۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین شهرک مهرگان، خطرخیزترین منطقه در غرق‌شدگی است/ برداشت سالانه ۳۰۰میلیون مترمکعب آب از کانال آبیاری قزوین
کد خبر: ۳۴۳۱۹۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۴/۹ ساعت: ۱۱:۱۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قزوین:

شهرک مهرگان، خطرخیزترین منطقه در غرق‌شدگی است/ برداشت سالانه ۳۰۰میلیون مترمکعب آب از کانال آبیاری قزوین

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: نقاطی مانند مهرگان که جزو پرخطرترین مناطق استان در بخش غرق شدگی محسوب می‌شود گاردریل گذاری شده و طبق پیگیری‌های انجام شده به زودی فنس کشی نیز می‌شود.

شهرک مهرگان، خطرخیزترین منطقه در غرق‌شدگی است/ برداشت سالانه ۳۰۰میلیون مترمکعب آب از کانال آبیاری قزوین

یدالله ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح‌قزوین؛ اظهار کرد: کانال‌های آبیاری دشت قزوین به عنوان شریان‌های حیاتی استان محسوب می‌شوند که این کانال‌ها با قدمت ۴۰ الی ۴۵ سال برای آبیاری دشت قزوین احداث شده‌اند و جزو معدود کانال‌هایی هستند که آب را به صورت حوزه به حوزه منتقل می‌کنند.

وی افزود: کانال آبیاری دشت قزوین با قابلیت انتقال آب حوزه‌ی سفید رود به حوزه‌ی شور برای استان قزوین یک نعمت عظیم است به گونه‌ای که آب از نقطه‌ی پرباران به نقطه‌ی کم‌باران منتقل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین اذعان کرد: بهره‌برداری از کانال آبیاری از دهه‌ی ۵۰ با طول هزار و ۲۰۰ کیومتر کانال غربی آغاز به فعالیت کرده و حدود ۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی را به صورت خالص تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

وی گفت: سالانه به طور متوسط ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از این کانال بهره‌برداری می‌شد که قبل از احداث سد طالقان این مقدار به ۱۵۰ میلیون متر مکعب می‌رسید و بعد از سال ۸۵ که این سد به بهره‌برداری رسید سالانه ۲۵۰ الی ۳۰۰ میلیون آب منتقل شد به طوری که سال گذشته موفق به انتقال حدود ۳۳۰ میلیون مترمکعب آب از این سد شدیم.

این مقام مسئول ابراز کرد: سال جاری ما حدود ۳۰۰ میلیون سهم آب دریافت کرده‌ و این مقدار را بین کشاورزان استان تقسیم کرده‌ایم که بااین عمل علاوه بر کشاورزی، انجام تغذیه مصنوعی نیز رخ داده ‌است.

وی با اشاره به مسئله‌ی غرق شدگی در کانال‌های آبیاری استان عنوان کرد: مسئله غرق شدگی در کانال‌ها تنها مختص به سال‌های اخیر نیست؛ بلکه ما در سنوات گذشته با توجه به کم‌آب بودن یا پرآب بودن کانال‌ها با این مسئله مواجه بودیم.

ملکی گفت: سال ۹۶ با ۱۸ نفر تلفات و سال ۹۵ با ۱۱ نفر تلفات غرق شدگی در کانال آب زیاران، بیشترین آمار غرق شدگی بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ یک تیم متشکل از افراد آتش‌نشانی و استانداری برای حل مسئله‌ی غرق شدگی تشکیل شد که با توجه به محدودیت‌های مالی اقدامات قابل توجهی از جمله فنس‌کشی نقاط حادثه خیز و گاردریل گذاری، نصب تابلوهای هشداردهنده، طناب‌کشی و فعالیت اکیپ‌های گشت‌ در راستای پیشگیری از غرق‌شدگی انجام شد.

فعالیت ۱۲ گشت ثابت برای پیشگیری از غرق شدگی

ملکی بیان کرد: به منظور تکمیل اقدامات پیشگیری از غرق‌شدگی در سال ۹۷ نیز اقدامات قابل توجهی انجام شد؛ اما متاسفانه در طی این سال‌ها شاهد سرقت تابلو و یا پاره شدن فنس‌ها و در نهایت افزایش تعداد غرق شدگان بودیم.

وی تصریح کرد: سال گذشته در راستای ترمیم فنس‌ها و گاردریل‌ها، ۹۲ تابلوی بتنی در کنار جاده‌ها و کانال‌ها نصب شد و برای سال جدید نیز برنامه‌های متنوعی از جمله نصب تابلوهای بیشتر، نصب بیلبورد، طراحی سازه‌ها در ورودی سیفول‌ها، طراحی تله‌انداز در داخل سد زیاران و نصب دوربین مداربسته را در پیش داریم.

این مقام مسئول ابراز کرد: یکی از دلایل افزایش تعداد غرق شدگان در استان توسعه شهرها و روستاها و نزدیک شدن آنها به کانال‌های آبیاری است؛ همچنین نقاطی مانند مهرگان که جزو پرخطرترین مناطق استان در بخش غرق شدگی محسوب می‌شود گاردریل گذاری شده و طبق پیگیری‌های انجام شده به زودی فنس کشی نیز می‌شود.

وی افزود: یکی از دلایل مهم غرق شدگی بحث شنا کردن افراد در کانال‌های آبی است و افرادی که به هر نحوی قادر به حضور در استخر نیستند یا به علت عدم محدودیت زمانی از کانال برای شنا استفاده می‌کنند بیشترین آمار غرق شدگی را رقم می‌زنند که در سال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا و بسته شدن استخرها امکان افزایش غرق شدگی در استان نیز وجود دارد.

ملکی عنوان کرد: بیشتر افراد غرق شده در کانال قابل کشف نیستند و ما با دستور دادستان مجبور می‌شویم تا آب کانال را از سد طالقان قطع کنیم که گاهی این قطعی آب به یک الی دو روز منتهی می‌شود که در این صورت مشکلاتی نظیر خسارات کشاورزی، از دسترس خارج شدن دومیلیون مترمکعب آب، بهم‌خوردن نوبت آبدهی زمین‌های کشاورزی و تولید برق را به همراه دارد.

وی گفت: حدود ۱۲ گروه گشت در روزهای تعطیل و ساعات گرم روز به صورت ثابت در مناطقی مانند مهرگان و زیاران مشغول آگاه‌سازی و دور کردن مردم از کانال‌ها هستند که ما در این امر انتظار داریم مردم مشارک بیشتری را داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین در پایان تصریح کرد: از دیگر عوامل غرق شدگی در استان مسئله‌ی برداشت غیرمجاز آب از طریق تانکر، ظرف و لوله کشی است که مردم باید در خصوص این مسائل با آگاهی بیشتری عمل کنند و از اقدامات خطرناک بپرهیزند چرا که در صورت بی‌توجهی به تذکرات گاهی مجبور می‌شویم از طریق دادستانی و نیروی انتظامی به مسائل ورود پیدا کنیم‌.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان