۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بازخوانی واقعه گوهرشاد و شهادت نواب‌صفوی در مستند شیخ‌هاشم/ رهبر انقلاب و آیت‌الله سیستانی جزو شاگردان عالم قزوینی بودند
کد خبر: ۳۴۳۶۵۷ نویسنده: حسین مددی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۴/۳۰ ساعت: ۱۳:۵۶ ↗ لینک کوتاه

نویسنده و تهیه‌کننده قزوینی مطرح کرد

بازخوانی واقعه گوهرشاد و شهادت نواب‌صفوی در مستند شیخ‌هاشم/ رهبر انقلاب و آیت‌الله سیستانی جزو شاگردان عالم قزوینی بودند

نویسنده و تهیه‌کننده قزوینی گفت: در خصوص مسئله‌ی گوهرشاد با توجه به اینکه شیخ هاشم یکی از تاثیرگذارترین علما بود اما تاکنون هیچ مستند و اشاره‌ای به عملکرد وی نشده است؛ لذا ما تلاش کردیم تا در این مستند به بازسازی نقش شیخ هاشم در واقعه‌ی گوهرشاد بپردازیم.

بازخوانی واقعه گوهرشاد و شهادت نواب‌صفوی در مستند شیخ‌هاشم/ رهبر انقلاب و آیت‌الله سیستانی جزو شاگردان عالم قزوینی بودند

به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح‌ قزوین؛ شیخ هاشم مدرس قزوینی در بیستم خرداد ماه سال ۱۲۷۰ چشم به جهان گشود و تحصیلات حوزوی خود را در اصفهان سپری کرد سپس برای سطوح عالی تحصیلات خود به مشهد رفت.

وی تا رسیدن به درجه اجتهاد به تحصیل پرداخت و سپس در حوزه علمیه مشهد صاحب کرسی استادی شد.

حسین مددی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح‌ قزوین؛ با اشاره به تولید مستند شیخ هاشم مدرس قزوینی اظهار کرد: شیخ‌هاشم مدرس قزوینی ملقب به آیت‌الله در دامان خود شاگردان بسیاری را پرورش داد که مهم‌ترین آنها رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله سیستانی و برخی علمای دیگر هستند.

وی افزود: موضوع کلی مستند بازسازی و پرداختن به زندگینامه‌ی شیخ‌ هاشم مدرس قزوین از کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی، گوهرشاد و مرگ شیخ هاشم در قالب داستان است.

تهیه‌کننده و نویسنده مستند شیخ‌هاشم قزوینی اذعان کرد: این مستند علاوه بر زندگانی شیخ هاشم درخصوص مسئله‌ی گوهرشاد و فعالیت چشمگیر این عالم گرانقدر در این حوزه نیز پرداخته است.

وی گفت: در خصوص مسئله‌ی گوهرشاد با توجه به اینکه شیخ هاشم یکی از تاثیرگذارترین علما بود اما تاکنون هیچ مستند و اشاره‌ای به عملکرد وی نشده است لذا ما تلاش کردیم تا در این مستند به بازسازی نقش شیخ هاشم در واقعه‌ی گوهرشاد بپردازیم.

این تهیه کننده ابراز کرد: با استفاده از گریم‌ها و صحنه‌سازی‌های قوی تلاش کردیم تا بتوانیم به خوبی وقایع گذشته به ویژه کودکی مقام معظم رهبری و کلاس درس ایشان با شیخ هاشم را کاملا نزدیک به واقعیت به تصویر بکشیم.

وی ادامه داد: بخش دیگر فیلم مختص به شهید نواب صفوی است که طبق گفته‌ی مقام معظم رهبری، شیخ‌ هاشم قزوینی بودند که به واقعه‌ی شهادت نواب صفوی اعتراض کردند.

نویسنده‌ی مستند شیخ هاشم تصریح کرد: متاسفانه عملکرد شیخ ‌هاشم در بحث واقعه‌ی شهادت نواب صفوی در هیچ استنادی ذکر نشده است که ما تلاش کردیم بخشی از این مستند را به روایت شهید نواب صفوی اختصاص دهیم‌‌.

وی بیان کرد: مدت زمان پخش این مستند ۳۵ دقیقه است که ۲۰ دقیقه از این مستند به بازسازی نمایشی و ۱۵ دقیقه به بخش مصاحبه با افراد سرشانس از جمله آیت‌الله عابدینی نماینده ولی فقیه در قزوین، امیر سرتیپ پوردستان رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی، محققان و افرادی که در آن محل زندگی می‌کردند اختصاص یافته‌است.

مددی تاکید کرد: برای تهیه‌ی مستند شیخ‌هاشم از تمامی افراد سرشناس در حرفه‌ها و حوزه‌های مختلف استفاده شد تا وقایع به خوبی و به طور طبیعی دراختیار بینندگان قرار بگیرد.

وی افزود: این مستند با وجود عواملی همچون سید جلال موسوی به عنوان گریمور، محمد عفراوی دستیار برنامه‌ریزی، شهرام قدیری طراح صحنه، لباس و کارگردان و محمدعلی ساربان به عنوان بازیگر در کنار سایر عوامل اجرایی تهیه شد.

تهیه‌کننده و نویسنده مستند شیخ‌هاشم قزوینی عنوان کرد: به طور کلی مدت زمان انجام این مستند حدود یکسال طول کشید که پنج ماه اول صرف پیش تولید مستند، بازسازی شهرک غزالی و باقی زمان صرف پس تولید از جمله کسب مجوزهای لازم از دفتر حفظ نشر آثار دفتر مقام معظم رهبری شد.

وی گفت: بسیاری از اسناد و فایل‌های استفاده شده در مستند شیخ‌هاشم از دفتر حفظ آثار مقام معظم رهبری همراه با سخنان ایشان درباره‌ی شیخ هاشم برای ما ارسال شد که می‌توان گفت این فایل‌ها برای اولین بار در مستند شیخ‌هاشم استفاده شده و منتشر می‌شود.

تهیه کننده‌ی مستند شیخ‌هاشم ابراز کرد: بیشتر کادر و عوامل اجرایی مستند شیخ‌ هاشم کاملا داوطلبانه و به صورت رایگان و یا با دریافت هزینه‌ی بسیار اندک پای کار آمدند.

وی با اشاره به قیاس این مستند نسبت به سایر مستندهای تولید شده عنوان کرد: گاها در مستندهای تولید شده مشاهده می‌شود که مخاطب از دیدن برنامه زود خسته شده و از دیدن ادامه‌ی کار منصرف می‌شود که در اینجا ما طی جلسات برگزار شده و تصمیمات گرفته شده تلاشیم کردیم تا نهایت جذابیت را برای مخاطبان فراهم کنیم.

مددی تصریح کرد: هدف ما در راستای تهیه مستند شیخ هاشم، شناساندن این شخصیت والا به مردم بود که به صورت نمایشی و داستانی تهیه شد تا مردم بتوانند به راحتی با شخصیت وی آشنا شوند.

وی گفت: عوامل متعددی برای تهیه این مستند همکاری کردند تا تلاش ما برای مطرح کردن افراد سرشناس بی‌ثمر نماند و ما از سایر مسئولین می‌خواهیم قشر جوان و هنرمند را که طالب انجام اقدامات فرهنگی هستند یاری کنند.

تهیه‌کننده و نویسنده مستند شیخ‌هاشم در پایان بیان کرد: استان قزوین دارای افراد سرشناس بسیاری در حوزه‌ی استانی و یا کشوری است که متاسفانه به خوبی در جامعه شناخته نشده‌اند و ما از مسئولین می‌خواهیم تا ما را برای تهیه‌ی مستند در راستای معرفی این بزرگواران یاری کنند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان