۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین پیگیر تامین انسولین برای بیماران هستیم/ کمبود دارو فقط مختص استان قزوین نیست
کد خبر: ۳۴۲۸۲۷ نویسنده: سپیده سیف‌اللهی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۳/۲۱ ساعت: ۱۴:۴۷ ↗ لینک کوتاه

مسئول روابط عمومی معاونت غذا و داروی علوم پزشکی:

پیگیر تامین انسولین برای بیماران هستیم/ کمبود دارو فقط مختص استان قزوین نیست

مسئول روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در رابطه با انسولین، میزان دریافتی دارو و داروی مورد نیاز در استان با یکدیگر همخوانی ندارد، بر همین اساس در یک دوره کمبود وجود داشت اما درحال پیگیری هستیم تا ۲۰ درصد باقی مانده نیز تامین شود.

پیگیر تامین انسولین برای بیماران هستیم/ کمبود دارو فقط مختص استان قزوین نیست

سپیده سیف‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ درباره کمبود داروی انسولین در استان اظهار کرد: باتوجه به تایید بیمه‌ها که در آن بیمه‌های پایه شامل بیمه سلامت و تامین اجتماعی بررسی شده، میزان انسولینی که وارد استان می‌شود از میزان تایید سال گذشته کمتر است.

وی افزود: طبیعتا میزان درخواست بیماران برای این دارو در سال جاری نیز افزایش یافته و ما با کمبودهایی مواجه شده‌ایم.

مسئول روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: درواقع میزان دریافتی دارو و داروی مورد نیاز در استان با یکدیگر همخوانی ندارد، برهمین اساس در یک دوره کمبود وجود داشت، اما طی ماه گذشته به وسیله‌ی میزان دارویی که از سازمان به استان تخصیص داده شده 70 تا 80 درصد نیاز استان پوشش داده شده است.

وی تصریح کرد: درحال پیگیری هستیم تا 20 درصد باقی مانده نیاز استان نیز تامین شود و تمام استان به میزان کافی از آن برخوردار شوند.

سیف‌اللهی ابراز کرد: اکنون کمبود انسولین خیلی برجسته نیست، البته ورود دارو به داروخانه به طور یک باره نبوده و توسط شرکت پخش‌های دارو در بازه‌های زمانی مختلف توزیع می‌شود و باتوجه به توزیع دارو ممکن است روزی که بیمار مراجعه می‌کند داروی مورد نظر در داروخانه موجود نباشد.

بیماران نباید بدون مشورت با پزشک معالج نسبت به تغییر نوع و دوز دارو اقدام کنند

وی افزود: بیماران درصورت نیاز و برای اطلاع از وجود داروی مورد نظر می‌توانند با واحد کمبود دارو به شماره 02833663835 و یا سامانه 190 تماس حاصل نمایند، پس از آن کارشناسان اطلاعات و شماره تماس بیمار را دریافت کرده و محل داروخانه‌ای که داروی مورد نظر آن‌ها را داراست به شماره ثبت شده در سامانه پیامک می‌شود.

این مقام مسئول عنوان کرد: از ساعت 7:30 تا 14:30 کارشناسان معاونت غذا و داروی استان و پس از آن تا ساعت 20 کارشناسان مرکز تهران، راهنمایی‌های لازم را در راستای نحوه دسترسی به داروی مورد نظر به شهروندان و بیماران ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه کمبود دارو مختص استان قزوین نیست؛ گفت: معمولا وقتی با کمبود هر دارویی از جمله انسولین مواجه می‌شویم موضوع مختص قزوین نبوده و به صورت سراسری سایر استان‌ها نیز از وضعیت مشابهی برخوردارند که این کمبود می‌تواند برآمده از مشکلات متعدد از جمله مشکلات ورود دارو به کشور باشد.

سیف اللهی در پایان تاکید کرد: بیماران باید توجه داشته باشند که حتی درصورت کمبود نیز نباید سرخود و بدون مشورت با پزشک معالج نسبت به تغییر نوع و دوز داروی خود اقدام کنند.
انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان