۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین بیش از ۲۰۰ هکتار اراضی قزوین در آتش سوخت/ خطای انسانی عامل ۹۴ درصد از حریق‌ها
کد خبر: ۳۴۲۷۳۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۳/۱۸ ساعت: ۱۰:۱۴ ↗ لینک کوتاه

گزارش روز؛

بیش از ۲۰۰ هکتار اراضی قزوین در آتش سوخت/ خطای انسانی عامل ۹۴ درصد از حریق‌ها

در روزهای اخیر ۱۴ مورد آتش‌سوزی در استان اتفاق افتاد که در این میان ۲۱۳ هکتار از اراضی ملی و زمین‌های کشاورزی در آتش سوخت.

بیش از ۲۰۰ هکتار اراضی قزوین در آتش سوخت/ خطای انسانی عامل ۹۴ درصد از حریق‌ها
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ هر ساله با ورود به فصل گرما و افزایش دمای هوا، شاهد بروز آتش‌سوزی در اراضی و مراتع هستیم که گاهی هم خساراتی را به حوزه اراضی ملی و کشاورزان وارد می‌سازد.

امسال هم باتوجه به شروع روزهای گرم در آخرین ماه فصل بهار، به طور پی در پی شاهد آتش سوزی‌هایی در مناطق مختلف استان هستیم که اراضی ملی و اراضی کشاورزی را طعمه قرار داده است که این مسئله در روزهای تعطیل، شدت بیشتری پیدا کرد.

قدرت الله مهدیخانی با ابراز نگرانی از آتش‌سوزی در مراتع و اراضی اظهار کرد: روز جمعه فقط 80 عملیات توسط آتشنشانی‌ها انجام شده که به جز منابع طبیعی و محیط زیست است؛ در حالی که از قبل نسبت به این موضوع اخطار داده بودیم.

وی افزود: باتوجه به بارندگی‌هایی که امسال داشتیم و رویش گیاهان، با گرم شدن هوا نیز علف‎ها مستعد آتش‌سوزی هستند و از طرفی وقتی مردم به تفرجگاه‌ها و دامن طبیعت می‌روند نیز در خاموش کردن آتش، بی‌احتیاطی می‌کنند؛ به طوری که بیش از 94 درصد علت آتش سوزی‌های ما بیشتر عامل انسانی است که متاسفانه به علت عدم رعایت مسائل ایمنی اتفاق می‌افتد.

تجهیزات اطفاء حریق در مراتع، کامل نیست

مدیرکل مدیریت بحران استان یادآور شد: سال گذشته 900 هکتار از اراضی استان دچار حریق شد و امسال این نگرانی بیشتر وجود دارد که در این باره جلساتی برگزار خواهد شد تا بتوانیم از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد، دهیاران، شوراها و سایر ظرفیت‌ها استفاده کنیم؛ برای مناطق صعب‌العبور هم از ظرفیت شرکت هواپیمایی خدمات ویژه و بالگردهای هوانیروز استفاده خواهیم کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در این چند روز حدود 40 تا 50 هکتار حریق در استان اتفاق افتاده است، گفت: از مردم خواستاریم در صورت امکان، زمانی که آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد تا رسیدن دستگاه‌های امدادی اقدام به مهار کنند یا اینکه تا حد امکان از روشن کردن آتش در طبیعت خودداری کنند یا اینکه از خاموش شدن آتش به خوبی مطمئن شوند.

مهدیخانی تصریح کرد: برخی مناطق دارای گونه‌های نادری از درختان هستند که متاسفانه بر اثر آتش‌سوزی از بین می‌رود؛ تجهیزات ما در این حوزه کامل نیست و مشکلاتی وجود دارد؛ از این رو برنامه ما این است که دهیاری‌ها را تجهیز کنیم تا پیش از رسیدن عوامل امدادی نیز از نیروهای محلی برای مهار آتش استفاده کنیم که کمترین خسارت را داشته باشیم.

سال گذشته 153 هکتار از اراضی حفاظت شده طعمه حریق شد

وی اذعان کرد: امسال 15 میلیارد تومان از محل اعتبارات مدیریت بحران در اختیار سازمان جنگل و مراتع کشور گذاشته شده که بخشی هم در اختیار استان‌ها برای تجهیز منابع طبیعی و آتشنشانی قرار خواهد گرفت.

علی اکبر اسداللهی نیز درباره میزان آتش‌سوزی در مراتع استان اظهار کرد: متاسفانه بیشتر این آتش سوزی‌ها از مزارع به مراتع سرایت کرده که اغلب هم ناشی از سهل انگاری و بی احتیاطی انسانی است.

وی افزود: در روزهای اخیر 14 مورد آتش‌سوزی داشتیم که در این میان ۲۱۳ هکتار از اراضی ملی و زمین‌های کشاورزی در آتش سوخت که از این میزان ۱۶ هکتار مربوط به مراتع و ۲۰۷ هکتار نیز به اراضی کشاورزی و مستثنیات اختصاص داشت.

مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین با بیان اینکه آتش سوزی بیشتر در شهرستان‌های قزوین(بخش کوهین)، بوئین زهرا و آبیک اتفاق افتاده است، تصریح کرد: متاسفانه باوجود هشدارها، اما هر ساله شاهد این حریق‌ها هستیم که از مزارع به مراتع منتقل می‌شود و بیشتر هم مزارع مردم آسیب می‌بیند.

حسن عباس نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین نیز با بیان اینکه سال گذشته 153 هکتار از اراضی حفاظت شده دچار حریق شد، اظهار کرد: خوشبختانه در سال جاری در مناطق چهارگانه تحت مدیریت، فعلا آتش‌سوزی نداشتیم.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان