۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین نمازجمعه قزوین از هفته آینده با رعایت اصول بهداشتی برگزار می‌شود/ اهل احسان و تقوا مورد محبت مردم قرار می‌گیرند
کد خبر: ۳۴۲۹۷۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۳/۳۰ ساعت: ۱۴:۱۲ ↗ لینک کوتاه

امام جمعه قزوین:

نمازجمعه قزوین از هفته آینده با رعایت اصول بهداشتی برگزار می‌شود/ اهل احسان و تقوا مورد محبت مردم قرار می‌گیرند

امام جمعه قزوین در برنامه زنده تلویزیونی سروش آسمانی گفت: اهل احسان و تقوا در بین مردم مورد محبت و توجه قرار می‌گیرند.

نمازجمعه قزوین از هفته آینده با رعایت اصول بهداشتی برگزار می‌شود/ اهل احسان و تقوا مورد محبت مردم قرار می‌گیرند

به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در برنامه تلویزیونی سروش آسمانی که از شبکه قزوین پخش می‌شود، با اشاره به برپایی نمازجمعه از هفته آینده اظهار کرد: از خدای متعال می‌خواهیم که توفیق برگزاری نمازجمعه را به ما عنایت کند. شرایط استان قزوین را از نظر شرایط امنیت بهداشتی برای برپایی نمازجمعه مناسب اعلام کردند، از همه مردم عزیز این انتظار و توقع هست که به آیات سوره جمعه توجه کنند و زمانی که منادی نمازجمعه، مردم را فرا می‌خواند، ضمن رعایت اصول بهداشتی در مصلاهای نمازجمعه حاضر شوند.

وی افزود: الحمدالله که در شرایط فعلی موانع برگزاری نمازجمعه برداشته شده و همه به نمازجمعه دعوت می‌شویم و با رعایت شئونات بهداشتی نمازجمعه باشکوهی را شروع می کنیم تا خداوند برکات خود را نصیب همه ما کند.

امام جمعه قزوین با بیان اینکه در آیات پایانی سوره نحل می‌خوانیم که خدا با تقواپیشگان و محسنین همراهی می‌کند، اذعان کرد: در آیه ۲۷ سوره نحل آمده است که خدا به رسول گرامی اسلام و همه پیروانش تا روز قیامت می‌فرماید، زمانی که با سختی‌ها مواجه می‌شوید در این فضا صبوری کنید، مبادا دچار حزن و اندوه شوید زیرا خدا با شما و همه کسانی است که اهل تقوا و احسان هستند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ابراز کرد: در آیاتی از سوره نساء می‌خوانیم که از تعقیب مفسدان و ظالمان کوتاه نیایید، اگر رنج و دردی به شما وارد می‌شود این باعث نشود که کوتاهی کنید، این را بدانید که ایستادگی شما دشمن را دچار رنج می‌کند، بدانید که شما به خدا امیدوار هستید چیزی که دشمن از آن بی‌بهره است.

عابدینی ادامه داد: احسان را به معنای نیکوکاری می‌دانیم و محسن را فرد نیکوکار می‌شناسیم، اما از نگاه قرآن، احسان فقط به معنای نیکوکاری نیست بلکه ریشه در افکار و اندیشه‌ها دارد. خدا می‌فرماید کدام انسان نیکومنش‌تر است از کسی که به خدا ایمان آورده و عمل صالح انجام می‌دهد و خود را پیرو قرآن و دین و انبیای الهی و ائمه می‌داند.

وی با بیان اینکه احسان به معنای نیکومداری و نیکومنشی است، گفت: زمانی که ما مواسات می‌کنیم یعنی وارد میدان عمل صالح شده‌ایم، یک مسلمان زمانی که برای کمک به مسلمانان وارد می‌شود یعنی برای رضای خدا قدم برداشته است و با کمکی که غیرمسلمانان و کفار انجام می‌دهند متفاوت است زیرا اعتقاد ما این است که هرچقدر کمک کنیم خدای متعال چندبرابر آن را به ما برمی‌گرداند.

وی افزود: فردی که اهل مواسات است اهل گذشت و عفو و صبر است جزو محسنین محسوب می‌شود و جایگاه ویژه‌ای نزد خدای متعال دارد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ابراز کرد: خدای متعال در آیات ابتدایی سوره بقره می‌فرماید این کتاب متقین را هدایت می‌کند اما در سوره لقمان فرمود این کتاب برای محسنین هدایت و رحمت است، یعنی مقام محسنین از مقام متقین بالاتر است

وی یادآور شد: خداوند در آیه ۵۶ سوره اعراف می‌فرماید رحمت خدا در دسترس محسنین است و آنها در این مسیر قرار گرفتند. همچنین در ابتدای سوره لقمان به مقوله حکمت و احسان اشاره دارد که خویشاوندی بین متقین و احسان را می‌بینیم.

امام جمعه قزوین بیان کرد: در آیه ششم سوره لقمان می‌خوانیم که دنیاطلبان مقابل محسنین و متقین قرار دارند و اهل لهو هستند. یعنی در مقابل اهل حکمت و احسان و تقوا، اهل لهو و لعب قرار دارند.

عابدینی ادامه داد: لهو مثل بیمار و آفتی است که عقل را آسیب می‌رساند، در این صورت عمل این فرد لعب می‌شود یعنی دنیا او را به بازی گرفته و حقیقت انسان و دنیا را درک نمی‌کند و چیزی از بندگی خدا نمی‌فهمد، زمانی که عمل دچار لعب شد گفتار دچار لغو می‌شود.

وی با بیان اینکه لهو و لعب و لغو در مقابل حکمت و احسان و تقوا قرار دارد، گفت: در تاریخ اسلام، در زندگی چهره‌های شاخص بزرگان و علما شاهدیم که آنهایی که اهل احسان و تقوا بودند در بین مردم مورد محبت و توجه قرار می‌گرفتند، سردار سلیمانی شخصیتی بود که عطر احسان را پخش می‌کرد بنابراین مورد عنایت و توجه همه تفکرات در جامعه قرار گرفت.

این خطیب نمازجمعه عنوان کرد: خدا می‌فرماید برخی مشتری لهو و لعب هستند، در آیه ۲۰۷ بقره می‌خوانیم که برخی تمام دارایی‌های خود را به خدا عرضه می‌کنند. همچنین در آیه ۱۱۱ سوره توبه آمده، دنیا که عالم خرید و فروش است برخی در این عالم به خدا روی می‌آورند و هستی و سعادت به خدا می‌فروشند اما عده دیگر که اهل دنیا هستند تمام زندگی خود را به لغو می‌فروشند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: درباره اهل احسان خدا می‌فرماید که بدانید که ما پاداش محسنین را ضایع نمی‌کنیم، همچنین خدا می‌فرماید ما محسنین را دوست می‌داریم و این بالاترین جایگاه است که مشمول محبت خدا قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه محسنین مشمول رحمت خدا هستند، گفت: نکته چهارم درباره اهل احسان این است که خداوند راه درست را به آنها نشان می‌دهد و درب‌های رحمت را برای محسنین باز می‌کند و خدا با اهل احسان است و این بالاترین عنایت به آنهاست.

عابدینی تاکید کرد: هرچه انسان با اسماءالحسنی الهی همراه‌تر باشد بیشتر مورد عنایت خدای متعال قرار می‌گیرد، خدا رحیم، عظیم، علیم و رحمان است؛ انسان باید خود را شبیه خدا کند تا بتواند رنگ خدایی بگیرد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: خداوند می‌فرماید اگر کسی حسنه‌ای را حفظ کند و آن را به سیئه تبدیل نکند و اخلاص داشته باشد، من این حسنه را ۱۰ برابر پاداش خواهم داد.

وی در پایان اذعان کرد: در آیه ۲۰۰ سوره بقره آمده است، آنهایی که دنبال دنیا هستند و همه وجودشان را فدای خواسته‌های دنیوی خود می‌کنند، بعد دنیا هیچ چیزی ندارد و همه چیز خود را از دست می‌دهد و در قیامت دچار عذاب آتش جهنم خواهد شد.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان