۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین سایه شوم طلای کثیف بر آینده قزوین/ سایت "محمدآباد" به‌زودی می‌میرد
کد خبر: ۳۴۲۹۸۵ نویسنده: آرش صالحی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۳/۳۱ ساعت: ۷:۱۶ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از حواشی سایت تفکیک زباله؛

سایه شوم طلای کثیف بر آینده قزوین/ سایت "محمدآباد" به‌زودی می‌میرد

با توجه به اینکه به زودی ظرفیت سایت پسماند محمدآباد پر می‌شود، باید اقدامی سریع برای حل مشکل مدیریت پسماند در استان انجام شود تا از بروز فاجعه زیست‌محیطی جلوگیری شود.

سایه شوم طلای کثیف بر آینده قزوین/ سایت "محمدآباد" به‌زودی می‌میرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ _______آرش صالحی.

با وجود اینکه حدود دوسال از برملاشدن مشکلات سایت پسماند محمدآباد که وظیفه مدیریت کل زباله‌های تولیدی استان قزوین را به عهده دارد، می‌گذرد، اما تا امروز به جز تغییر مدیریت این سایت هیچ کدام از معضلات عدیده و آلودگی‌ها و خطراتی که این سایت برای محیط زیست استان ایجاد کرده، حل نشده است.

همچنین مدیران شهری و اعضای شورای شهر در جایگاه کارشناس و منتقد از بایدها می‌گویند و شعار می‌دهند و گویا فردی باید خارج از این مجموعه مشکلات سایتی را که شهرداری به وجود آورده حل کند. مشکلاتی که البته روز به روز بحرانی‌تر می‌شود؛ تا جایی که واکنش محمد قاسمی، دادستان مرکز استان را در پی داشته و این مقام قضائی از مسئولان استان خواست که طی یک برنامه کوتاه‌مدت و چندماهه، به صورت اورژانسی مشکلات پسماند در استان قزوین را مرتفع کنند.

بی‌توجهی شهرداری قزوین به تفکیک زباله از مبدا

یک کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با انتقاد از کم‌کاری شهرداری قزوین در اجرای قانون مدیریت پسماند بیان کرد:‌ با توجه به اینکه یکی از هدف‌های اصلی تصویب قانون مدیریت پسماند، تفکیک زباله از مبدا بوده؛ عملکرد سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین نشان‌دهنده بی‌توجهی به این امر مهم بوده و فقط بخش بسیار محدودی از پسماندهای تولیدی از مبدا تفکیک می‌شوند.

محمد سهیلی افزود:‌ با توجه به اینکه سازمان پسماندهای شهرداری موظف به جانمایی و ساخت 10 غرفه پسماند خشک در سطح شهر است، اما این کار هنوز انجام نشده و ساخت غرفه‌های مزبور تحقق نیافته است.

پر شدن ظرفیت سایت محمدآباد تا 2 سال دیگر

این کارشناس همچنین به مرگ قریب‌الوقوع سایت محمدآباد اشاره کرد و گفت:‌ ظرفیت این سایت با توجه به افزایش جمعیت آتی شهر قزوین و بر اساس نظر کارشناسان طراح سایت پسماند برای حداقل ۲۵ سال آینده از تاریخ راه‌اندازی (سال ۱۳۹۲) لحاظ شده بود؛ اما ظرفیت این سایت بسیار سریع‌تر از زمان پیش‌بینی‌شده و حداکثر تا دو سال آینده تکمیل می‌شود.

سهیلی، علت اصلی پر شدن ظرفیت سایت مذکور را پذیرش زباله بیش از ظرفیت خطوط پردازش دانست و تصریح کرد: در حالی که خطوط پردازش برای پذیرش 250 تن زباله شهر قزوین در روز طراحی شده، ولی روزانه 700 تن زباله پذیرش می‌شود و به همین دلیل لندفیل این سایت تا یک سال آینده پر می‌شود.

وی اضافه کرد:‌ همچنین تفکیک نشدن زباله‌ها از مبدا، ورودی زیاد پسماند از نقاط مختلف استان و دفن آن بدون طی مراحل پردازش باعث شده که عمر این سایت 16 سال زودتر از آنچه که پیش‌بینی‌ شده بود، تمام شود.

سهیلی با بیان اینکه ساخت دوباره لندفیل بالای 90 میلیارد تومان هزینه دارد، ادامه داد: با توجه به هزینه‌های بسیار سنگین ایجاد و توسعه سایت این مورد قابلیت پیگیری از سوی مراجع قضایی را دارد.

ریشه مشکلات کجاست؟

اما به نظر می‌رسد ریشه مشکلات سایت محمدآباد دخالت‌های بیجای مقامات دولتی استان است؛ چراکه بر اساس اسناد موجود مجتمع پردازش و دفن مهندسی-بهداشتی محمدآباد که توسط شهرداری قزوین در زمینی به مساحت ۱۱۱ هکتار در ۲۵ کیلومتری جنوب قزوین ایجاد شده، در اصل قرار بوده فقط کار تفکیک پسماند جمع‌آوری‌شده شهر قزوین که مقدار آن حدود ۲۸۰ تن در روز است را انجام دهد.

اما با نظر استانداری و مدیرکل امور شهری مبنی بر تاسیس شرکتی برای مدیریت متمرکز پسماند در استان، شرکت سهامی خاص پردازش پسماند نصر محمدآباد در سال ۱۳۹۳ و با سهام ۲۱ شهرداری استان تاسیس می‌شود که به جای پردازش و تفکیک زباله شهر قزوین، باید سه برابر ظرفیت فعالیت کرده و کل پسماندهای نقاط شهری استان را تفکیک و پردازش کند. اقدامی که یکی از عواقب آن مرگ زودهنگام سایت محمدآباد و آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از آن است.

فرآیند بی‌خطرسازی پسماندهای صنعتی و عفونی غیرقابل قبول است

همچنین یک فعال محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به مشکل نابودی و امحای پسماندهای صنعتی و عفونی در کنار سایت محمدآباد گفت:‌ برای مدیریت پسماندهای صنعتی و زباله‌های پزشکی و بیمارستانی شرکتی به نام «عصر صنعت سبز کاسپین» در جنب سایت محمدآباد تاسیس شده و از اسفندماه سال ۱۳۹۴شروع به فعالیت کرده و از سایر استان‌ّ‌های کشور هم پسماند پزشکی و صنعتی پرخطر دریافت کرده است.

معصومه سروری افزود: متاسفانه تجهیزات و مخازن دفن شرکت یادشده بسیار ضعیف بوده و با توجه به استانداردهایی که در زمینه بی‌خطر کردن پسماند در مقررات زیست‌محیطی کشور وجود دارد، ظرفیت زیادی برای عملیات این شرکت متصور نیست.

وی با ذکر اینکه طبق اسناد این شرکت از اسفندماه ۹۴ تا تیرماه ۹۷ (طی دوره زمانی ۲۹ ماهه) ۳۳ هزار تن پسماند با قیمت کیلویی هزار تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان از اقصی‌نقاط کشور دریافت کرده، ادامه داد: علاوه بر غیرقابل‌ قبول بودنِ فرآیند بی‌خطرسازی پسماندِ خطرناکِ گفته‌شده در سایه نبودِ نظارت مؤثر از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، محل دفن این پسماند هم محل تردید بوده و سود بسیار زیادی را نصیب شرکت مذکور کرده است.



لزوم ایجاد شهرک تخصصی پسماند

اما در حالی که عمر سایت محمدآباد رو به پایان است، برخی مسئولان اعتقاد دارند که علاج حل مشکلات مدیریت پسماند در استان قزوین، ایجاد شهرک تخصصی پسماند برای بازیافت مدرن و مکانیزه زباله‌هاست. یکی از این مسئولان سیده منیره قوامی، رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر قزوین است.

وی در این باره به خبرنگار اجتماعی صبح قزوین گفت: با توجه به اینکه سایت پسماند محمدآباد وضعیت تاسف‌باری دارد و هیچ‌گونه اقدام پردازشی در آن روی زباله‌ها صورت نگرفته و کود کمپوست هم در آن تولید نمی‌شود، به یک شهرک تخصصی پسماند نیاز داریم که بتواند ضمن مدیریت زباله‌ها در سطح استان، از این طلای کثیف برای ما درآمدزایی و ایجاد شغل کند.

این عضو شورای شهر قزوین با تاکید بر ساماندهی زباله‌گردها در چارچوب ایجاد این شهرک تصریح کرد: اگر شهرک تخصصی پسماند راه‌اندازی شده و به خوبی مدیریت شود، می‌توانیم زباله‌گردها و کسانی که مواد بازیافتی را از سطل‌های زباله جمع می‌کنند، به‌خوبی به کار گرفته و برای آنها اشتغال پایدار و سودآور ایجاد کنیم.

وی ایجاد سطل‌های زباله زیرزمینی را پیش‌شرط اصلی تاسیس شهرک تخصصی پسماند دانست و اضافه کرد: اگر چنین سطل‌های را بسازیم، می‌توانیم زباله‌ها را تفکیک از مبدا کرده و بعد پسماندهای تفکیک شده را برای بازیافت راهی شهرک یادشده کنیم.

قوامی ادامه داد:‌ اگر بتوانیم پسماندهای موجود را خوب بازیافت کنیم، می‌توانیم آنها را به مواد اولیه قابل استفاده برای صنایع و کارخانجات تبدیل کنیم و از این رهگذر هم درآمد پایداری را برای شهر و استان قزوین به وجود بیاوریم.

به گزارش صبح قزوین؛ دشت قزوین یکی از دشت‌های راهبردی ایران است و هر نوع بی‌مبالاتی در دفع پسماندها می‌تواند همه کشور را متضرر کند؛ چرا که بیشتر آب مصرفی ما از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود و هر نوع اهمال در مدیریت پسماندها، می‌تواند سفره‌های آب زیرزمینی را جداً تهدید کند.

با توجه به اینکه ظرفیت سایت محمدآباد تا 2 سال دیگر تکمیل می‌شود، ضرورت دارد سایت‌ها و مراکز تازه‌ای را برای مدیریت پسماند شهری پیش‌بینی کنیم که در این راستا پیشتر سه نقطه آب باریک، تفک و خرمدشت با محدوده ۴۰۰هکتاری به متولیان امر پیشنهاد شده بود. ضمن اینکه می‌توان یک شهرک پسماند ایجاد کرد و مدیریت بازیافت و دفع پسماند استان را به شکل صنعتی‌تری انجام داد.
انتهای پیام/5005

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان