و برادرهایمان برگزار شد.

این زوج با بیان اینکه خانواده‌ها با درک شرایط، ما را در برگزاری مراسم بدون تشریفات همراهی کردند؛ ابراز می‌کنند: شاید بتوانیم مراسم عروسی را هم مانند خواستگاری و عقد بسیار ساده داشته باشیم یا اینکه اصلا برگزار نکنیم، اما مسئله مهم به هزینه تهیه لوازم و جهیزیه و مسکن برمی‌گردد که به هر حال از ضروریات تشکیل زندگی است.

آن‌ها می‌گویند: از بسیاری هزینه‌های جانبی چشم پوشی کرده‌اند و خانواده‌ها در این میان بسیار نقش کلیدی دارند، به طوری که خانواده عروس می‌تواند کم توقع‌تر باشد و خانواده داماد هم از نظر مالی به داماد کمک کنند.

این زوج قزوینی تصریح می‌کنند: مسکن، طلا و خرید جهیزیه مهمترین هزینه‌ای است که گریبان گیر جوانان برای ازدواج است، اکنون حدود ۷۰_۸۰ میلیون هزینه رهن منزل مسکونی است، قطعا این مبلغ برای جوانان که زندگی مشترک را تازه آغاز کرده‌اند، زیاد است.

آنها درباره سخت‌گیری در هزینه ازدواج بیان می‌کنند: حساسیت در بحث هزینه‌های ازدواج باعث می‌شود که رابطه‌ها سردتر شود و جوانان اول زندگی زیر بار سنگین قرض و مخارج بی‌جا بروند.

این زوج جوان در پایان تاکید می‌کنند: اکنون انتظار می‎رود با توجه به شرایط سخت اقتصادی که ایجاد شده نیز دولت اقدام جدی برای کنترل و کاهش قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف از مسکن تا لوازم زندگی داشته باشد؛ چراکه این وضعیت در مقابل تشویق جوانان برای تشکیل خانواده یک تناقض بسیار بزرگ است! پس بنابراین وظیفه اصلی مسئولین تسهیل در شرایط ازدواج است نه سخت‌تر کردن این امر!

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ این زوج قزوینی تنها یک مورد از چندین جوانی است که در شرایط ابتدایی تشکیل زندگی با مشکل مواجه هستند و جدا از شرایط کرونا به طور کلی حتی برای برگزاری یک مراسم ساده هم با مخارج نجومی مواجه هستند.

امروزه با توجه به شرایط بیماری کرونا بسیاری از زوج‌های جوان با همراهی خانواده‌ها حتی بدون گرفتن مراسم، زندگی مشترک را آغاز کردند اما به هرحال مخارج تامین مسکن و لوازم ضروری زندگی اجتناب ناپذیر است؛ بنا بر گفته این زوج قزوینی باید گفت که بهتر است مسئولین شرایط ازدواج را برای جوانان ایجاد کنند نه اینکه هر روز با افزایش قیمت‌ها مواجه شویم.

بدون شک تمامی کارشناسان امر و مسئولین ذی‌ربط بر این مسئله که ازدواج می‌تواند از بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی پیشگری کند، مُهر تایید می‌زنند بنابراین در یک جامعه اسلامی باید بستر این امر مهم به سهولت فراهم باشد.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان