۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ۵۰۰ هکتار از اراضی قزوین طعمه حریق شد/ آمار آتش سوزی‌های استان نگران کننده است
کد خبر: ۳۴۲۹۲۷ نویسنده: قدرت‌الله مهدیخانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۳/۲۶ ساعت: ۱۴:۱۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل مدیریت بحران استان:

۵۰۰ هکتار از اراضی قزوین طعمه حریق شد/ آمار آتش سوزی‌های استان نگران کننده است

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: در سال جاری تاکنون بیش از ۵۰۰ هکتار از مناطق مختلف در آتش سوخته که آماری نگران کننده است.

۵۰۰ هکتار از اراضی قزوین طعمه حریق شد/ آمار آتش سوزی‌های استان نگران کننده است

قدرت‌الله مهدیخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره آتش سوزی‌های رخ داده در ماه جاری در استان اظهار کرد: خردادماه امسال در بخش‌های مختلف سطح استان شاهد آتش سوزی‌هایی در مراتع، مزارع، باغات و گندم‌زارها بودیم که به دلایلی از جمله بی‌احتیاطی و گرمی هوا رخ داده است.

وی ادامه داد: خاموش نکردن کامل آتش توسط افرادی که برای تفریح به طبیعت می‌روند و همچنین کشاورزانی که توان چیدن علوفه اطراف باغات را ندارند و آن‌ها را آتش زده و نمی‌توانند آن را کنترل و خاموش کنند از عواملی هستند که منجر به آتش سوزی می‌شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین ابراز کرد: باتوجه به وسعت و پراکندگی روستاها و شهرها بیشترین میزان آتش سوزی‌ها در شهرستان قزوین اتفاق می‌افتد و در مجموع بیش از 95 درصد موارد در نتیجه بی‌احتیاطی رخ می‌دهد.

این مقام مسئول عنوان کرد: شاید در موارد معدودی آتش افروزی‌ها عمدی باشد که افراد شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند، در سال جاری نیز یک مورد عمدی شناسایی شده و در حال بررسی قضایی است.

وی با بیان میزان آتش سوزی‌ها گفت: در سال جاری تاکنون بیش از 500 هکتار از مناطق مختلف در آتش سوخته که آماری نگران کننده است، سال گذشته در این ماه هنوز آتش سوزی‌ها آغاز نشده و در مجموع نیز 920 هکتار دچار حریق شده بود.

این مقام مسئول ادامه داد: به طور میانگین روزانه 40 ماموریت آتش نشانی انجام و حدود 12 هکتار نیز طعمه حریق می‌شود.

برخورد قانونی با کشاورزانی که زمین‌ها را آتش می‌زنند

مهدیخانی عنوان کرد: محیط زیست و منابع طبیعی مختص به اداره خاصی نیست و همه باید نسبت به آن احساس مسئولیت داشته باشیم، از کشاورزان خواهشمندیم که به اخطاریه‌ها و اطلاعیه‌های سازمان جهاد کشاورزی توجه داشته و به طور جدی از سوزاندن بازمانده‌های دروی گندم در زمین‌ها خودداری کنند، زیرا این اتفاق ضمن خطر آتش سوزی خاصیت خاک و زمین را نیز از بین می‌برد.

وی افزود: سال گذشته براثر بی احتیاطی و آتش سوزی، در اتوبان قزوین - زنجان حدود 100 ماشین در تصادف زنجیره‌ای درگیر شده و سه فوتی و 27 مصدوم برجای ماند که خسارت بزرگی است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین بیان کرد: آسیب زدن به محیط زیست و آلوده کردن آن با آتش افروزی جرم محسوب می‌شود و از این رو با کشاورزانی که نسبت به آتش سوزی در زمین‌های خود اقدام کنند برابر با قانون برخورد می‌شود و عدم آسیب زدن به همسایگان نیز این برخورد را منتفی نمی‌کند.

این مقام مسئول در توصیه به هم استانی‌ها ابراز کرد: از مردم خواستاریم اگر به طبیعت سفر می‌کنند، پس از آتش افروختن از خاموش شدن کامل آن اطمینان حاصل کنند؛ چرا که بازگرداندن طبیعت به حالت عادی بزودی اتفاق نمی‌افتد، گیاهان خاص و منحصر به فردی در سطح استان وجود دارد که درصورت تخریب به سختی و در طی زمان طولانی قابل بازگشت است.

وی در پایان گفت: لازم است هم استانی‌ها همکاری لازم را داشته و درصورت مشاهده آتش با دستگاه‌های امدادی از جمله 110 و 125 تماس بگیرند و باتوجه به هماهنگی در مدیریت بحران تمام دستگاه‌های امدادرسان آمادگی دارند و حتی درصورت ارتباط غیرمستقیم با آتش سوزی نیز تماس‌ها را برای پیگیری به دستگاه‌های ذی ربط اطلاع می‌دهند.

انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان