۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین شبکه‌سازی مشکوک تاجگردون در شاهرگ‌های اقتصادی کشور/ از دستکاری در بودجه ۹۹ تا رد اعتبارنامه+تصاویر
کد خبر: ۳۴۲۶۹۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۳/۱۶ ساعت: ۱۷:۱۵ ↗ لینک کوتاه

نماینده پرحاشیه گچساران را بهتر بشناسید؛

شبکه‌سازی مشکوک تاجگردون در شاهرگ‌های اقتصادی کشور/ از دستکاری در بودجه ۹۹ تا رد اعتبارنامه+تصاویر

اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در روزهای اخیر به موضوع داغ رسانه ها و فضای مجازی تبدیل شده است؛ موضوعی که با توجه به برخی سولبق نماینده گچساران و باشت قابل پیش بینی بود و موضوعات مختلفی از جمله رانت و نفوذ شبکه ای از مهمترین ابهاماتش است.

شبکه‌سازی مشکوک تاجگردون در شاهرگ‌های اقتصادی کشور/ از دستکاری در بودجه ۹۹ تا رد اعتبارنامه+تصاویر

به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین؛کارنامه فعالیت‌های "غلامرضا تاجگردون"، نماینده شهرستان‌های گچساران و باشت در دوره های نهم و دهم مجلس، مملو از مواردی است که بسیاری از خبرنگاران و رسانه‌ها با عنوان سوء استفاده وی به صورت مستند مطرح کرده‌اند؛ از جمله این موارد می‌توان به باقی ماندن و یا نفوذ خانوادگی اش در برخی شرکت‌های بزرگ اشاره کرد.

نماینده پرحاشیه

"تاجگردون" از نمایندگان پرحاشیه‌ای بود که تایید صلاحیتش برای راهیابی به دوره یازدهم با حواشی بسیاری همراه شد؛ نماینده‌ای که اتهامات بسیاری درباره فعالیت‌های آشکار و نهان وی در عرصه انتخابات و تبلیغات لاکچری، در عرصه حضور در مجلس یازدهم مطرح بود اما با این همه همچنان موفق شده تا برای سومین بار به مجلس شورای اسلامی راه یابد.

 

اگر چه "تاجگردون" همان بحبوحه انتخابات در مطلبی در خصوص تایید صلاحیتش نوشته بود: چرا نامه تأیید صلاحیت خودم را منتشر نکردم؟ انتشار نامه تأیید صلاحیت را نوعی ذوق‌زدگی می‌دانستم و اینکه گویا مگر قرار بود تأیید نشوم که ضرورت به انتشار آن است! ولی وقتی دیدم دیگر عزیزان کاندیدا منتشر کردند، به دلایل زیر منتشر می‌کنم.

اولاً بنده رد صلاحیت نشده بودم بلکه همان‌طور که سخنگوی محترم شورای نگهبان فرمودند، تأییدیه هیئت نظارت برای چند نفر با تأخیر اعلام شد که هیچ مشکل قانونی ندارد. وقتی‌که با این تأخیر مواجه شدم، برخی از رقبای عزیز فرمودند ما مایل به تأیید همگان هستیم و انتخابات بدون تاجگردون لطفی ندارد و کاش ایشان تأیید شود و… .

بعد از اعلام تأییدیه این‌جانب و اعلام شفاهی آن توسط فرماندار محترم (مصاحبه)، دوستان وظیفه و رسالت خود را بر آن دیدند که کتبی، شفاهی، کلامی و رسانه‌ای شورای محترم نگهبان را مورد آماج توهین قرار دهند و آنان را متهم به معامله، تطمیع و از این جنس حرف‌ها نمودند! در صورتی‌که در فاصله این چندروز، مشتاقانه تمایل به تأیید این‌جانب داشتند!.

رد صلاحیت!

ای‌کاش هیئت محترم نظارت شهرستان، استان و مرکز با این نوع بی‌اخلاقی‌ها برخورد جدی کنند و به نظر من که کوچک‌ترین اطلاعات نسبت به شرایط انتخابات دارم چنین اقداماتی می‌بایست منجر به یک برخورد جدی شود و البته گمان کردم شاید دوستان عزیز تأییدیه دیگری دارند که من ندارم و وقتی منتشر کردند دیدم همان نامه‌ای که من دارم آنان هم دارند و اینک در جهت تنویر افکار و اطلاع عموم متن نامه خودم را منتشر می‌کنم. امیدوارم مردم شریف، آن رفتار ناپسند دیگران را به دیگر بداخلاقی‌های گذشته آنان اضافه کنند... .

با این وجود "تاجگردون" در یکی از میتینگ‌های انتخاباتی‌اش حضور افرادی کاملا مسلح در هنگام سخنرانی‌اش را برای اولین بار در انتخابات کهگیلویه و بویراحمد باب می‌کند که با واکنش بسیاری از رسانه‌ها و تذکر جدی نهادهای امنیتی مواجه می‌شود؛ هر چند وی در این میتینگ در بخشی از اظهاراتش گفته بود "حرام باشد بر من تاجگردون که در کسوت نمایندگی باشم و نتوانم کاری برای مردم انجام بدهم، مردم این روزها بر اساس خردشان انتخاب می‌کنند و مرد ساخته شده است که دشمن داشته باشد و مهم این است که از دشمن و مخالفت نترسی و سربلند باشی.

خدمتگزار بهتر!

وی افزود: چند ماه تا انتخابات مانده است و بنده هم دیر گفتم که می‌آیم، نمی‌خواستم بیایم چرا که احساس می‌کردم شرایطی فراهم بشود و خدمتگذار بهتری بیاید، آن موقع که می‌توانستند مرا رد صلاحیت کنند، رد نکردند و الان دیگر که کاملا مشخص است! پس خیالتان تخت باشد و شما هم شک نکنید؛ اگر می‌دانستند که قرار است بنده رد صلاحیت بشوم پس با هم دعوا نمی‌کردند و می‌گفتند "خُش ایره پس ما سی چه زور بزنیم که بگیم بره"؟.

با این تفاسیر، نفوذ "غلامرضا تاجگردون" در انتصابات از دیگر مواردی بود که رسانه‌ها با انتشار اسنادی به آن اشاره داشتند؛ مواردی که حکایت از فامیل‌گرایی او احتمالا با چاشنی سوءاستفاده بود که از جایگاه نمایندگی انجام شده بود، هرچند امروز برخی مواردی که به‌عنوان تخلف در کارنامه کاری این نماینده مجلس دهم و منتخب مجلس یازدهم مطرح می‌شود به حوزه شرکت‌هایی برمی‌گردد که به‌نوعی وی مسئولیتی در آنها بر عهده داشته است.

افشاگری صبا آذرپیک

اما این همه ماجرا نیست و در همان هیاهوی تبلیغات انتخاباتی حوزه گچساران و باشت "صبا آذر پیک" روزنامه‌نگار سیاسی اصلاح‌طلب روزنامه اعتماد، در صفحه شخصی خود مطالبی را پیرامون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس منتشر می‌کند و معتقد است که تاجگردون در شرکت "پترو امید آسیا" تخلفاتی را انجام داده و مدارکی را هم منتشر کرده است.

 آذرپیک ابتدا مطالب زیر را به همراه مستندات آن در پیج خود منتشر می‌کند و می‌نویسد: «فساد بزرگ در شرکت مافیایی پترو امید آسیا و رانت‌های غلامرضا تاج‌گردون"

آذرپیک ادامه داد: «بخش اول: نفت‌دزدی و تاراج بیت‌المال در مخازن نفتی اجاره‌ای. سازمان بازرسی، قوه قضائیه، نهادهای نظارتی و شورای نگهبان آیا اطلاع دارید پتروامید آسیا از سال ۸۹ تاکنون فقط در یک قرارداد اجاره مخازن نفت یک هزار و ۴۸۴ میلیارد تومان، ۳۷۱ میلیون دلار با دستکاری قرارداد شرکت نفت ایران تخلف وسیع کرده و از طرف دیگر در مخازن این شرکت برای نگهداری نفت ایران فقط در یک سال ۴ هزار بشکه نفت آن گم می‌شود.

به گزارش دیوان محاسبات که برای اولین بار منتشر می‌شود در سال ۸۹ در حالی‌که وزارت نفت نیازی به مخازن ذخیره‌سازی نفت نداشته با فشار غلامرضا تاجگردون وزارت نفت تصویب می‌کند مخازن ذخیره به همراه گوی شناور در حاشیه دریا در جزیره قشم توسط یک شرکت به نام «سرمایه‌گذاری امید» ساخته شود.

همچنین آذرپیک مدعی شد: براساس گزارش دیوان محاسبات در سال ۹۷، نحوه انتخاب شرکت سرمایه‌گذاری امید برای اجرای این طرح با «ترک تشریفات» صورت گرفته است. طبق متن قرارداد این پروژه باید توسط شرکت شرکت سرمایه‌گذاری امید اجرا می‌شده اما با اعمال فشار و عقب‌نشینی مدیران نفتی در سال ۸۹ اجرای این پروژه به شرکتی زیرمجموعه که غلامرضاتاجگردون عضو هیات مدیره آن بوده، واگذار می‌شود: شرکت پتروامید آسیا.

در سال‌های بعد به دلیل نمایندگی مجلس، تاجگردون از مجموعه جدا شده اما بستگان و شرکای تجاری خود را در هیات مدیره پترو امید و زیرمجموعه‌های آن قرار می‌دهد. پروژه باید ۳۰ ماهه اجرا می‌شده و از تیر ۹۱ قابل بهره‌برداری باشد اما با مماشات مسئولان وزارت نفت در هر دو دولت، طرح در سال ۹۵ آماده می‌شود و هیچ جریمه‌ای بابت این تأخیر به بیت‌المال پرداخت نمی‌شود.

به جای آنکه کارشناسان رسمی دادگستری در مورد نرخ اجاره مخازن تصمیم بگیرند سه کارشناس (که انتخابشان برای دیوان محاسبات جای سؤال است) حکمی می‌دهند که نرخ اجاره را بیش از نرخ توافق قبلی بین وزارت نفت و شرکت پترو امید اعلام می‌کنند. دیوان محاسبات در گزارش خود پرسیده این کارشناس‌ها را چه کسی انتخاب کرده؟.

تخلف بسیار سنگین

تخلف بسیار سنگین‌تر آنکه قرار بوده این اجاره ۵ ساله باشد اما کارشناسانی که انتخابشان شبهه‌انگیز است به یکباره حکم می‌دهند شرکت منتسب به تاجگردون (پترو امید) ضرر می‌کند و برای اینکه مجموعه پترو_امید متحمل ضرر نشود قرارداد از ۵ سال به ۱۵ سال اجاره تغییر کند❗.

به عبارتی نه تنها پترو امید برای تأخیر خود برای بهره‌برداری، جریمه نداده بلکه تشویقی هم گرفته و وزارت نفت به جای ۵ سال باید ۱۵ سال به آن‌ها اجاره بدهد. همین رانت مخفی به‌ جیب پترو امید ۳۷۱ میلیون دلار پول بیشتر ریخته؛ آن هم در چنین شرایط اقتصادی کشور❗.

اما مافیای پترو امید به همین دستبرد به بیت‌المال هم بسنده نکرده و دیوان محاسبات در گزارشش افشا کرده که این شرکت وقتی پایان سال ۹۶ نفت را به شرکت ملی نفت پس داده ۴۲ هزار و ۷۳۴ بشکه مغایرت و کسری داشته است. یعنی نفتی که به امانت برای ذخیره به دستشان داده بودیم را ۴۲ هزار بشکه کمتر پس داده‌اند که ارزش آن در سال ۹۶ (هر بشکه ۵۴ دلار) معادل ۲ میلیون و ۲۲۲ هزار دلار است❗.

دیوان محاسبات هیچ جوابی نمی‌گیرد لذا هشت ماه بعد اردیبهشت ۹۸ دوباره خطاب به زنگنه نامه می‌زند که شرکت پترو امید از سال ۸۹ تا‌ کنون با این قرارداد کاملاً یک طرفه و پر از تخلف یک هزار و ۴۸۴ میلیارد تومان به کشور ضرر زده و این ارقام جدا از آن نفتی است که این شرکت به بیت‌المال پس نداده است.

سیطره تاجگردون برشرکت‌ها!

غلامرضا تاجگردون در سال‌های عقد این قرارداد و تغییرات غیرقانونی پس از آن عضو شرکت پترو امید آسیا بوده که پس از آغاز نمایندگی در مجلس، افراد دیگری را جایگزین خود می‌کند اما همچنان تعیین اعضای هیات مدیره و مدیرعامل این مجموعه تحت سیطره وی ادامه دارد.

در اسناد بعدی افشا می‌شود که در شرکت سیمان هرمزگان که تاج‌گردون زمانی به‌عنوان نماینده این شرکت در پتروامید عضویت داشته، بعد از رفتن تاج‌گردون به مجلس، چطور مهدی باشتی خواهرزاده همسرش (پسر باجناق تاج‌گردون) جایگزین وی می‌شود.

اسناد دیگری در مورد فساد و رانت‌های صورت گرفته در پترو امید آسیا که شرکت‌های مدیریت توسعه گوهران امید، توسعه تجارت زرین پرشیا، سیمان هرمزگان، سرمایه‌گذاری امید و سرمایه‌گذاری ساختمان سپه که همگی جزو تشکیل‌دهندگان آن هستند و در همه این شرکت‌ها نزدیکان تاج‌گردون گمارده شده‌اند، در روزهای آتی منتشر می‌شود. با مافیای وسیع در شرکت پترو امید آسیا مواجهیم که قرارداد مخازن نفت تنها یکی از فساد و رانت صورت‌گرفته در این شرکت است.

اگر بخواهید بسازید پس باید بسوزید

اما نماینده گچساران و باشت در مجلس در آذرماه 98 در بخشی از گزارش عملکردش عنوان می‌کند  که جامعه باید بچرخد تا اتفاق و حرکتی برای رشد و توسعه بیافتد، اما از هر ابزاری برای تخریب بنده استفاده می‌کنند؛ باید گفت که با چه دینی می‌خواهی پا به عرصه خدمت بگذاری که جوانش را همین روز اول اراذل و آشوبگر می‌نامی و اگر بخواهید بسازیدپس باید بسوزید و نمی‌شود بدون سوختن ساختن و توهین نکنید که به من این‌چیزها نمی‌چسبد.

وی در ادامه با اشاره به داستان خارپشت‌ها (پائولو کوئیلو نویسنده معروف برزیلی) در عصر یخبندان افزود: در عصر یخبندان خیلی از حیوانات از سرما مردند بنابراین خارپشت‌ها تصمیم گرفتند دورهم جمع شوند تا گرمای بدنشان آن‌ها را از سرما محافظت کند اما تیغ‌هایشان به بدن همدیگر فرومی‌رفت؛ مخصوصاً آن‌ها که بیشتر گرما را دریافت می‌کردند، بیشتر تیغ را هم حس می‌کردند و بنابراین تصمیم گرفتند از هم جدا شوند که دوباره بسیاری از آن‌ها مردند… آن‌ها مجبور بودند یکی از این دو راه را انتخاب کنند؛ خطر انقراض و نابودی یا پذیرفتن درد تیغ‌ها.

تحمل دردهای من را ندارید

تاجگردون باز اظهار کرد: نه اینکه من ناجی‌ام، اما همه باید پشت به پشت بایستیم هرچند تیغی به پشتمان برود و هیچکس از من بیشتر آزار و اذیت نمی‌شود، دردی که من می‌کشم هیچکدام تحمل ندارید و تیغ یکایک دردمندانی که از سوز سرما پناه برده‌اند یه ذره‌اش در پشت من است.

20سال در کما بودیم

نماینده گچساران و باشت در ادامه نیز گفت: یک دوره‌ای از هم جدا شدیم و ۲۰سال در کما بودیم و چه بسیاری از جوانانی که در کوچه‌ها و جاده‌ها رفتند و شاید هنوز هم می‌روند؛ باید پشت به پشت هم را رها نکنیم و باید تحمل کنیم برای عبور و گذر از این عصر یخبندان و شما هم ای عزیز بیا این درد مشترک را با هم دوا کنیم و نیا این جامعه را از هم جدا کنی.

باج ندادیم

وی افزود: هیچ قفلی در کار نیست و هیچکدام به زور هم نیامده‌اید، اما قفل را بر جایی می‌زنم که به مردمم آسیب می‌زنند و پای آن قفل هم می‌ایستم که حق مردم ادا شود؛ باج ندادیم و باج هم نخواهیم داد و گندم‌نمای جوفروش هم نیستیم و خرمانمای مویزفروش هم نیستیم و عسل‌نمای شکرفروش نیستیم و ما مردانی آهنین برای جامعه ایران‌زمین هستیم و بگذار که خواصی از ما هم ناراحت بشوند.

بنابراین مجددا "صبا آذر پیک" خبرنگار اصلاح‌طلب در 23دی ماه 98 در پیج اینستاگرامی‌اش مطالبی را علیه تاجگردون منتشر می‌کند و می‌نویسد: "لیستی وجود دارد که شبکه مافیایی تاجگردون در شاهرگ‌های اقتصادی کشور را نشان می‌دهد."

شبکه مافیایی تاجگردون؟

اقوام و مافیای تاجگردون در ۸۲ شرکت، لیست شبکه مافیایی تاجگردون در شاهرگ‌های اقتصادی کشور.
جناب آقای رئیسی ریاست محترم قوه قضائیه
به دلیل اصرار شرمگینانه غلامرضا تاجگردون برای فریب افکار عمومی مجبور شدم هویت ۸۲ شرکتی که شبکه مافیایی غلامرضا تاجگردون و اقوام و بستگان وی در آنها حضور دارند را منتشر کنم.

از آنجا که این جدول به یقین تاکنون دست نهادهای نظارتی و قضائی رسیده است، صلاح بر این دیدم لیست بلندبالای پروژه‌های این شبکه مافیایی که در سکوت و سطح کل کشور در دست گرفته و در تمام ارکان مهم اقتصادی کشور (شامل صنایع پتروشیمی، نفت و قیر، معادن، شبکه بانکداری و ...) نفوذ بی‌صدایی داشته را منتشر نکنم.

انتظار می‌رود تاجگردون نه تنها با اعمال فشار برخی از بزرگانی که برای وساطت فرستاده (به ادعای خودش آیت‌الله بوشهری و آیت‌الله ملک حسینی) تایید صلاحیت نشود بلکه روند بررسی قضایی این فسادها که تاکنون سه سری از اسناد آن منتشر شده و بالغ بر صدها صفحه دیگر باقی‌ مانده زیر نظر شخص شما تشکیل شود.

چرا که تاجگردون مصر است با تایید صلاحیت و ماندن در مجلس از مصونیت نمایندگی و فرار از دستگاه عدالت ادامه دهد".

این در حالی است که غلامرضا تاجگردون در دهم دی‌ماه 98 طی گفت‌وگوی با خبرگزاری خانه ملت نکاتی را درباره اموال و دارایی‌اش بیان می‌کند که متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:

سؤال: نمایندگان موظف شدند که فهرست اموال خود را به قوه قضائیه اعلام کنند و این اقدام هم انجام شده است؛ آیا شما مایل هستید اموال و دارایی خود را اعلام کنید؟

تاجگردون: من کد ثنا را از سامانه قوه قضائیه گرفتم و لیست اموالم را هم آماده کردم اما وقت نکردم تا اموالم در این سامانه وارد کنم ولی قطعا این کار را خواهم کرد. به نظرم می‌رسد همه نمایندگان مجلس باید این کار را انجام دهند. پدر من مالک بوده است و با توجه به اینکه متولد سال ۱۳۴۵ هستم اما در سال ۱۳۴۷ سند یک زمین به نام من ثبت شده است؛ در حالی که من ۲ ساله بودم؛ این زمین چندین هکتار است.

من و برادرهایم 400 - 300 هکتار زمین داریم

من آدمی هستم که مال و اموال دارم و این مال و دارایی زایش دارد. وقتی من نونهال و بچه‌ای بودم هم وضعیت چنین بوده است. من و برادرهایم در مجموع بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هکتار زمین داریم که این زمین کاملا مکانیزه بوده و آب دارد و در آن کشاورزی می‌شود. 

یادم می‌آید وقتی سال ۱۳۶۳ برای تحصیل در دانشگاه به تهران آمدم در سال ۱۳۶۶ یا ۱۳۶۷ یک آپارتمان در خیابان وزرا تهران (پارک ساعی) خریداری کردم در حالی که من در آن زمان ۲۳ -۲۲ ساله بودم؛ وقتی من می‌گویم مال و اموالی دارم و زیاد می‌شود مربوط به مجلس  و دولت نیست بلکه مربوط به زایش مال است.

هوش حداقلی معیشتی دارم

از ۲۴ سالگی در زمره مدیران ارشد کشور بوده و همواره حقوق بالایی داشته‌ام ضمن اینکه هوش حداقلی معیشتی هم دارم. این در حالی است که هیچ وقت در کار بیزنس و اقتصادی نبوده‌ام و هیچ‌گاه در کار بیزنس اقتصادی یا بنگاه اقتصادی شرکتی نداشته و فعالیت اقتصادی برای خود نداشتم؛ شاید زمینی را برای خود خریداری کرده یا فروختم و یا خانه و ماشینی را خریده و فروختم.

وقتی من مدیر نمونه کشور شدم و یا نشان خدمت گرفته‌ام به یک‌باره ۱۰۰ سکه به‌عنوان هدیه به من دادند هر چند این سکه‌ها را تنها من نگرفتم بلکه به آنها که نشان خدمت گرفتند دریافت کردند.

۱۰۰ سکه امروز معادل ۵۰۰ میلیون تومان بوده و عدد درشتی است و نمی‌توانیم بگوییم نداریم. شما می‌توانید فرض کنید من این ۱۰۰ سکه را در کنار سکه‌های دیگر که به برخی مناسبت‌ها و یا پاداش‌هایی آن را گرفته‌اید نگه داشته‌اید. 

آپارتمان ۷۰ تا ۸۰ متری در فرحزاد دارم

دارایی من و یا ملک من همان زمین‌ها نبودند بلکه پدرم برایم خانه و زمین در شهر هم گذاشته است. و حتی من آن خانه را به پسرم داده‌ام. من هم مانند تمامی کارمندان سازمان برنامه و بودجه در تعاونی آن شرکت کرده و دارای یک آپارتمان ۷۰ تا ۸۰ متری در محله فرحزاد هستم و وقتی ۷ تا ۸ سال در شیراز خدمت کرده‌ام و عضو تعاونی آنجا هم مانند بقیه کارمندان و مدیران آنجا بودم و یک آپارتمان هم آنجا دارم.

سعی کردم نانی که به دست می‌آورم حلال باشد و یک روز به یکی از دوستانی که ایراد می‌گرفتند اعلام کردم شاید در دارایی شما سهوا مال حرام رفته باشد ولی در دارایی من سعی کردم سهوا هم مال حرام نرود. 

متمول، مرفه و بی‌درد نیستم

متمول، مرفه و بی‌درد نیستم و تجملاتی هم زندگی نمی‌کنم ولی سعی کردم مال و اموالم را کتمان نکنم. ولی اینگونه هم نبوده که بگویند طرف می‌تواند سوار لکسوس شود اما با پراید رفت و آمد می‌کند؛ به نظرم این کار زشتی است.

ساعت رولکس و کفش نیم تخت !

یکی از دوستانم که فرد عاقلی بود به من می‌گفت که اگر مدیری را دیدید که ساعتش رولکس بوده و کفشش نیم تخت دارد و آن را برده و تعمیر کرده بدان که آن فرد مدیری فاسد است و همواره سعی کردم و در ذهنم اینگونه بود که همیشه همه چیز را با یکدیگر تطبیق دهم و بر همین اساس هم زندگی خود را با واقعیت‌هایی که دارم تطبیق دادم؛ هیچ وقت کفشم را نیم تخت نزدم که بگویند کفشش را تعمیر کرده و سپس ساعت رولکس در دستانم داشته باشم.

اموال و دارایی خود را به صورت ریز و جزئی در سامانه اعلام خواهم کرد و اگر هم اموال و دارایی خود را ثبت نکنم آنقدر زیر ذره‌بین بوده و کنترل‌مان می‌کنند که  اصلا امکان ندارد بتوانیم کار خطایی انجام دهیم.

با این وجود احمد خورشیدی آزاد، فعال سیاسی در چهارم بهمن ماه 98 در سخنانی در خصوص عملکرد تاجگردون گفته بود: گچساران و باشت گرفتار بلیه‌ای شده است که بزرگ می‌شود تا ایران اسلامی و مردم کشور را اسیر خودش بکند، کسی که از رای مردم گچساران و باشت شروع می‌کند و تا تمام مراکز اقتصادی و مالی کشور نفوذ می‌کند.

نفوذ در مراکز مالی کشور

وی افزود: نفوذ در بانک‌ها، بیمه‌ها، گمرکات، سازمان‌های مالی و مالیاتی، وزارت اقتصاد، انرژی، نفت و...، تاجگردون این فرد است که بعدا خواهم گفت که هدف آینده‌اش چیست؟؟! و نیاز دارد این قدر نفوذ کند و پول جمع کند؟. جدیدا مسئولین موسسه شفافیت دکتر "احمد توکلی" به بنده اعلام کرده‌اند که بر اساس بررسی و تحقیقات‌شان، تاجگردون فقط در "شستا" (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) که 280 شرکت نیز دارد بیش از یک هزار و 600 فرد را شاغل کرده است!!!.

اشتغالزایی تاجگردون برای دیگران

وی افزود: گچسارانی‌ها و باشتی‌ها به بنده بگویند که چند تا از فرزندانشان در شستا شاغل هستند؟ و چند تا این این شهرستان‌ها عضو این شرکت هستند، غلامرضا تاجگردون از این حوزه انتخابیه رای اخذ می‌کند اما برای دیگران شغل ایجاد می‌کند. آنهایی را که نیاز دارد برای اهداف آینده‌اش؛ در حالی‌که بچه‌های‌شان را برای تایید صلاحیتش که نیاز است، بکارگیری می‌کند و نیز برای حل مشکلات و برای حل مشکلات حقوقی و قضایی که نیاز دارد.

ادامه حیات تاجگردون

وی اظهارکرد: تاجگردون به یک کارتل تبدیل شده است و برای ادامه حیاتش نیاز به تشکیلات قدرتمند دارد و باید مصونیت قضایی و حقوقی نیز داشته باشد و برای همین است که به زمین و زمان می‌زند تا نمایندگی‌اش را در مجلس حفظ کند. تاجگردون عاشق چشم و ابروی هیچکسی نبوده و نیست و حتی لیدرهایی که برای تاجگردون جان می‌دهند و حتی برای آنها، براساس قانون سلامت مدیریتی و سلامت منع نمایندگان در معاملات دولتی وی مجرم است، برای اینکه در آن 72 شرکت و آن بیست و چند شرکت دیگری که تازه کشف شده در برخی شخصا سهام‌دار و دارای مسئولیت است و در بقیه نیز از عناصر نزدیک به خودش استفاده کرده که همه خلاف قانون است.

وی تصریح کرد: اما این نکته که با این همه شرکت چقدر پول به هم زده‌اند؟ مسئله مهمتری است!!، شما فکر می‌کنید آن شرکتی که زدند و مخازن نفت را در همان جنوب پیمانکاری گرفتند که آن خانم خبرنگار اسنادش را هم افشا کرد که چقدر آنجا رانت انجام شده و شخص تاجگردون دخیل بوده !، حساب کردم که بالای 4 هزار میلیارد تومان بود.

پول‌هایی که تاجگردون بالا کشید

خورشیدی آزاد تصریح کرد: پترو امید آسیا شرکت دیگری است و شرکت نفت پاسارگارد که جدیدا پرونده‌اش از بندرعباس به شورای نگهبان آمده است این شرکت‌ها هرکدام هزاران میلیارد پول، رانت و رشوه دخیل هستند و اینها پول ملت ایران است که فقط یک نفر توانسته است تا الان بالا بکشد!!.

اهداف تاجگردون؟

وی اظهار کرد: این پول‌ها را تاجگردون برای چه کارهایی می‌خواهد؟، می‌خواهد چکار کند و می‌دانید اگر این فرد به اهدافش برسد یک به یک منتقدین و شما مردم گچساران و باشت را به صلابه خواهد کشید.

داستان غمگین تاجگردون؟

خورشیدی آزاد گفت: داستان، داستان غمگینی است که تاجگردون باید مصونیت قضایی داشته باشد ولو اینکه مردم گچساران و باشت تکه‌پاره شوند ولو اینکه در آمار خودکشی در ایران سوم باشند و در آمار بیکاری جزو اولین‌ها باشند و ثروتمندترین شهر ایران به دست کسی افتاده است که وحشتناکترین سوءاستفاده‌ها را می‌کند.

خیانت‌های بزرگ؟

وی افزود: تاجگردون برای اینکه در نمایندگی بماند جنایات زیاد و خیانت‌های بزرگی مرتکب شده!!! و تخلفات فراوانی انجام داده است، تاجگردون تیمی تشکیل داده است متشکل از برخی امنیتی‌های بازنشسته و برخی شیتیل‌بگیران خودش، از شیراز تا گچساران تا تهران که اکثرا همان تیم شیتیل‌بگیر خود تاجگردون هستند و همان پَست‌ها و رذل‌هایی که خیلی‌ها را به جیب خودشان فروختند.

ثروت‌های ناحق

خورشیدی آزاد تصریح کرد: امروز جوانان بویراحمد، باوی و قشقایی بیدارند و مقابل تاجگردون ایستاده‌اند، و اینگونه نیست که چهارتا ... دورو برت را بگیرند که تاجگردون رئیس جمهور آینده است؟!!، در همین دوره حساب رانت‌خواری‌ها و حساب ثروت‌های ناحقی که انجام داده‌ای از حلقومت بیرون خواهند کشید! حتی اگر در مجلس باشی!.

زمین های منصورخان

وی گفت: تو با رای مردم مظلوم باشت و گچساران به مجلس رفتی، تو روزی که به مجلس رفتی کت و شلوار مجلس نداشتی!!! و عارف برایت فیش هاکوپیان فرستاد!، تا چند سال پیش با برادرت در مغازه برادر بنده لوازم قسطی برمی‌داشتی، پس از کجا آوردی، تو از بچگی زمین‌خوار بودی و زمین داشتی؟؟!  آنها زمین‌های منصورخان بود که اصلاحات ارضی داشت از او می‌گرفت.

وی افزود: آنکسی که رفته شیتیل و پست گرفته و آن سردار قلابی که رفته رئیس هیات مدیره آن هلدینگ در گردشگری شده؟ یادش باشد که کوشش را خواهیم گرفت، مجلس آینده و دولت آینده برای انقلابی‌هاست و آنجا دیگر راهی ندارید و باید این همه پُست و پول را برگردانید.

اما ماجرای افشاگری‌ها به همین جا ختم نمی‌شود و "غلامرضا پاکدل" مدیرعامل اسبق شرکت نفت و گاز گچساران در سخنانی در اواخر بهمن ماه 98 به انتقاد از عملکرد تاجگردون می‌پردازد و بیان می‌کند: شرکت نفت و گاز گچساران به اندازه چند وزارت نفت کشورهای اطراف ماست، شرکت نفت موتور قطار توسعه ماست. این موتور در طول ۸ سال از کار افتاده است و ناتوان است، من مانده‌ام که شرکت نفت کی می‌خواهد علیه اینها قیام کند مگر نه همین نفتی‌ها بودند که کمر رژیم شاه را شکستند آیا قادر به شکستن کمر بعضی‌ها نیستند؟‌.

مدیرانی که تاجگردون از دم تیغ گذراند؟

وی در ادامه نیز گفت: به والله قسم اگر عملکرد نماینده فعلی(تاجگردون) خوب بود قطعا در انتخابات مجلس یازدهم از او حمایت می‌کردم، اما چه بر سر شرکت نفت گچساران آوردند، بعد از رفتن من آمدند و کشتند و بردند و خوردند. شرکتی که بام نفت ایران بود در زمان نماینده چه بر سر شرکت نفت گچساران آمده است؟ تمام مدیران را از دم تیغ گذراندید. ببینید چه بر سر نخبه‌های شهر گچساران آوردند، شما شرکت نفتی‌ها این قطار را راه‌اندازی کنید، عزیزان شرکتی شما ۷ هزار رای‌دهنده دارید و هر کدام اگر ۴ رای از خانواده خود بیاورید می‌شود ۲۸ هزار نفر و می‌توانید خودتان سرنوشت خودتان را تغییر دهید.

بلایی که تاجگردون برسر نفت آورد!

وی ادامه داد: در زمان نماینده فعلی آقای ربیعی وزیر سابق کار را آورد به گچساران و به نیروهای پیمانی قول داده است که کار را شما را انجام دهد ولی بعد از مدتی نامه‌ای در فضای مجازی پخش کرده‌اند که وزیر کار را به شهر راه ندهید خوب این خودش نقشه‌ای بود و وضعیت به همین منوال ماند تا الان که دوباره نماینده سیرجان را به شهرستان آورده است که دوباره سر این نیروها را کلاه بگذارد.

پاکدل در ادامه افشاگری خود گفت: در طول این ۸ سال که نماینده بودی آیا یک نطق در حمایت از نفتی‌ها انجام دادی؟ خجالت می‌کشیم وقتی حاجی بابائی نماینده همدان می‌گوید در حق کارکنان نفت اجحاف کردند. اینها بلایی بر سر شرکت نفت گچساران آوردند که جان آنها در خطر هستند.

 ردپای روابط فامیلی در ۵۲ شرکت

این در حالی است که با توجه به مطالب پرداخته‌شده در برخی خبرگزاری‌های کشوری از جمله خبرگزاری فارس، "غلامرضا تاجگردون" تا پیش از نمایندگی مجلس حداقل در دوازده شرکت مدیرعامل یا عضو هیأت مدیره بوده که پس از نماینده شدن، با بستگانش اقدام به تاسیس ۵۲ شرکت در همه زمینه‌ها می‌کند و بر همین اساس این ادعا وجود دارد که در وزارتخانه‌های و نقاط مختلف با رانت به آنها پروژه واگذار شده است.

 نفوذ در انتصابات

نفوذ در انتصابات از دیگر مواردی بود که رسانه‌ها با انتشار اسنادی به آن اشاره داشتند؛ مواردی که حکایت از فامیل‌گرایی او احتمالا با سوءاستفاده بود از جایگاه نمایندگی انجام شده است. برخی مواردی که به عنوان تخلف در کارنامه کاری این نماینده مجلس دهم و منتخب مجلس یازدهم مطرح می‌شود به حوزه شرکت‌هایی برمی‌گردد که به نوعی وی مسئولیتی در آنها بر عهده داشته است. تاجگردون عضو هیأت مدیره پتروشیمی گچساران بوده که بعد از خودش نیز برادرزاده‌اش به نام محسن تاجگردون عضو هیأت مدیره آن شد تا همچنان سهیم و دارای نفوذ باشد.

 

تاجگردون همچنین به استناد آگهی روزنامه 25/11/90 که در تاریخ 23/1/91 (یعنی بعد از انتخاب وی به عنوان نماینده مجلس) به اتفاق علیرضا حیدر آبادی‌پور متهم متواری ردیف اول بانک سرمایه عضو هیأت مدیره شرکت پترو امید آسیا بود. به علاوه به استناد همین آگهی نماینده شرکت سیمان هرمزگان نیز بوده‌اند و بعد از خودش نیز یکی از دوستان و نزدیکانش را جایگزین کرده است.

نکته مهم این است که تاجگردون مدعی استعفا از شرکت‌ها بعد از نمایندگی است اما علاوه بر این مستندات، برای خروج از هیات مدیره ادعای دادن استعفا یا حتی ارائه استعفای کتبی ملاک نیست بلکه باید مصوبه مجمع عمومی شرکت و آگهی تغییرات روزنامه رسمی ارائه شود که چنین مستندی قبل از نمایندگی او وجود ندارد.

وی همچنین عضو هیأت مدیره مؤسسه غیرتجاری مشک و ملار بوده که در تاریخ ۲۳/۴/۹۸ در دوران نمایندگی او تشکیل شده است که گفته می‌شود هزینه میتینگ‌های تبلیغاتی و انتخاباتی خصوصاً هزینه گزاف جشنواره مشک و ملار را از این محل تأمین می‌کنند. سوالی که ذهن مردم را مدت‌ها مشغول کرده بود که این هزینه‌ها از کجا می‌آید تا آگهی این شرکت پیدا شد.

 

 نقش تاجگردون در پرونده بانک سرمایه

ردپا و نقش تاجگردون در پرونده بانک سرمایه تا جائی که در جلسه دادگاه آقای قهرمانی نماینده دادستان می‌گوید: "آن آقای فامیل و صاحب منصب شما توضیح دهد چرا حیدرآبادی را به بانک سرمایه تحمیل کرد" و در رأی صادره و گردش کار دادگاه نیز در صفحه 56 و 58  دقیقا از ایشان در نقش  و همدستی در این مفسده بزرگ اقتصادی به صراحت اسم برده شده است تا جایی که کسانی که وی را می‌شناختند منتظر احضار و تفهیم اتهام ایشان (آقای تاجگردون) بودند ولی خبری نشد.

دستکاری در بودجه 99 

دستکاری در مصوبات مجلس که یکی از حواشی جدی مجلس دهم بود و علی‌رغم اعتراض‌های مکرر نمایندگان بی‌نتیجه ماند هم بی‌نسبت با تاجگردون نیست؛ این ماجرا از آنجا به تاجگردون می‌رسید که تغییر مصوبه کمیسیون تلفیق در بودجه 99 کل کشور تنها با حذف دو واژه به نفع نجومی‌بگیران رقم خورد و با توجه به شرایط خاص تصویب قانون بودجه امسال به همان شکل تبدیل به قانون شد.

بعد از آنکه حسینعلی حاجی دلیگانی؛ نماینده مردم شاهین شهر در مجلس به علی لاریجانی رئیس مجلس درباره دستکاری مصوبه مجلس و حذف واژه «غیرمستمر» از جزء 3 بند «الف» تبصره ۲۱ لایحه بودجه 99 به نفع نجومی‌بگیران نامه نوشت، غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 99 در مجلس با انتشار نامه‌ای سرگشاده آن را افترا به قوه مقننه دانست.

در بخشی از نامه تاجگردون با اشاره به برخی از تغییرات صورت‌گرفته در گزارش کمیسیون تلفیق مجلس بعد از رد شدن این گزارش در صحن علنی مجلس درباره پروژه‌ها و مراکز آموزشی حوزه‌های انتخابیه شاهین‌شهر، محلات، جهرم و مشهد آمده است: «گزارش کمیسیون {بعد از رد کلیات گزارش در صحن علنی} مجدد در کمیسیون تلفیق مطرح شد و ده‌ها  تغییر حسب درخواست نمایندگان و مباحث طرح شده در صحن علنی صورت گرفت از جمله این تغییرات حذف کلمه غیرمستمر در تبصره ۲۱ است و هیچ ارتباطی هم به موضوع نجومی بگیری و این نوع مطالب ندارد و موضوع سقف دریافت ها همچنان در قوانین جاری حاکم است و تغییرات ناظر بر گزارشات برخط دستگاه‌ها در پرداخت است؛ همچنان که گزارش برخط مستمری کمیته امداد به دلیل مشکلات اجرایی لغو گردید».

حذف واژه غیرمستمر

این در حالی است که حاجی دلیگانی عضو کمیسیون تلفیق و نماینده مردم شاهین شهر در نخستین اعتراض خود به این اتفاق گفته بود: «طبق جزء 3 بند «الف» تبصره 21 قانون بودجه 99 قرار بود آن دسته از درآمدهایی که دولتی‌ها تحت عنوان مزایا، اضافه‌کاری، تشویقی و ... دریافت می‌کنند؛ شفاف شود اما با دستکاری این بخش از قانون بودجه و حذف واژه «غیرمستمر» از متن این مصوبه، بستر تکرار حقوق‌های نجومی فراهم شد». اگرچه برخی خبرگزاری‌های مهم کشوری به بررسی صحت و سقم ادعاهای مطرح‌شده در این زمینه نیز پرداخته‌اند.

رویای آرای 80هزار نفری

بنابراین پس از کش و قوس‌های فراوان در حوزه انتخابیه گچساران و باشت، سرانجام "تاجگردون" برای سومین دوره پیاپی نماینده مجلس می‌شود، تاجگردون که رویای سناتوری را در سر داشت، از ابتدایی‌ترین لحظات از مردم گچساران و باشت خواست تا با آرای ۸۰ هزار نفری وی را به مجلس بفرستند؛ موضوعی که کاملا مشخص است این بود که در انتخابات حوزه گچساران و باشت آرای وی نه تنها با رویش همراه نبوده بلکه با ریزش شدید نیز همراه بود و صحت انتخابات گچساران چند هفته بعد نیز تایید می‌شود و تاجگردون با کسب ۳۸ هزار و ۴۲۲ رای از مجموع ۷۶ هزار و ۵۲۸ رای صحیح ماخوزه به‌عنوان منتخب مردم به مجلس یازدهم راه پیدا می‌کند.

با این تفاسیر، مجلس یازدهم با حضور منتخبین مردم در هفتم خردادماه جاری فعالیت خود را آغاز می‌کند، که در همین ابتدای امر اعتبارنامه "غلامرضا تاجگردون" با اعتراض تعدادی از منتخبان مجلس مواجه می‌شود که استدلال این منتخبان، مواردی چون رانت‌خواری، کسب منافع اقتصادی و اعمال نفوذ شبکه‌ای از طرق مختلف در دستگاه‌های دولتی، شرکت‌های تابعه و بخش عمومی است.

علی اکبر کریمی، روح‌الله نجابت، علیرضا زاکانی، سیدنظام‌الدین موسوی، مالک شریعتی، احمد نادری، علی خضریان، مجتبی رضاخواه و اقبال شاکری 9 منتخبی هستند که نامه اعتراض به اعتبارنامه تاجگردون را امضا کرده‌اند؛ هرچند حتی اگر یک نفر هم به اعتبارنامه یک منتخب اعتراض کند فرایند قانونی آن طی خواهد شد اما آنطور که کریمی به رسانه‌ها گفت در مجموع تعداد زیادی منتخبان هستند که برای اعتراض به اعتبارنامه تاجگردون اعلام آمادگی کرده‌اند.

اعتراض به اعتبارنامه

اگرچه برخی نمایندگان مجلس نسبت به اعتبارنامه، نماینده گچساران و باشت اعتراض کرده و او را متهم به رانت‌خواری کرده بودند. در این بین تاجگردون هم ساکت ننشست و نسبت به اعتبارنامه "محمدباقر قالیباف" و برخی دیگر از نمایندگان اعتراض کرد اما اعتبارنامه قالیباف و دیگرانی که تاجگردون نیز اعتراض کرده بود، تصویب شد.

اگرچه سیدناصر موسوی‌لارگانی، رئیس شعبه 12 که مسئول بررسی اعتبارنامه "تاجگردون" است به رسانه‌ها گفته که به دلیل اعتراض 9 نماینده به اعتبارنامه تاجگردون مدارک و اسناد موجود در این باره به شورای نگهبان ارجاع شده است وی در ادامه توضیح داده که با توجه به 29 و 30 آئین‌نامه داخلی مجلس، نامه‌ای را به همراه مستنداتی که معترضین به این اعتبارنامه، به شعبه تحویل دادند را به شورای نگهبان دادیم که آیا این مواردی که معترضین اعلام کردند، در زمان بررسی صلاحیت آقای تاجگردون در ایام انتخابات بررسی شده است یا نه.

موسوی لارگانی تاکید کرده که پس از دریافت جواب استعلام از شورای نگهبان، شعبه تشکیل جلسه می‌دهد و در خصوص این اعتبارنامه اعلام نظر می‌کند.

تهدید با اسلحه؟

این در حالی است که "احمد نادری" نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در صفحه شخصی خود در توئیتر از تهدید به برخورد با اسلحه گرم در صورت عدم تایید اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران نوشت "‏از دیروز(دهم خرداد) که به اعتبارنامه جناب آقای تاجگردون اعتراض کرده‌ام، هزاران پیام تهدید و تشکر ارسال شده. جالب‌ترین آن، تهدید به برخورد با اسلحه گرم بوده. قبل از انتخابات هم نظام را تهدید کرده بودند اگر صلاحیت ایشان تایید نشود، درگیری مسلحانه اتفاق می‌افتد».

 

علی‌‌اکبر کریمی، منتخب مردم اراک در مجلس یازدهم نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به اعتراض جمعی از منتخبان مجلس نسبت به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران اظهار کرد: به غیر از روح‌الله نجابت، بنده و علیرضا زاکانی که نسبت به اعتبارنامه آقای تاجگردون اعتراض کرده بودیم، سیدنظام‌الدین موسوی، مالک شریعتی، احمد نادری، علی خضریان، مجتبی رضاخواه و اقبال شاکری از جمله منتخبانی هستند که نسبت به اعتبارنامه نماینده گچساران و باشت اعتراض کردند.

منتخب مردم اراک در مجلس یازدهم ادامه داد: اعتراض این منتخبان نسبت به احتمال جعلی‌بودن مدرک دکتری، ایجاد شبکه خانوادگی و فامیلی در دستگاه‌ها و شرکت‌های مختلف دولتی و غیردولتی و همچنین کسب منافع اقتصادی ویژه از طریق رانت و سودجویی از طریق سواستفاده از جایگاه نمایندگی بوده است.

رد اعتبار نامه تاجگردون؟

با این تفاسیر، بررسی اعتبارنامه‌ها حداقل در چهار دوره مجلس اخیر حالت فرمالیته داشته و معمولا کسی در مجلس رد اعتبار نشده است اما به نظر می‌رسد که مجلس یازدهم تصمیم دارد تا جدی‌تر به این موضوع ورود کند، بنابراین به جز "تاجگردون" اعتبارنامه "سیدکاظم دلخوش" و "حسین محمدصالحی" هم هنوز از سوی شعب تعیین شده، مورد تایید قرار نگرفته است و به همین منظور باید منتظر پاسخ بررسی شورای نگهبان ماند که بر اساس گفته‌های موسوی لارگانی اگر شورای نگهبان آن اسناد را قبلا بررسی نکرده باشد، احتمالا برخی از مجلسیان اعتبارنامه تاجگردون را رد خواهند کرد.

واکنش سناتور

هرچند حجت الاسلام "سیدمحمد موحد"، نماینده کهگیلویه بزرگ درباره رسیدگی به اعتبارنامه منتخبان مجلس یازدهم گفته است: در روز‌های اخیر ابهاماتی جدی درباره مدارک و شرایط برخی از نمایندگان مجس یازدهم مطرح شده که مطمئنا بدون توضیح گذاشتن این موضوع می‌تواند اولین ضربه به حیثیت مجلس جدید باشد.

وی ادامه داده که دو چیز می‌تواند باعث شود که افکار عمومی باور کند که موضوع نامعتبر بودن مدارک تحصیلی برخی نمایندگان جدید، به احتمال زیاد حقیقت دارد؛ اول اینکه این مساله درباره یکی از منتخبان مجلس یازدهم صحت داشت و باعث ممانعت از ورود او به مجلس شد و دیگر هم اینکه این مساله را یک مقام رسمی در مجلس مطرح کرده و روی آن تاکید دارد و انتشار آن کار کانال‌های تلگرامی ناشناس و نامعتبر نیست. 

راستی‌آزمایی

موحد افزوده است امروز که ما در مرحله بررسی اعتبارنامه‌ها قرار داریم ضرورت دارد که هم برای ملت ایران و هم برای وکلای ملت در مجلس مشخص شود که واقعیت این موضوع چیست و ادعایی که مطرح شده چقدر صحت دارد. مرحله بررسی اعتبارنامه‌ها بهترین موقعیت است تا این موضوع راستی‌آزمایی شود و مدارک آن توسط کسانی که مساله را مطرح کرده‌اند، در اختیار شعب بررسی اعتبارنامه‌ها قرار بگیرد.

نماینده کهگیلویه بزرگ نیز درادامه گفته است بی‌پاسخ گذاشتن این مساله نه تنها تمام این شعار‌ها را بر باد می‌دهد و باطل می‌کند بلکه سبب می‌شود بخش زیادی از مردم در همین ابتدای راه از مجلس قطع امید کنند؛ چراکه هم اکنون با این ادعای مطرح شده، چون هیچ اسم و نشانی در میان نیست، اتهام تقلبی‌بودن مدرک تحصیلی متوجه همه نمایندگان است نه فقط چند نفر انگشت‌شمار.

وی تاکید کرده که باقی ماندن ابهامات بزرگ و اساسی، چون ابهامات مطرح شده درباره مدارک تحصیلی برخی نمایندگان، در روز‌های آغازین مجلس یازدهم به مثابه خشت اولی است که برای این مجلس کج گذاشته می‌شود و بعد از آن هر چه تلاش کنیم، بازگشت به مسیر اصلی بسیار سخت است. 

این منتخب مجلس یازدهم با اشاره به اینکه یکی از مهمترین بحث‌های نمایندگان مجلس جدید در دوره رقابت‌های انتخاباتی موضوع مبارزه با فساد و ارج نهادن به شفافیت و پاکی بود، افزوده است مواردی مطرح است که اگر مجلس از خودش درباره آن‌ها شروع نکند، اگر حتی اقدامات بعدی‌اش هم کاملا علمی، منطقی و پاک باشد، باز هم پذیرش آن‌ها از سوی افکار عمومی آسان نخواهد بود. 

بازی با حیثیت مجلس

وی با تاکید بر اینکه بی‌پاسخ گذاشتن سوالات درباره مدارک تحصیلی نامعتبر برخی منتخبان، بازی با حیثیت مجلس و بی‌اعتبار کردن شعار‌هایی است که در دوره انتخابات مطرح می‌شد، گفته است که مساله فساد فقط در حوزه اقتصاد نیست و فساد علمی هم یکی از نمونه‌های فسادی است که اتفاقا می‌تواند بیشتر و عمیق‌تر از مفاسد اقتصادی، باعث ریشه دواندن فساد و سوءمدیریت در کشور شود و در زیر پاگذاشتن شایسته‌سالاری نقش داشته باشد.

مبارزه بدون اغماض با فساد و تخلف

موحد در پایان تاکید کرده با توجه به مساله‌ای که مطرح شده، مرحله بررسی اعتبارنامه‌ها هم باید تبدیل به موقعیتی برای اعاده حیثیت مجلس یازدهم از خودش شود و اولین گام و قدم عملی در مبارزه بدون اغماض با فساد و تخلف باشد.

اما در پایان باید به جمله‌ای از محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم در خصوص وضعیت بررسی لایحه بودجه 99 اشاره کرد که در آن زمان(دی 98) گفته بود "آقای تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با خنده همه تبصره‌ها را تصویب می‌کند و می‌رود!".

 

انتهای پیام/1404

منبع:دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان