۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین رسانه‌ها از دستگاه‌های متولی فرهنگ مطالبه‌گری کنند/ در جاده سلامت قزوین شاهد کشف حجاب و سگ‌گردانی بودیم
کد خبر: ۳۴۳۵۸۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۴/۲۶ ساعت: ۱۳:۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین:

رسانه‌ها از دستگاه‌های متولی فرهنگ مطالبه‌گری کنند/ در جاده سلامت قزوین شاهد کشف حجاب و سگ‌گردانی بودیم

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: هر دستگاهی وظایف خاص خود را دارد و وظیفه‌ی رسانه مطالبه‌گری از این دستگاه‌هاست؛ به گونه‌ای که اهل رسانه باید با شناخت وظایف هر دستگاه در طی جلسات متعددی عملکردهای دستگاه‌ها را به چالش بکشند.

رسانه‌ها از دستگاه‌های متولی فرهنگ مطالبه‌گری کنند/ در جاده سلامت قزوین شاهد کشف حجاب و سگ‌گردانی بودیم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح ‌قزوین؛ مریم بیدخام در نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانه با محوریت موانع اجرایی شدن قوانین حوزه‌ی عفاف و حجاب که به همت کانون خواهران بسیج رسانه استان قزوین در سالن بسیج اقشار سپاه برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص عفاف و حجاب نیاز است سیاست‌گذاری‌ها بازنگری شده و طی سال برنامه‌های متعددی ارائه شود.
 
وی افزود: با رصد سالیانه متوجه می‌شویم که کجای راه را بیراهه رفته‌ایم که بعد از ۴۰ سال هنوز درباره این مسئله با مشکلاتی مواجه هستیم، از سوی دیگر با توجه به بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی بسیاری از این اشکالات قابل پذیرش نیست.
 
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین اذعان کرد: تقریبا ۲۵ دستگاه در درون سازمان مشخصا وظایف عام و تخصصی در این حوزه دارند که طبق مصوبه ۸۲۰ و اصلاحیات انجام شده برای تمامی دستگاه‌ها برنامه‌های درونی و بیرونی تفکیک شده‌است.
 
وی گفت: ستاد صیانت براساس چک لیست‌های وزارت کشور به همراه برخی بازرسان به صورت محسوس و نامحسوس به دستگاه‌ها مراجعه کرده و وضعیت موجود را رصد می‌کنند.
 
بیدخام اضافه کرد: براساس رصدهای انجام شده به دستگاه‌ها امتیاز می‌دهند که در همین راستا به برخی دستگاه‌ها باتوجه به عملکرد ضعیف تذکراتی توسط استاندار یا وزارتخانه ابلاغ می‌شود.
 
این مقام مسئول ابراز کرد: حجاب یک مسئله‌ی بسیار حائز اهمیت است که باید در جامعه به خوبی نهادینه شود تا از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود.
 
وی ادامه داد: از دیدگاه من هر یک از ۲۵ دستگاه مرتبط با حوزه‌ی عفاف و حجاب به صورت ماهانه با میزبانی یکی از دستگاه‌ها جلساتی را ترتیب‌داده و در جلسه دستگاه مربوطه را به چالش بکشند تا با اینکار و ایجاد یک فضای منطقی تبادل‌ نظرها به خوبی انجام شده و با گذر زمان این مبحث به ارائه‌ی راهکارهای اجرایی منتهی شود‌.
 
بیدخام ادامه داد: فعالیت فرهنگی و اجتماعی مانند فعالیت عمرانی نیست و حوزه‌ی فرهنگ علاوه بر انجام اقدامات، به رفتار مردم نیز مرتبط می‌شود؛ لذا اقدامات انجام شده باید هر چند مدت یکبار به گونه‌ای باشد که میزان تاثیرات آن مشخص شود.
 
بیدخام تصریح کرد: امسال با توجه به شرایط کرونا ما قادر نبودیم تا بازرسی‌ها را به طور مستمر انجام دهیم به همین علت از هر دستگاه به صورت خودارزیابی خواستیم تا به ما یک نماینده‌ی عفاف و حجاب ویژه معرفی کند تا این فرد در دستگاه خود نظارت و ارزیابی‌های لازم را انجام داده و پاسخگوی مراجعین باشد.
 
وی ادامه داد: در دفتر اجتماعی یک هیئت اندیشه‌ورز از مددکاران، جامعه‌شناسان، روانشناس، اساتید دانشگاه و حوزه تشکیل دادیم که ذیل آن در کمیته‌ی رسانه از ظرفیت افرادی که در حوزه‌ی اجتماعی فعالیت دارند و به مسائل اجتماعی آشنا هستند استفاده کنیم.
 
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین با اشاره به فعالیت نیروی انتظامی در خصوص گشت ارشاد عنوان کرد: اینکه می‌گویند نیروی انتظامی تنها نهادی است که فعالیت خود را به طور دقیق انجام می‌دهد و سایر دستگاه‌ها بدون فعالیت هستند باید گفت اینطور نیست و سایر دستگاه‌ها هم درحال فعالیت هستند؛ اما فعالیت نهادی مانند نیروی انتظامی بیشتر مطرح می‌شود.
 
وی اضافه کرد: درباره عملکرد رسانه‌ای و در راستای حواشی منتشر شده از برخورد نیروی انتظامی هم باید گفت که این فعالیت‌ها صوری بوده و جنبه‌ی واقعی ندارد و این مسئله به خودی خود باعث شده تا همه احساس کنند نیروی انتظامی تنها نهاد ورود پیدا کرده در این موضوعات است.
 
این مقام مسئول با اشاره به عملکرد دستگاه‌ها ابراز کرد: هر دستگاهی وظایف خاص خود را دارد و وظیفه‌ی رسانه مطالبه‌گری از این دستگاه‌هاست؛ به گونه‌ای که اهل رسانه باید با شناخت وظایف هر دستگاه در طی جلسات متعددی عملکردهای دستگاه‌ها را به چالش بکشند.
 
وی افزود: ما نظارت و بازرسی‌های خود را در خصوص دستگاه‌های مربوطه انجام می‌دهیم و نمی‌توانیم بگوییم دستگاه‌ها کاری انجام نمی‌دهند اما می‌توان در این خصوص گفت که شاید دستگاه‌ها مسیری را که طی می‌کنند درست نیست چراکه اگر قرار بود روش مزبور نتیجه‌دهد تا بحال به ثمر می‌رسید.
 
بیدخام بیان کرد: در خصوص فعالیت‌های اجرایی باید این نکته را مورد بررسی قرار داد که آیا اقدامات انجام شده تاثیرگذار بوده است یا خیر؟
 
وی در ادامه گفت: برای مثال در راستای تشکیل کارگروه و نمایشگاه مد و لباس که بر اساس ابلاغیه از دستگاه‌های مطرح شده‌است باید گفت که آیا تاثیر گذار بوده یانه؟ که در این خصوص فردی از بخش خصوصی با توجه به شرایط کرونا اعلام کرد که تمایل به برگزاری نمایشگاه مدو لباس به صورت مستمر و مجازی را دارد که ماهم از این طرح حمایت و استقبال کردیم.
 
این مقام مسئول تاکید کرد: به طوری کلی می‌توان گفت با بررسی‌های لازم به این نتیجه می‌رسیم که برخی عملکردهای ۴۰ ساله مطلوب نبوده و نیازمند بازنگری است.
 
وی افزود: به عنوان مجری سیاست‌های ابلاغی از وزارت کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشور هستم و نمی‌توانم براساس سلایق خود کاری انجام دهم.
 
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی ابراز کرد: شورای اجتماعی کشور به عنوان عالی‌ترین مرجع و جایگاه تصمیم‌گیری در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور شناخته می‌شود که به علت اهمیت عفاف و حجاب جلساتی را با حضور مقام معظم رهبری برگزار کرده‌است.
 
وی گفت: این نهاد با رصد کشور در نهایت به پنج آسیب رسید که ما هم تلاش کردیم در راستای اولویت‌‌های شورای اجتماعی، نظام و چهارچوب‌های سیاست مقام معظم رهبری گام برداریم.
 
بیدخام بیان کرد: یکی از اولویت‌‌های مطرح شده توسط شورای اجتماعی مسئله‌ی عفاف و حجاب بود که ضمن برگزاری جلسه‌ کلیه‌ی دستگاه‌ها مکلف به برنامه‌ریزی میان‌مدت و دراز مدت برای دستیابی به اهداف تعیین شده در مصوبه ۸۲۰ شدند.
 
وی افزود: مصوبه‌ی ۸۲۰ به آن معناست که مصوبه‌ی ۴۲۷ یکبار ابلاغ شده، صیانت شده، اجرا شده، مراحل رصد و بازرسی هم انجام شده است و برخی دستگاه‌ها توبیخ و تشویق شدند؛ اما ما باز هم به جامعه‌ی هدف نرسیدیم.
 
این مقام مسئول ادامه داد: به همین علت مصوبه ۴۲۷ با تکریم و اصلاحیه در قالب مصوبه ۸۲۰ ابلاغ شد از سویی مسئله‌ی دیگر این مصوبه این است که دبیرخانه به دستگاه‌ها اجازه دهد فرصتی برای ارائه، چالش و گزارش داشته باشند و بعد از آن در مرحله‌ی چالش و اجرای برنامه‌ها، موضوع را بررسی کنند.
 
وی با اشاره‌ی به دغدغه مسئله‌ی دوچرخه‌سواری بانوان بیان کرد: تلاش ما برای دوچرخه‌سواری بانوان تعیین اماکن و پارک‌های مناسب بانوان به عنوان پیست دوچرخه‌سواری است؛ چراکه اختصاص جاده‌ی سلامت به این موضوع ناهنجاری‌های زیادی از جمله کشف حجاب و سگ‌گردانی را به همراه داشته‌است.
 
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قز‌وین با اشاره به مسئله‌ی حجاب در استان عنوان کرد: حجاب فرهنگی است که باید براساس آداب و رسوم لحاظ شود و نمی‌توان یک نسخه‌ی کلی از حجاب را برای کل کشور تعریف کرد؛ چراکه این فرهنگ متناسب با عواملی متعددی از جمله شرایط بومی و اقلیمی متفاوت است.
 
وی افزود: استان قزوین با توجه به شرایط مهاجرپذیر بودن و جایگاه دانشگاهی با تنوع فرهنگ مواجه بوده و همین مسائل باعث می‌شود ما جامعه‌ی بکری در این حوزه نداشته باشیم.
 
این مقام مسئول ابراز کرد: مسئله‌ی حجاب یک مسئله‌ی کاملا زنانه نیست؛ اما متاسفانه ما زنانه‌اش کردیم و طبق شرایط برای آن الگوی ایده‌آلی را مطرح کردیم که اگر کسی طبق این الگوی ایده‌آل و سلیقه‌ حجاب نداشته باشد را به عنوان فرد بدحجاب مطرح می‌کنیم.
 
وی گفت: آمار افراد باحجاب و عفیف در جامعه کم نیست، اما متاسفانه افراد عفیف کمتر دیده می‌شوند که البته عوامل متعددی در این راستا دخیل است.
 
بیدخام تصریح کرد: تعریف صدا و سیما از مسئله‌ی حجاب تعریف مناسبی نیست؛ چراکه در بیشتر برنامه‌ها، سریال‌ها و فیلم‌ها افراد محجوب را به عنوان اقشار ضعیف جامعه و در مقابل اشخاص مثبت، شاغل و با مقام و منزلت را در قالب یک فرد کاملا آراسته مطرح می‌کند.
 
وی افزود: لازم است افراد محجبه بنا به شخصیت والای خود در جامعه و در سریال‌ها به خوبی دیده شده تا به عنوان الگوهای مناسب در جامعه مطرح شوند.
 
این مقام مسئول در پایان گفت: وجود کارشناسان مد و طراح لباس و فعالیت آنان در این عرصه اسباب دلگرمی است، نهایت تلاش خود را برای حمایت از این افراد انجام می‌دهیم.
انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان