۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین سیستم ربوی بانک‌ها مانع بزرگی در مسیر تولیدکنندگان است/ بازار ۱۵ کشور همسایه ظرفیت مهمی برای «جهش‌تولید»
کد خبر: ۳۴۲۸۷۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۳/۲۴ ساعت: ۱۳:۱ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل اقتصادی:

سیستم ربوی بانک‌ها مانع بزرگی در مسیر تولیدکنندگان است/ بازار ۱۵ کشور همسایه ظرفیت مهمی برای «جهش‌تولید»

 کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بنگاه‌داری و ربا در بانک‌ها بیداد می‌کند؛ لذا بانک‌ها به جای اینکه سرمایه‌های خود را در راستای تولید قرار دهند، متاسفانه برای اخذ ربا از مردم قرار می‌دهند که این موضوع یکی از موانع مهم تولید است.

سیستم ربوی بانک‌ها مانع بزرگی در مسیر تولیدکنندگان است/ بازار ۱۵ کشور همسایه ظرفیت مهمی برای «جهش‌تولید»
ادریس محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ با اشاره به اهمیت توجه به شعار سال مبنی بر “جهش تولید” اظهار کرد: مقام معظم رهبری در یک دهه اخیر عمده تمرکزشان را برای نامگذاری شعار سال در راستای مسائل اقتصادی صرف کردند و از این جهت، سال 99 به عنوان سال “جهش تولید” نامگذاری شد.

وی با بیان اینکه برای عملی شدن شعار سال باید الزامات را رعایت کنیم و برخی موانع را کنار بزنیم، افزود: الزامات تحقق شعار سال به چهار عامل بستگی دارد که اولین مورد آن، نیاز به سرمایه است؛ چراکه شرکت‌ها، نهادهای تولیدی و مجتمع‌های تولیدی نیاز به نقدینگی و سرمایه دارند که اگر ما بتوانیم این نقدینگی را در درون کشور فراهم کنیم، به جهش تولید خواهیم رسید.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: پیشانی تولید و شرکت‌ها، سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و اکنون جذب نقدینگی در بازار بورس بسیار مفید است.

محمدی ابراز کرد: اگر بتوانیم نقدینگی را به سمت شرکت‌هایی که نیاز به سرمایه مستقیم دارند، انتقال دهیم مسیر پیشرفت را سریع‌تر طی خواهیم کرد که ظاهرا این موضوع در حال اجرایی است و اگر در آینده بتوانیم نیاز به سرمایه را در شرکت‌های تولیدی رفع کنیم، جهش تولید قطعا محقق می‌شود.

وی تصریح کرد: موضوع دوم بحث نیروی انسانی آماده به کار است؛ باتوجه به جوان بودن جمعیت ایران نیز امروزه به اندازه کافی از متخصصین برای تولید کالا و خدمات برخوردار هستیم که خوشبختانه هرم سنی جمعیت و میزان تحصیلات تخصصی جوانان در کشور، باعث شده که جزو بهترین کشورها با نیروی انسانی شناخته شویم.

کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: به دلیل اینکه تا 20 الی 30 سال آینده هرم سنی جمعیت رو به پیری خواهد رفت باید از نظر شرایط اقتصادی، برنامه‌ریزی‌های لازمه صورت گیرد تا از نظر قدرت اقتصادی_صنعتی نزول نکنیم.

جهش تولید منجر به افزایش صادرات غیرنفتی می‌شود

محمدی عنوان کرد: موضوع سوم وجود زیرساخت‌ها است؛ باوجود نیروی انسانی و کسب سرمایه، همچنین به لحاظ منابع طبیعی و زیرزمینی ما یک کشور غنی هستیم که می‌توانیم با استفاده از نیروی کار متخصص نیز این منابع را به زیرساخت‌های لازم در جهت تولید، تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: ایران به لحاظ راه‌سازی، جاده‌سازی و توسعه ناوگان حمل و نقل پیشرفته است که از همین طریق می‌توانیم با 15 کشور همسایه به راحتی تبادل تولیدات را داشته باشیم و درواقع از این بازارهایی که در دسترس داریم نیز به بهترین شکل بهره ببریم و تولیدات خود را افزایش دهیم.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: موضوع چهارم، تغییر در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌هاست؛ متاسفانه برای ثبت شرکت در ایران باید 54 مرحله را پشت سر گذاشت و این کار یک روند زمان‌بر است، پس باید برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها را به نوعی تغییر دهیم که تولیدکننده زمان کوتاه‌تری را متحمل و سریع‌تر تولید منجر به اشتغال شود.

محمدی تاکید کرد: اگر بتوانیم تولید و اشتغال را افزایش دهیم بدون شک جوانان از مفاسد و جرائم اجتماعی فاصله خواهند گرفت؛ موضوع دیگر نیز موانع تحقق جهش تولید است که باید مورد توجه قرار گیرد و اکنون مهمترین موضوع در این بین، نظام بانکی کشور است که بسیار ربوی طی می‌شود.

وی بیان کرد: بنگاه‌داری و ربا در بانک‌ها بیداد می‌کند؛ لذا بانک‌ها به جای اینکه سرمایه‌های خود را در راستای تولید قرار دهند، متاسفانه برای اخذ ربا از مردم قرار می‌دهند که این موضوع یکی از موانع مهم تولید است.

قاچاق مانعی بر سر راه جهش تولید است

کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه گفت: دومین مانع در موضوع جهش تولید، قاچاق کالاست؛ اکنون با توجه به ارقام گفته شده بین 12 تا 22 میلیارد دلار قاچاق کالا در کشور رخ می‌دهد که اگر بتوانیم این رقم را کنترل کنیم قطعا وضعیت اقتصادی کشور بهبود خواهد یافت.

محمدی بیان کرد: اگر بتوانیم موانع جهش تولید را کنار بزنیم و الزامات را عملی کنیم، افزایش تولید را خواهیم داشت که اگر افزایش تولید محقق شود نیز عرضه هم بیشتر می‌شود و سپس کاهش سطح قیمت‌های عمومی رخ می‌دهد.

وی تاکید کرد: با افزایش تولید میزان افراد شاغل هم افزایش می‌یابد و نرخ بیکاری کاهش پیدا می‎کند و طبیعتا کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ اشتغال منجر به کاهش جرائم اجتماعی خواهد شد.

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: افزایش رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی به عنوان دو شاخص مهم اقتصادی در سطح بین‌المللی شناخته شده که این دو شاخص اگر رشد قابل توجهی در کشور داشته باشد، منجر به افزایش جایگاه و اعتبار ایران در رتبه‌بندی اقتصادی دنیا می‌شود.

محمدی ابراز کرد: جهش تولید منجر به افزایش صادرات غیرنفتی می‌شود که در میان مدت به واسطه افزایش ارز، موجب تقویت ارزش پول ملی و کاهش نرخ ارز در بازارهای داخلی خواهد شد.

وی در پایان گفت: تمام پارامترها و شاخص‌های اقتصادی جهش تولید، به شرط اینکه اگر مسئله تولید به اولویت دغدغه مسئولین تبدیل شود؛ دستخوش اتفاقات خوبی خواهد شد.

انتهای پیام/1700

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان