۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین تغییر کاربری اراضی از تهدیدات مهم زیستگاه‌هاست/ وجود ۲۳۰ گونه پرنده در قزوین
کد خبر: ۳۴۲۸۸۹ نویسنده: سیاوش رضازاده تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۳/۲۵ ساعت: ۸:۲۶ ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان:

تغییر کاربری اراضی از تهدیدات مهم زیستگاه‌هاست/ وجود ۲۳۰ گونه پرنده در قزوین

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان قزوین گفت: مهمترین عامل تهدید تنوع زیستی از بین بردن زیستگاه و خانه انواع موجودات زنده است و در این راستا تغییر کاربری مرتع به اراضیِ کشاورزی، مسکونی، صنعتی یا محل اجرای پروژه‌های عمرانی از عوامل بسیار اساسی محسوب می‌شوند.

تغییر کاربری اراضی از تهدیدات مهم زیستگاه‌هاست/ وجود ۲۳۰ گونه پرنده در قزوین

سیاوش رضازاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: از سال 2002 کنوانسیون تنوع زیستی تصویب و یک روز به‌عنوان روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری شد، در سال جاری شعار "راه حل‌ها در طبیعت نهفته است" محوریت دارد که این موضوع یکی از بهترین تعریف‌ها در سال جاری است.

وی ادامه داد: اختلال‌های انسانی، عامل تمام آسیب‌های ایجاد شده در چرخه طبیعت است، برای بهبود در تداوم حیات باید طبیعت را به خودش واگذار کرد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان قزوین ابراز کرد: تنوع زیستی به گونه، ژن و اکوسیستم اطلاق می‌شود، درواقع گوناگونی حیات به معنای تنوع زیستی است و هر یک از این مجموعه موجودات زنده دارای نقش منحصر به فرد در طبیعت هستند که با اخلال در آن‌ها به طبیعت لطمه وارد می‌شود.

وی افزود: تنوع زیستی طبیعت را بیمه می‌کند و از این رو اخلال در آن مشکلاتی را برای ما به دنبال دارد، به عنوان مثال یکی از عوامل افزایش و حمله ملخ‌ها از بین رفتن پرندگان شکاری است، همواره تهدیداتی برای این تنوع زیستی وجود دارد که البته مختص به استان و کشور ما نیست و در تمام دنیا شاهد آن هستیم.

این مقام مسئول درباره تنوع موجود در استان گفت: قزوین به لحاظ مساحت جزء استان‌های کوچک است؛ اما به دلیل موقعیت جغرافیایی، اتصال به رشته کوه البرز، دارا بودن آب و هوای مدیترانه‌ای در طارم و شمال غربی استان و وجود منطقه دشتی، از نظر تنوع زیستی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: کل و بز وحشی در الموت و طارم، آهو در باشگل، هوبره و پرندگان نادر خشک زی در منطقه الله آباد، پلنگ و خرس از جمله گونه‌های شاخص در مناطق حفاظت شده و منطقه شکار ممنوع استان هستند، همچنین قوچ و میش ارمنی در منطقه باشگل و آوج وجود دارد که از این نظر ما شرقی‌ترین استانی هستیم که این گونه را داراست.

سبک زندگی صنعتی در چرخه طبیعت اخلال ایجاد می‌کند
رضازاده عنوان کرد: گونه‌های خشک زی و پرندگان شکاری از جمله بالابان که زادآوری دارند، هما و پرندگان آبزی از دیگر موجودات زنده استان هستند.

این مقام مسئول گفت: در شش سایت تالابی نیز پذیرای پرندگان مهاجر هستیم که وضعیت آن‌ها باتوجه به بارندگی‌ها بهبود یافته است، درمجموع ما از نظر تنوع زیستی در بین استان‌های کشور در سطح متوسط به بالا قرار داریم.

وی با اشاره به عوامل تهدید تنوع زیستی بیان کرد: مهمترین عامل تهدید تنوع زیستی از بین بردن زیستگاه و خانه انواع موجودات زنده است، زیرا در نتیجه‌ی آن زادآوری و تکثیر آن‌ها با مشکل مواجه می‌شود که در این راستا موارد مختلفی نقش دارند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان قزوین ادامه داد: تغییر کاربری اراضی مرتع به کشاورزی، مسکونی، صنعتی یا محل اجرای پروژه‌های عمرانی از عوامل مهمی است که زیستگاه‌ها را مورد تهدید قرار می‌دهد، به عنوان مثال گونه‌های گیاهی که در یک مرتع ممکن است تا 50 نوع نیز برسد با تغییر کاربری به کشاورزی به یک تا دو مورد کاهش می‌یابد.

وی عنوان کرد: در اجرای پروژه‌های عمرانی نیز مسیرهایی انتخاب نمی‌شود که کمترین آسیب را متوجه طبیعت کند، همچنین با آلوده کردن آب‌ها گونه‌های مختلف ماهی از بین می‌روند، بهره برداری بی‌رویه و بیش از حد توان منابع طبیعی و چرای بی‌رویه دام و شکار، قاچاق و زنده‌گیری نیز از عوامل مهم و تاثیرگذار در از بین بردن زیستگاه‌ها هستند.

این مقام مسئول ابراز کرد: شیوه و سبک زندگی ما بویژه در دوران صنعتی، افزایش آلودگی صوتی و حتی نوری و زباله‌های رها شده در طبیعت در چرخه گیاهان و حیوانات اخلال ایجاد می‌کند.

برداشت بی‌رویه از آبخوان قزوین از عوامل تهدید زیستگاه‌ها است
وی با اشاره به اهمیت آب در حفظ تنوع زیستی و زیستگاه‌ها گفت: گاهی از اهمیت آب در حفظ زیستگاه‌ها غافل می‌شویم، مصرف بیش از حد و برداشت بیش از تغذیه و توان آبخوان منجر به کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین و از بین رفتن گیاهان و تنوع زیستی و ایجاد گرد و غبار می‌شود.

رضازاده ادامه داد: اکنون کشور و به تبع آن استان قزوین در روند توسعه قرار دارد و هیچ مکانی به جز مناطق حفاظت شده از تاثیرات این روند بی‌نصیب نمانده و این تاثیرگذاری نسبت به سنوات گذشته افزایش یافته است.

وی سپس با بیان گونه‌های شاخص موجودات زنده در استان اظهار کرد: در کل کشور حدود 540 تا 550 گونه پرنده وجود دارد که سهم قزوین از آن 230 نوع پرنده است، همچنین در استان 60 گونه پستاندار وحشی و 11 نوع ماهی وجود دارد، البته این آمارها هرسال و به طور مداوم تحت پایش قرار می‌گیرد و متغیر است و در سرشماری‌های سال گذشته نسبت سال 97 افزایش داشته‌ایم.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان قزوین عنوان کرد: مناطق حفاظت شده امن‌ترین مناطق برای گونه‌های مختلف موجودات زنده هستد؛ چرا که با مقررات سخت حفاظت می‌شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: در استان قزوین در منطقه حفاظت شده باشگل تاکستان قوچ و میش ارمنی و آهو، در منطقه حفاظت شده الموت کل و بز وحشی، خرس، پلنگ و سیاه گوش و در منطقه حفاظت شده طارم کل و بز وحشی، خرس، پلنگ و سیاه گوش وجود دارد.

وی در پایان گفت: در منطقه شکار ممنوع الموت شرقی و غربی، کل و بز، پلنگ و خرس، در منطقه شکار ممنوع آوج، قوچ و میش ارمنی و در منطقه شکار ممنوع الله آباد در حد فاصل آبیک و بوئین زهرا پرندگان شکاری و آبزی وجود دارند.
انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان