۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین بی‌فروغی صنعت ماهی در سایه منفعت‌طلبی برخی مسئولان/ تخم‌های وارداتی آلوده، مزارع پرورش ماهی را تعطیل کرد
کد خبر: ۳۴۳۲۹۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۴/۱۴ ساعت: ۱۰:۰ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های ماهیان سردآبی هشدار داد

بی‌فروغی صنعت ماهی در سایه منفعت‌طلبی برخی مسئولان/ تخم‌های وارداتی آلوده، مزارع پرورش ماهی را تعطیل کرد

عضو هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های ماهیان سردآبی گفت: دلالان در واردات تخم چشم‌زده، صادرات پودر ماهی، صادرات ماهی سود می‌کنند که همین افراد با این امور امنیت غذایی را به خطر انداخته و ۸۵ درصد کشورمان را در زمینه قزل‌آلا وابسته می‌کنند.

بی‌فروغی صنعت ماهی در سایه منفعت‌طلبی برخی مسئولان/ تخم‌های وارداتی آلوده، مزارع پرورش ماهی را تعطیل کرد
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ شائبه بیوتروریسم نه تنها در قزل‌آلا بلکه در بسیاری از محصولات کشاورزی اتفاق می‌افتد و با توجه به شرایط کشور این امر بسیار حائز اهمیت است چراکه تهدیدات بیولوژیکی آثار جبران ناپذیری را در پی دارد.

اثری که بیوتروریسم بر جای می‌گذارد جامعه آماری بالایی را تحت تاثیر قرار داده و هزینه سنگینی را در بخش تولید تحمیل می‌کند بنابراین مسئولین باید در این زمینه با تدابیر بهتری عمل کنند و کشور را از هر گونه خطر مصون دارند.

عمار صالحی فارسانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ با بیان اینکه بیماری ماهی قزل‌آلا از واردات تخم چشم زده به استخرها سرایت کرد، اظهار کرد: تا دهه ۸۰ تولید تخم چشم زده داخلی کفاف پروار را می‌داد اما در سال ۸۳ با کم شدن سرعت رشد(برخلاف مقاومت بالای آن نسبت به بیماری‌ها)، سازمان شیلات به جای حمایت از بخش خصوصی اقدام به واردات این محصول از کشورهای همچون دانمارک، نروژ، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه(چندین شرکت) کرد.

وی افزود: تا سال ۹۷ تاییدیه بهداشتی برای واردات تخم چشم زده صورت نمی‌گرفت به همین دلیل تولید ماهی قزل‌آلا در کشور با بروز سه بیماری VHS ، IHN و ITM روبرو شد که دو بیماری (IHN و ITM) مراکز تکثیر کشور را نابود کرد با این حال هنوز در ماهی پروارشده اثری از این بیماری‌ها نبود و در سال ۹۲ با شیوع VHS باقی مانده نیز مزارع تکثیر از بین رفت.

صالحی فارسانی با بیان اینکه این محصول عمدتا از اروپا و امریکا وارد می‌شد، ابراز کرد: با حذف ایران از این بازار کشورهای دیگر جای ایران را گرفتند چراکه ۸۰۰ هزار تن ماهی قزل‌آلا در جهان تولید می‌شود که سهم ایران ۱۰۰ هزار تن است اما شرکت آکوالند فرانسه در خاک این کشور ۴۰۰ میلیون قطعه و در اسپانیا نیز ۲۰۰ میلیون قطعه تخم چشم زده تولید می‌کند پس نیاز به بازارهای مصرفی دارد؛ کشوری مثل ایران اگر بخواهد در این زمینه مستقل شود طبیعتا بازار فروشی برای شرکت فرانسوی باقی نمی‌ماند پس لازم است اقداماتی انجام دهد.

سالانه ۳۰۰ میلیون تخم چشم زده وارد کشور می‌شود

عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی‌های ماهیان سردآبی کشور گفت: با شیوع بیماری و تغییر مدیریتی در سازمان دامپزشکی این سازمان واردات را منوط به تاییدیه بهداشتی شرکت صادرکننده و دامپزشکی کشورهای مبدا کرد اما این امر به مثابه نوش‌دارو پس از مرگ سهراب بود چراکه در سال ۳۰۰ میلیون تخم چشم زده به ارزش بیش از پنج و نیم میلیون دلار وارد کشور می‌شود.

این مقام صنفی با تاکید بر بیوتروریستی بودن واردات تخم چشم‌زده اظهار کرد: در زمینه تخم چشم زده ۸۵ درصد به واردات نیازمندیم و از آنجایی که شرکت مبدا تاییدیه بهداشتی صادر نمی‌کرد لذا باید به صراحت بگوییم که این امر مشکوک بوده، بنابراین لازم است سازمان شیلات به جای اختصاص ارز به واردکنندگان این محصول، از تولید داخلی حمایت و به تولیدکنندگان داخلی برای افزایش کیفیت محصولشان کمک کند.

صالحی فارسانی تشریح کرد: چون برخی از نمایندگی‌های شرکت‌های اروپایی در ایران به واردات تخم چشم زده می‌پردازند بنابراین اختصاص ارز به آن‌ها موجب تشویق این شرکت‌ها به واردات و افزایش اشتغالزایی در خارج می‌شود لذا تولیدکننده داخلی توان رقابت با خارجی‌ها را ندارد، از طرف دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی برای ارزانی تخم چشم‌زده اختصاص یافت.

وی افزود: تامین تخم چشم زده تنها سه درصد هزینه تمام شده تولید ماهی قزل‌آلا را در بر می‌گیرد بنابراین دولت به جای اختصاص ارز به واردات تخم چشم‌زده باید آن را به غذای(سویا، گندم، پودر ماهی) ماهی اختصاص می‌داد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی‌های ماهیان سردآبی کشور ادامه داد: سازمان شیلات باعث شد تا تولیدکنندگان نیز پودر ماهی را صادر کرده و کشتی‌های چینی را برای این امر در خلیج فارس آزاد گذاشت تا فانوس ماهیان که از آنان پودرماهی بدست می‌آید، توسط چینی‌ها جارو شوند.

این مقام صنفی در ادامه یادآور شد: پودر ماهی بدست آمده از فانوس ماهیان با ارز آزاد صادر شد این در حالی است که در داخل قیمت پودر ماهی کیلکا از شش به ۲۸ هزار تومان و پودر ماهی جنوب از چهار به ۱۸ هزار تومان رسید، با این حال پودر ماهی ۳۰ درصد هزینه غذای ماهی را به خود اختصاص می‌دهد ضمن این که خود غذا ۶۰ الی ۸۰ درصد هزینه را در بر می‌گرفت به همین دلیل غذای ماهی قزل آلا از کیلویی ۴۵۰۰ به ۱۲ هزار ۵۰۰ رسید.

گرانی غذا و واردات تخم چشم زده سبب ضرردهی تولیدکننده شده است

صالحی فارسانی با بیان این که گرانی غذا و واردات تخم چشم زده سبب ضرردهی تولیدکننده شده است، اذعان کرد: قیمت ماهی قزل‌آلا در بازار از کیلویی ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان متفاوت است، این در حالی است که قیمت تمام شده آن بین ۲۶ تا ۳۰ هزار تومان بوده ، در صورتی که سر مزرعه ۲۱ هزار تومان از تولیدکننده خریداری کرده و صادر می‌کنند به عبارت دیگر هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده ضرر می‌کنند.

وی تصریح کرد: با این حال دلالان در واردات تخم چشم‌زده، صادرات پودر ماهی، صادرات ماهی سود می‌کنند که همین افراد با این امور امنیت غذایی را به خطر انداخته و ۸۵ درصد کشورمان را در زمینه قزل‌آلا وابسته می‌کنند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی‌های ماهیان سردآبی کشور اضافه کرد: این در حالی است که تولیدکننده داخلی نابود شده، قیمت محصول برای مصرف‌کننده افزایش، پرورش دهنده قزل‌آلا با پنج تا هشت هزار تومان زیان محصولش را می‌فروشد،  واسطه‌ها همواره سود و مصرف‌کننده ضرر می‌کند اما شیلات پیگیری نمی‌کند چون موافق تولید نیست.

صالحی فارسانی بیان کرد: حاضریم تخم چشم‌زده تمام ایرانی را در مزرعه پایلوت تولید کنیم و شیلات نیز یک نمونه خارجی از هر جایی که خواست بیاورد تا با نمونه داخلی مقایسه کند امادریغ از این کار که شیلات انجام بدهد چون درب شیلات برای واردکنندگان همیشه باز و برای تولیدکنندگان بسته است.

وی در پایان تاکید کرد: تخم چشم زده ایرانی مقاومت بیشتری در برابر بیماری‌ها به نسبت نمونه خارجی دارد و قیمتش نیز کمتر است که بخش خصوصی حاضر است آن را چهار ساله به خودکفایی ۱۰۰ درصد برساند.

انتهای پیام/ ۱۳۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان