۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین جریان تاریخی "مباهله" باید به‌خوبی تبیین شود/ امام علی(ع) سردمدار تقریب مذاهب است
کد خبر: ۳۴۴۱۴۳ نویسنده: محسن حق‌شناس تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۵/۲۴ ساعت: ۸:۵۵ ↗ لینک کوتاه

دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر در استان قزوین:

جریان تاریخی "مباهله" باید به‌خوبی تبیین شود/ امام علی(ع) سردمدار تقریب مذاهب است

دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر در استان قزوین گفت: با نگاهی عمیق و منصفانه به جریان مباهله می‌توان به خاص‌ترین فضیلت امیرالمؤمنین(ع) پی برد؛ چنانچه این فضیلت در طول تاریخ زبانزد عام و خاص بوده است.

جریان تاریخی "مباهله" باید به‌خوبی تبیین شود/ امام علی(ع) سردمدار تقریب مذاهب است

محسن حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، درباره فضائل روز مباهله اظهار کرد: وقایع تاریخی اسلام بسترساز مناسبی برای آشکار شدن فضایل امام علی(ع) بوده، لذا حائز اهمیت و قابل بررسی است.

وی افزود: جریان مباهله در زمان پیامبر اسلام هنگامی رخ داد که مسیحیان نجران خدمت ایشان رسیدند و درباره عیسی‌بن‌مریم با آن حضرت گفت‌وگو کردند و به نتیجه نرسیدند، لذا بنا شد هرکسی که دعایش برآورده می‌شود کسانی را بیاورد که برای مستجاب الدعوه ارزشمند باشند.

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر در استان قزوین بیان کرد: مسیحیان با خود اینگونه تصمیم گرفتند که اگر فردا خواستیم با محمد(ص) مباهله کنیم هرگاه او با زن و فرزندش برای مباهله آمد، مباهله نکنید و اگر با یاران و اصحابش حضور یافت به مباهله بپردازید و بدانید که بر حق نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: در آن روز پیغمبر(ص) دست علی(ع) را گرفته و همراه با امام حسین و امام حسن(ع) و فاطمه زهرا(س) حرکت می‌کرد، با این حال برای مباهله آمد و مسیحیان هم با ابوحارثه که مقدم دیگران بود برای مباهله حضور یافتند.

حق‌شناس ابراز کرد: با نگاهی عمیق و منصفانه به جریان مباهله می‌توان به خاص‌ترین فضیلت امیرالمؤمنین(ع) پی برد؛ چنانچه این فضیلت در طول تاریخ زبانزد عام و خاص بوده است.

وی اظهار کرد: علامه طباطبایی نقل کرده است که ما تعبیری در امیرالمومنین(ع) بالاتر از (وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ) نداریم، لذا با نگاهی عمیق و منصفانه به جریان مباهله می‌توان به خاص‌ترین فضیلت امیرالمؤمنین(ع) پی برد.

این مقام مسئول تشریح کرد: امام علی(ع) دارای نهایت فضل و کمال و در عصمت و علم همتای پیامبراکرم(ص) است به طوریکه خداوند علی(ع) را در آیه قرآن نفس و جان پیامبر خوانده است.

حق‌شناس با بیان اینکه وقایع اسلامی از زوایای روایی و فقهی بسیار حائز اهمیت است، گفت: یکی از اموراتی که بنیاد غدیر طی چند ساله گذشته برگزار می‌کند همایش غدیر است؛ در گذشته همایش غدیر چند وجه داشت که با تبیین آن برای روحانیون و مبلغین بنا شد تا این فرازها را برای آگاه‌سازی مردم در مساجد اعلام کنند.

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر در استان قزوین با اشاره به اینکه امام هادی(ع) صاحب زیارت جامعه کبیره هستند، ادامه داد: یکی از موضوعاتی که از امام هادی علیه السلام صادر شده و کمتر به آن پرداخته شده0 زیارت غدیریه است.

وی بیان کرد: علاوه بر امام علی(ع)، امام رضا(ع) و امام هادی(ع) همچنین در مورد غدیر زیارت دارند به طوریکه در آن عمق معانی ولایت و جایگاه و انتخاب امام را به ما آموزش می‌دهد.

این مقام مسئول تصریح کرد: هر چه بیشتر مباحث مباهله و زیارت غدیریه مطرح شود مردم بیشتر با امامت و ولایت آشنا خواهند شد به طوریکه امام مرکز وحدت است.

غدیر محور وحدت انسان است

حق‌شناس اذعان کرد: به جرات می‌توان گفت حضرت علی(ع) سردمدار تقریب مذاهب است به طوریکه ما در تقریب مذاهب چیزی نظیر حضرت علی(ع) نداریم، چراکه بعد از 1400 سال می‌بینیم که برخی در نظر دارند مبانی مختلف  اسلام را مقابل هم قرار دهند داعش و القاعده بسازند و تمام این امور برای این است تا قسمتی از اسلام را تحریف کرده و تضاد و عناد ایجاد کنند.

حق‌شناس گفت: خیلی از اتفاقات جهان اسلام در سایه گفت‌وگوی عالمانه حل خواهد شد و محور این گفت‌وگوی عالمانه حضرت علی(ع) است.

این مقام مسئول گفت: با نگاهی گذرا به نهج البلاغه خواهیم دید که بی‌شک جدی‌ترین منادی وحدت حضرت علی(ع) است.

وی در ادامه گفت: بسیاری از کسانی که حضرت علی(ع) را مورد بحث قرار می‌دهند علمشان به حوزه ولایت و امامت زیاد نیست و همین عامل سبب ایجاد تناقض در آنها خواهد شد.

حق‌شناس با بیان اینکه غدیر محور وحدت انسان است، گفت: در آینده برنامه‌ای تنظیم می‌شود و مسیر انسانیت در جهتی حرکت می‌کند که پیامبر مکرم اسلام آن را به برکه پربرکات غدیر تفسیر کرده‌اند.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان