۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین آغاز مرمت برج‌های دوگانۀ تاریخی خرقان در قزوین
کد خبر: ۳۴۳۷۷۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۵/۵ ساعت: ۱۰:۴۴ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان خبرداد

آغاز مرمت برج‌های دوگانۀ تاریخی خرقان در قزوین

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین از آغاز مرمت برج‌های دوگانۀ تاریخی خرقان خبر داد.

آغاز مرمت برج‌های دوگانۀ تاریخی خرقان در قزوین

علیرضا خزائلی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین اظهار کرد: همسو با اقدام‌های مرمتی این اداره کل برای حفاظت و نگهداری از آثار ارزشمند تاریخی و جلوگیری از تخریب آن‌ها، ساماندهی و مرمت برج‌های دوگانه تاریخی خرقان واقع در ۳۰ کیلومتری شهر آبگرم از توابع شهرستان آوج آغاز شد.

وی افزود: با توجه به بارندگی‌های شدید بهار گذشته و جاری شدن سیل در منطقه آبگرم روستای حصار ولیعصر و نگرانی که در خصوص آسیب رسیدن به برج‌های تاریخی این منطقه وجود داشت، بازدید‌هایی به همراه معاون میراث فرهنگی و کارشناسان اداره کل برای بررسی وضعیت سازه‌ای بنا انجام شد و جذب اعتبار لازم برای اجرای برنامه مرمتی آن در دستور کار حوزه معاونت میراث فرهنگی قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بیان کرد: پروژه ساماندهی و مرمت این دو بنای با شکوه دوره سلجوقی پس از تأمین اعتبار در روز‌های آخر تیرماه سال جاری آغاز شد.

وی عنوان کرد: در این مرحله از مرمت بنا اقدام‌های مرمت موضعی اعم از مرمت بام و جداره‌ها، اصلاح و ساماندهی کانال‌های رطوبتی و مرمت تزئینات جداره‌ بنا با اعتبار 500 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی تحت نظارت کارشناسان مرمت این اداره کل در حال انجام است.

خزائلی همچنین با اشاره به نگرانی‌هایی که در خصوص چرای گوسفندان در محدوده پیرامون این دو بنا وجود دارد، گفت: شخصی از ساکنین روستای حصار ولیعصر به عنوان نگهبان در برج‌های خرقان و غار قلعه کرد مشغول به فعالیت بوده و تذکرات لازم برای چرای گوسفندان در خارج از محدوده برج‌ها داده شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعامل با جامعه محلی در فضا‌های پیرامون محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی در اولویت برنامه‌های حفاظتی این اداره کل است، استفاده روستائیان از فضای پیرامون برج‌ها در صورت عدم ایجاد آلودگی و آسیب نرسیدن به بنا، مشکلی ایجاد نخواهد کرد و قطعاً در صورت مشاهده مواردی مغایر با اصول حفاظت و نگهداری از بنا‌های تاریخی موضوع با جدیت پیگیری میشود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در پایان گفت: هم اکنون چند کارگاه مرمتی در سطح استان در حال فعالیت هستند و تغییرات ظاهری بنا حین مرمت بخشی از این روند است که تحت نظارت دقیق کارشناسان اجرا می‌شود و نتیجه نهایی قطعا بسیار خوب و ارزنده خواهد بود و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

گفتنی است؛ برج‌های دوگانه خرقان، از بنا‌های تاریخی مربوط به دورۀ سلجوقی در محدودۀ شهرستان آوج قرار دارند. این دو برج که در فاصلۀ ۲۹ متری از یکدیگر قرار گرفته‌اند، در زلزلۀ سال ۱۳۸۱ بوئین‌زهرا و آوج، آسیب جدی دیدند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان