۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین صدور هشت هزار رای جایگزین حبس در محاکم استان قزوین
کد خبر: ۳۴۲۷۳۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۳/۱۸ ساعت: ۹:۵۴ ↗ لینک کوتاه

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب قزوین اعلام کرد

صدور هشت هزار رای جایگزین حبس در محاکم استان قزوین

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب قزوین گفت: در ۱۲ ماه گذشته مجموعا قریب به هشت هزار رای جایگزین حبس در مجموعه محاکم استان صادر شده است.

صدور هشت هزار رای جایگزین حبس در محاکم استان قزوین
علی شعبانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ در خصوص هدف دستگاه قضا در خصوص اجرای مجازات‌های جایگزین اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی و برنامه‌های راهبردی دستگاه قضا کاهش حبس است یعنی به جز مجازات‌هایی مانند حدود و قصاص که در شرع مقدس تعریف و تعیین شده و قابل تغییر نیستند، برخی دیگر مانند تعزیرات به تشخیص حاکم از طریق قوه مقننه مشخص شده و بعد به مرحله اجرا می‌رسند
 
وی افزود: در این بخش، سیاست دستگاه قضایی بر این تعلق گرفت که حتی الامکان از مجازات‌های حبس کمتر استفاده شود و طرح‌های جایگزین معرفی شود که در قانون مجازات اسلامی از آن به مجازات‌های جایگزین حبس تعریف می‌شود.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب قزوین تصریح کرد: مجازات‌های جایگزین حبس طبق ماده ۶۴ قانون مجازات اسلامی شامل دوره مراقبت خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی است و به منظور جلوگیری از ارتکاب جرم اجرایی می‌شوند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه مجازات حبس، آثار و آسیب‌هایی در جامعه دارد که یکی از مهمترین آنها آسیب به اعضای خانواده و بعد خود شخص زندانی است از این رو قانونگذار بر آن شد که از مجازات حبس کمتر استفاده کرده و به جای آنها از مجازات جایگزین حبس استفاده کند.

شعبانی در خصوص تعداد آراء صادره جایگزین حبس بیان کرد: در ۱۲ ماه سال گذشته در سامانه دستگاه قضا مجموعا قریب به هشت هزار رای جایگزین حبس در مجموعه محاکم استان صادر شد. این مجازات‌ها شامل الزام به خدمات عمومی رایگان در دستگاه‌های عمومی مانند شهرداری یا محیط زیست، اجرای دوره مراقبت، پرداخت جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی هستند.

وی در پایان گفت: به دنبال اجرای این طرح و دغدغه رئیس کل دادگستری استان، جمعیت کیفری استان حدود هزار نفر کاهش یافت. یکی از عوامل مهمی که به دستگاه قضایی استان و کشور در کاهش جمعیت کیفری کمک شایانی کرد، عفو قابل توجه مقام معظم رهبری بود که با اعمال این عفو، بخش قابل توجهی از جمعیت کیفری استان کاسته شد.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان