۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین رونمایی از ۴۰قطعه لوح هخامنشی و گورِ سه هزارساله بانوی قزوینی
کد خبر: ۳۴۳۱۲۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۴/۶ ساعت: ۹:۱۷ ↗ لینک کوتاه

با حضور رئیس موزه ملی کشور صورت گرفت؛

رونمایی از ۴۰قطعه لوح هخامنشی و گورِ سه هزارساله بانوی قزوینی

طی مراسمی۴۰قطعه لوح هخامنشی و گورِ عصر آهن کشف شده در محوطه سگزآباد در محل موزه شهر قزوین رونمایی شد، این الواح شامل ۴۰ قطعه هستند که  پس از ۸۰ سال با پیگیری‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رایزنی‌های دستگاه دیپلماسی از امریکا به ایران وارد شد.

رونمایی از ۴۰قطعه لوح هخامنشی و گورِ سه هزارساله بانوی قزوینی

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ جبرئیل نوکنده در مراسم رونمایی از الواح هخامنشی و گور سه هزار ساله سگز آباد که در دولتخانه صفوی برگزار شد، اظهار کرد: بخش بزرگی از آثار قزوین در موزه ملی موجود است که پربازدید هستند و در نمایشگاه‌های خارجی نیز آثاری که از این منطقه ارائه می‌کنیم مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: گل نبشته‌های هخامنشی در سال ۱۳۱۲در کاوش‌های باستان شناسی به دست آمد، اما آن زمان در کشور افرادی که توان مطالعه آن‌ها را داشته باشند، وجود نداشت از این رو با توافق به شیکاگو منتقل و بخش‌هایی از آن مطالعه و منتشر شد.

رئیس موزه ملی ایران ابراز کرد: بخشی از این الواح در سال ۸۳به کشور وارد شد، اما در سال ۲۰۰۴طی اتهامی واهی موضوع به دادگاه ارجاع داده شد و بررسی آن تا سال ۲۰۱۷ به طول انجامید و در نهایت دادگاه عالی به نفع ما رای داده که این رای در حمایت از حقوق میراث فرهنگی در جهان دارای اهمیت است.

وی افزود: این گل نبشته‌ها به زمان داریوش اول تعلق دارد و آرشیو ملی دولت وقت بوده و شامل تمام اسناد مالی و حساب داری است که در بیش از ۳۰ هزار لوح ثبت شده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: مطالعه این الواح مشخص کرده که این جغرافیای بزرگ را اقتصاد منظم و شفافی کنترل می‌کرده‌، باتوجه به اینکه تخت جمشید قاب امپراطوری هخامنشی بوده این آثار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

وی ادامه داد: طبق آثار ثبت شده در این گل نبشته‌ها دو هزار و ۵۰۰ سال پیش در تخت جمشید بانوان مدیر پروژه بوده و حقوق دریافت می‌کردند و میزان پرداختی‌ها برای بانوان باردار بیشتر بود.

نوکنده گفت: ما در موزه ملی ایران این آمادگی را داریم که باقی آثار قزوین را نیز به طور موقت برای نمایش در اختیار این استان قرار دهیم تا با نمایش آن‌ها در موزه‌ها رونق داشته باشیم.

سگزآباد با قدمت بالای تاریخی حتی از جاده دسترسی نیز محروم است

در ادامه این جلسه روح الله عباسپور گفت: ما از پیشینه ملی خوبی برخوردار هستیم، طی بازدید از موزه فرانسه و بریتانیای کبیر شاهد این بودم که بسیاری از اقدامات فرهنگی ما زینت بخش این موزه‌ها بود که توافق پادشاهان و استعمار توسط این کشورها در گذشته یکی از عوامل آن است.

وی ادامه داد: اکنون آثاری همچون تخت جمشید و پاسارگاد درحال تخریب است، در استان قزوین نیز آثار تاریخی و فرهنگی زیادی وجود دارد که حتی از اصفهان نیز بیشتر است که زاغه و تپه سگزآباد در بوئین زهرا از جمله آن‌هاست و اولین صنعت ذوب و فلزکاری در این مکان کشف شده و به نوعی می‌توان گفت این استان سرزمین ریشه‌های تاریخی به شمار می‌آید.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس افزود: علی رغم تمدن و آثار کهن در قزوین متولیان میراث فرهنگی در ادوار مختلف توجه جدی نسبت به آن نداشته و در نتیجه بسیاری از آثار فرهنگی و تاریخی استان به تاراج رفت.

وی بیان کرد: سگزآباد به معنای سرزمین مکان و سرسبز پرآب است و آثار قابل توجهی در آن وجود دارد، با این حال و در نتیجه عدم رسیدگی و توجه مسئولین گردشگران برای رسیدن به این منطقه با مشکل مواجه هستند و بازدیدکنندگان آلمانی مجبورند برای بازدید با تراکتور به محل مورد نظر برسند.

این مقام مسئول عنوان کرد: همچنین به دنبال فعالیت کشاورزان نیز بخشی از این منطقه باستانی درحال تخریب است و درمجموع این منطقه نیازمند حفاظت و سرمایه گذاری است.

وجود مثلث تاریخی قزوین- سگزآباد- تاکستان

رجب رحمانی در ادامه این مراسم بیان کرد: قدمت قزوین در استان شدن ما نقش داشت، طبق یافته‌های تاریخی شهرستان تاکستان از قدمت بالایی برخوردار است و قزوین، سگزآباد و تاکستان در استان مثلثی تاریخی را شکل داده‌اند.

وی ادامه داد: ما ملتی ریشه دار و تاریخی هستیم و هیچ ملتی نمی‌تواند این آثار را از بین ببرد، فرهنگ دارای چند معناست و حتی ادیان نیز درون آن قرار داشته و درواقع می‌توان گفت فرهنگ، چتری گسترده دارد که انواع فعالیت‌ها را دربر می‌گیرد.

نماینده مردم تاکستان در مجلس اذعان کرد: ایجاد سایت موزه برای تاکستان، سگزآباد و قزوین دارای اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد. 

علی رغم سیاست‌های جمعیتی در گذشته دولت یارانه موالید را حذف کرد

در پایان این مراسم دکتر فاطمه محمدبیگی با اشاره به مطالب کشف شده در الواح هخامنشی اظهار کرد: باتوجه به آنچه در این الواح تاریخی و گور بانوی سه هزار ساله در سگزآباد یافت شده می‌توان دریافت ایرانیان در گذشته به جایگاه بانوان اهمیت می‌داده و ضمن پرداخت نفقه پس از فرزندآوری به آنان پاداشی تعلق می‌گرفت.

وی ادامه داد: باوجود این پیشینه در توجه به جایگاه بانوان و فرزندآوری، امروز در دولت تدبیر و امید یارانه موالید حذف شده است، اما باید توجه داشت که نمی‌توان یارانه فرزندانی که سرمایه آینده ما هستند را قطع کرد.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس ابراز کرد: ما خواستار احقاق حق بانوان و ارتقای حقوق آنان هستیم و در مجلس مشوق‌های جمعیتی را تصویب می‌کنیم و دولت موظف است به این حقوق توجه کرده و این حق را تحقق ببخشد.

انتهای پیام/۶۰۰۶ 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان