۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ۸۷۷ فقره پرونده منتهی به سازش شد/ جمع‌آوری سلاح‌های گرم و سرد در شهرستان تاکستان
کد خبر: ۳۴۴۱۲۳ نویسنده: حسین رجبی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۵/۲۳ ساعت: ۱۲:۲۲ ↗ لینک کوتاه

دادستان تاکستان:

۸۷۷ فقره پرونده منتهی به سازش شد/ جمع‌آوری سلاح‌های گرم و سرد در شهرستان تاکستان

دادستان تاکستان گفت: سال گذشته ۸۷۷ فقره پرونده در مجموع کلانتری‌ها و شعبات قضایی شهرستان تاکستان منتهی به سازش شد.

۸۷۷ فقره پرونده منتهی به سازش شد/ جمع‌آوری سلاح‌های گرم و سرد در شهرستان تاکستان

حسین رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، با اشاره به اقدامات انجام شده در دادستانی تاکستان اظهار کرد: با توجه به دستورالعمل رئیس قوه قضائیه مبنی بر کاهش جمعیت کیفری، این موضوع تحت عنوان اجرای طرح اصلاح پرونده‌های ویژه کیفری با 2 هدف کاهش جمعیت کیفری زندان و کاهش محکومات کیفری شهروندان در حال اجرا است.

دادستان تاکستان افزود: سال گذشته در حوزه قتل دو فقره پرونده با اقدام مثبت قاضی اجرای احکام حقوق کیفری در راستای انجمن حمایت از زندانیان منجر به 100 درصد سازش شد.

وی با اشاره به 877 فقره پرونده منتهی به سازش در مجموع کلانتری‌ها و شعبات قضایی شهرستان تاکستان عنوان کرد: سال گذشته 505 فقره پرونده در کلانتری‌ها و 372 فقره پرونده در شعبات دادرسی منجر به سازش شد که توقع بالاتری داشتیم؛ چراکه سازش منجر به کاهش محکومیت کیفری و زندان خواهد شد.

این مقام قضایی گفت: در زمینه کاهش عملیات کیفری بنا شد تا از قوانین تحلیل و تغییری که قانونگذار در اختیار ما قرار داده در موارد جرائم سبک به کار بگیریم، چراکه این امر منتهی به کاهش محکومات کیفری می‌شود. سال گذشته در این راستا در مقایسه با سال ماقبل آن 26 درصد رشد داشتیم و امسال در نظر داریم این آمار را به 50 درصد برسانیم.

رجبی افزود: در برخی جرائم غیرقابل گذشت مثل خیانت در امانت، کلاهبرداری با حدنساب 100 میلیون تومان، تخریب و سرقت نیز اقداماتی صورت گرفته به طوریکه میزان ورودی به زندان در این جرائم در سال گذشته که 461 فقره بود تا پایان سال نسبت به سال 97 با 8 درصد کاهش همراه بود.

وی اظهار کرد: در نظر داریم تمامی سلاح‌های گرم جنگی، شکاری غیرمجاز و سلاح‌های سرد نظیر قمه، شمشیر، چاقو و پنجه بوکس را جمع‌آوری کنیم تا با این حرکت بتوانیم علاوه بر جلوگیری از قتل، میزان ورودی پرونده‌ها به دستگاه‌های قضایی را کاهش دهیم.

دادستان تاکستان با اشاره به قتلی که در یکی از باغات نرجه اتفاق افتاده بود، گفت: این قتل در اثر درگیری و خصومت قبلی بین دو اتباع افغان رخ داد که در نهایت منجر به قتل یکی از آنها بر اثر چاقو شده بود؛ لذا اگر سلاح‌های سرد جمع‌آوری شوند هیجان و عصبانیت اشخاص نیز فروکش خواهد کرد.

وی ادامه داد: باید با همکاری و کمک رسانه‌ها بتوانیم میزان ورودی پرونده‌های خشن در شعبات شهرستان را به طور 100 درصد کاهش دهیم.

ایجاد بازارچه‌های سنتی در فضای پارکینگ‌های آزادراه قزوین- زنجان

این مقام قضایی گفت: در جلسه‌ای که با شهردار داشتیم بنا شد تا با صدور رای از سوی دستگاه قضایی از فضای پارکینگ‌های تعبیه شده در سطح آزاد راه قزوین- زنجان استفاده کرده و در آنها بازارچه‌های سنتی ایجاد کنیم.

رجبی بیان کرد: طی بازدیدی که با حضور شهردارها از مراکز اورژانس‌ شهرستان‌های اسفرورین، ضیاءآباد و تاکستان داشتیم متاسفانه هیچ کدام از وضیت مناسبی برخوردار نبودند که بنا شد نواقص آن برطرف شود.

وی بیان کرد: در خود شهر تاکستان پیگیر هستیم که زمینی در اختیار اورژانس قرار دهیم تا بتوانیم یک باند هلی‌کوپتر ایجاد کنیم که امیدواریم این امر ظرف چند ماه آینده ایجاد شود.

دادستان تاکستان در خصوص مسئله اتوگالری غفاری توضیح داد: این شخص چندین سال در استان و شهرستان تاکستان فعالیت داشته و ما اکنون به دنبال شفاف‌سازی هستیم تا در جریان روند خرید خودرو قرار گیریم و آن را از لحاظ قانونی و حقوقی بررسی کنیم تا بتوانیم پاسخگوی سوالات مردم باشیم.

وی افزود: روند تحقیقات در حال بررسی است و به محض رسیدن به نتیجه مشخص جهت شفافیت افکار عمومی به صورت اختصاصی مطرح می‌کنیم، اما توصیه می‌شود مردم تا زمانی که بررسی‌های قضایی به پایان نرسیده نسبت به عقد مضاربه اقدام نکنند.

این مقام قضایی ادامه داد: بررسی روند خرید خودرو هم به صورت روزانه در حال انجام است و در حال دریافت استعلام از شرکت‌های خودرویی هستیم اما تا اعلام نتیجه مشخص هیچ‌گونه ثبت‌نامی انجام نشود.

رجبی در خصوص پرونده باند اراضی گفت: این امر از جانب یک فرد غیربومی ساکن استان تهران، صورت گرفته به طوریکه این فرد نسبت به خرید 104 هکتار از زمین‌های خارج از محدوده شهر اقدام می‌کند تا بتواند به منظور اخذ تسهیلات از بانک‌ها و آزادسازی مجرمین استفاده کند.

دادستان تاکستان اضافه کرد: این شخص با چند نفر از اهالی شهرستان ارتباط برقرار کرده و توسط آنها به عنوان دلال اقدام به خرید این زمین‌ها می‌کند که در حین گذاشتن قرار وثیقه برای آزادی یکی از دوستانش که او هم ساکن تهران بود، زمانی که ارزش میلیاردی زمین را ملاحظه کردیم موضوع را در دست بررسی قرار دادیم.

وی افزود: طی انجام بررسی‌های بیشتر با همکاری کارشناسان متوجه شدیم که این موضوع صحت ندارد و قیمت روز تمام 104 هکتار 400 میلیون تومان است در حالیکه 74 میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده بودند.

سرقت‌های‌ خرد و مواد مخدر بیشترین جرائم در شهرستان تاکستان 

این مقام قضایی گفت: خوشبختانه با دقت نظر و تیزبینی رئیس کل دادگستری استان توانستیم این موضوع را کشف کنیم که در این پرونده 7 نفر دستگیر شده و یک نفر دیگر هم در حال دستگیری است.

وی اضافه کرد: تعدادی از این افراد در زندان و برخی با قرار وثیقه آزاد شدند و این پرونده طی یک ماه آینده به نتیجه می‌رسد و جهت صدور رای به دادگاه ارسال خواهد شد.

رجبی در خصوص رتبه‌بندی جرائم در شهرستان تاکستان گفت: جرائمی مانند سرقت‌های خرد، مواد مخدر، ضرب و جرح عادی ساده، تهدید به قتل یا مالی و توهین جزو جرائمی مشهودی هستند که به ترتیب اولویت بیشترین پرونده‌ها را در سطح این شهرستان به خود اختصاص داده‌اند.

دادستان تاکستان ادامه داد: بر اساس قانون جدید برای جرم توهین جزای نقدی در نظر گرفته شده است.

وی تشریح کرد: در زمینه جرم چاقوکشی باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد که سال گذشته در این رابطه همایش کنترل خشم برگزار شد و در نظر داشتیم در سال جاری هم چند همایش برگزار کنیم که متاسفانه با توجه به شیوع ویروس کرونا این امکان وجود ندارد، چه بسا این طرح می‌توانست تاثیر بسزایی در کاهش جرائم داشته باشد.

این مقام قضایی با بیان اینکه مکاتبات لازم در خصوص محصولات کشاورزی بخش ضیاءآباد انجام شده است، گفت: درخصوص ساماندهی وضعیت دست‌فروشان به شهردار پیشنهاد دادیم تا 5 قواره زمین برای فروش دست‌فروشان و وانت‌بارها در نظر بگیرد تا با اطلاع رسانی در سطح شهر بتوانند در مکان در نظر گرفته شده مستقر شوند.

رجبی ادامه داد: منتظر عملکرد شهرداری برای ساماندهی این وضعیت هستیم، بعد از اجرایی شدن طرح اگر افراد در مکان‌های در نظر گرفته شده مستقر نشوند خودروهای آنان را توقیف خواهیم کرد.

دادستان تاکستان در خصوص جمع‌آوری موتورسیکلت سواران و ایجاد مزاحمت در پیاده‌روهای سطح شهر گفت: تصمیم بر این است با ایجاد زیرساخت ورزشی رایگان، جوانان را به سمت ورزش سوق دهیم تا سطح جرائم در این زمینه کاهش یابد.

وی در خصوص پلمب مطب غیرمجاز دندانپزشکی در شهر تاکستان بیان کرد: انتظار داریم مردم هنگام مراجعه به مراکز درمانی به مجوز مطب‌ها توجه کنند و در صورت عدم داشتن مجوز موضوع را به مراجع قضایی اطلاع دهند، چراکه در صورت هرگونه اهمال خودشان مجبور به پرداخت هزینه.های گزافی خواهند شد.
انتهای پیام/۱۱۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان