۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین خدشه دولت تدبیر بر شان مردم/ از ماجرای توزیع سبد کالا در ابتدای دولت تا مسکن ۲۵ متری در سال پایانی
کد خبر: ۳۴۳۲۳۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۴/۱۱ ساعت: ۱۱:۴۷ ↗ لینک کوتاه

قربانی شدن همزمان معیشت و عزت؛

خدشه دولت تدبیر بر شان مردم/ از ماجرای توزیع سبد کالا در ابتدای دولت تا مسکن ۲۵ متری در سال پایانی

مشکلات اقتصادی این روزها با قیمت دلار در حال افزایش است اما طرح های دولت چندان گره گشا نیست و آنان را با چالش های افزون تری مواجه می کند.

خدشه دولت تدبیر بر شان مردم/ از ماجرای توزیع سبد کالا در ابتدای دولت تا مسکن ۲۵ متری در سال پایانی
 
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین؛ بحران مسکن این روزها در کشورمان به وضوح دیده می شود. از ماجرای بیابان نشینی، چادر نشینی، گور خوابی و ... که پدیده هایی بودند که در دولت تدبیر و امید در حوزه اسکان مردم رویت شد بگذریم این روزها بحث پشت بام خوابی هم به آن اضافه شده است. موضوعی که مقامات ذی ربط نه آنرا تکذیب کرده‌اند و نه تایید اما برخی از آگهی های تبلیغاتی نشان از واقعی بودن آن می دهد. اما حالا شهرداری تهران برای بهبود وضعیت مسکن با توجه به گرانی سرسام آور این حوزه پیشنهاد عجیب ساخت خانه های کوچک متراژ 25 متری داده است. خانه‌هایی که قطعا برای زندگی خانوادگی و افراد متاهل مناسب نیست و بیشتر مروج سبک زندگی مجردی است. موضوعی که بسیاری از کارشناسان اجتماعی را با نگرانی روبرو کرده است و برخی مطرح می کنند که این شیوه نه تنها مشکلی از بحران مسکن حل نمی کند بلکه باعث بروز پدیده شوم دیگری در حوزه اجتماعی می شود.

اگر نگاهی به عملکرد دولت های یازدهم و دوازدهم در حوزه مسکن بیندازیم متوجه می شویم که چرا وضعیت مسکن به اینجا رسید. روزگاری «عباس آخوندی» وزیر سابق راه و شهرسازی پروژه انبوه سازی مسکن مهر را مزخرف خواند و با افتخار به اینکه حتی یک واحد مسکن مهر را افتتاح نکرده است از این وزارتخانه رفت. هرچند که مسکن مهر امروز بیشتر دست دلالان افتاده است و نه تنها بسیاری آرزو به دل برای خانه دار شدن و تهیه سقفی برای بالای سر خود ماندند؛ بلکه این پروژه دست سوداگران افتاده است و بازار آن امروز بسیار داغ است. وزیر راه و شهرسازی فعلی هم همیشه نسخه «نخریدن برای ارزان شدن» را صادر کرده دلالان اجازه چنین موضوعی را به بازار مسکن نداده اند.

در حوزه خودرو هم اوضاع چندان خوب نیست. گرانی خودرهایی که حتی تولیدشان متوقف شده است نظیر پراید به اندازه یک خودرو لوکس خود از آشفته بازار حوزه خودرو حکایت دارد. طرح قرعه کشی خودرو هم نه تنها مشکلی از این حوزه حل نکرد بلکه به تحریک تقاضا انجامید و نه تنها نتیجه مطلوبی در بر نداشت بلکه پس از آن بازهم قیمت خودرو افزایش یافت و پراید قیمت 90 میلیون تومان را به خود دید.

رئیس جمهور سعی کرده است با صدور دستوراتی بازارهای اقتصادی کشور را سروسامان دهد. اما بازار نشان داده که دستوری نیست و اتفاقاتی که بعد از این دستورات در قیمت لوازم خانگی، خانه و اجاره بها و ... افتاد به خوبی نشان داد بازار و دلالان گوش به فرمان دولت نیستند و نظارت ها باید بیشتر و فعالیت ها باید برنامه محور و هدفمند باشد.

بالارفتن لحظه ای قیمت دلار، سکه و طلا گواهی دیگر بر ناکارآمدی سیاست های دولت است. آنچه این روزها مشخص است تلنبار شدن مشکلات ناشی از ناکارآمدی است. اما سئوال اینجاست که طرح هایی که دولت می دهد یا از سوی دستگاه هایی که اصلاح طلبان مانند شهرداری مدیریت آنرا در دست دارند ارائه می شود حلال مشکلات مردم است یا اینکه بیشتر بر مشکلات آنان می افزاید؟

در طرح مسکن 25 متری که حالا خود دولت هم اعلام می کند با آن مخالف است اولین چیزی که زیر سئوال رفت عزت و شانیت مردم ایران بود. این درحالی است که دولت اعلام می کرد که مسکن مهر در شان مردم نیست و وزیر سابق راه و شهرسازی این طرح را غیر اقتصادی و مخالف منافع ملی خواند اما حالا مسکن های 25 متری مطرح می شود که مناسب حال خانواده ها نیست و بیشتر تحقیر مردم است.

آخوندی در آذرماه سال ۹۵ در مراسم امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در بنادر کشورنیز گفته بود: «من عقلم می‌رسد که در ابتدای مسئولیت وزارت راه و شهرسازی به‌ جای اینکه با مسکن مهر مخالفت کنم، بروم 2 هزار، 5 هزار مسکن مهر افتتاح کنم، اما چون این سرمایه‌گذاری کاملاً غیراقتصادی و به‌ضرر منافع ملی ایران است، روز اول با آن مخالفت کردم و هنوز هم با آن مخالف هستم.»

 دولت در طرح هایی که اجرایی کرده چندان عزت و شانیت مردم را حفظ نکرده است. در ماجرای سبد کالا در روش توزیع این بسته حمایتی آنقدر بد عمل شد که پس از آن دیگر هیچ گونه کالا و سبدی در این حوزه توزیع نشد. اصلاح طلبان و مقامات دولتی همچنین یارانه های نقدی را «گداپروری» می دانستند و  حسن روحانی در تبلیغات ریاست جمهوری سال 92 بیان کرد که آنقدر مردم در دوران مدیریت وی با ثروت سرشار روبرو شوند که به این یارانه ناچیز حتی نیاز نداشته باشند و فکر نکنند اما امروز نه تنها مردم از یارانه نقدی انصراف ندادند بلکه دولت یارانه های مختلفی را برای کمک رسانی به مردم از جمله یارانه معیشتی و وام یک میلیونی در دوران کرونا را با پایه های همین طرحی که در دولت قبل از روحانی طراحی شده بود، اجرا کردند.

بنابراین به نظر می رسد که دولت برای طرح هایی که اجرا می کند هم وضعیت مردم ایران و هم عزت و شانیت آنان را در نظر بگیرد. مشکلات اقتصادی و معیشتی این روزها با قیمت دلار در حال افزایش است اما طرح های دولت چندان گره گشای کار مردم نیست و آنان را با چالش های افزون تری مواجه می کند. 
انتهای پیام/1404
منبع:جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان