۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین جنبش اخیر امریکا دورنمایی از زمین خوردن جدی این نظام است/ برتری ۴۰ساله ایران در برابر فشارها ضعف غرب را نمایان ساخت
کد خبر: ۳۴۲۸۲۱ نویسنده: محمدرضا خانلری تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۳/۲۱ ساعت: ۱۰:۲۷ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره):

جنبش اخیر امریکا دورنمایی از زمین خوردن جدی این نظام است/ برتری ۴۰ساله ایران در برابر فشارها ضعف غرب را نمایان ساخت

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین گفت: جریان اخیر در امریکا و حضور مردم در شرایط کرونایی کنار هم به این معناست که شرایط نسبت به گذشته تغییر کرده و جنبش اخیر متفاوت از جنبش‌های پیشین است و دورنمای زمین خوردن جدی امریکا را نشان می‌دهد.

جنبش اخیر امریکا دورنمایی از زمین خوردن جدی این نظام است/ برتری ۴۰ساله ایران در برابر فشارها ضعف غرب را نمایان ساخت

به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ امریکا از کشورهایی است که از گذشته تاکنون در دنیا داعیه‌ی سردمداری و ابر قدرتی داشته و همواره در مسائل بین المللی و امور داخلی کشورها به صورت مستقیم و نیابتی دخالت می‌کند.

این کشور برای دست یابی به اهداف استکباری و سلطه طلبانه‌ی خود علی رغم داشتن ادعای حقوق بشر به کشورهای مختلف حمله کرده و با داشتن افکار نژادپرستانه حتی به مردم کشور خود نیز رحم نمی‌کند.

این کشور به دلیل هویت استکباری خود در طول زمان و به طور پیوسته به سمت افول پیش رفته، به طوری که امروز این افول سرعت بالایی گرفته و درواقع می‌توان گفت این نظام سلطه طلب در نهایت محکوم به شکست است.

برای آگاهی از جزئیات بیشتر، روند و نشانه‌های این افول با دکتر پرویز خانلری عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) و کارشناس و تحلیل‌گر سیاسی به گفت‌وگو نشستیم.

ترامپ نشانه‌ای از افول امریکاست

محمدرضا خانلری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ با اشاره به افول امریکا و دلایل آن اظهار کرد: تحلیل‌گران خارجی و همچنین رهبر معظم انقلاب، افول امریکا را مورد بررسی قرار داده‌اند؛ براساس نظر تحلیل‌گران اساسا نظام غرب درحال فروپاشی است و این امر مختص امریکا نیست.

وی ادامه: امام راحل نیز در زمان حیاتشان به افول امریکا و غرب اشاره کرده بودند، که این موضوع سیر تدریجی داشته و اکنون شیب آن تند شده است.

استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) ابراز کرد: فوکویاما تحلیل‌گر امریکایی معتقد بود که لیبرال دموکراسی پایان تاریخ است و بشر در یک سیر مکاتب مختلف را بررسی کرده و به بهتر بودن این مکتب پی برده و این غلبه ادامه خواهد داشت؛ اما او طی چند سال گذشته این دیدگاهش را نفی و اعلام کرد ڪه لیبرال دموکراسی مشکلاتی را داراست.

وی اذعان کرد: نوام چامسکی نیز معتقد است نظام غربی و بویژه امریکا خواستار دموکراسی بود، اما این نظام به سرمایه‌داری تبدیل شد و این نشانگر انحراف در رسیدن به هدف است.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: تحلیل‌گر گاردین نیز معتقد است که توهمات و وسعت طلبی است که امپراطوری‌ها را از بین می‌برد و نیروهایی از خارج این اتفاق را رقم نمی‌زنند، امریکا نیز با لشکرکشی به عراق و حمله غیرمستقیم به سوریه به نام مبارزه با تروریسم در همین ورطه افتاده است.

وی افزود: اندیشمندان غربی به افول و فروپاشی این نظام معتقدند و ترامپ نشانه‌ای از این افول است؛ وی در جریان انتخابات ریاست جمهوری دست به افشاگری زد و در آن شکل‌گیری داعش و هزینه‌های گزاف برای رفتن به عراق را نکته‌ای منفی دانست و پس از آن رای دادن به وی به نوعی اعتراف به از دست رفتن قدرت و هژمونی گذشته امریکاست.

تنفر جهانی از امریکا از نشانه‌های افول این نظام است

این تحلیل‌گر سیاسی بیان کرد: کیسینجر سیاست‌مدار و تحلیل‌گر معروف امریکایی بر این باور است که شاید ترامپ از جمله افرادی است که افول امریکا را نشان می‌دهد، همچنین بوش در زمان ریاست جمهوری‌اش مبارزه با تروریسم در سطح جهانی را مطرح کرد اما هنگامی ڪه خود دست به ترور زده و ترور سردار سلیمانی را در جهان اعلام کردند‌، به این معنا است که مبانی خود را کنار گذاشته و به جهان اعلام شد که امریکا تروریست است و این امر نشان از افول دارد.

وی ادامه داد: بنابر فرمایشات رهبری اساسا امریکا و استکبار گرفتار مشکلات عدیده‌ای از جمله اقتصادی، امنیتی و هویتی است و وقتی امروز از امریکا به عنوان متهم یاد می‌شود و شعار مرگ بر امریکا در سطح جهانی و فراتر از ایران اتفاق می‌افتد افول امریکا نمایان می‌شود.

خانلری با اشاره به افول نظامی امریکا گفت: از نظر امنیتی و نظامی نیز ۲۰ سال از حمله به عراق و سوریه می‌گذرد، اما دستاورد این لشکرکشی به خاورمیانه برای امریکا تنفر مردم منطقه از این نظام سلطه گر بود، همچنین از نظر اجتماعی نیز قدرت اقناع مردم را از دست داده به طوری که ما شاهد جنبش ۹۹ درصدی علیه وال استریت بودیم و این موضوع غیر مردمی بودن نظام امریکا را نشان داد.

وی عنوان کرد: نظام امریکا برای برپایی دموکراسی ادعاهایی داشت، اما فاصله معناداری از این اصول دارد و حتی از نظر مردم خود نیز از جایگاه مناسبی برخوردار نیست.

استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) عنوان کرد: البته قدرت امریکا در رشد باثبات اقتصادی و پیشرفت علم و تکنولوژی، نفوذ بالای سیاسی و اقتصادی است و امروز نیز قدرت‌های حاکم زیر سلطه ابرقدرتی امریکا قرار دارند و نفوذ سیاسی آن شرق و غرب را درنوردیده، اما از اوج خود فاصله گرفته و سیر نزولی را طی می‌کند.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل آن نظام سرمایه‌داری و مشکلاتی از جمله فقر و رشد جنبش‌های اجتماعی جدید است و امریکاستیزی در تمام جهان و خاورمیانه از نقاط ضعف آن به شمار می‌آید.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره امریکا ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب بزرگترین دلیل افول امریکا را برگزیدن شخصی مانند ترامپ می‌دانند که فاقد تعادل فکری، اخلاقی و روانی است؛ او احساسی رفتار می‌کند، این درحالی است که حاکم یک کشور حداقل باید تعادل روانی و فکری را دارا باشد.

خانلری بیان کرد: انتخاب چنین فردی که در روز تعداد بی‌شماری دروغ می‌گوید به این معناست که مردمی که او را انتخاب کرده‌اند به ضعف در قدرت اجتماعی رسیده‌اند.

شعار مرگ بر امریکا در سطح جهانی نشان از افول امریکاست

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: رهبری در تحلیل‌های خود به چهل سال اخیر پس از پیروزی انقلاب اشاره دارند، طی این مدت امریکا هرگونه اقدامی را که توانست علیه ما مرتکب شد و چالش بین دو کشور را آغاز کرد، اما ما که توانستیم مقاومت کرده و دشمنی‌ها را دفع کنیم، برنده هستیم.

وی ادامه داد: برخورد ۴۰ ساله، برخورد اراده‌ها بوده که در آن بخش سخت افزاری تعیین کننده نیست، درواقع در این مواجهه‌ی ۴۰ ساله ما برنده شدیم و جهانیان نیز به آن اعتراف دارند و این موضوع دلیلی برجسته درباره افول امریکا است که علی رغم خواسته‌اش نتوانست ما را زمین بزند و برتری‌های ما نشان از ضعف دشمن است.

این استاد دانشگاه درباره تجزیه امریکا عنوان کرد: پیروزی به حق تعلق دارد و این وعده الهی حتمی و تحقق یافتنی است و در نهایت نظام سطله فرومی‌پاشد و منجر به تجزیه می‌شود، اما زمان دقیق آن مشخص نیست و نمی‌توان به طور قطع گفت اتفاقات اخیر به آن منجر می‌شود.

وی تاڪید کرد: اجرای سیاست داخلی و خارجی ناسازگار با اولویت‌های ارزشی منجر به فروپاشی و افول یک ملت می‌شود و امریکا امروز قدرت اقناع کنندگی خود را از دست داده و خود مردم امریکا نیز آن را قبول ندارند.

خانلری گفت: ترامپ و قدرت حاکم همچنان مانند زمان جاهلیت براین باورند که با ریختن خون در مناطق مختلف توان احیای خود را دارند، اما براساس عقیده تحلیل‌گران در سرزمینی که با خون آبیاری شده باشد نمی‌توان گل کاشت.

وی ابراز کرد: جریان اخیر در امریکا و حضور مردم در شرایط کرونایی کنار هم به این معناست که شرایط نسبت به گذشته تغییر کرده و جنبش اخیر متفاوت از جنبش‌های پیشین است و دورنمای زمین خوردن جدی امریکا را نشان می‌دهد.

وی در پایان گفت: در سال ۲۰۱۶ مقدار زیادی از رای ترامپ متعلق به سیاه پوستان و طبقه متوسط و زیر متوسط امریکا بود، اما با حرکت نژادپرستانه پلیس امریکا این تصور که ترامپ می‌تواند به دلیل نداشتن نگاه حزبی مدافع آن‌ها باشد از بین رفت و این قشر علیه او شده و دست به اقدام زده‌اند و این نشانه‌هایی از فروپاشی است.
انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان