۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین پای آثار مخرب سگ‌گردانی به روستاها هم باز شد/ نظارت ضعیف یا عدم اعمال قانون؟ مشکل کجاست
کد خبر: ۳۴۳۱۳۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۴/۷ ساعت: ۱۰:۳۱ ↗ لینک کوتاه

نفوذ فرهنگ غربی در سایه غفلت فرهنگی؛

پای آثار مخرب سگ‌گردانی به روستاها هم باز شد/ نظارت ضعیف یا عدم اعمال قانون؟ مشکل کجاست

امروزه پدیده سگ‌گردانی منحصر به شهرها نیست و شهرنشینان این فرهنگ غلط را به روستاها هم سرایت دادند که باعث ثبت حوادث تلخ سگ‌گزیدگی در این مناطق شده است.

پای آثار مخرب سگ‌گردانی به روستاها هم باز شد/ نظارت ضعیف یا عدم اعمال قانون؟ مشکل کجاست
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ ما در طول زندگی ناخودآگاه دچار “تقلید” در برخی امور می‌شویم که ممکن است سازنده باشد یا مخرب، اما در بیشتر مواقع تقلیدهای کورکورانه است که مشکل ساز می‌شود. چه بسا عمل یا رفتاری در جایگاه و فرهنگ مربوط به خودش بسیار هم امری پذیرفته و بدون نقص از سوی آن جامعه تعبیر شود اما زمانی که همان رفتار و عمل در فرهنگی متفاوت تقلید می‌شود، طبیعتا بنای ناسازگاری با جامعه خواهد داشت.

در سال‌های اخیر با پدیده‌ای در جامعه ایرانی مواجه هستیم که همچنان آثار مخربی را به دنبال دارد اما تقلیدکنندگان این فرهنگ بیگانه نمی‌خواهند عواقب نامطلوب آن را بپذیرند و بر ادامه رفتار خود پافشاری می‌کنند و در این میان هم بسیاری از این افراد حتی با اصول این فرهنگ غربی که در جغرافیای خود دارای مقرراتی است هم آشنا نیستند.

نگهداری سگ‌های تزئینی و به اصطلاح خانگی، از جمله رفتارهای تقلیدی از فرهنگ غرب است که بدون شک هیچ جایگاهی در فرهنگ اصیل ایرانی ندارد و این فرهنگ بیگانه در سالیان اخیر مشتریان بیشتری را پیدا کرده که حتی حاضرند هزینه‌های میلیونی بابت آن بپردازند و در مواقعی هم این میهمانان ناخوانده جای فرزندآوری را در بین زوج‌های جوان می‌گیرد و در کمال ناباوری زوجین همچون فرزندشان با این حیوانات رفتار می‌کنند.

آثار مخرب این فرهنگ بیگانه تنها به همینجا ختم نمی‌شود و این قصه سردراز دارد چراکه اثرات آن تنها برای صاحبانشان نیست و بر افراد دیگر جامعه هم اثرگذار است و گاهی با ورود به حیطه اماکن عمومی نیز زندگی عادی و روزمره مردم را مختل می‌کند؛ قطعا در پارک‌ها، خیابان، بازار و مراکز بزرگ خرید تعدادی از این سگ‌های پشمالو که در نگاه اول بانمک و جالب هستند، توجهتان را جلب کرده است.

اما همین سگ‌های به ظاهر زیبا و بانمک، عواقبی را به دنبال دارد که گاه به قیمت جان کودکان بی‌گناه تمام می‌شود؛ این روزها با گرمای هوا و استفاده بیشتر مردم از فضاهای سبز و پارک‌ها، شکایت از جولان سگ‌گردانی‌ها در حریم عمومی که آرامش و امنیت افراد جامعه را مختل کرده هم داغ شده است.

باتوجه به زندگی آپارتمانی در شهرها، معضل نگهداری سگ در واحدهای مسکونی نیز عاملی برای اعتراضات و اختلافات همسایگان شده که هم به لحاظ مسائل بهداشتی و هم شرعی نیز جمعیت ساکن در مجتمع‌ها را تحت تاثیر قرار داده است چراکه اشتراک بسیاری از بیماری‌ها بین انسان و حیوان دیگر به یک امر ثابت شده تبدیل شده است.

نگهداری سگ‌ها در آپارتمان‌ها و فضاهای عمومی با حقوق شهروندی مغایرت دارد

مریم بیدخام در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با بیان اینکه سگ‌گردانی یک پدیده غربی است، اظهار کرد: در چند سال اخیر متاسفانه سگ‌گردانی رایج شده که بحث تفاخر و خودنمایی، پرکردن اوقات فراغت و نیازهای عاطفی که بیشتر هم ویژه طبقات مرفه جامعه است؛ بر آن دامن می‌زند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین گفت: نگهداری سگ‌ها در آپارتمان‌ها و فضاهای عمومی با حقوق شهروندی مغایرت دارد و هم خلاف آموزه‌های دینی است و تبعات بهداشتی در انتقال بیماری‌ها به دنبال دارد.

وی ادامه داد: پدیده سگ‌گردانی که می‌بینیم در برخی اماکن عمومی مثل پارک‌ها و جاده سلامت اتفاق می‌افتد باعث سلب آرامش و امنیت مردم می‌شود؛باید رویکرد فرهنگی نسبت به این مسئله داشته باشیم چراکه کاملا یک پدیده فرهنگی است و راهکار آن ابتدا این است که ارشاد و تذکر داده شود و در نهایت اقدام قضائی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اینکه مسئله سگ‌گردانی یک معضل فرهنگی است که باید به صورت ریشه‌ای حل شود نیز شکی در آن نیست؛ اما در این میان خسارات جانی که در برخی حوادث و سهل‌انگاری‌ها به دنبال دارد، هیچگاه جبران‌پذیر نخواهد بود.

این روزها اخبار و حوادثی رسانه‌ای می‌شود که نشان می‌دهد مسئله سگ‌گردانی از مرز شهرها عبور کرده و به دل روستاها رسیده است؛ البته نباید کاربرد سگ‌های گله را در روستاها نادیده بگیریم که از دیرباز در این مناطق برای کارهای مختلف کاربرد داشته و همچنان هم مورد استفاده کشاورزان و چوپانان قرار می‌گیرد.

مسئله‌ای که وجود دارد، بحث رها شدن بسیاری از سگ‌ها در مناطق روستایی است که صاحبانشان در شهرها دیگر شرایط نگهداری آن را ندارند یا اینکه جوامع شهری با ویلاسازی در روستاها، زمانی از اوقات فراغت خود را در این مناطق می‌گذرانند که متاسفانه سگ‌گردانی هم یکی از تفریحاتشان است اما غافل از اینکه این فرهنگ غلط باعث تخریب فضای سالم روستایی شده و حتی امنیت ساکنین را هم سلب کرده است و آمار سگ‌گزیدگی اهالی روستا به ویژه کودکان قابل توجه است.

اکرم نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با ابراز نگرانی در این زمینه اظهار کرد: ای کاش افرادی که حامی پدیده سگ‌گردانی و نگهداری از سگ هستند، برای یک بار هم که شده ملاقاتی از روستائیانی که قربانی سگ‌گزیدگی شده‌اند، داشته باشند تا از نزدیک با عمق فاجعه آشنا شوند؛ از طرفی هم متاسفانه بیشتر این قربانیان کودک هستند.

مدیرکل امور روستایی استانداری قزوین ادامه داد: در حوزه ساماندهی سگ‌های ولگرد و سگ‌های بلاصاحب و ناقل، امور روستایی هم یکی از اعضای کمیته‌ای است که به ریاست معاون عمرانی و دبیری دفتر شهری استانداری برگزار می‌شود اما در حوزه دهیاری‌ها مشکلات و محدودیت اعتبارات وجود دارد.

وی اذعان داشت: متاسفانه شهرداری‌ها هم به جهت اینکه نمی‌توانند هزینه‌های ساماندهی سگ‌ها را تامین کنند لذا بعد از مدتی در مناطق روستایی استان رهاسازی می‌کنند که تعداد زیادی از آمارهای گزش هم مربوط به این حوزه است.

نجفی بیان کرد: تفاهم نامه‌ای که برای ساماندهی این موضوع ایجاد شده نیز واقعا هزینه‌های بسیار بالایی را دارد و از توان دهیاری‌ها خارج است که بخواهند هزینه‌های این موضوع را پرداخت کنند؛ از این رو لازم است که در مدیریت ارشد استان اعتبار ویژه‌ای برای این مسئله تخصیص داده شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ یادآوری این مسئله هم خالی از لطف نیست که عده‌ای هم در این میان به جهت ناآگاهی و نبود آموزش مناسب است که دست به چنین رفتاری می‌زنند؛ لذا آموزش همیشه یکی از ابزارهای مهم برای پیشگیری از آسیب‌ها بوده است که در مسئله سگ‌گردانی هم می‌تواند بازوی مناسبی در آگاهی مردم به ویژه قشر نوجوان و جوان باشد.

ترحم بی‌جا به حیوانات، مداخله در قانون طبیعت است

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، با بیان اینکه پدیده سگ‌گردانی نیاز به آموزش جدی دارد، اظهار کرد: ما در سال هفت هزار قلاده سگ را واکسینه و قلاده‌گذاری می‌کنیم که بیشتر هم سگ‌های صاحب‌دار روستایی است و فقط 100میلیون تومان هزینه قلاده‌گذاری را در پی دارد.

حمید زینالی ادامه داد: متاسفانه مردم با غذا دادن به سگ‌ها و گربه‌ها یک دخالت منفی در محیط زیست می‌کنند؛ یعنی مردم ناخواسته و بدون آگاهی نیز با نگاه ترحم آمیز و دلسوزی نابجا به محیط زیست، باعث بروز مشکلات عدیده‌ای از قبیل شیوع هاری، کیست هیداتیک و بسیاری دیگر از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان می‌شوند.

وی تصریح کرد: از مردم خواهش می‌کنیم که به صورت دستی به سگ‌ها و گربه‌ها غذا ندهند چراکه در این صورت طبیعت به صورت غریزی و طبیعی جمعیت این حیوانات را کنترل خواهد کرد اما غذادادن خارج از چرخه طبیعت باعث افزایش غیرطبیعی جمیعت سگ‌ها و سایر حیوانات می‌شود که امروز هم نتیجه آن افزایش تصاعدی تعداد سگ‌ها شده است که هیچ خروجی هم نداریم.

این مقام مسئول یادآور شد: در کشورهای اروپایی این طور نیست که مردم هر نوع سگی را بتوانند نگهداری کنند و برای آن قوانین خاصی دارند که با رفتارهای خارج از چارچوب قانونی شدیدا برخورد می‌کنند اما متاسفانه در ایران بسیاری از افراد که اقدام به نگهداری سگ می‌کنند، هیچ آگاهی نسبت به این موضوع ندارند و پایبند به قانون نیستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ بدون شک هر پدیده و رفتار مخرب در جامعه، پیگردهای قانونی را به دنبال دارد تا امنیت و آرامش مدعی‌العموم را تامین کند. سگ‌گردانی هم از آنجا که زندگی عمومی و شخصی افراد جامعه را نشانه گرفته است، مجازات‌های قانونی دارد که شاید بسیاری از اشخاص هم از آن مطلع نباشند.

معاون دادستان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به ابعاد قانونی سگ‌گردانی اظهار کرد: این فرهنگ درواقع نوعی تقلید کورکورانه از غرب است و هیچ تناسبی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ندارد.

وی افزود: همه روزه با پدیده سگ‌گردانی در معابر عمومی و مناطق مسکونی مواجه هستیم که در زندگی شهری تبدیل به یک فرهنگ غلط شده است و حاصلی جز آزار مردم و مضررات بهداشتی برای جامعه ندارد.

علی فولیان عنوان کرد: اولین مقرر قانونی، تبصره ماده سه آئین نامه اجرایی قانون آپارتمان‌ها است که در این قانون اشاره شده است که نگهداری سگ در قسمت‌های مشاء ساختمان تخلف و جرم است و با صاحب آن تحت عنوان “مزاحمت ملکی” در قالب ماده 690 قانون مجازات اسلامی، در بخش تعزیرات برخورد خواهد شد.

این مقام مسئول ابراز کرد: بحث ماده 688 قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده است که دانشگاه علوم پزشکی این اختیار را دارد که به موضوع ورود کند چراکه نگهداری از سگ چه در منزل و چه در مکان عمومی، بنا به تشخیص این کارشناسان می‌تواند بزهی برای بهداشت عمومی باشد.

وی در پایان بیان کرد: همچنین در موادی مانند ماده 501، ماده 512 و 522 قانون مجازات تعیین شده که اگر سگی به شهروندی صدمه بزند و ترس ایجاد کند، صاحب سگ مکلف به پرداخت دیه است و تحت تعقیب قانونی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان