۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین گرمازدگی و راه‌های مقابله با آن
کد خبر: ۳۴۳۵۵۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۴/۲۵ ساعت: ۱۶:۱۳ ↗ لینک کوتاه

گرمازدگی و راه‌های مقابله با آن

عباسی نیا گفت: گرما زدگي ممكن است بدون كوچكترين علائم هشداري بروز كند و بيمار به طور ناگهاني كاهش سطح هوشياري پيدا كند و حال وي وخيم شود.

گرمازدگی و راه‌های مقابله با آن

به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین؛با توجه به قرار گرفتن در فصل گرم سال و افزایش دما در ایام تابستان، گرمازدگی یکی از معضلات و به نوعی بیماری هایی‌ست که افراد مختلف را دچار می کند به ویژه این اتفاق برای افراد مسن و کودکان بیش از دیگران محتمل است .

فاطمه عباسي نيا، مربی جمعیت هلال احمر  درمورد گرمازدگی تصریح کرد: در مرحله اول بايد یک تعريف كلي از گرمازدگي داشته باشيم كه عبارت است از يك اورژانس پژشكي است كه به علت نقص در ترموستات بدن در تنظيم دما ايجاد مي شود ، بدن به طور خطرناك دچار افزايش دما مي شود كه ممكن است به علت مواجهه طولاني با گرما رخ داده باشد  و هم زمان تعريق فرد مختل مي شود .

وی ادامه داد: گرما زدگي ممكن است بدون كوچكترين علائم هشداري بروز كند و بيمار به طور ناگهاني كاهش سطح هوشياري پيدا كند و حال وي وخيم شود.

نجاتگر جمعیت هلال احمر در توضیح بیشتر گرمازدگی عنوان کرد: اصولا گرمازدگي بر دو نوع است يكي كلاسيك و ديگري كوششي . نوع كلاسيك گرما زدگي كه به آن ((اجاق آهسته)) مي گويند ممكن است چند روزي طول بكشد تا به وجود آيد و اغلب در يك موج گرم تابستاني ديده مي شود و بيشتر هم  افراد چاق، سالمندان ، بيماران مزمن و الكلي ها را درگير مي كند .

وی افزود: از آنجا كه افراد پير اغلب مشكلات جسمي ديگري هم دارند بيشتر گرفتار گرما زدگي مي شوند ، اين نوع گرما زدگي حتي با مراقبت پ‍شكي تا 50 درصد به مرگ مي انجامد كه نتيجه توام شدن هواي داغ و هيدراتاسيون مي باشد .

عباسی نیا درمورد نوع دوم گرمازدگی اظهار داشت: گرما زدگي كوششي نيز كه در تابستان خيلي شايع تر است بيشتر در ورزشكاران، كارگزان و نيرو هاي نظامي كه تعريق زياد دارند ديده مي شود . اين نوع گرما زدگي كه به آن(( اجاق سريع)) گفته مي شود در افراد سالم و فعال كه كار طاقت فرسا دارند و يا در يك محيط گرم فعاليت مي كنند اتفاق مي افتد .

وی در ادامه از علائم جسمي گرما زدگي گفت: از جمله علائم جسمي گرما زدگي به اين موارد مي توان اشاره كرد :1- بيمار داراي پوست خشك و داغ مي باشد 2- عدم تريق 3- پوست در ابتدا قرمز شده و سپس رنگ پريده يا كبود مي شود 4- بيمار داري تنفس كوتاه و سريع است 5- نبض بيمار سريع و ضعيف مي شود 7- دماي بدن به بيش از 40 درجه سانتيگراد افزايش مي يابد 8- سر درد 9- گرفتگي عضلات 10- گشادي مردمك چشم .

مربی جمعیت هلال احمر پیرامون علائم روحی گرمازدگی ابراز داشت: از جمله علائم روحي گرما زدگي عبارت است از :1- زدن سخنان بي ربط 2- گيجي 3- بيمار رفتار پرخاشگري از خود نشان مي دهد 4- آشفتگي ، هيجان وتوهم در بيمار مشاهده مي شود 5- تشنج

به گفته عباسی نیا اقدامات زیر را می توان در زمان گرمازدگی برای درمان انجام داد:::

  1. پيشگيري كنيد. مهم ترين اصل پيشگيري است مثلا در صورتي كه قرار است در هواي گرم فعاليت كنيد از قبل سعي كنيد خود را آماده كنيد .
  2. به سرعت فرد بيمار را به يك جاي خنك جابجا كنيد .لباس هاي بيمار را تا حد امكان خارج كنيد  با 115 براي كمك رساني تماس بگيريد .
  3. در حين اينكه منتظر خدمات اورژانس هستيد بايد به فرد آسيب ديده كمك كنيد تا بشينيد و حمايت شود . بهترين را براي خنك كردن فرد بيمار پاشيدن آب سرد با استفاده از اسپري بر روي بدن فرد است و سپس بدن وي را به طور مرتب باد بزنيد . يك ملحفه سرد و مرطوب يا استفاده از بسته هاي يخ بر روي نواحي كشاله ران و زير بغل نيز كمك كننده است .
  4. به محض اينكه دماي بدن فرد آسيب ديده به حد نرمال و پايه نزديك شد ملحفه مرطوب را با يك ملحفه نازك خشك جايگزين كنيد .
  5. بيمار را به طور مرتب پايش كنيد و علائم حياتي را چك و ثبت كنيد. اگر دماي بدن مجددا افزايش داشت پروسه خنك كردن را مجددا تكرار كنيد .
  6. بيمار را به سرعت به بيمارستان منتقل كنيد .

 

وی در پایان متذکر شد: بيمار گرما زدگي یک بیماری جدی می باشد که هیچ جای شوخی و سرسری گرفتن ندارد و می تواند معضلات و مشکلات بسیاری را به بار آورد .

انتهای پیام/1404

منبع:خبرگزاری علم وفناوری

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان