۱۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۰ یکشنبه

صبح قزوین خط دوم راه آهن کرج _ قزوین به طول ۱۰۳ کیلومتر افتتاح شد
کد خبر: ۳۴۲۹۶۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۳/۲۹ ساعت: ۱۳:۳ ↗ لینک کوتاه

با حضور مسئولین کشوری و استانی؛

خط دوم راه آهن کرج _ قزوین به طول ۱۰۳ کیلومتر افتتاح شد

خط دوم راه آهن کرج- قزوین از طریق ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهور و سایر مسئولین کشوری و استانی به طول ۱۰۳ کیلومتر افتتاح شد.

خط دوم راه آهن کرج _ قزوین به طول ۱۰۳ کیلومتر افتتاح شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ خط دوم راه آهن کرج - قزوین امروز(پنجشنبه) از طریق ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهور و سایر مسئولین کشوری و استانی به طول 103 کیلومتر افتتاح شد.

افرایش جابه‌جایی مسافر و حمل بار، افزایش سرعت سیر قطار مسافری، صرفه جویی در مصرف سوخت، افزایش ظرفیت حمل بار در کریدور شمال- جنوب و شرق- غرب از مزایای این پروژه است.

غلامحسین ولدی در این مراسم با اشاره به مزایای راه آهن اظهار کرد: هدف از برگزاری مراسم، بهره برداری از راه آهن کرج- قزوین است؛ اولین خط راه آهن در سال 1318 به قزوین رسیده و در مسیر تهران به شمال و غرب کشور قرار گرفته است.

وی ادامه داد: رسالت اصلی راه آهن حمل بار و مسافر است، از 600 میلیون تن بار زمینی 6/6 میلیون تن برابر 1/45 درصد سهم استان قزوین است که سه میلیون تن بار به خارج استان، همچنین دو میلیون و هفتصد هزار تن بار ورودی به استان و 900 هزار تن بار داخلی نیز توسط ناوگان جاده‌ای حمل می‌شود.

مدیرکل راه آهن شمال ۲ ابراز کرد: سال گذشته 570 هزار تن از بار استان توسط راه آهن جابجا شد که نشانگر این است که به طور بهینه از ظرفیت حمل ریلی استفاده نشده است.

جابجایی روزانه دو هزار و 300 مسافر از طریق راه آهن 

وی افزود: در بخش مسافر، در قطارهای حومه ای 460 هزار صندلی ایجادی داشتیم که 85 درصد از این ظرفیت استفاده شده، و در بخش قطارهای حومه ای 490 هزار صندلی ایجادی بوده که ۹۰ درصد از این ظرفیت استفاده شده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: روزانه دو هزار و 300 نفر جابجایی مسافر از طریق راه آهن است که این میزان سالانه بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر می‌رسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سه رام ریل باس از مبدأ قزوین به سمت تهران و برعکس وجود دارد، همچنین قطار قزوین به مشهد نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز به فعالیت کرده و یک روز در میان در مسیر مذکور تردد می‌کند.

در ادامه ابراهیم مبارک قدم ابراز کرد: راه آهن قزوین جزء نخستین ایستگاه‌های راه آهن کشور است، این استان از دیرباز با قرار گرفتن در جاده ابریشم و کاروانسرای سعدالسلطنه در زمینه حمل و نقل و ترانزیت از جایگاه بالایی برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: بخشی از کریدور شمال و جنوبی و شرقی از قزوین عبور می‌کند و از این رو جزء نادر استان‌هایی است که در جایگاه ممتاز حمل و نقل قرار دارد.

جایگاه ممتاز حمل و نقلیِ قزوین

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین ابراز کرد: اتصال به 14 استان قزوین را به پنج استان پرترافیک کشور تبدیل کرده و احداث خط دوم راه آهن قزوین به زنجان نیز در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی و معرفی ظرفیت حمل و نقل ریلی بخشی از ترافیک آزاد راه را به راه‌آهن منتقل می‌شود تا امنیت بیشتری را به همراه داشته باشد.

این مقام مسئول عنوان کرد: ایجاد دهکده لجستیک در شهرستان قزوین، لجستیک کشاورزی در آبیک، آزاد راه، باند دوم بوئین زهرا، جاده تاکستان به رزن و قزوین کلاچای و قزوین به تنکابن نیز از پروژه‌های استان است که درحال پیگیری و اجرا است و با بهره‌برداری اثرات قابل توجهی در توسعه استان را شاهد خواهیم بود.

گفتنی است؛ با افتتاح این مسیر ضمن افزایش ظرفیت حمل مسافر به میزان 257 میلیون نفر کیلومتر در سال همچنین ظرفیت حمل بار به میزان 196 میلیون تن کیلومتر در سال افزایش می‌یابد و زمینه اشتغال 165 نفر به صورت مستقیم فراهم می‌شود.

انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان