۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین تکیه بر توان داخلی جای خالی پیمانکاران خارجی را پر کرد/ آمادگی قرارگاه خاتم برای فعال‌کردن ظرفیت معادن قزوین
کد خبر: ۳۴۳۷۱۲ نویسنده: سردار سعید محمد تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۵/۲ ساعت: ۸:۵۰ ↗ لینک کوتاه

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص):

تکیه بر توان داخلی جای خالی پیمانکاران خارجی را پر کرد/ آمادگی قرارگاه خاتم برای فعال‌کردن ظرفیت معادن قزوین

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) گفت: تاکنون پروانه ۲۰۰ معدن در استان قزوین صادر شده است و ظرفیت بسیار مناسبی در این حوزه برای اشتغالزایی وجود دارد که قرارگاه خاتم برای فعال کردن این ظرفیت‌ها اعلام آمادگی می‌کند.

تکیه بر توان داخلی جای خالی پیمانکاران خارجی را پر کرد/ آمادگی قرارگاه خاتم برای فعال‌کردن ظرفیت معادن قزوین

سردار سعید محمد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ با اشاره به فعالیت‌های قرارگاه خاتم در قزوین اظهار کرد: قزوین استانی مستعد و پرظرفیت است و فعالیت‌های ما در آن از زمان شکل گیری قرارگاه در ۳۱ سال گذشته آغاز شده است.

وی ادامه داد: در مجموع ۱۰ پروژه‌ی تکمیل شده و پنج پروژه‌ی درحال اجرا در استان قزوین داریم و مهم‌ترین آن‌ها آزادراه کنار گذر جنوبی است که برای کشور بسیار استراتژیک بوده و بار ترافیکی غرب به شرق و جنوب به شمال غرب و آزادراه کرج به قزوین را کاهش می‌دهد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) ابراز کرد: راه استراتژیک از قزوین به الموت و تنکابن که محور پنجم ارتباطی بین استان‌های شمالی و جنوبی رشته کوه البرز بوده و مسیر عبوری را کاهش می‌دهد از دیگر پروژه‌های قرارگاه است.

وی افزود: قطعه چهار و پنج این جاده و بخش‌هایی از سایر قطعه‌ها نیز توسط قرارگاه انجام می‌شود، تاکنون ۴۵ کیلومتر از این مسیر ۶۰ کیلومتری آسفالت شده و ۱۵ کیلومتر باقی مانده در مناطق سخت قرار دارد و برای تکمیل علاوه بر ۱۲۵ میلیارد مطالبات ۲۵۰ میلیارد نیز منابع نیاز است.

این مقام مسئول درباره مشکلات اجرای این پروژه عنوان کرد: تامین منابع مالی معضل اصلی است، این پروژه جزء مصوبات سفر رهبری بود و در طول سال منابعی از طرف ایشان اختصاص داده شده و امسال نیز از طرف دولت ۱۳ میلیارد لحاظ شده است.

وی ادامه داد: مجموع مسیر از الموت تا تنکابن به سه هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد و پیشنهاد ما استفاده از تهاتر دارایی است که در بودجه عمرانی سال ۹۹ ظرفیت‌های خوبی برای آن درنظر گرفته شده و طی آن با دارایی غیرمولد دولت می‌توان مانند سایر استان‌ها به تکمیل پروژه‌ها کمک کرد.

محمد گفت: در استان قزوین نیز ساخت پل‌ها با استفاده از تهاتر دارایی انجام شد و طی پیگیری‌های صورت گرفته بنا شد از این ظرفیت در ساخت جاده قزوین به الموت و تنکابن استفاده شود.

وی افزود: با عملیاتی شدن تهاتر این مسیر طی شش ماه اول سال آینده قابل تکمیل شدن است در نتیجه روستاهای واقع شده در مسیر آن از بن بست خارج شده و محرومیت زدایی می‌شود.

اتصال جاده قزوین به قم مغفول مانده است

این مقام مسئول درباره ظرفیت‌های موجود در استان ابراز کرد: قزوین از ظرفیت بالایی برخوردار است و در منطقه‌ی حساس ترانزیتی قرار دارد و با تکمیل مسیرها نقش مهمی در انتخاب سهم ترانزیتی خواهد داشت.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) بیان کرد: اتصال قم به قزوین از جمله طرح‌های مطرح شده است که برای انتقال بار و مسافر مفید است، اتصال قزوین به رشت نیز سال گذشته اجرایی شد و با اتصال رشت به آستارا این مسیر ترانزیتی احیا می‌شود، اما اکنون از این ظرفیت استفاده نشده و مغفول مانده که اجرایی شدن و تکمیل آن به منابع مالی نیاز دارد.

وی سپس با بیان ظرفیت‌های معدنی استان گفت: قزوین یکی از مهم‌ترین استان‌های معدنی کشور است که می‌تواند به اشتغال بالایی به ویژه در قشر تحصیل‌کرده منجر شود.

این مقام مسئول اذعان کرد: تاکنون ۲۰۰ پروانه معدن در استان صادر شده که نیمی از آن‌ها به صورت خام فروشی و با بهره وری پایین فعالیت می‌کند، قرارگاه خاتم برای ورود در این حوزه نیز اعلام آمادگی می‌کند.

وی افزود: می‌توان از بازار بورس، فرابورس و مازاد نقدینگی در بازارها برای فعالیت‌های تولیدی در استان بهره برد که کارخانه فرآوری نیز در کنار معادن ایجاد شده و ارزش افزوده بیشتری به دنبال داشته باشد.

محمد بیان کرد: بین مسئولین بخش صنایع و معادن قرارگاه و مسئولین صمت استان ارتباط برقرار شده تا پروژه‌های معادن در این استان تعیین تکلیف شود.

صرفه جویی ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت پس از اجرایی شدن پروژه‌ی آزاد راه کنار گذر جنوبی

وی درباره نحوه تهاتر برای انجام پروژه‌ها اظهار کرد: در هر استان ظرفیت و دارایی‌هایی با قابلیت واگذاری وجود دارد که املاک یا سایر دارایی‌های غیرمولد همچون مواد باطله‌ی غیر قابل استفاده‌ی معادن ازجمله آن‌هاست که برای قرارگاه و سایر پیمانکاران گزینه مناسبی است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) با اشاره به ضرورت و کاربرد ایجاد جاده‌هایی که از قزوین عبور می‌کنند؛ ابراز کرد: بیشترین حجم تراکم جمعیت در استان البرز و تهران قرار دارد که در طول شبانه روز درحال تردد هستند.

وی ادامه داد: در نتیجه‌ی ترددهای موجود در البرز، قزوین و تهران مشکلات ترافیکی و حمل و نقلی ایجاد می‌شود، همچنین این موضوع از نظر پدافند غیرعامل نیز بحران است.

محمد تصریح کرد: قرارگاه خاتم در پروژه کنار گذر به صورت مشارکت ۷۰ درصدی با راه و شهرسازی همکاری دارد که چهار سال و نیم پیش آغاز شد و اجرای آن در این زمان که ۱۶۰ کیلومتر آزادراه است، رکورد محسوب می‌شود.

وی افزود: این کنارگذر تا آبان ماه آماده بهره برداری است و قزوین از آبیک جدا شده، به اشتهارد، جاده قدیم و جدید قم، آزاد راه حرم تا حرم متصل شده و در نتیجه بار ترافیکی شرق به غرب کاهش پیدا می‌کند.

این مقام مسئول اذعان کرد: با احداث این کنارگذر زمان سفر برای وسایل نقلیه‌ی سنگین یک و نیم ساعت و برای وسایل نقلیه‌ی سبک دو ساعت کاهش یافته و سالانه ۱۰۰ میلیون لیتر در سوخت صرفه جویی می‌شود.

وی افزود: پیوست زیست محیطی طرح نیز بررسی شده و به تایید محیط زیست رسیده و پروژه در مراحل پایانی قرار دارد؛ این موضوع نیز قابل توجه است که تامین مالی پروژه از طرف قرارگاه و اجرای توسط بخش خصوصی انجام شد.

محمد اظهار کرد: در ابتدای ساخت هزینه پروژه هزار و ۶۰۰ میلیارد پیش بینی شده بود، اما امروز این میزان به ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده و بناست ۴۰۰ میلیارد باقی مانده از سهم دولت نیز در سال جاری تامین شود.

تکیه بر ظرفیت داخلی در ساخت تجهیزات مورد نیاز

وی درباره اقدامات قرارگاه خاتم در زمینه‌ی اقتصادی گفت: یکی از وظایف قرارگاه انجام فعالیت در بحران‌های اقتصادی است که این پوشش در تمام دولت‌ها عملی شده و در نتیجه‌ی آن جای پیمانکاران خارجی که با تحریم از کشور خارج شدند پر شده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) ابراز کرد: در انجام پروژه‌های قرارگاه و تامین تجهیزات به جوانان اعتماد شده و با بومی سازی و استفاده از ظرفیت داخلی در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع مس و فولاد ساخت ۷۰ درصد تجهیزات به بخش خصوصی داخلی واگذار شده و در این زمینه نیروی متخصص نیز داریم.

وی ادامه داد: میانگین فعالین در پارس جنوبی و ستاره خلیج فارس ۳۵ سال سن است که نکته‌ای قابل توجه و امید بخش به شمار می‌آید.

این مقام مسئول بیان کرد: مدلی که سپاه در دفاع مقدس با آن پیروز شد و بر استفاده از بسیج نیروهای مردمی تکیه داشت، امروز در بخش سازندگی و اقتصادی انجام شده و در نتیجه با پنج هزار شرکت همکاری مشترک داریم.

وی افزود: ۱۵۰ هزار نیروی انسانی شرکت‌های مختلف درحال فعالیت بوده و همراه با ۵۰ هزار نفر نیروهای قرارگاه خانواده‌ای ۲۰۰ هزار نفری را شکل داده و با تکمیل این زنجیره به موفقیت دست می‌یابیم.

محمد گفت: قرارگاه خاتم یکی از اولین مجموعه‌های تحریم شده در سال ۸۶ بود و حتی نفرات اصلی آن نیز به اسم تحریم شدند، اما در راستای اقتصاد مقاومتی اقدامات مناسبی انجام دادیم.

وی ادامه داد: دشمن در هر جایی که احساس کند دارای ضعف هستیم، وارد تحریم می‌شود و دلیل تحریم بنزین در گذشته نیز همین عامل بود، اما امروز سایر مواردی که فکر می‌شود بدون آن‌ها شکست می‌خوریم مورد هدف قرار دارند.

آمادگی قرارگاه برای انجام پروژه ۷۰۰ تخت‌خوابی کوثر در قزوین

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) عنوان کرد: اقدام صورت گرفته در ستاره خلیج فارس افتخاری بزرگ و شاهکار ملی بود؛ از پارس جنوبی گاز و میعانات گازی استخراج می‌شود و با اجرای شش فاز آن توسط قرارگاه ۱۵۰ میلیون گاز شیرین به شبکه گازرسانی تزریق می‌شود.

وی ادامه داد: میعانات گازی که از پارس جنوبی استخراج می‌شود مورد تحریم قرار گرفته و اجازه فروش آن وجود ندارد، اما ستاره خلیج فارس این میعانات را به بنزین و گازوئیل فراوری می‌کند که قابلیت تحریم ندارد.

این مقام مسئول اظهار کرد: ما باید از بنزین و گازوئیل فراتر رفته و پتروپالایش‌ها را ایجاد کرده و محصولات ثانویه تولید کنیم که با ارزش افزوده بالا به فروش برسد.

محمد درباره انتقال آب از طالقان به قزوین گفت: این موضوع توسط استاندار نیز مطرح شد، اما در پروژه‌های انتقال آب لوله و ورق بیشترین قیمت انجام پروژه و ۷۰ درصد آن را شامل می‌شود که باید نقدی خرید شود و درباره‌ی آن مورد اجرایی زیادی وجود ندارد، ما در این پروژه سرمایه گذاری نداریم اما استفاده از تهاتر برای آن امکانپذیر است.

وی با اشاره به اقدامات قرارگاه خاتم در مقابله با کرونا عنوان کرد: از گذشته و پیش از شیوع کرونا قراردادی با وزارت بهداشت منعقد و به واسطه‌ی آن ساخت ۱۹ هزار تخت بیمارستانی توسط قرارگاه تعهد شده بود.

این مقام مسئول ادامه داد: ساخت ۱۰ هزار تخت و استان‌های مورد نظر مشخص و برنامه ریزی و ساخت شش هزار مورد وارد فاز عملیات اجرایی شده و با سرعت خوبی درحال انجام است که بخشی از آن‌ها در تامین اجتماعی تهران، تبریز و خرم آباد به پایان رسیده و تحویل داده شده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) بیان کرد: در ابتدا احداث بیمارستان ۷۰۰ تخته کوثر در قزوین به قرارگاه خاتم واگذار شده بود اما پس از آن طی تصمیم شد مجموعه وزارت بهداشت به شرکت دیپری واگذار و قرارگاه از آن پروژه خارج شد.

وی افزود: اجرای این پروژه با تهاتر ملک قابل بازگشت است و استاندار درباره‌ی آن مسر بوده و ابراز رضایت کرد و باتوجه به رضایت استان و قرارگاه فضای مناسبی وجود دارد و برای انجام آن آمادگی کامل داریم.

استفاده از ظرفیت نخبگان در انجام پروژه‌های مختلف// پیشی گرفتن قرارگاه خاتم از کشورهای امریکایی و اروپایی در کسب مقام مسابقات بین المللی

محمد درباره‌ی به کارگیری نخبگان در پروژه‌های قرارگاه خاتم گفت: یکی از درگاه‌های ورود نخبگان به قرارگاه خدمت سربازی است و با اتمام تحصیلات اجازه ورود به سامانه قرارگاه را دارند که برای آن‌ها شروطی از جمله نوع دانشگاه و توان علمی درنظر گرفته شده و پس از ورود نیز برایشان برنامه ریزی می‌شود و امکان جذب به مجموعه پس از اتمام سربازی نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: نخبگان می‌توانند در قالب طرح‌های دکترا و پایان نامه‌های ارشد نیز با قرارگاه همکاری داشته باشند و پروژه‌های آنان در پژوهشگاه سازندگی خاتم که با دانشگاه امام حسین(ع) همکاری دارد قابلیت انجام خواهد داشت.

این مقام مسئول اذعان کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی توسعه‌ی طرح‌هایی که دارای توجیه اقتصادی باشند مورد حمایت قرار می‌گیرد؛ همچنین در بومی سازی و داخلی سازی نیز شرکت‌های دانش بنیان برای نخستین بار نیازهای پروژه‌های صنعتی را تامین یا با مهندسی معکوس خدماتی را برای ما انجام دادند.

محمد گفت: برای تامین اقلام مورد نیاز قرارگاه نیز نمایشگاهی برقرار و ۵۰۰ شرکت در آن حضور یافتند، برای مقایسه‌ی تولیدات و رقابت در سطح بین المللی نیز در مسابقات مختلف حضور می‌یابیم که درنتیجه‌ی آن رتبه‌های مناسبی کسب شده است.

وی افزود: در برخی مسابقات کشورهای امریکا و اروپا نیز حضور داشتند که قرارگاه در کسب مقام از آن‌ها پیشی گرفت و تحریم‌ها مانعی برای حضور در مسابقات نشد.

محرومیت زدایی قرارگاه خاتم در ۷۰ کیلومتری اجرای پروژه‌ها

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) با اشاره به حضور در استان‌ها پس از وقوع بحران‌های طبیعی بیان کرد: ما به دلیل اجرای ۲۸۵ پروژه در مجموع استان‌ها حضور داریم و ماشین آلات سنگین مهندسی در حوادث طبیعی کاربرد دارند.

وی ادامه داد: به دلیل حضور در تمام استان‌ها در مواقع مورد نیاز در صحنه حاضر شده و خدمت رسانی می‌کنیم که سیل سال گذشته و سیلاب‌های سال جاری از جمله مواردی بودند که برای رفع مشکلات مردم اقداماتی را انجام دادیم.

این مقام مسئول اذعان کرد: در مجموع در حاشیه‌ی ۷۰ کیلومتری پروژه‌ها، روستاهای محروم را شناسایی و اقدامات محرومیت زدایی را انجام می‌دهیم که ساخت راه روستایی، پل، خانه بهداشت، مدرسه، کتابخانه، مسجد، مصلی، غسالخانه‌، سرویس بهداشتی و کارگاه‌های چرخ خیاطی و میوه خشک کنی و شناسایی نیازهای منطقه از جمله آن‌ها هستند.

وی ابراز کرد: در نمایشگاهی که برگزار شد تقاضا محوری مطرح شد و نیازهای قرارگاه احصا و کارگروه‌هایی با حضور شرکت‌های دعوت شده ایجاد شد، در نتیجه تعداد زیادی شرکت درخواست تولید کرده و پس از بررسی طی چند ماه گذشته برای ۳۵ درصد نیازها اعلام آمادگی و عقد قرارداد انجام شد.

محمد با اشاره به جایگاه قرارگاه خاتم اظهار کرد: قرارگاه خاتم ظرفیتی است که سپاه پاسداران در اختیار مردم قرار داده و مسئولین می‌توانند از آن حداکثر ظرفیت را ببرند.

وی در پایان گفت: علی‌رغم تحریم‌ها و مشکلات موجود، کشور دارای ظرفیت و ثروتمند است و می‌توانیم در زمینه‌ی اقتصاد نیز همچون حوزه‌ی نظامی زیست مقتدرانه داشته باشیم و با مدیریت صحیح وارد کارزار اقتصادی شده و از قهر و تحریم نگرانی نداشته باشیم.

انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان