۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین از سی و چهار سال گذشته درس بگیرید/راه مذاکرات با پذیرش حقوق ملت ایران باز می‌شود
کد خبر: ۳۴۳۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

از سی و چهار سال گذشته درس بگیرید/راه مذاکرات با پذیرش حقوق ملت ایران باز می‌شود

مذاکره کننده ارشد ایران با ۱+۵ با اشاره به مذاکرات آلماتی۲ گفت: مذاکرات روز جمعه می‌تواند راه خود را به خوبی باز کند؛ آن هم با پذیرش حقوق ملت ایران به ویژه حق غنی‌سازی؛ این حقی است که در ان. پی. تی بر آن تصریح شده است.

  از سی و چهار سال گذشته درس بگیرید/راه مذاکرات با پذیرش حقوق ملت ایران باز می‌شود
به گزارش صبح قزوین به نقل از ایسنا، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با طرح این پرسش که «چرا باید گفت‌وگو ها درباره مسایل بین‌المللی یا در نیویرورک یا ژنو و وین باشد؛ پایتخت‌هایی که مناسبات غلط را بر دنبا حاکم کرده‌اند؟» افزود: اگر به سابقه تمدتی نگاه کنیم آلماتی بر همه این شهرها تقدم دارد.
بر همین مبنا می‌گوییم استانبول و بغداد و آلماتی هم باید جاهایی باشند که درباره مسایل بین‌المللی در آن‌ها مذاکره شود.
وی گفت: آمریکا نمی‌تواند امروز مدعی امنیت هسته‌یی در استفاده از انرژی هسته‌یی باشد.
امروز دفاع ایران از حقوق ملتش و استفاده از انرژی هسته‌یی دفاع از حقوق همه‌ است.
مردم ما سی و چهار سال پیش در برابر این انحصار ایستادند، علیه یک نظام دیکتاتوری که بعد از جنگ دوم جهانی توسط همین قدرت‌ها با کودتا به حکومت رسیده بود ملت ما قیام کرد.
وی ادامه داد: همین کشورهایی که امروز ادعای حقوق بشر دارند تا روز آخر از دیکتاتور حمایت کردند و کسانی که ادعای دموکراسی دارند از روز سرنگونی دیکتاتور با تمام توان به مقابله با انقلاب پرداختند، وقتی نتوانستند آن دیکتاتور را حفظ کنند دیکتاتور دیگری به نام صدام را تقویت کردند تا علیه ایران وارد جنگ شود و حتی اعتراف کردند که ظرفیت‌های صدام در جنگ علیه ایران را آن‌ها در اختیارش گذاشتند و هشت سال جنگ را به مردم ما به خاطر این‌که می‌خواستیم آزاد باشیم تحمیل کردند، اما موفق نشدند و بدترین تحریم‌های اقتصادی را علیه ملت ما اعمال کردند؛ از تحریم قطعات هواپیمای مسافربری تا دارو .
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: ما در این سال‌ها فقط مقاومت نکردیم بلکه یک پیشرفت چشمگیر هم داشتیم؛ این‌که در مقابل این انحصار می‌توان مقاومت کرد و پیشرفت داشت.
بنا به گزارش غرب در 2012 ایران بالاترین رشد را داشته است.
این‌ها که قطعه هواپیما را علیه ما تحریم کردند، دیدند که ایران توانست ماهواره به همراه موجود زنده به هوا پرتاب کند و با وجود همه این فشارها امرزو هفدهمین اقتصاد جهان هستیم.
مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 گفت: امروز در آلماتی و در این دانشگاه به آن‌ها (غرب)هشدار می‌دهم که از سی و چهار سال گذشته درس بگیرند و دچار اشتباه محاسباتی نشوند.
در این دور گفت‌وگوها جامعه جهانی و مردم قزاقستان شاهد رفتار آن‌ها هستند.
آن‌ها بار دیگر در معرض این آزمون بزرگ هستند که آیا می‌خواهند باز هم حقوق ملت‌ها را انکار کنند یا آن را بپذیرند؟ مذاکرات فردا(جمعه) با یک کلمه می‌تواند راه خود را به خوبی باز کند؛ آن هم پذیرش حقوق ملت ایران به ویزه حق غنی‌سازی ایران است.
این حقی است که در ان پی تی بر آن تصریح شده است.
وی ابراز امیدواری کرد که فصل بهار و شهر آلماتی آن‌ها(غرب) را به این نتیجه برساند که در سال جدید فصل جدیدی هم در این موضوع (مساله هسته یی)ایجاد شود.
   

مشروح نشست دبیر شورای عالی امنیت ملی

  مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 گفت: امریکا نمی‌تواند امروز مدعی امنیت هسته‌یی در استفاده از انرژی هست‌یی باشد، امروز دفاع ایران از حقوق ملتش و استفاده از انرژی هسته‌یی دفاع از حقوق همه است.
بر همین مبنا می‌گوییم استانبول و بغداد آلماتی هم باید جاهایی باشند که درباره مسایل بین‌المللی در آن‌ها بحث شود.
  سعید جلیلی در دانشگاه فارابی شهر آلماتی یادآور شد: مردم ما سی و چهار سال پیش در برابر این انحصار ایستادند، علیه یک نظام دیکتاتوری که بعد از جنگ دوم توسط همین قدرت‌ها به حکومت رسیده بود با کودتا، ملت ما قیام کرد.
همین کشورهایی که امروز ادعای حقوق بشر دارند تا روز آخر از دیکتاتور حمایت کردند و کسانی که ادعای دموکراسی دارند از روز سرنگونی دیکتاتور با تمام توان به مقابله با انقلاب پرداختند.
وقتی نتوانستند آن دیکتاتور را حفظ کنند، دیکتاتور دیگری به نام صدام را تقویت کردند تا علیه ایران وارد جنگ شود و اعتراف کردند که ظرفیت‌های صدام را آن‌ها در اختیارش گذاشتند و هشت سال جنگ را به مردم ما به خاطر این‌که می‌خواستیم آزاد باشیم تحمیل کردند، اما موفق نشدند و بدترین تحریم‌های اقتصادی را علیه ملت ما اعمال کردند؛ از تحریم قطعات هواپیمای مسافربری تا دارو.
  وی ادامه داد: ما در این سال‌ها فقط مقاومت نکردیم بلکه یک پیشرفت چشمگیر هم داشتیم که در مقابل این انحصار می‌توان مقاومت کرد و پیشرفت داشت بنا به گزارش آن‌ها در 2012 ایران بالاترین رشد را داشته است این‌ها که قطعه هواپیما را علیه ما تحریم کردند دیدند که ایران توانست ماهواره به همراه موجود زنده به هوا پرتاب کند.
با وجود همه این فشار ها امروز هفدهمین اقتصاد جهان هستیم.
  وی تاکید کرد: امروز در آلماتی و در این دانشگاه به آن‌ها هشدار می‌دهم که از سی و چهار سال گذشته درس بگیرند و دچار اشتباه محاسباتی نشوند.
  دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان خاطرنشان کرد: در این دور گفت‌وگوها مردم و جامعه جهانی و مردم قزاقستان شاهد رفتار آن‌ها هستید.
آن‌ها بار دیگر در معرض یک آزمون بزرگ هستند.
آیا می‌خواهند باز هم حقوق ملت‌ها را انکار کنند یا آن را بپذیرند؟ مذاکرات فردا با یک کلمه می‌تواند راه خود را به خوبی باز کند؛ آن هم پذیرش حقوق ملت ایران به ویزه حق غنی‌سازی ایران است.
این حقی است که در ان پی تی بر آن تصریح شده است.
  وی گفت: امیدواریم فصل بهار و شهر آلماتی و تجربه تلخ آن‌ها در سال‌ها گذشته آن‌ها را به این نتیجه برساند که در سال جدید فصل جددی هم در این موضوع ایجاد شود.
  وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران بر حل و فصل مساله هسته‌یی ایران تاثیر خواهد داشت؟ گفت: امروز در ایران دفاع از حقوق ملت یک دیدگاه ملی است.
دفاع از حق هسته‌یی ملت ایران که حق مسلم ماست مورد اجماع تمامی آحاد و جریان‌ها در ایران است.
قطعا پس از انتخابات ملت با شور بیشتری باز هم از حقوق خودش دفاع خواهد کرد.
  جلیلی در پاسخ به پرسشی دیگر اظهار کرد: مقام معظم رهبری درباره سلاح‌های کشتار جمعی یک نظریه دینی بسیار مهمی دارند، ایشان اعلام کردند که تهیه و ساخت سلاح‌های هسته‌یی به لحاظ دینی و شرعی حرام است.
این نظریه یک فرصت بزرگ را برای خلع سلاح در سطح جهانی فراهم می‌کند.
اگر کسانی واقعا مخالف سلاح کشتار جمعی هستند چرا از این نظریه استقبال نمی‌کنند یا در رسانه‌های خود به آن نمی‌پردازند.
برای این‌که موجب می‌شود دروغ‌هایی که در این سال‌ها به مردم جهان گفتند رو شود.
  وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان مذاکره ایران و آمریکا وجود دارد؟ گفت: آنچه که بین ایران و آمریکا در سال‌ های گذشته بوده است، سابقه طولانی از رفتارهای خصمانه آمریکا علیه ملت ایران است از ابتدای پیروزی انقلاب که دولت آمریکا از رژیم دیکتاتوری شاه و بعد صدام علیه ملت ایران حمایت کرده است و پس از آن نیز فشارها علیه ایران تا امروز ادامه دارد.
حتی امروز هم به صراحت بیان می‌کنند که ما همه گزینه‌ها علیه ایران را روی میز داریم.
سوالی که دارم این است؛ کسی که می‌خواهد گفت‌وگو کند باید با سلاح منطق جلو بیاید یا نظامی؟ آن‌چه ملت ایران امروز انتظار دارد تصحیح رفتار آمریکاست نه گفتار آن.
مذاکرات آلماتی آزمونی دیگری است برای تغییر رفتار آن‌ها که آیا حق غنی‌سازی اورانیوم بر اساس ان پی تی را می‌پذیرند یا هم‌چنان می‌خواهند آن را انکار کنند؟   وی در پاسخ به پرسش دیگری گفت: یکی از موضوعات مهم که تناقض در رفتار برخی کشورها را نشان می‌دهد موضوع سوریه است؛ امرزو در صحنه سوریه برخی کشورها خلاف ادعاها و شعارهای‌شان عمل می‌کنند ما معتقدیم ملت سوریه مانند هر ملت دیگر باید خودش درباره سرنوشتش تصمیم‌گیری کند.
باید زمینه برگزاری انتخابات آزاد در آنجا فراهم شود و مردم در گفت‌وگوهای ملی و انتخابات آزاد درباره سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند.
این بحث را از ابتدای شروع مساله سوریه در دمشق مطرح کردم، اما کسانی که ادعای مبارزه با تروریسم را دارند سلاح و بمب فرستادند و اقداماتی انجام دادند که به کشته شدن هزاران بی‌گناه منجر شد.
  مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 درباره مذاکرات ایران و این گروه گفت: در گفت‌وگوهای مسکو ، نه ماه قبل پیشنهادهای مشخصی را ارایه کردیم و آن را در اختیار افکار عمومی هم قرار دادیم چون به منطق خود اعتقاد داریم و می‌دانیم که از پیشنهادهای‌مان می‌توانیم دفاع کنیم و آماده بودیم در مسکو گفت‌وگوها را ادامه دهیم.
بعد از نه ماه تاخیر با وجود این‌که دلایلی برای این تاخیر بیان می‌کردند به میز مذاکره بازگشتند؛ البته در این نه ماه بیشترین فشارهای اقتصادی را برای ایران افزایش دادند.
این تحلیل بود که آن‌ها از تاخیر به دنبال دیدن اثر تحریم‌ها بر ایران و نیز اثر آن‌ها در مذاکرات سیاسی هستند اما خوشبختانه دیدیم که اتفاقا در این مدت ایران موفقیت‌های بیشتری کسب کرد.
در این مدت جنبش عدم تعهد در ایران برگزار شد و ریاست این جنبش به ایران منتقل شد.
120 کشور جهان به اجماع از حق هسته‌یی ایران حمایت و بیانیه صادر کردند.
آن‌ها به صراحت بیان کرده بودند که تحریم‌های فلج کننده‌ای علیه ایران اعمال خواهیم کرد، اما ما نه تنها فلج نشدیم بلکه به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کردیم.
  وی درباره مذکرات آلماتی 1 گفت: نکته مثبت این مذاکرات این بود که دیدیم آن‌ها از این موضع خود دارند فاصله می‌گیرند.
به همین خاطر است که می‌گوییم مبادا آن موضع دچار اشتباه محاسباتی شود و امیدواریم در گفت‌وگوهای روز جمعه هم فاصله بیشتری پیدا کنند.
  وی درباره نقش ایران در مسایل خاورمیانه اظهار کرد: مناسبات غلط حاکم بر جهان دیگر جواب نمی‌دهد و همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند.
با همت کشورهای مستقل و آزاد شاهد شکل‌گیری روابط جدید هستیم، امروز در خاورمیانه و شمال آفریقا دیکتاتورهای متحد قدرت‌ها یکی پس از دیگری در حال سقوط هستند و معتقدیم حرکت جدید برای شکل‌گیری مناسبات جدید بین ملت‌ها و دولت‌های مستقل در حال انجام است و امیدواریم روز به روز از آن مناسبات غلط فاصله بگیریم.
  جلیلی گفت: اقدام قزاقستان در دوری از سلاح هسته‌یی ارزشمند است.
امیدواریم رفتار رییس‌جمهور این کشور درس و آینه‌ای باشد برای برخی قدرت‌هایی که دارای سلاح هسته‌یی هستند.
  انتهای پیام

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان