۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین هرج‌و مرج در حوزه تولید و صنعت قزوین بیداد می‌کند/به‌جای راه‌اندازی شهرک صنعتی جدید، از واحدهای مشکل‌دار حمایت کنید
کد خبر: ۳۴۳۶۲۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۴/۲۹ ساعت: ۱۱:۵۹ ↗ لینک کوتاه

دبیر اجرایی خانه کارگر استان:

هرج‌و مرج در حوزه تولید و صنعت قزوین بیداد می‌کند/به‌جای راه‌اندازی شهرک صنعتی جدید، از واحدهای مشکل‌دار حمایت کنید

دبیر اجرایی خانه کارگر استان گفت: اکنون ۵۰ درصد از شرکت‌های صنعتی استان تعطیل و نیمه تعطیل است و ۵۰ درصد باقی مانده هم زیر ۵۰ درصد تولید دارند که کمتر از ظرفیت ‌واقعی است.

هرج‌و مرج در حوزه تولید و صنعت قزوین بیداد می‌کند/به‌جای راه‌اندازی شهرک صنعتی جدید، از واحدهای مشکل‌دار حمایت کنید
عیدعلی کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ با اشاره به وضعیت فعلی شهرک‌های صنعتی استان قزوین اظهار کرد: حدود سیزده شهرک صنعتی ریز و درشت در مناطق مختلف استان داریم که برخی هم در مرحله احداث باقی مانده است.

وی افزود: بحث ما این است که مسئولین می‌گویند که چهار هزار واحد صنعتی فعال در استان وجود دارد اما باید بگوییم که از این تعداد 50 درصد تعطیل و نیمه تعطیل هستند یا اینکه اصلا شکل پیدا نکردند و در حد اسمی باقی مانده‌اند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین ادامه داد: برای مثال در شهر صنعتی البرز بیش از 500 شرکت و کارخانه وجود دارد که از این تعداد حدود 200 شرکت فعال است و درواقع در این شهر صنعتی قدیمی استان بیش از 50 درصد شرکت‌ها تعطیل و نیمه تعطیل است.

کریمی ابراز کرد: راهکار و پیشنهاد ما این است که در همین شهر صنعتی البرز تمامی امکانات و زیرساخت‌های لازم از قبیل آب، برق، گاز و بسیاری از بسترها برای راه‌اندازی خط تولید و صنعت وجود دارد که می‌توان با هزینه کمتر و با حمایت مسئولین بخش تولید و اشتغال را فعال کرد؛ در حالی که شاهد احداث شهرک‌های صنعتی جدید در مناطق دیگر استان هستیم که طبیعتا هزینه چندبرابری و آسیب‌های دیگر را در پی دارد.

80 درصد مشکل شرکت‌ها مربوط به مدیریت ضعیف و ناکارآمد است

این مقام مسئول اذعان داشت: همان طور که گفته شد، اکنون 50 درصد از شرکت‌های صنعتی استان تعطیل و نیمه تعطیل است و 50 درصد باقی مانده هم زیر 50 درصد تولید دارند که کمتر از ظرفیت ‌واقعی است لذا از 2100 واحد باقی مانده، می‌توان گفت که هزار واحد زیر ظرفیت تولید می‌کنند.

وی عنوان کرد: تولیدی بسیاری از شرکت‌های بزرگ استان به یک سوم کاهش پیدا کرده که عامل اصلی هم مدیران ناکارآمد این شرکت‌ها است؛ به عنوان مثال شرکت تولی پرس که بیش از هزار کارگر داشت و در چهار شیفت کار می‌کرد، امروز به مرز 300 پرسنل رسیده که بیشتر هم قراردادی هستند و تنها در یک شیفت تولید دارد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین تاکید کرد: سخن ما با مسئولین این است که به جای صدور موافقت اصولی احداث شهرک‌های جدید، کمک کنند تا موانع بر سر راه شرکت‌های موجود کنار برود و در رونق تولید و اشتغال آن‌ها تسهیل شود؛ به طوری که با استفاده از همین زیرساخت‌ها و امکانات موجود می‌توان با راه‌اندازی چند شیفت خط تولید به اشتغال کارگران بیکار شده کمک کرد.

دلالان و واسطه‌گران وضعیت را در دست گرفته‌اند

کریمی با بیان اینکه 80 درصد مشکل شرکت‌های تعطیل و نیمه تعطیل مربوط به مدیریت ضعیف و ناکارآمد است، گفت: اکنون مسئولین باید با چه هزینه‌های هنگفتی برای راه‌اندازی شرکت‌های کوچک اقماری تلاش کنند که در نهایت 700 نفر را به کارگیری کنند در حالی که همین شرکت‌های موجود اکنون خالی از ظرفیت هستند!

این مقام مسئول بیان کرد: بیشترین مشکل کنونی شرکت‌ها مربوط به مشکلات نقدینگی است و به علت بی ثباتی در بازار، هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند حتی برای 10 روز آینده خود هم برنامه‌ریزی کند؛ از طرفی هم برخی شرکت‌ها هر طور که دلشان می‌خواهد روی محصولات قیمت گذاری می‌کنند و در این میان وضعیت به دست دلالان و واسطه گران افتاده است و با یک بی‌برنامگی مواجه هستیم که هر روز قیمت‌ها را به یک سو می‌برند.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه هیچ سیستم نظارتی دقیقی روی قیمت تمام شده محصول تولیدی وجود ندارد و اکثر اجناس سه برابر افزایش قیمت پیدا کرده است؛ مهمترین راهکار این است که حوزه صنعت و تولید را باید به مدیر متخصص و کاربلد همین حوزه بدهند تا بتواند با همین امکانات موجود ایجاد اشتغال کند و رونق تولید داشته باشد.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان