۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین فعالیت پایگاه‌های خدمات اجتماعی در ۵منطقه آسیب‌خیز/ همه شهرستان‌های استان قزوین مجهز به اورژانس اجتماعی هستند
کد خبر: ۳۴۳۸۱۸ نویسنده: پری میرزایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۵/۷ ساعت: ۱۴:۱۱ ↗ لینک کوتاه

معاون امور اجتماعی بهزیستی قزوین اعلام کرد

فعالیت پایگاه‌های خدمات اجتماعی در ۵منطقه آسیب‌خیز/ همه شهرستان‌های استان قزوین مجهز به اورژانس اجتماعی هستند

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین گفت: پایگاه‌های خدمات اجتماعی به منظور کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در ۵ منطقه آسیب‌خیز شهرهای اقبالیه، قزوین، الوند مهرگان و تاکستان فعالند.

فعالیت پایگاه‌های خدمات اجتماعی در ۵منطقه آسیب‌خیز/ همه شهرستان‌های استان قزوین مجهز به اورژانس اجتماعی هستند

پری میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به نقش اورژانس اجتماعی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی و جرائم در تمام جوامع وجود داشته و برای کنترل، کاهش و مقابله با آنها برنامه‌های متعددی تدوین و اجرا شده است.

وی افزود: یکی از برنامه‌هایی که در کشور از 12 سال پیش آغاز شده و از جمله اهداف آن کمک به قضازدایی و پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی است، "اورژانس اجتماعی" است که توسط سازمان بهزیستی کشور تدوین شده و در حال اجرا است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: تخصصی بودن، به موقع بودن و در دسترس بودن از ویژگی‌های مهم اورژانس اجتماعی است تا از این طریق، ارائه خدمات اجتماعی به مردم در سازمان بهزیستی کشور محدود به زمان و مکان خاصی نشده و رویکرد فعال، جایگزین رویکرد غیرفعال شود.

رشد سه برابری گستره فعالیت اورژانس اجتماعی در استان

این مقام مسئول بیان کرد: اورژانس اجتماعی زمینه‌ای را فراهم می‌کند که افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی برای دریافت خدمات مورد نیاز، محدودیت مکانی و زمانی نداشته باشند؛ لذا به همین دلیل است که خدمات آن در واحد خط 123 و مرکز نگهداری مداخله در بحران‌های فردی و خانوادگی و اجتماعی و خدمات سیار به صورت شبانه روزی و رایگان است.

وی ابراز کرد: برای اجرای این برنامه به دلیل ماهیت فرابخشی آسیب‌های اجتماعی، تعامل با سازمان‌های مختلف از جمله نیروی انتظامی ضروری و اجتناب ناپذیر است.

میرزایی عنوان کرد: در راستای انجام وظایف محوله اورژانس اجتماعی، این واحد حمایتی در سال 1387 در شهرستان قزوین آغاز به کار کرد؛ سپس در سال 1391 و به طور همزمان اورژانس اجتماعی شهرستان‌های تاکستان و بوئین زهرا راه‌اندازی شد.

سال گذشته 42 هزار نفر از خدمات اورژانس اجتماعی بهره‌مند شدند

وی ادامه داد: در اسفند ماه سال 1396 نیز در تمامی شهرهای بالای 50 هزار نفر شامل شهرهای آبیک، محمدیه، الوند و اقبالیه، اورژانس اجتماعی افتتاح و اورژانس اجتماعی شهرستان آوج نیز در اسفند ماه 1397 راه اندازی شد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: اکنون تمامی شهرستان‌های استان قزوین دارای اورژانس اجتماعی بوده و هم استانی‌ها می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

وی تاکید کرد: از سال 1396 تا کنون گستره فعالیت اورژانس اجتماعی به لحاظ جغرافیایی، سه برابر رشد داشته است.

این مقام مسئول گفت: اورژانس اجتماعی برنامه‌ای است مشتمل بر چهار فعالیت "خط تلفن اورژانس اجتماعی(123)"، "خدمات سیار اورژانس اجتماعی"، "مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی" و "پایگاه‌های خدمات اجتماعی" است.

میرزایی عنوان کرد: خط تلفن 123 اورژانس اجتماعی با هدف کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و مداخله تخصصی موثر به منظور جلوگیری از تشدید بحران و آسیب‌های اجتماعی و کاهش صدمات بر افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی به صورت 24 ساعته و شبانه‌روزی پاسخگوی تماس هم استانی‌ها است.

فعالیت 16 تیم در خدمات سیار اورژانس اجتماعی در استان
وی اضافه کرد: خدمات سیار اورژانس اجتماعی در استان قزوین دارای 16 تیم بوده که این تیم‌ها به صورت 8 تیم در دو شیفت صبح و عصر در تمامی شهرستان‌های استان فعالیت دارند.

این مقام مسئول بیان کرد: همچنین مرکز مداخله در بحران شامل یک مرکز نگهداری در مرکز استان و 8 مرکز سرپایی در تمامی شهرهای دارای اورژانس اجتماعی است.

وی در ادامه گفت: پایگاه‌های خدمات اجتماعی نیز به منظور توانمندسازی ساکنین سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه نشین و آسیب‌خیز و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در 5 منطقه آسیب‌خیز شهرهای اقبالیه، قزوین، الوند مهرگان و تاکستان فعالند.

میرزایی با اشاره به گروه هدف اورژانس اجتماعی عنوان کرد: مهم‌ترین اعضای گروه هدف کودکان و همسران آزار دیده، افراد تحت خشونت‌های خانگی، متقاضیان طلاق، زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی، کسانی که اقدام به خودکشی کرده و یا دارای افکار خودکشی بوده و افراد دارای اختلال هویت جنسی(T.S) و کودکان کار و خیابان هستند.

وی با اشاره به عملکرد اورژانس اجتماعی در سال گذشته گفت: اورژانس اجتماعی استان قزوین در سال 1398 با ارائه خدمات به 42 هزار و 706 خدمت گیرنده در واحدهای مختلف، گامی مهم در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی برداشته است.

بیش از 4 هزار تماس با سامانه 123 طی سه ماهه نخست امسال
این مقام مسئول عنوان کرد: از تعداد آمار مذکور، 15 هزار و 291 نفر طی تماس با خط 123، خدمات مورد نیاز را دریافت کردند که این رقم در سه ماهه نخست سال جاری، 4 هزار و 36 تماس بوده است.

وی بیان کرد: بالغ بر 13 هزار خدمت نیز مربوط به ماموریت و شناسایی و آگاه سازی تیم سیار بوده که نشان دهنده ارائه خدمات به خدمت گیرندگان در محل وقوع آسیب است که علل اعزام تیم سیار به محل وقوع آسیب، اختلافات حاد خانوادگی، کودک آزاری، افکار و اقدام به خودکشی بوده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین گفت: مرکز مداخله در بحران‌های فردی و خانوادگی در سال گذشته، به 230 نفر در مراکز نگهداری شبانه‌روزی، خدمات نگهداری و حمایتی ارائه کرده است.

وی در پایان گفت: سهم پایگاه‌های خدمات اجتماعی که در مناطق آسیب‌خیز و حاشیه شهر فعالیت می‌کنند نیز از آمار یاد شده بالغ بر 12 هزار مورد است که از این بین برای 658 نفر تشکیل پرونده داده شده و خدمات مورد نیاز ارائه شده است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان