۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین ساده زیستی، خشت اول زندگی زوج قزوینی بود/ قصه مرضیه‌ی ورزشکار و مجتبی خواندنی است
کد خبر: ۳۴۴۱۳۹ نویسنده: زوج جوان قزوینی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۵/۲۳ ساعت: ۱۵:۱۹ ↗ لینک کوتاه

روایت صبح قزوین از یک ازدواج آسان و شیرین؛

ساده زیستی، خشت اول زندگی زوج قزوینی بود/ قصه مرضیه‌ی ورزشکار و مجتبی خواندنی است

مرضیه و مجتبی کریمی دوجوان قزوینی هستند که در سایۀ توکل بر خدا و با تأسی از زندگی امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و شهداء، تابوی سنت‌های سختگیرانه و تجمل‌گرایانه ازدواج را شکستند و زندگی جدید خود را شروع کردند.

ساده زیستی، خشت اول زندگی زوج قزوینی بود/ قصه مرضیه‌ی ورزشکار و مجتبی خواندنی است

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، موضوع ازدواج از جمله موضوعات اساسی و پایۀ زندگی هر انسانی بوده که در قرآن کریم تأکید ویژه‌ای به آن شده است.

اهمیت موضوع ازدواج در زندگی انسان به اندازه‌ای است که پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: «اذا تزوج الرجل احرز نصف دینه؛ کسی که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است».

گاها مشاهده می‌شود متاسفانه موجی از آداب و رسوم غلط در هر منطقه، مانع ازدواج به‌ هنگامِ جوانان می‌شود و در نتیجه سن ازدواج نیز روز به روز بالاتر رفته و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن در جامعه خود را نشان می‌دهد.

آداب و رسوم متفاوت ازدواج در مناطق مختلف که ریشه در فرهنگ آن منطقه دارد، گاهی به زیبایی این مراسم می‌افزاید؛ اما گاه مشکلاتی را برای ازدواج جوانان فراهم کرده و موجب می‌شود که جوانان تمایلی به ازدواج نداشته باشند.

در این میان زوج‎های جوانی هستند که زندگی مشترکشان را با تأسی از ساده زیستی زندگی شهداء و توکل بر خداوند آغاز و لحظات شیرینی را تجربه می‌کنند.

مرضیه و مجتبی کریمی دو زوجِ جوانِ قزوینی هستند که با توکل بر خدا و تأسی از زندگی امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) و شهداء، تابوی برگزاری مراسم تجمل‌گرایانه و سختگیرانۀ ازدواج را شکسته و زندگی جدیدی را شروع کردند.

این دو زوج جوان و انقلابی که یک سالی از زندگی مشترکشان می‌گذرد، دل به سبک و الگوی زندگیِ شهدا سپرده و شیرینی آن را در کنار هم تجربه می‌کنند.

مجتبی و مرضیه، از همان آغاز زندگی با یکدیگر عهد بستند که نکات اخلاقی و زندگی اسلامی را سرلوحۀ زندگیشان قرار دهند.

دوم مرداد ماه سال گذشته بود که زندگی مشترک دو زوج جوان قزوینی با خاطرات شیرین رقم خورد و عید غدیر به عنوان سرآغازِ فصلی جدید در تقویم زندگی مشترکشان ثبت شد.

مرضیه کریمی که از جوانان دهۀ هفتادی فعال در حوزۀ ورزشی و مربی کاراته است، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین در این خصوص اظهار می‌کند: در همان ابتدای شروع زندگی سعی کردیم ساده زیستی را سبک زندگی خود قرار دهیم و مراسم عقدمان را در سوم آذرماه سال گذشته، فارغ از هرگونه تجملات برگزار کردیم.

مجتبی کریمی، جوان دهۀ 60 قزوینی که از جوانان خوش ذوق و فعال در حوزۀ آی تی است و به صورت تخصصی در طراحی، برنامه نویسی و مدیریت محتوای شبکه‌های مجازی فعالیت دارد، از نحوۀ آشنایی با همسرش می‌گوید: تقریبا سه سال پیش بود که برای شرکت در مراسم دعای عرفه، در چهارانبیاء حضور داشتم و چله گرفته بودم تا فردی قابل اعتماد در مسیر زندگی مشترکم قرار بگیرد.

وی ادامه می‌دهد: همان روز و بعد از اتمام دعا، فضای مجازی و اینستاگرام را رصد می‌کردم که پست جالبی به چشمم خورد؛ در مخاطب مربوط به این پست که پروفایلش به عکسِ شهداء و بیوگرافی آن هم با عنوان خادم الشهداء مزین شده بود، تأملی کرده و احساس کردم این مورد، می‌تواند گزینۀ مناسبی برای ازدواجم باشد و اتفاقات خوبی رقم بخورد.

این جوان قزوینی مطرح می‌کند: اطلاعات این صفحه را دنبال کرده و آن را در اختیار خواهرم قرار دادم تا بتواند با مخاطب آن ارتباط بیشتری برقرار کند؛ خواهرم هم به بهانۀ پیگیری فعالیت‌های خادم الشهداء با مخاطب این صفحه ارتباط گرفت.

کریمی عنوان می‌کند: چند روزی از ماجرا گذشت و ارتباط خواهرم با مخاطب صفحۀ مجازی گسترده‌تر شد؛ در همان روزها، همسرم (مخاطب صفحۀ مجازی) برای برگزاری مسابقات کاراته به همراه شاگردانش در پارک بانوان حضور داشت.

وی اضافه می‌کند: صحبت‌های اولیه با حضور خواهر و مادرم در پارک بانوان صورت گرفت و روزِ بعد و در روز عید غدیر، من و همسرم با هم صحبت کردیم؛ افکار و اعتقادات ما نزدیک به هم بود و تصمیم به ازدواج گرفتیم.

ساده زیستی اهل بیت(ع) و شهداء، بزرگترین پشتوانۀ زندگی

این جوان قزوینی تصریح می‌کند: من و همسرم از همان ابتدا شرط کردیم که سیرۀ اهل بیت(ع) و ساده زیستی را در رأس زندگی مشترکمان قرار دهیم و باور داشتیم هیچ شخصیتی بزرگتر از شخصیت اهل بیت(ع) نیست.

کریمی ادامه می‌دهد: ما زندگی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) و شهداء را الگو قرار دادیم و تصمیم گرفتیم رفتارهای اخلاقی ما نیز همانند این بزرگان باشد.

به گزارش صبح قزوین، تجمل گرایی و افزایش قیمت طلا و سکه موجب شده تا بسیاری از جوانان به دلیل نداشتن شرایط مالی مناسب تن به ازدواج ندهند، اما دو زوجِ جوانِ قزوینی با انتخاب ساده زیستی، فصل مشترک زندگیشان را رقم زدند.

مرضیه کریمی در این خصوص عنوان می‌کند: انتخاب من و همسرم برای خرید طلای عروسی، بسیار ساده بود و ترجیح دادیم طلایی با عیار پایین انتخاب کنیم.

وی می‌گوید: خریدهای عروسی را ساده انتخاب کردیم و هدفمان، ترویج ساده زیستی در بین دوستانمان بود؛ هرچند از همان ابتدا، نسبت به انتخابمان انتقادهایی نیز از سوی اطرافیان صورت می‌گرفت اما بر اجرای تصمیم خود مصمم بودیم.

این جوان قزوینی تصریح می‌کند: برخلاف هزینه‌های قابل توجهی که امروز در عروسی‌ها صرف می‌شود، هزینۀ عروسی ما از همان آغاز نامزدی تا زمان عروسی بیش از 30 میلیون تومان نبود و سعی کردیم با کمترین هزینه مراسم ازدواج را برگزار کنیم.

کریمی تصریح می‌کند: تجمل گرایی امروز بهانه‌ای شده تا جوانان نسبت به ازدواج راغب نباشند؛ اما هر اندازه انسان زندگی را آسان بگیرد، زندگی کردن نیز به همان اندازه آسان می‌شود؛ ضمن اینکه هراندازه فرد شرایط همسرش را درک کند، زندگی برایش شیرین، آسان و لذت بخش خواهد شد.

وی می‌گوید: با اندکی تأمل در زندگی شهداء متوجه می‌شویم که ساده زیستی در زندگی آنها جاری بوده است؛ ما هم با تأسی از شهداء زندگی مشترکمان را شروع کردیم؛ هرچند انتقادهای بسیاری را از اطرافیانمان برای انتخاب این سبک و الگو شنیدیم اما یاری و عنایت شهداء در این مسیر بسیار دلگرم کننده بود.

جوان قزوینی تصریح می‌کند: ساده زیستی موجب شد تا امروز و بعد از گذشت یک سال از زندگی مشترک، احساس خوبی نسبت به زندگی مشترک داشته باشم.

مجتبی کریمی هم در این خصوص تصریح می‌کند: یکی از شروط ما، توصیۀ اخلاقی و معنوی به صورت روزانه در مدت 5 دقیقه برای هم بود، در صورتی هم که طرف مقابل آن را انجام نمی‌داد، با پرداخت جریمه، آن را جبران می‌کرد.

وی ادامه می‌دهد: جریمه‌های ما، ختم هزار صلوات، قرائت زیارت عاشورا و یا قرآن بود، یا باید حدیثی را تفسیر می‌کرد.

جوان قزوینی تصریح می‌کند: به جوانان پیشنهاد می‌کنم، ازدواج را سخت نگیرند زیرا هر اندازه سخت بگیرند خودشان متضرر می‌شوند؛ هر اندازه انسان زندگی را ساده‌تر شروع کند به همان میزان ذهنش راحتر خواهد بود.

کریمی عنوان می‌کند: جوانان با انتخاب‌های ساده، می‌توانند از مشکلات ناشی از بدهی و قرض فارغ شوند و خود تصمیم گیرندۀ زندگیشان باشند؛ آنها می‌توانند به جای تکیه به دیگران، از ظرفیت‌های خود استفاده کنند.

به گزارش صبح قزوین، امروز که شرایط اقتصادی کشور ازدواج را برای جوانان مشکل کرده است، چه خوب است زندگی و سیرۀ شهداء و اهل بیت (ع)، الگوی زندگی جوانان قرار بگیرد تا این سنت پسندیدۀ الهی همچنان در جامعه جاری باشد.

مسلما الگوگیری از سبک و سیرۀ اهل بیت(ع) و شهداء می‌تواند راه روشنی را برای جوانان نسل امروز هموار سازد تا بتوانند شیرینی زندگی را تجربه کنند.
انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان