۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تمرکز بر واردات، تیغ برنده‌ای بر گلوی هنر/ دروس دانشگاهی با وضعیت بازار تطبیق ندارد/ هنرمندان گرافیست از چتر حمایتی دولت بی‌بهره‌اند
کد خبر: ۳۴۳۶۱۸ نویسنده: مطهره میرزائی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۴/۲۹ ساعت: ۸:۱۹ ↗ لینک کوتاه

در میزگردی با حضور هنرمندان گرافیک قزوینی مطرح شد

تمرکز بر واردات، تیغ برنده‌ای بر گلوی هنر/ دروس دانشگاهی با وضعیت بازار تطبیق ندارد/ هنرمندان گرافیست از چتر حمایتی دولت بی‌بهره‌اند

در میزگردی با حضور هنرمندان گرافیک قزوینی عنوان شد: بسیاری از مشاغل چتر حمایتی خوبی از جانب دولت دارند؛ اما متاسفانه در حوزه گرافیک و تبلیغات چنین نیست. البته در استان قزوین اقدامات امیدبخشی به واسطه فعالیت تخصصی شورای کانون طراحان گرافیک رقم خورده است.

تمرکز بر واردات، تیغ برنده‌ای بر گلوی هنر/ دروس دانشگاهی با وضعیت بازار تطبیق ندارد/ هنرمندان گرافیست از چتر حمایتی دولت بی‌بهره‌اند

به گزارش خبرنگار فرهنگ‌ و هنر صبح ‌قزوین؛ دنیا را زیباتر دیدن و صدای تصویرها را شنیدن، بهانه‌ی خوبی برای شب‌بیداری پای چرخش قلم، کاغذهای پوستی، اتودهای خطی و مدادرنگی‌ها بود تا طلوع رنگ و بویی از حرف‌های ناگفته بگیرد.

اثری خلق شد که حرف می‌زد و صدایش را همه شنیدند، همه‌ی آنانی که می‌دیدند، شنیدند صدایی را که اَشکال ساده و پیچ‌ و تاب‌دارِ تصویر می‌گفتند، اما شاید هیچ‌کس نمی‌دانست در پس پرده‌ی تصاویری که حرف می‌زنند، انسان‌هایی شبانه روز خود را صرف به حرف‌کشیدن تصاویر می‌کنند و اینگونه بود که هنر بهانه‌ای شد برای زیستن.

آری هنر بهانه‌ای است برای زیستن، برای شنیدن صدای تصاویر دوبعدی که حرف‌های سه بعدی می‌زنند و هنرمندانی که حرف‌ها را به تصویر می‌کشند. اما چندی است که صدای حرف‌ هنرِ هنرمندان به گوش نمی‌رسد. همین دغدغه‌ها موجب شد پای صحبت هنرمندان بنشینیم و لحظاتی با عینک آن‌ها به وقایع هنری بنگریم.

هنر گرافیک به نوبه‌ی خود زیبایی وصف ناپذیری را بیان می‌کند، اما گویا امروز در سطح استان و کشور حالِ خوبی ندارد؛ برای گفت‌وگو در این زمینه از دو هنرمند پیشکسوت و یک هنرمند جوان دعوت کردیم تا مهمان ما باشند، این بار با توجه به شیوع ویروس کرونا از راه دور و از طریق شبکه‌‌های مجازی گرد هم نشستیم و از هنر سخن گفتیم.

امین علی‌نیا رئیس انجمن هنرهای تجسمی، مهدی جلیلی‌کیا مدیر کانون گرافیک و آرش باباخداوردی دبیرکانون طراحان گرافیک انجمن هنرهای تجسمی استان قزوین سه هنرمندی بودند که مهمان میزگرد مجازی ما شدند.

از این هنرمندان خواستیم تا ابتدا از مزیت‌ها و معایب شغلی خود برایمان بگویند.

امین علی‌نیا رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان قزوین در پاسخ به این سوال اظهار کرد: از دید من پاسخ این سوال  نسبی است، زیرا طراحی گرافیک مانند هر رشته دیگری پتانسیل‌های بالقوه، خوب و مفیدی دارد.

وی افزود: علاوه بر این در دنیای امروز و ضرورت وجود رسانه‌ها و ارتباطات اجتماعی، ملی و بین المللی طراحی گرافیک در یکی بالاترین رتبه‌ها از نظر نقش و جایگاه حرفه‌ای قرار گرفته‌است.

رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان قزوین بیان کرد: رد پای نیاز به این رشته در تمام جهان دیده می‌شود؛ با این حال این رشته نیز همچون هر حوزه‌ی دیگری برای رشد و بالندگی بیش‌تر، نیازمند بسترهای حرفه‌ای است که باید مهیا شوند و در صورت مهیا نشدن این بسترها نتیجه مطلوبی در این عرصه مشاهده نمی‌شود.

رشته طراحی گرافیک از حاشیه شغلی امنی برخوردار نیست

در ادامه از این هنرمندان خواستیم درباره‌ی وضعیت تحصیلی، شغلی و اجتماعی رشته‌ی هنری گرافیک برایمان بگویند.

علی‌نیا در پاسخ به این سوال رشته‌ی کلام را به دست گرفت و ابراز کرد: رشته طراحی گرافیک شاخه‌ای بسیار نو و پرکاربرد در دنیای رسانه‌ای امروز به شمار می‌رود؛ اما مثل اغلب رشته‌های هنری از حاشیه شغلی امنی برخوردار نیست.

وی عنوان کرد: بحث کسب درآمد مناسب از طریق انجام هر نوع فعالیت فرهنگی و هنری با در نظر گرفتن شرایط امروز کشور که از بیماری‌های اقتصادی بسیاری رنج می‌برد گاهی این مسائل را پیچیده و غیرقابل حل مطرح می‌کند.

این استاد دانشگاه اذعان کرد: عرصه فعالیت در زمینه فرهنگ و هنر در برابر اهمیت و ضرورت پرداختن به مشکلات معیشتی و اقتصادی روزمره شهروندان، اغلب به دست فراموشی سپرده می‌شود و این عمده‌ترین تهدید شغلی برای طراحان گرافیک و فعالان هنری دیگر حوزه‌هاست.

وی ادامه داد: جایگاه و موقعیت رشته‌ی گرافیک که به نوعی از زیرشاخه‌های علوم ارتباطات به شمار می‌رود بسیار ارزنده و خوب است؛ از سوی دیگر جامعه ما به سرعت درحال درک و استفاده از ابزارها و روش‌های نوین ارتباطی است و این بهترین بستر برای رشد و بالندگی گرافیک و تبلیغات محسوب می‌شود؛ اما این رشته نیازمند تدوین استراتژی‌های بسیاری است که اکنون وجود ندارد.

این طراح گرافیک در خصوص وضعیت تحصیلی رشته‌ی گرافیک بیان کرد: طراحی گرافیک رشته بسیار پر زرق و برق، جذاب و پرطرفدار است. تقاضا برای تحصیل در این رشته و تعداد آموزشگاه‌ها، دانشکده‌ها و دانشگاه‌های پذیرنده‌ی دانشجو بسیار زیاد است.

وی افزود: عدم بروزآوری الگوهای آموزشی، عدم تامین نیروی متخصص آموزش دیده(استاد و معلم) و همینطور زیرساخت‌های نوین آموزش رسانه‌ای، سطح کیفی آموزش در این رشته را تنزل داده است.

علی‌نیا بیان کرد: تقریبا هیچ تضمینی وجود ندارد که پس از فارغ التحصیل شدن در این رشته بتوانید حضور موفقی در بازار کار داشته باشید که دلایل آن بسیار زیاد است و یکی از عمده‌ترین دلایل عدم شناخت بازار حرفه‌ای این رشته است. 

پذیرش و ورودی بیش از نیاز بازار کار از مشکلات این رشته تحصیلی است

رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان قزوین گفت: تقریبا در هیچ یک از مجموعه‌های آموزشی، تعلیم دانشجو به سوی آشنایی با بازار تجاری پیش نمی‌رود، در واقع تمام تجربیات یک دانشجو در دوران تحصیل تجربه‌هایی مبتنی بر انجام نوعی پروژه‌های آزمایشگاهی و کارگاهی است که در اولین برخوردها، دانشجو تفاوت بسیار زیادی را بین این دنیا با جهان حرفه‌ای و بازار کار واقعی گرافیک و تبلیغات احساس می‌کند.

جلیلی‌کیا در ادامه‌ی صحبت‌های همکار خود در این عرصه عنوان کرد: مشکلات عرصه‌ی تحصیلی برای هنرجویان رشته‌ی گرافیک بسیار بوده و اگر بخواهیم به صورت تیتروار به برخی از آنها بپردازیم باید بگویم به روز و استاندارد نبودن سرفصل‌های آموزشی و هماهنگ نبودن با نیاز روز، عدم ارتباط مراکز آموزشی با صنعت و بازار کار و عدم گزینش حرفه‌ای برای تایید صلاحیت مدرسین هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها از آن دسته مسائل مهم و تاثیرگذار عرصه‌ی هنر است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: مسائل دیگری از جمله حقوق ناچیز مدرس و در نتیجه کیفیت پایین تدریس، هدایت دانش‌آموزان ضعیف‌تر از لحاظ تحصیلی به رشته‌های فنی حرفه‌ای نظیر گرافیک و شکل گیری پایه ضعیف برای این رشته از دیگر مشکلاتی است که به مراتب می‌تواند اثرات منفی خود را اعمال کند.

وی با اشاره به مشکلات حوزه‌ی دانشگاهی ادامه داد: پذیرش و ورودی بیشتر از نیاز بازار کار در دانشگاه‌ها و عدم توجه به کیفیت خروجی، جدی نگرفتن این رشته در دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای و علمی کاربردی و عدم اطلاع از اهمیت این رشته در جهان امروز از دیگر مشکلات این رشته‌ی تحصیلی است.

مدیر کانون گرافیک شیوه گفت: دانشجویانی که علاقه‌ خاصی به این رشته ندارند و صرفا به دلیل معدل کم و عدم گزینش و حذف آزمون عملی برای این رشته وارد این عرصه‌ی هنری می‌شوند؛ این ورود به نوبه‌ی خود زمینه‌ی فعالیت افراد بدون مهارت و دانش کافی در بازار کار را فراهم می‌کند و باعث ایجاد زیان‌های هنری بسیار و تولید آثار بی‌کیفیت می‌شود.

ورود افراد غیرمتخصص، بیماری کهنه‌ طراحی گرافیک و رشته تبلیغات است

وی افزود: جدی نگرفتن دوره‌ی کارآموزی از سوی دانشجو و عدم آگاهی از اهمیت آن در آینده شغلی، عدم نظارت جدی بر پروسه کارآموزی دانشجویان از سوی دانشگاه، که در حقیقت جهت آماده ساختن دانشجو برای ورود به بازار کار واقعی است از دیگر مشکلات است.

جلیلی‌کیا تصریح کرد: از سوی دیگر بیش‌تر دانشجویان این رشته تلاشی برای کسب آگاهی و فراگیری دانش مرتبط با این رشته‌ی هنری نمی‌کنند، با ادامه‌ی این روند نمی‌توان انتظار داشت هنرِ گرافیک مسیر ترقی خود را سپری کند.

علی‌نیا صحبت همکار خود را تکمیل و با اشاره به سایر تهدیدات شغلی هنر گرافیک عنوان کرد: هویت شغلی موضوعی بسیار مهم در جامعه‌ی کنونی است و متولی اصلی این امر در کشور ما دولت‌ها هستند، دولت‌ها می‌توانند حامی و مروج قوانین شغلی مناسب یا نامناسب باشند.

طراحان گرافیک باید به سمت تشکیل اتحادیه و صنف بروند

وی ادامه داد: مداخلات غیرحرفه‌ای و ورود افراد غیرمتخصص به این حوزه، بیماری کهنه‌ای است که طراحی گرافیک و رشته تبلیغات از آن رنج می‌برد؛ البته پیگیری برای وادار ساختن دولت یا سیستم قانون گذاری برای حمایت بیش‌تر از این حرفه وظیفه‌ خود طراحان گرافیک و فعالان حرفه‌ای این رشته است.

این هنرمند تصریح کرد: طراحان گرافیک باید در این زمینه به طور جدی مطالبه‌گری کرده و به سمت تشکیل اتحادیه و صنف بروند، امری که تاکنون حتی در پایتخت هم رخ نداده‌است.

جلیلی‌کیا در میان صحبت‌های رئیس انجمن هنرهای تجسمی بیان کرد: از مشکلات جامعه‌شناختی رشته‌ی گرافیک، عدم اطلاع و آگاهی عمومی مردم از این حرفه است؛ عدم همکاری و تعامل سازمان‌های دولتی متولی مرتبط با این حرفه و متخصصان آن به این به این مشکلات دامن می‌زند، موضوعی که در شهرهای کشور به نحو متفاوتی به چشم می‌خورد.

وی در ادامه گفت: فقدان صنف یا اتحادیه قوی و یکپارچه کشوری، عدم وجود جایگاه شغلی و صنفی مختص طراحان و فارغ‌التحصیلان گرافیک، مشکلات شغلی از قبیل ورود صنوف غیرمرتبط و متفرقه به این حرفه (تداخل صنفی) از مشکلات طراحان گرافیک است.

 تولید محور نبودن اقتصاد کشور از مشکلات جامعه‌ی هنر است

این هنرمند در بیان دیگر مشکلات گرافیست‌ها افزود: عدم اطلاع کافی بنگاه‌های تجاری، شرکت‌ها و کارخانجات از اهمیت این رشته در گسترش، ارتقاء، معرفی و فروش محصولات و خدمات آن‌ها به ویژه در حوزه صادرات و تولید محور نبودن اقتصاد کشور به دلیل تمرکز بر واردات به جای تولید و صادرات از دیگر مشکلاتی است که جامعه‌ی هنر و هنرمندان گرافیک با آن روبرو هستند.

بابا خداوردی در ادامه‌ی صحبت دوستانش بیان کرد: متاسفانه بسیاری از سازمان‌ها با کم‌ترین تخصص در این رشته، کارهای گرافیکی را به طراحان شناخته نشده و افرادی که فقط دور‌ه‌های نرم افزار را سپری کرده‌اند واگذار می‌کنند که این موجب ضعف خروجی کار می‌شود.

وی گفت: کیفیت پایین و ضعف خروجی کار زیبایی شهر و تابلوهای آن را تحت الشعاع قرار می‌دهد و متاسفانه سال‌هاست با این مشکل دست و پنچه نرم می‌کنیم.

بابا خداوردی بیان کرد: این مشکلات ناشی از آن است که اموری که باید توسط افراد حرفه‌ای انجام شود با رانت و لابی به دست افراد ناآگاه سپرده می‌شود، همین مسئله به این عرصه‌ی هنری صدمه وارد می‌کند.

دبیرکانون طراحان گرافیک انجمن هنرهای تجسمی بیان می‌کند: قیمت‌گذاری کار تبلیغات در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی توسط خودشان انجام می‌شود، متاسفانه این مبالغ به قدری کم است که طراحان حرفه‌ای نمی‌توانند نهایت تلاش و خلاقیت خود را در خلق یک اثر به کار گیرند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر روند پرداخت سازمان‌ها به گونه‌ای است که طراحان برای دریافت حق‌الزحمه حدود شش‌ ماه تا یک سال باید مطالبه و پیگیری کنند.

تدوین تعرفه قیمت برای طراحان گرافیک استان

علی‌نیا در ادامه‌ی صحبت‌های این جوان هنرمند بیان کرد: بسیاری از مشاغل چتر حمایتی خوبی از جانب دولت دارند؛ اما متاسفانه در حوزه گرافیک و تبلیغات چنین نیست. البته در استان ما اقدامات امیدبخشی به واسطه فعالیت تخصصی شورای کانون طراحان گرافیک رقم خورده که شایسته تقدیر است، اما هنوز در ابتدای راه هستیم.

وی افزود: از دید من کلید اول حل مسئله باید توسط خود طراحان گرافیک و فعالان حرفه‌ای این حوزه روشن شود؛ در این راستا تاسیس صنف، سازماندهی، هویت بخشی و حمایت از یکدیگر می‌تواند نتایج خوبی خلق کند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: البته این موضوع حدود یک سالی است که در کانون طراحان گرافیک انجمن هنرهای تجسمی پیگیری می‌شود و یکی از اولین نتایج آن تدوین تعرفه قیمت برای طراحان گرافیک استان بود، امیدواریم تداوم این پیگیری‌ها موجب بهبود وضعیت گرافیک در آینده شود.

وی با اشاره به تعرفه‌ی قرارداد پروژه‌های گرافیکی و عملکرد مثبت کانون طراحان گفت: تعرفه مصوب طراحان گرافیک قزوین که توسط کانون برای سال‌های ۹۸ و ۹۹ تنظیم شده، برمبنای نظرسنجی‌های متعدد کارشناسی و مشورت با جامعه طراحان گرافیک استان بوده و این نیاز را به خوبی پاسخ داده است.

باباخداوردی تصریح کرد: با پیگیری‌های یک ساله در کانون انجمن هنرهای تجسمی تلاش کردیم هنرجویان و جوانان علاقه‌مند را شناسایی و سازماندهی کنیم.

 طراحان گرافیک قزوین از پویاترین و خلاق‌ترین هنرمندان هستند

این مقام مسئول عنوان کرد: در مرحله‌ی بعد با برگزاری کارگاه‌ها، کلاس‌ها و نشست‌های تخصصی با حضور اساتید استانی و کشوری این رشته تلاش می‌کنیم هنرجویانی حرفه‌ای پرورش داده و زمینه‌ی اشتغال و ارتقای سطح کیفی آثار را فراهم کنیم.

علی‌نیا در ادامه‌ی صحبت‌های دبیر کانون طراحان گرافیک انجمن هنرهای تجسمی گفت: طراحان گرافیک استان قزوین از پویاترین و خلاق‌ترین هنرمندان هستند، از سوی دیگر جمعیت جوان این رشته در قزوین به سرعت درحال افزایش است.

وی بیان کرد: تقریبا بیش‌تر اخبار فعالیت در حوزه هنرهای تجسمی استان قزوین به رشته طراحی گرافیک مربوط است که اهمیت و ضرورت این رشته و فعالیت هنرمندان جوان در تمام عرصه‌ها و ظرفیت‌های اجتماعی و ارتباطی را نشان می‌دهد.

علی‌نیا در پایان گفت: در تلاشیم با حمایت این جوانان شاهد موفقیت روزافزون هنر در استان و چه بسا در کشور باشیم.

انتهای پیام/ 3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان