۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین دامن‌زدن بر فضای ملتهب قزوین، منافع مردم را قربانی می‌کند
کد خبر: ۳۴۳۲۰۸ نویسنده: مهدی رمضانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۴/۱۰ ساعت: ۱۰:۱۵ ↗ لینک کوتاه

گذری بر نقش سازنده دستگاه قضا در التهابات؛

دامن‌زدن بر فضای ملتهب قزوین، منافع مردم را قربانی می‌کند

مسئولان نگهبانان ارزش‌های جامعه و هادیان جامعه هستند که باید هم و غم خود را صرف حل مسائل و مشکلات کنند و تمام همت خود را بکار گیرند تا حاشیه‌ها و التهابات بر جامعه حاکم نشود.

دامن‌زدن بر فضای ملتهب قزوین، منافع مردم را قربانی می‌کند

صبح قزوین؛_______مهدی رمضانی.

پرده اول: سخنی با مسئولان

می‌دانیم که مهمترین کار یک پزشک شناخت درست یک بیماری یا مرض است و تجویز عالمانه، مرحله بعد درمان یک بیماری و کمک به یک انسان است.

از منظر علم سیاست‌گذاری مهمترین محور در تدوین یک سیاست برای حل مشکلات جامعه، شناخت درست و دقیق مسئله است. مسئله، فاصله بین هست‌ها و بایدهاست، شناخت و تعریف درست مسئله منجر به اتخاذ یک سیاست صحیح می‌شود و نتیجه آن حل آن مسئله خواهد.

همچنین تشخیص مسائل اولویت دار جامعه و اندیشیدن در باب این مسائل و بهره گرفتن از نظرات کارشناسان و عالمان در باب حل آن مسائل از مهمترین رسالت‌های مسئولان و مدیران یک جامعه است.

حال با توجه به وضعیت زندگی مردم و نگاهی کاملا اجمالی بر وضعیت معیشت مردم می‌توان به مسائل اولویت دار جامعه پی برد که مسئولان موظف هستند برای آنها چاره اندیشی کرده و سیاست‌های عالمانه ارائه دهند.

اما طی ماه‌های اخیر و علی رغم افزایش مسائل و مشکلات مردم و انتظار افکار عمومی برای چاره اندیشی این مشکلات، فضایی ملتهب و پرحاشیه بر قزوین حاکم شده است که این شهر سیاست زده را بیش از پیش درگیر حواشی کرده و از اصل موضوع که همان رسیدگی به احوال محرومان جامعه است بازمی‌دارد.

در شرایطی که غالب مردم با مسائل سخت اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، عده ای که مسئولیت دارند و باید در پی اندیشیدن به مسائل مردم و ارائه راه حل برای آنها باشند غرق در حواشی شده و مسائل مردم را به کناره ای گذاشته اند!!

باید از این مسئولان پرسید این نوع مواجهه با موضوعات و مسائل چه نتیجه‌ی مشخصی برای مردم داشته است!؟.....نرخ بیکاری کم می‌شود؟ سفره‌های مردم بزرگ تر می‌شود؟ درآمد سرانه مردم بیشتر خواهد شد؟ اخلاق اجتماعی مردم اعتلا می‌یابد؟ مشکل مسکن جوانان حل می‌شود؟ ازدواج جوانان سهل‌تر می‌شود؟ آرامش بر جامعه حاکم می‌شود؟ امید افزایی می‌شود؟ و صدها سوال بی پاسخ که صد البته پاسخی برای آنها نخواهیم یافت.

پرده دوم: سخنی با دستگاه قضا

در هر جامعه و نظام اجتماعی احتمال بروز تخلف و اقدام خلاف قانون وجود دارد، اما از سوی دیگر مجرای رسیدگی منصفانه به ادعاها و تخلفات احتمالی نیز وجود دارد. گرچه گاهی اوقات مرجع رسیدگی به انحرافات و تخلفات به قدری با کندی و مسامحه با مسائل مواجه می‌شود که امید رسیدن به هدف از مجاری قانونی را نامید و استفاده از مسیرهای غیرمتعارف و غیرمنطقی را تقویت می‌کند.

به نظر می‌رسد یکی از عوامل ترویج حواشی مربوط به مسائل و افزایش التهابات در فضای رسانه‌ای و هیجانی، ناشی از رویکرد بیش از حد آرام و ناامید کننده دستگاه قضا در بررسی پرونده‌ها بوده است، هرچند که تا حدودی براساس درجه اهمیت برخی موضوعات در سطح کشور این روال امری طبیعی باشد، اما این نقص باعث ورود افراد غیرمسئول و اظهارنظرهای غیرکارشناسی و بعضا انتساب اتهام به افراد می‌شود و رسیدگی‌ها را از مسیر منطقی خود خارج می‌سازد.

در فضای التهاب و تنش تهمت و افترا رایج می‌شود و نسبت‌های ناروا به اشخاص زده می‌شود که خود علاوه بر اینکه امری مذموم و نکوهیده بوده، آثار اجتماعی منفی در جامعه به دنبال دارد و سرمایه‌های اجتماعی را به راحتی به حراج می‌گذاریم. امید و خوش بینی در جامعه را تقلیل می‌دهیم و مردم را نسبت به فضای زیست اجتماعی خود بدبین کرده ایم و فاجعه بارتر اینکه بر آبرو و اعتبار سرمایه‌های انسانی خود را خدشه وارد می‌کنیم.

متاسفانه اقدام غیراخلاقی که در تخریب وجهه و شخصیت امام جمعه دانشمند و اندیشمند قزوین روی داد از این قبیل رفتارها بود. جهل به اینکه ایشان عضو هیئت علمی دانشگاه بوده و میزان حقوق اعضای هیئت علمی ارقامی مشخص در سراسر دانشگاه‌های کشور است را بهانه‌ای برای حمله به ایشان قرار دادند و در اقدامی غیرمنصفانه و به دور از تقوا داشتن باغ کشاورزی و حوض آبیاری ایشان را در بوق و کرنا کردند تا پنجه بر صورت علمای انقلابی بکشند.

پرده سوم: کلام آخر

مسئولان نگهبانان ارزش‌های جامعه و هادیان جامعه هستند که باید هم و غم خود را صرف حل مسائل و مشکلات کنند تا باری از مسائل آنها کاسته شود و نیز تمام همت خود را بکار گیرند تا حاشیه‌ها و التهابات بر جامعه حاکم نشود و اگر تخلف و انحرافی روی داد، از مجاری قانونی پیگیری شود و دستگاه قضا نیر عادلانه با مسائل و تخلفات مواجهه شود و شفاف به مردم منتقل کند.

در این چارچوب اگر بزرگان و دلسوزان استان قزوین در این عرصه به موقع و باتدبیر پدرانه وارد میدان نشوند، وقوع خسارات و صدمات جبران ناپذیر به دور از انتظار نیست.
انتهای پیام/۵۰۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان