۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین سن ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا به دوره جوانی رسیده است/ رشد ۱۰۰درصدی آمار مبتلایان و فوتی‌ها در آبیک
کد خبر: ۳۴۴۰۲۵ نویسنده: دکتر محسن چیت‌سازان تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۵/۱۹ ساعت: ۱۰:۵۵ ↗ لینک کوتاه

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک:

سن ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا به دوره جوانی رسیده است/ رشد ۱۰۰درصدی آمار مبتلایان و فوتی‌ها در آبیک

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک گفت: مهمترین و محوریترین اقدام برای پیشگیری از کرونا، عدم برگزاری اجتماعات است که در این صورت ظرف یک هفته آمار نزولی ابتلا را خواهیم داشت.

سن ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا به دوره جوانی رسیده است/ رشد ۱۰۰درصدی آمار مبتلایان و فوتی‌ها در آبیک

دکتر محسن چیت‌سازان در گفت‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به وضعیت کرونا در آبیک اظهار کرد: ماهیت ویروس کرونا اینگونه است که اگر مواجهات کم و روابط محدود شود، ویروس جایی برای انتقال پیدا نمی‌کند و موضوع خود‌به‌خود رفع می‌شود.

وی افزود: متاسفانه جهش ویروس کووید ۱۹ منجر به بیماری‌زایی بیشتر این بیماری می‌شود و با افزایش اجتماعات و روابط روزمره مردم، وضعیت تعادلی شهرستان آبیک را اکنون شاهد نیستیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک تصریح کرد: در شهرستان آبیک در فاصله اردیبهشت و خردادماه، ۳۵ روز پاک داشتیم به عبارتی ۵۰ درصد از روزهای این ایام پاک بودند؛ اما اکنون با افزایش تصاعدی تعداد مبتلایان و آمار بستری‌ها و متعاقبا افزایش فوتی‌ها مواجه هستیم.

این مقام مسئول بیان کرد: مجموع آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در شهرستان آبیک از اسفندماه تا ابتدای تیرماه معادل آمار تلفات از تیرماه تاکنون است، یعنی از ابتدای تیرماه تا امروز نزدیک به ۱۰۰ درصد رشد تلفات داشتیم.

وی عنوان کرد: متاسفانه سن ابتلا و سن مرگ و میر ناشی از کرونا به بازه جوانی کشیده شده و ابتلای سنین بین ۲۰ تا ۲۹ سال که تقریبا در دوره قبل نادر بوده را در این دوره بیشتر شاهد هستیم و بیشتر فوت شده‌ها نیز از بازه سنی زیر ۴۰ سال هستند.

چیت‌سازان افزود: برگشت به کار و فعالیت و روزمرگی و شاید هم غره شدن به نتایجی که در اردیبهشت و خرداد داشتیم و فراموشی و شاید غفلت همچنین مجاورت با استان به شدت آلوده البرز و سایر شهرستان‌های استان قزوین که در وضعیت زرد و بعضا قرمز قرار داشتند سبب افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌ها شد.

چیت‌سازان ابراز کرد: البته به یمن مداومت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و تلاشی که برای حفظ شهرستان به عنوان شهر پاک انجام شد تا همین چندروز پیش ما در وضعیت سفید قرار داشتیم.

وی در ادامه گفت: وقتی در یک مراسم چند صدنفر شرکت می‌کنند قطع به یقین به فاصله چند روز بعد از آن درصد قابل توجهی از حاضران مبتلا به بیماری کرونا می‌شوند و زمینه ابتلای سایرین را نیز فراهم می‌کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای جلوگیری از رشد بیماری و بازگشت به روند کاهشی ابتلا به کرونا در روزهای اردیبهشت و خرداد ماه امسال توصیه می‌شود که از برگزاری مراسمات، تجمعات و جشن‌ها و حتی جشن‌های خانگی خودداری شود.

استفاده از ماسک تا یک پنجم خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش می‌دهد

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک عنوان کرد: مهمترین و محوریترین اقدام برای پیشگیری از کرونا، عدم برگزاری اجتماعات است که در این صورت ظرف یک هفته آمار نزولی ابتلا را خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: محور بعدی برای کاهش روند شیوع کرونا، شناسایی سریع کسانی است که در حال ابتلا و یا در ابتدای بیماری هستند که در این زمینه همکاران ما در مرکز ۱۶ ساعته بیاضیان که مرکز منتخب کنترل و پیشگیری بیماری کروناست در خدمت همه همشهریان هستند.

چیت‌سازان با اشاره به علائم کرونا در بیماران گفت: تب و لرز، سرفه، تنگی نفس، خستگی، درد بدن، درد عضلات، سر درد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، گلودرد، آب‌ریزش بینی، تهوع و استفراغ و اسهال از جمله علائم بیماری کرونا است.

وی در مورد طول دوره مدت انتقال ویروس کرونا به دیگران گفت: دراین‌باره جواب بسیار واضح و دقیقی وجود ندارد؛ اما تمام منابع حداقل دو هفته را به افراد توصیه می‌کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک گفت: با توجه به اینکه در شرایط همه‌گیری بیماری هستیم حداقل تماس‌های عادی که قبل از بیماری وجود داشته را باید کنار گذاشته و از دست دادن و روبوسی کردن، بغل کردن و استفاده از ظروف مشترک و همین‌طور از تماس دست با دهان خودداری کنیم.

وی با اشاره به کلاهبرداری افراد سودجو در ایام شیوع کرونا بیان کرد: برخی شیادان با مبالغ گزاف داروهای معمولی را با تغییر نام در اختیار بیماران قرار می‌دهند که هیچ کدام از این موارد در بهترین حالت هم تاثیری ندارند و حتی ممکن است تاثیرات منفی و عارضه‌های خاصی را به مردم تحمیل کند.

چیت‌سازان تصریح کرد: تا این لحظه هیچ داروی مشخص و اختصاصی برای درمان بیماری کرونا تولید نشده و صرفا داروهای حمایتی وجود دارد که فقط در بیمارستان‌ها قابل تهیه و استفاده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: صرفاً بعد از ابتلاء به کرونا اقدامات نگهدارنده و حمایتی برای مبتلایان انجام می‌شود تا با تقویت سیستم ایمنی، بیماران بتوانند از بیماری و عوارض آن جان سالم به در ببرند.

وی در ادامه تأکید کرد: تنها داروی موثری که می‌توانیم در مورد آن صحبت کنید ماسک و پوشش‌هایی است که می‌تواند از انتقال ویروس از طریق تنفس و یا از تماس دست با دهان جلوگیری کند.

این مقام مسئول در پایان گفت: استفاده از ماسک می‌تواند تا یک پنجم خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهد و بررسی سازمان بهداشت جهانی نشان داده که هر نوع ماسک و یا پوشش دهان و بینی اعم از ماسک‌های پارچه‌ای می‌تواند تا حدود قابل قبولی احتمال ابتلا به ویروس کرونا را کم کند.

انتهای پیام/۵۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان