۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین کاهش ۳۲درصدی پرونده‌ها در مراجع قضایی تاکستان/ با شایعه پراکنان در فضای مجازی برخورد قانونی می‌شود
کد خبر: ۳۴۳۸۶۲ نویسنده: حسین رجبی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۵/۹ ساعت: ۱۳:۴۲ ↗ لینک کوتاه

دادستان عمومی و انقلاب تاکستان اعلام کرد

کاهش ۳۲درصدی پرونده‌ها در مراجع قضایی تاکستان/ با شایعه پراکنان در فضای مجازی برخورد قانونی می‌شود

دادستان تاکستان گفت: متاسفانه برخی با انتشار اخبار غیرواقعی اوضاع را متشنج می‌کنند؛ لذا درخواست دارم در بیان و نشر اخبار دقت داشته باشند در غیر اینصورت بدون هیچ گونه اغماضی با افراد خاطی برخورد خواهیم کرد.

کاهش ۳۲درصدی پرونده‌ها در مراجع قضایی تاکستان/ با شایعه پراکنان در فضای مجازی برخورد قانونی می‌شود

حسین رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به عملکرد دادستانی تاکستان اظهار کرد: اهتمام به کمیت در رسیدگی به پرونده‌ها یکی از اولویت‌های دادستانی شهرستان تاکستان بوده که از اول اردیبهشت ماه سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته تاکنون بر 15 محور تمرکز داشتیم.

دادستان تاکستان افزود: هدف از اجرای این طرح کاهش ورودی پرونده‌ها به شعبات بود که در این راستا توانستیم تعداد پرونده‌های رسیدگی نشده؛ از ابتدای سال 98 را که به میزان یک هزار و 6 فقره بود را تا پایان سال به 851 فقره با عملکرد 16 درصد کاهش موجودی برسانیم که امسال بنا داریم این میزان را به 25 درصد افزایش دهیم.

وی بیان کرد: در حوزه اجرای احکام کیفری به عنوان صدر وظایف دستگاه قضایی نیز توانستیم مانده پرونده‌های رسیدگی در شعبه را که در ابتدای سال گذشته 892 فقره بود را تا پایان سال به 776 فقره کاهش دهیم.

این مقام قضایی عنوان کرد: طی سه ماهه سال جاری ورودی پرونده‌ها به شعبات، 967 فقره شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که این میزان یک هزار و537 فقره بود با 38 درصد کاهش همراه است.

رجبی با بیان اینکه یکی از وظایف دستگاه قضایی و دادستانی حرکت در مسیر احقاق حق عامه است، اذعان کرد: جزو اولین شهرستان‌هایی بودیم که پس از بیانات مقام معظم رهبری در هفته قوه قضاییه قرارگاه حقوق عامه را تشکیل دادیم.

دادستان تاکستان با اشاره به کیفیت در رسیدگی به پرونده‌ها به عنوان اولویت دیگر شعبات دادستانی گفت: سعی می‌کنیم که در حوزه رسیدگی، به بهترین نحو عمل کنیم و ممکن است در برخی موارد رسیدگی‌ها زمان‌بر باشد؛ اما با توجه به گلایه‌های به حق مردم در این زمینه سال گذشته 30 ساعت دوره تخصصی آموزش ضابطین خاص و عام و جلسات تضییع قضایی و انتظامی را برگزار کردیم.

تشکیل قرارگاه حقوق عامه در تاکستان

وی ادامه داد: به تازگی نیز دستور العمل رعایت حقوق متهمین در جرائم مشهود را داشتیم که شامل 15 بند است که با نظارت گسترده در حال تدوین و ابلاغ است.

این مقام قضایی بیان کرد: با توجه به دستورالعمل رئیس قوه قضائیه مبنی بر رسیدگی سریع به پرونده‌های مسن، در این زمینه میزان پرونده‌ها را که در ابتدای سال گذشته 465 فقره بود با 32 درصد کاهش تا پایان سال به 367 فقره رساندیم.

رجبی افزود: در زمینه ابلاغ الکترونیکی که سال 97 به میزان 58 درصد صورت می گرفت را طی سال گذشته به 87 درصد رساندیم که بنا داریم با توجه به اهتمام ریاست قوه قضاییه بر این موضوع، این میزان را به 95 درصد برسانیم.

دادستان تاکستان ادامه داد: جزو اولین شهرستان‌هایی بودیم که توانستیم سامانه ارتباط تصویری با زندان برقرار کنیم؛ به طوریکه با راه‌اندازی آن می‌توانیم به صورت مستقیم به زندان متصل شویم و این امر موجب صرف هزینه‌های زیادی شده است.

وی اضافه کرد: در نظر داریم سامانه ارتباط تصویری مردم روستاها با دادستانی شهرستان را جهت تکریم و تجلیل ارباب رجوع و خدمات رسانی بهتر به مردم در روزهای سه شنبه از ساعت 10 تا 12 قبل از ظهر برگزار کنیم.

این مقام قضایی ادامه داد: فاز اول این طرح در روستاهای دارای اینترنت صورت می‌گیرد به‌طوریکه که اشخاص می‌توانند برای برطرف کردن مشکل حقوقی خود به جای مراجعه حضوری از طریق سیستم الکترونیکی مسئله را مطرح کنند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

دادستان تاکستان با اشاره به موضوعات پیشگیری از وقوع جرم و حقوق عامه گفت: در راستای این 2 مقوله تاکنون ۸۰ طرح قضایی توسط دادستانی تاکستان تدوین و اجرایی شده است.

اجرای طرح رفع توقیف موتورسیکلت

وی تصریح کرد: با توجه به شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری، اولین شهرستانی بودیم که قرارگاه جهش تولید را راه‌اندازی کردیم و در همین راستا بنا داریم از کارخانجاتی که غیرفعال هستند بازدید به عمل آوریم تا با بررسی بیشتر بتوانیم مشکلات را برطرف سازیم.

این مقام قضایی با اشاره به اهمیت حقوق عامه ابراز کرد: برای اولین بار قرارگاه حقوق عامه را با استفاده از ظرفیت نخبگان، علما و بزرگان و خانواده.های شهدا در شهرستان تاکستان تشکیل دادیم و بنا داریم هر کجا اعم از محیط زیست، بهداشت، انفال و موارد دیگر که ناقض حقوق عامه باشند به عنوان مدعی العموم ورود داشته و جلوی تضییع حقوق گرفته شود.

وی تصریح کرد: هرجا احساس کنیم منافع مردم در شهرستان تاکستان خدشه دار شده با قدرت وارد می‌شویم و اجازه نخواهیم داد تا حقوق کسی تضییع شود.

رجبی تشریح کرد: در راستای حقوق عامه در شهرستان تاکستان طرح رفع توقیف موتورسیکلت را اجرا کردیم و در این زمینه 552 دستگاه موتورسیکلت را با کاهش 90 درصدی هزینه پارکینگ تحویل صاحبانشان دادیم.

دادستان تاکستان در رابطه با عملکرد سامانه ارتباطی پیامکی گفت: سال گذشته 500 پیامک برای ما ارسال شد که واحدهای مربوطه برای بررسی بیشتر با تک تک افراد تماس برقرار کرده و پیگیر مسائل شدند.

بازدید از شرکت‌های دارای مشکل در سال جهش تولید

وی با اشاره به طرح هر مسجد یک حقوقدان گفت: این طرح با هدف کاهش مشکلات مردم و پرونده‌های دستگاه قضایی طراحی و اجرایی شده است که در این راستا قبل از شیوع ویروس کرونا در 10 مسجد شهرستان حاضر شدیم.

این مقام قضایی در خصوص پیشگیری از جرائم و تخلفات یازدهمین دوره مجلس گفت: در بازه زمانی انتخابات در شهرستان تاکستان میثاق نامه‌ای را تحت عنوان رعایت اخلاق در تبلیغات انتخاباتی تدوین و همه کاندیداها ملزم به امضای آن شدند که با این امر ما هیچ‌گونه پرونده تخلفاتی در این زمینه نداشتیم و جرائم ما در حوزه انتخاباتی کاهش پیدا کرد.

رجبی بیان کرد: با توجه به اجرای دستورالعمل اقتصاد مقاومتی از سوی ریاست قوه قضاییه در نظر داریم از شرکت‌های تولیدی مسکوت مانده یا مشکل دار بازدید به عمل آوریم و در صورت داشتن زیرساخت لازم خط تولید آنان را تغییر دهیم‌.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تاکستان گفت: بحث منشور اخلاقی و رفتاری ساخت و ساز شهری از طرح‌های در دست اقدام است که به زودی به شهرداران ابلاغ می‌شود؛ اگرچه جلساتی در این زمینه برگزار شده و امیدواریم بتوانیم با این اقدام شاهد توسعه شهر تاکستان باشیم.

روزانه تمامی کانال‌های مجازی مورد رصد قرار می‌گیرند

وی افزود: طرح سالم سازی و پالایش فضای مجازی تاکستان نیز از دیگر طرح‌های در دست اقدام است؛ اگرچه ارتباط مجموعه قضایی و رسانه‌ها یک ارتباط دو سویه است و ما در این زمینه برای شفافیت، رابط تعیین کردیم که می‌تواند در حوزه پیشگیری بسیار تاثیرگذار باشد.

این مقام قضایی با اشاره به اهمیت حفظ حرمت آبروی مردم گفت: به محض بروز مسئله، دستگاه قضایی تا زمانیکه از مرجعیت و صحت و سقم خبر اطمینان پیدا نکند نمی‌تواند آن را منتشر کند.

رجبی تصریح کرد: تلاش‌های زیادی در زمینه ایجاد امنیت صورت می‌گیرد لذا نباید با انتشار اخبار غیر واقعی در فضای مجازی فضای شهرستان را متشنج کنیم.

دادستان تاکستان ادامه داد: متاسفانه برخی با انتشار اخبار غیرواقعی اوضاع را متشنج می‌کنند؛ لذا درخواست دارم در بیان و نشر اخبار دقت داشته باشند در غیر اینصورت بدون هیچ گونه اغماضی با افراد خاطی برخورد خواهیم کرد.

وی بیان کرد: اگر رسانه متوجه کم کاری و کوتاهی کارمند یا مدیری در دستگاه یا نهادی شد به دستگاه قضایی اطلاع دهد؛ درصورت تایید از آنها حمایت خواهیم کرد.

این مقام قضایی در پایان با بیان اینکه روزانه تمامی کانال‌ها مورد رصد قرار می‌گیرند، گفت: فضای مجازی بهترین مکان برای انتشار سریع اخبار است و زمانی که خبری در کانالی درج می‌شود، صحت و سقم آن سوال نمی‌شود؛ لذا باید در این امر دقت نظر شود تا بتوانیم از شایعات جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/1100

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان