۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین ارائه ۱۰۶گزارش تخلف انتخابات مجلس به دستگاه قضایی/ برخی از نمایندگان قزوین در تخلفات پرونده دارند
کد خبر: ۳۴۳۵۴۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۴/۲۵ ساعت: ۱۳:۳۷ ↗ لینک کوتاه

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین اعلام کرد

ارائه ۱۰۶گزارش تخلف انتخابات مجلس به دستگاه قضایی/ برخی از نمایندگان قزوین در تخلفات پرونده دارند

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین گفت: ۱۰۶ گزارش تخلف انتخاباتی در استان به دستگاه قضایی داشتیم که برخی از نمایندگان فعلی هم در این تخلفات پرونده داشتند که نتیجه این تخلفات را باید دستگاه قضایی اعلام کند.

ارائه ۱۰۶گزارش تخلف انتخابات مجلس به دستگاه قضایی/ برخی از نمایندگان قزوین در تخلفات پرونده دارند

به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ محمدتقی صفری در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز(چهارشنبه) در سالن جلسات دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان قزوین برگزار شد با بیان اینکه قانون اساسی باید منطبق با احکام اسلامی باشد، اظهار کرد: امروز ترکیب شورای نگهبان به عنوان نهاد دوگانه متشکل از حقوقدانان و فقهاست که یکی از وظایف آن تطبیق قوانین و مصوبات با احکام اسلامی و قانون اساسی است.

وی افزود: وظیفه دیگر شورای نگهبان تفسیر قانون اساسی است که ثبات و اختصار از ویژگی‌های آن است و ایجاب می‌کند که مرجع تفسیر برای قانون اساسی وجود داشته باشد که شورای نگهبان این تکلیف را برعهده دارد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین اذعان کرد: وظیفه سوم شورای نگهبان نظارت بر انتخابات است؛ اینکه احتمال دهیم ممکن است در انتخابات تخلفی اتفاق بیفتد نیز همین موضوع ایجاب می‌کند که یک نهاد نظارتی وجود داشته باشد.

صفری با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران کلیه امور باید با اتکا به آرای مردم اداره شود، ادامه داد: از میان وظایف سه گانه شورای نگهبان نیز دفاتر استانی فقط وظیفه نظارت بر انتخابات را برعهده دارند لذا انتخابات باید درست برگزار شود تا حق حاکمیت مردم به درستی اعمال شود.

این مقام مسئول با تصریح بر اینکه انتخابات یک حق عمومی است، بیان کرد: نظام مدیریتی و سیاسی کشور امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند مدیران پاک است از این رو نظارت بر انتخابات یک وظیفه مستقیم برای شورای نگهبان است.

وی عنوان کرد: ۲۲۹ نفر برای حوزه سه گانه استان ثبت نام کردند که نسبت به انتخابات دوره قبل یک رشد ۵۰ درصدی را نشان داد که میانگین کشوری آن ۲۵ درصد بود و چهار نفر هم انتقالی داشتیم از این جمع ۲۳۳ نفر ۲۶ نفر رد صلاحیت و ۱۵۷ نفر تایید صلاحیت شدند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین ابراز کرد: ۵۰ نفر عدم احراز صلاحیت شدند و از مجموع ثبت نامی‌ها ۳۱ نفر انصراف و کاندیداهای نهایی ۱۲۶ نفر شد؛ به ازای هر کرسی استان ۴۰ نفر ثبت نام کردند و ۳۲ نفر به ازای هر کرسی رقابت کرند که این عدد در کشور ۲۵ نفر بود.

حفظ سلامت انتخابات نیازمند هم افزایی همه دستگاه‌ها است

وی یادآورد شد: ما با همه تایید نشده‌ها جلسات توجیهی داشتیم‌؛ به طوری که در این زمینه حدود ۱۰۰ جلسه با کاندیداهای تایید نشده برگزار کردیم.

صفری عنوان کرد: برای نظارت بر ۱۰۴۰ شعبه در استان نیز ۴ هزار و ۴۹ نفر کار نظارتی انجام می‌دادند که ۶۲ نفر در اعضای هیئت نظارت و ۳ هزار و ۸۹۱ نفر در شعب حضور داشتند؛ همچنین ۱۸ نفر مربی آموزشی و ۱۸ نفر بازرسان هیئت نظارت بودند و ۶۰ نفر کارهای پشتیبانی را انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه ۹۵ جلسه آموزشی تشکیل شد، اضافه کرد: ۴۸۷ شعبه در شهرستان قزوین، ۷۶ شعبه در شهرستان آبیک، ۵۲ شعبه در شهرستان آوج، ۱۷۸ شعبه در شهرستان تاکستان، ۱۳۹ شعبه در شهرستان البرز و ۱۰۸ شعبه در شهرستان بوئین زهرا دایر بود.

این مقام مسئول بیان کرد: در موضوعات مربوط به اظهارنظری درباره صلاحیت افراد نیز با هیچکس مشورت نمی‌کنیم و برای شورای نگهبان حریم صلاحیتی قائل هستیم و تصمیم‌گیری در موضوعات صلاحیتی منحصر در حیطه شورای نگهبان است و اشخاص هیچ دخالتی ندارند.

وی با بیان اینکه در موضوعات صلاحیتی تحقیق می‌کنیم اما مشورت خیر، گفت: اینکه بگوییم انتخابات هیچ نوع تخلفی نداشته است طبیعتا توجیه پذیر نیست و از طرفی عواملی که انتخابات را تهدید می‌کنید، روزبروز بیشتر و پیچیده‌تر می‌شود لذا حفظ سلامت انتخابات نیازمند هم افزایی همه دستگاه‌ها است.

صفری عنوان کرد: شورای نگهبان اختیارات و وظیفه سلامت انتخابات را بر عهده دارد، اما همه ظرفیت‌ها را در اختیار ندارد، باید توجه داشت که هر تخلفی نمی‌تواند منجر به ابطال انتخابات شود و گزارش‌های تخلف را دریافت می‌کنیم و پس از جمع‌بندی به مراجع قضایی ارسال می‌کنیم که اگر نتیجه جمع‌بندی موثر بر سلامت انتخابات نبود نیز انتخابات ابطال نمی‌شود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین درباره تخلفات انتخاباتی در استان اذعان کرد: ۱۰۶ گزارش تخلف انتخاباتی در استان به دستگاه قضایی داشتیم که چهار نماینده فعلی هم در این تخلفات پرونده داشتند که نتیجه این تخلفات را باید دستگاه قضایی اعلام کند.

باید فرهنگ انتخاباتی جامعه اصلاح شود

این مقام مسئول با بیان اینکه حجم تخلفات بر نتیجه انتخابات استان قزوین موثر نبوده است، افزود: تخلفات در بخش جانبداری و حمایت‌های مالی مدیران دولتی از کاندیداها بسیار معدود بود؛ به طوری که کمتر از ۱۰ مورد گزارش شد علی رغم اینکه یکی از نگرانی‌های ما در این زمینه بود اما عمدتا تبلیغات پیش از موعد و هدایای نقدی و غیرنقدی بیشترین فراوانی تخلفات را داشت.

وی تاکید کرد: شورای نگهبان جامعیت و بازدارندگی در جرائم دارد اما بزرگترین نارسایی مربوط به ضعف قانون انتخاباتی است، از طرفی باید فرهنگ انتخاباتی جامعه اصلاح شود و گزینش افراد براساس اصلح‌ترین فرد اتفاق بی‌افتد تا بتوانیم از همه ظرفیت‌های قانون مردم سالاری استفاده کنیم.

صفری عنوان کرد: رویکرد ما این است که در سیر صلاحیتی حرکت کنیم؛ باید توجه داشت که منطبق نبودن مواضع سیاسی اشخاص با نظام سیاسی کشور تنها یک مورد از مسائل صلاحیتی است و افراد به لحاظ مسائل مالی و بسیاری از موارد دیگر هم بررسی می‌شوند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین با تاکید بر اینکه نظارت موثر و بازدارنده‌ای در انتخابات داشتیم، گفت: تلاشمان را باید برای سلامت انتخابات بیشتر کنیم، چراکه در این دوره با ابعاد جدید تخلفات انتخاباتی آشنا شدیم که باید در این زمینه هم‌افزایی بیشتری داشته باشیم.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان