۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کودکان و معتادان در صدر آمار متکدیان قزوینی/ کمک‌های خود را به مراکز معتبر اهدا کنید
کد خبر: ۳۴۲۷۰۵ نویسنده: محسن رحیمی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۳/۱۷ ساعت: ۱۲:۴۲ ↗ لینک کوتاه

مسئول مجتمع اردوگاهی متکدیان اعلام کرد

کودکان و معتادان در صدر آمار متکدیان قزوینی/ کمک‌های خود را به مراکز معتبر اهدا کنید

مسئول مجتمع اردوگاهی متکدیان شهرستان قزوین گفت: می‌توان گفت معتادین متجاهر و کودکان بیشترین جامعه آماری متکدیان در قزوین را تشکیل می‌دهند.

کودکان و معتادان در صدر آمار متکدیان قزوینی/ کمک‌های خود را به مراکز معتبر اهدا کنید

محسن رحیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به فعالیت مجتمع اردوگاهی متکدیان بر اساس مصوبه شورای عالی اداری سال ۱۳۷۸ اظهار کرد: طبق این مصوبه باید در شهرهای بزرگ مجتمع اردوگاهی متکدیان ایجاد شود که فعالیت آن زیر نظر فرمانداری بوده و مسئول آن توسط فرماندار تعیین می‌شود.

وی افزود: برخی دستگاه‌ها هم در این مجتمع نماینده دارند و وظایف آن‌ها به تفکیک مشخص شده است. برای مثال جمع‌آوری و انتقال متکدیان از سطح شهر به مجتمع بر عهده نیروی انتظامی و شهرداری است.

مسئول مجتمع اردوگاهی متکدیان شهرستان قزوین گفت: متکدیان جمع‌آوری شده از سطح شهر که به اردوگاه منتقل می‌شوند غربالگری خواهند شد؛ یعنی با توجه به شرایطی که دارند به دستگاه مربوطه از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، کمپ ترک اعتیاد و سایر ارگان‌ها ارجاع و در این زمینه با دستگاه قضایی هم هماهنگی انجام می‌شود.

رحیمی ادامه داد: اگر این متکدیان اتباع بیگانه باشند نیز پس از بررسی وضعیت، مدارک و اسناد هویتی آن‌ها به اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری ارجاع داده می‌شود.

پنج نفر از متکدیان کودک اتباع بیگانه از سطح شهر جمع‌آوری شدند

مسئول مجتمع اردوگاهی متکدیان با اشاره به عدم نگهداری بلندمدت متکدیان در مرکز اردوگاهی گفت: وظیفه اصلی ما جمع‌آوری متکدیان و سپس غربالگری آن‌ها باتوجه به وضعیت هر فرد متکدی و سرانجام ارجاع به اداره ذیربط جهت بررسی بیشتر موضوع است و نگهداری بلند مدت در مجتمع انجام نمی‌شود؛ به این صورت که بعد از ورود متکدی به مجتمع بلافاصله تعیین وضعیت کرده و به دستگاه مربوطه ارجاع می‌دهیم که در برخی موارد نیز بنا به دلایلی به اخذ تعهد کتبی از فرد متکدی اکتفا می‌شود.

رحیمی تصریح کرد: می‌توان گفت معتادین متجاهر و کودکان بیشترین جامعه آماری متکدیان در قزوین را تشکیل می‌دهند که در این بین اکثر کودکان از اتباع بیگانه هستند که گاهی در پوشش اسپند دود کردن اقدام به تکدی‌گری می‌کنند.

وی عنوان کرد: تیم گشت مجتمع اردوگاهی در شیفت‌های مختلف اقدام به گشت‌زنی در سطح شهر می‌کنند که در تازه‌ترین مورد پنج نفر از متکدیان اتباع بیگانه که کودک بودند از سطح شهر جمع‌آوری شدند.

رحیمی افزود: علاوه بر جمع‌آوری متکدیان حرفه‌ای، در نظر داریم با شناسایی نیازمندان واقعی، از طریق ادارات متولی، خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد خدماتی را به این نیازمندان ارائه کنیم.

فرهنگ‌سازی لازمه شهری بدون متکدی است 

مسئول مجتمع اردوگاهی متکدیان درباره راهکار مقابله با تکدی‌گری در سطح شهر تاکید کرد: علاوه بر جمع‌آوری متکدیان و رسیدگی به وضعیت آن‌ها که وظیفه ما است، نیاز به کار فرهنگی و فرهنگ سازی است که مردم کمک‌های خیرخواهانه خود را به مراکز معتبر ارائه دهند تا کمک آن‌ها به نیازمندان واقعی برسد و متکدیان حرفه‌ای کمتر برای حضور در معابر عمومی ترغیب شوند.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که بیشتر افرادی که در چهارراه‌ها، معابر عمومی و خیابان‌ها تکدی‌گری می‌کنند، نیازمند واقعی نبوده و به طور حرفه‌ای از احساسات مردم جهت گرفتن کمک نقدی سوء استفاده می‌کنند و چه بسا به عنوان شغل به این عمل زشت دست می‌زنند و گاهی از تمکن مالی خوبی هم برخوردارند.

مسئول مجتمع اردوگاهی متکدیان قزوین در پایان گفت: شهروندان باید در کنار دستگاه‌های مسئول در زمینه ساماندهی متکدیان، آگاهانه با این مسئله برخورد کنند و در صورت مشاهده متکدی، به مرکز اطلاع دهند تا رسیدگی شود و کمک‌های خیرخواهانه خود را به موسسات خیریه یا بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) اهداء کنند تا بتوان قزوین را در گام نخست به “شهری با کمترین متکدی” و سپس به “شهری بدون متکدی” تبدیل کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان