۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کشمش؛ گوهر ناشناخته‌ ایرانی‌ها/ محصولی که اقتصاد گردشگری و اشتغال را رونق می‌بخشد
کد خبر: ۳۴۳۴۸۳ نویسنده: آرش صالحی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۴/۲۳ ساعت: ۷:۳۰ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از محصولی با رتبه جهانی؛ 

کشمش؛ گوهر ناشناخته‌ ایرانی‌ها/ محصولی که اقتصاد گردشگری و اشتغال را رونق می‌بخشد

سالانه ۴۰ تا ۵۵ هزار تن کشمش در استان تولید می‌شود و قزوین توانسته رتبه اول در تولید کشمش کشور را به خود اختصاص دهد. با این همه به دلیل عدم برندسازی و نبودن پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در استان، بخش زیادی از کشمش تاکستان از مبادی صادراتی استان‌های دیگر به خارج از کشور صادر می‌شود.

کشمش؛ گوهر ناشناخته‌ ایرانی‌ها/ محصولی که اقتصاد گردشگری و اشتغال را رونق می‌بخشد
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ در حالی که رقابت تنگاتنگی در زمینه تولید انگور بین استان‌های قزوین، همدان و خوزستان وجود دارد، اما استان قزوین در میزان سطح زیرکشت انگور رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است؛ به طوری که سالانه به‌طور میانگین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن انگور در استان قزوین تولید می‌شود که ۷۰ درصد آن به کشمش تبدیل شده و عموماً صادر می‌شود. 
 
آمارها نشان می‌دهد که سالانه ۴۰ تا ۵۵ هزار تن کشمش در استان تولید می‌شود و قزوین توانسته رتبه اول در تولید کشمش کشور را به خود اختصاص دهد. با این همه به دلیل عدم برندسازی برای کشمش قزوین و نبودن پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در استان، بخش زیادی از کشمش تاکستان از مبادی صادراتی استان‌های دیگر به خارج از کشور صادر می‌شود و سهم بازرگانان و صادرکنندگان قزوینی در صادرات کشمش تاکستان خیلی کم است. 
از سوی دیگر چندی پیش شایعاتی مبنی بر بالابودن میزان سموم در کشمش صادراتی تاکستان و برگشت خوردن آن از کشورهای خارجی شنیده شد که تولیدکنندگان کشمش در استان قزوین را تا حدود زیادی نگران کرد. 
 
برگشت کشمش صادراتی تاکستان سیاه‌نمایی بود
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین با بیان اینکه در مورد برگشت کشمش‌های صادراتی تاکستان سیاه‌نمایی اتفاق افتاده بود، اظهار کرد: طبق استعلامی که از گمرک استان قزوین دریافت کردیم، در سال ۱۳۸۹ هیچ محموله مرجوعی در حوزه کشاورزی به‌خاطر باقی‌مانده سموم نداشتیم. 
 
مجید اسماعیلی افزود: همچنین پیگیری‌های ما از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین نشان داد که یکی از شرکت‌های تجاری ما که کشمش آن در مبادی صادراتی برگشت خورده بود، در واقع کشمش ملایر را صادر می‌کرد و خبری از برگشت خوردن کشمش‌های تولیدشده در تاکستان نبوده است.
 
وی ادامه داد:‌ پایین بودن آمار صادرات کشمش از گمرک استان قزوین به معنای این نیست که کشمش ما به دلیل وجود سموم در آن صادر نمی‌شود؛ بلکه به معنای این است که تجار و بازرگانان سایر استان‌ها کشمش ما را می‌خرند و آن را از استان محل فعالیت خود صادر می‌کنند. به همین دلیل صادرات کشمش تاکستان در آمار گمرک استان ثبت نمی‌شود. 
 
ایجاد کارگروه توسعه صادرات کشمش 
 
این مقام مسئول در ادامه از ایجاد کارگروه توسعه صادرات کشمش در استان قزوین خبر داد و گفت: بنا داریم این کارگروه را با مدیریت معاونت اقتصادی استانداری و با عضویت سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صمت، اداره کل استاندارد، صداوسیما، دانشگاه علوم پزشکی و اتاق بازرگانی، اتحادیه صادرکنندگان و انجمن صنفی انگور و کشمش استان قزوین ایجاد و در آن برای توسعه صادرات و سلامت کشمش در استان قزوین برنامه‌ریزی کنیم. 
 
اسماعیلی با اشاره به افزایش صادرات کشمش قزوین طی سه سال اخیر یادآور شد: طبق آخرین آماری که از گمرک جمهوری اسلامی ایران به دست ما رسیده، میزان صادرات کشمش از سال‌های ۹۶ تا ۹۸ از ۹۵ هزارتن به ۱۲۰ هزارتن رسیده و همچنان جایگاه دوم تولید و جایگاه چهارم صادرات کشمش کشور را در اختیار داریم. 
 
سودآوری کشمش در اقتصاد پساکرونا
 
نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین با بیان اینکه کشمش یکی از محصولات راهبردی استان قزوین است، عنوان کرد: با توجه به اینکه کشمش به لحاظ طب سنتی طبیعت گرم و خشکی دارد، در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است و کشورهای سردسیری مثل روسیه برای تامین نیاز خود به محصول کشمش ما نیازمند هستند.
 
فاطمه محمدبیگی با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی توسعه صادرات این محصول اضافه کرد: در زمینه درمان بیماری کرونا هم کشمش یک ماده غذایی بدون ضرر و توصیه‌شده است؛ بنابراین اگر بخواهیم به اقتصاد دوران پساکرونا هم فکر کنیم، این ویژگی‌ محصول کشمش به ما این امکان را می‌دهد که برای توسعه فرآوری و صادرات کشمش بیشتر تلاش کنیم.
 
به آزمایشگاه تشخیص سموم محصولات کشاورزی نیاز داریم
 
دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه یادآور شد: متاسفانه در استان قزوین آزمایشگاه مناسبی که بتواند باقی‌مانده سموم را در محصولات کشاورزی تشخیص دهد، نداریم و در این زمینه به آزمایشگاه‌های تهران محتاج هستیم.
 
محمدبیگی با تاکید بر لزوم تاسیس آزمایشگاه تشخیص باقی‌مانده سموم محصولات کشاورزی در استان قزوین تصریح کرد: باید میزان سموم محصولات کشاورزی پایین آمده و به سطح استاندارد برسد تا میزان سرطان‌ها نیز کاهش یابد؛ چراکه هر فرد سرطانی حتی تا هزار برابر یک انسان معمولی هزینه دارد.
 
وی با ذکر اینکه سرمایه‌گذاری برای ساخت آزمایشگاه یادشده یک سرمایه‌گذاری آینده‌نگر خواهد بود، ادامه داد: اگر امروز آزمایشگاه تشخیص بازمانده سموم در محصولات را راه‌اندازی نکنیم، چند سال دیگر مبتلایان سرطانی هزار برابر آدم‌های سالم از ما بودجه می‌گیرند تا یکی دو سال آنها را شیمی‌درمانی کنیم که آیا زنده بمانند یا نمانند.
 
لزوم بِرندسازی برای کشمش قزوین
 
استاندار قزوین هم با ذکر اینکه محصولات کشاورزی باکیفیت استان قزوین از جمله کشمش شناخته‌شده نیستند، به خبرنگار اقتصادی صبح قزوین گفت: با وجود اینکه درجه کیفیت کشمش قزوین بسیار بالاست، اما در حوزه معرفی و برندینگ این محصول خیلی کم کار کردیم.
 
هدایت‌الله جمالی‌پور با تاکید بر ضرورت کیفی‌سازی کشمش استان افزود: از آنجایی که کیفی‌سازی خیلی مهم است، باید بر روی اصلاح ارقام کشمش مطالعه کنیم و سازمان جهاد کشاورزی باید برای دفع سموم و آفات کشمش برنامه داشته باشد.
 
وی لزوم توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری کشمش را یادآور شد و گفت: با اینکه در استان قزوین صنایع فرآوری کشمش داریم، اما این صنایع با آن چیزی که می‌خواهیم فاصله فراوانی دارد. بنابراین باید صنایع تبدیلی جدید با رویکرد صادرات به اروپا ایجاد کنیم؛ چراکه کشمش ما می‌تواند به اروپا صادر شود و انجام این کار می‌تواند حتی به اقتصاد گردشگری و ایجاد اشتغال در استان کمک کند.
 
جمالی‌پور ادامه داد:‌ باید کارگروهی با حضور انجمن کشمش، اتاق بازرگانی، سازمان‌های جهاد کشاورزی و صمت استان قزوین تشکیل شود و در این کارگروه جلسه‌هایی برای توسعه برندسازی و کیفی‌سازی کشمش برگزار شود؛ ضمن اینکه این کارگروه باید برای صادرات این محصول فکر کند.
 
کار جهادی برای توسعه صنایع تبدیلی کشمش 
 
نماینده تاکستان در مجلس هم با تاکید بر لزوم کار و حرکت جهادی در حوزه توسعه صنایع تبدیلی کشمش در شهرستان تاکستان گفت:‌ باید برای طراحی و ایجاد یک بسته‌بندی زیبا و شکیل صادراتی برای کشمش تلاش کنیم و در این زمینه باید از از استارت‌آپ‌ها استفاده کرده و با برگزاری مسابقه‌های ایده‌پردازی به هدف خود برسیم.
 
رجب رحمانی یادآور شد: البته برای توسعه صادرات کشمش باید برای هر کشور یا منطقه‌ای از جهان یک بسته‌بندی متفاوت و خاص آن منطقه یا کشور ارائه دهیم. در واقع باید براساس اینکه مردم هر کشوری چه روحیاتی دارند؛ عمل کنیم چراکه نمی‌توانیم کشمش را در یک بسته‌بندی یکسان برای کشورهای عربی و اروپایی بفرستیم.
 
وی با اشاره به تجربیات موفق بسته‌بندی و صادرات زعفران اضافه کرد: قطعاً می‌توانیم کشمش‌ را نیز به همان کیفیت زعفران بسته‌بندی و صادر کنیم؛ به شرطی که از افراد کاربلد در این حوزه کمک بگیریم. در نهایت هم با ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی ویژه در کنار باغ‌های انگور باید بتوانیم ارزش افزوده زیادی را از این محصول ایجاد کنیم.
 
به گزارش صبح قزوین؛ با تمام مباحث مطرح شده به نظر می‌رسد که توسعه تولید و صادرات کشمش در استان قزوین به بازاریابی و بازارسازی در ابعاد بین‌المللی نیاز دارد که در سال‌های اخیر کار چندانی در این حوزه صورت نگرفته است.
 
از طرفی اعطای مشوق‌های صادراتی به تجار و بازرگانان استان قزوین می‌تواند از صادرات کشمش تاکستان از مبادی صادراتی دیگر استان‌ها و حتی کشورهای دیگر جلوگیری کند. 
انتهای پیام/۵۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان