۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین سد "نهب" در دهه فجر آبگیری می‌شود/ افزایش ۱۷سانتی سطح آب در دشت قزوین
کد خبر: ۳۴۳۰۹۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۴/۵ ساعت: ۹:۳۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین:

سد "نهب" در دهه فجر آبگیری می‌شود/ افزایش ۱۷سانتی سطح آب در دشت قزوین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: سطح آب زیرزمینی در دشت قزوین برای اولین بار ۱ ۷ سانتی متر بالا آمده است در صورتی که سالانه شاهد بودیم که سطح آب دشت قزوین یک متر و ۶۸ سانتی متر پایین می‌رفت.

سد "نهب" در دهه فجر آبگیری می‌شود/ افزایش ۱۷سانتی سطح آب در دشت قزوین

یدالله ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به پیشینه پیدایش دشت قزوین اظهار کرد: در اوایل دهه ۴۰ بهره برداری از منابع استان فقط منحصر به رودخانه‌ها و چشمه‌ها و ۸۰۰ رشته قنات بود و دشت قزوین شناخته شده نبود.

وی در ادامه افزود: زلزله سال ۴۱ عامل ایجاد تحول در قزوین شد و خبر از وجود دشت وسیع و پرنعمتی به نام دشت قزوین داده شد که با حضور کارشناسان و اعطای وام بین المللی پروژه‌های متعددی تعریف و کانال و قنات‌هایی ایجاد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با اشاره به پروژه‌های نیمه کاره در قزوین ابراز کرد: یکی از مشکلات استان قزوین این بود که با شروع تحریم‌ها در سال ۸۹ پروژه‌هایی همچون سد نهب و بالاخانلو دچار تغییر و تحول شد و به دلیل نبود اعتبارات این سدها متوقف شد که بعدها دوباره آغاز به کار کرد.

وی با بیان اینکه مهمترین طرح‌ تعریف شده در حوزه آب پروژه سد طالقان است، اذعان کرد: از دهه ۴۰ سد طالقان دومنظوره برای شرب تهران و کشاورزی قزوین طراحی شد، اما تا سال ۸۵ فقط به قزوین اختصاص پیدا کرد و تهران سهمی از این آب نداشت و پس از آن تا به امروز برای تهران فقط سهم آب خود را که ۱۵۰میلیون مترمکعب است، انتقال داده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: سال گذشته که ترسالی را داشتیم ۳۳۱ میلیون مترمکب وارد دشت قزوین شد که این میزان انتقال آب از سال ۵۶ تا به امروز وارد دشت قزوین نشده بود.

افتتاح سد نهب تا سال ۱۴۰۰ در قزوین

وی درباره شرایط پیشرفت سد نهب گفت: در مورد سد نهب که ۴ سالی دچار وقفه شده بود اما هم اکنون با حضور پیمانکار جدید فعالیت این پروژه دوباره ازسر گرفته شد. همچنین علی رغم مشکلات مالی تا به امروز ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

ملکی بیان کرد: هم اکنون ۱۰۰ میلیارد تومان به پیمانکار سد نهب بدهکار هستیم، اما اجازه توقف آن را ندادیم و در سال جاری به علت قرارگرفتن در لیست آبگیری، اعتبار دولتی آن تامین می‌شود که در خردادماه تخصیص ۳۰ میلیارد تومانی آن صورت گرفت و در دهه فجر سال جاری آبگیری خواهد شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۶۰ درصد سیل در استان توسط سد نهب مهار شد، طی یکسال گذشته تمام مشکلات این سد رفع شد و امسال آبگیری و سال بعد افتتاح خواهد شد. ظرف دوسال آینده کانال‌های وابسته به این سد تکمیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین درباره وضعیت سد بالاخانلو عنوان کرد: سد بالاخانلو که با هدف تامین آب شرب در دست انجام است هم اکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اما با اینکه ۴۰ میلیارد تومان به پیمانکار بدهی داریم اما فعالیت این پروژه ادامه دارد.

بستن ۳۰۰ حلقه چاه غیرمجاز و راه‌اندازی ۶۰۰ کنتور هوشمند

وی ادامه داد: در سال جاری برای تکمیل این پروژه در سال جاری ۶و نیم میلیارد اعتبار آن تامین شد، اگر هزینه تکمیل آن آماده باشد در سال ۱۴۰۰ افتتاح خواهد شد، همچنین مشکلات خط انتقال و تصفیه خانه این سد حل شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حوزه آب شرب یکی از انتظارات مردم این بود که کیفیت آب ارتقاء یابد، متاسفانه در سال‌های گذشته آب شرب استان از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شد که این موضوع کیفیت و کمیت آب را کاهش می‌داد، برای حل این موضوع برنامه‌های خوبی درنظر گرفته شد، اما متاسفانه به واسطه تحریم‌ها ردیف بودجه ای تعلق نمی‌گرفت و فعالیت‌ها بر زمین می‌ماند.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ انتقال آب شرب از سد طالقان با پیگیری صورت گرفته به تصویب رسید، اما به شرطی که ۱۰ درصد اعتبارات آن توسط دولت و ۹۰ درصد با بخش خصوصی تامین شود. با این شرایط در آن زمان اجرای این پروژه به ۶۰۰میلیارد اعتبار نیاز داشت اما امروز هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال جاری نیازمند است.

ملکی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته مسئولان استان قزوین میزان درصد دولتی پروژه انتقال آب سد طالقان از ۳۰ درصد به ۷۰ درصد افزایش یافت اما موافقت نامه اصلاح نشد و از طریق نمایندگان به دنبال اصلاح این موضوع هستیم.

به دنبال ارتقای کیفیت آب ابیک هستیم

وی با بیان اینکه آب سد طالقان جزو بهترین آب‌های کشور است، گفت: مشکل کیفیت نامناسب آب آبیک جدی است، اما به دلیل نبود اعتبارات این موضوع حل نشده باقی مانده است.

ملکی افزود: هم اکنون با تصمیمات گرفته شده درنظر داریم تا با دریافت ۶۰ میلیارد تومان اعتبارات بتوانیم با انتقال خطوط مجزایی بتوانیم کیفیت آب شهرستان آبیک را ارتقا ببخشیم‌.

وی یادآور شد: پساب‌های صنعتی جزو معضلات استان قزوین است که رهاشدگی آن مشکلات محیط زیستی ایجاد کرده، برنامه ما این است که این طرح را به منطقه الله آباد انتقال دهیم که آلودگی را از داخل شهر خارج کنیم، از سوی دیگر با احیای دشت الله آباد اشتغال‌زایی و گردشگری و ایجاد درخت خواهیم داشت.

این مقام مسئول عنوان کرد: سال گذشته ۳۰۰ حلقه چاه غیرمجاز بسته و همچنین۶۰۰کنتور هوشمند در قزوین نصب شد، ظرف برنامه ششم تمام چاه‌ها کنترل دار شود تا تمام چاه‌ها به کنترل مرکزی نصب می‌شود و برداشت‌ها کنترل خواهد شد.

وی گفت: سطح آب زیرزمینی در دشت قزوین برای اولین بار ۱۷ سانتی متر بالا آمده است در صورتی که سالانه شاهد بودیم که سطح آب دشت قزوین یک متر و ۶۸ سانتی متر سالانه پایین می‌رفت.

انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان