۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین گل محمدی نسخه شفابخش اشتغال روستایی/ مسئولان از کارآفرینان حمایت نمی‌کنند
کد خبر: ۳۴۲۶۰۴ نویسنده: هاشم شفیعی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۳/۱۲ ساعت: ۸:۱۶ ↗ لینک کوتاه

در گفت‌وگو با یک تولیدکننده‌ گل عنوان شد؛

گل محمدی نسخه شفابخش اشتغال روستایی/ مسئولان از کارآفرینان حمایت نمی‌کنند

تولیدکننده‌ی گل محمدی گفت: در روستای شنازند حدود ۱۳هکتار زمین زیر کشت گل محمدی قرار گرفته‌است و طی بازه زمانی ۱۵ الی ۲۰ روزه روزانه حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ کیلوگرم گل محمدی به بازار عرضه می‌شود که بازار خوبی برای اشتغال‌زایی است.

گل محمدی نسخه شفابخش اشتغال روستایی/ مسئولان از کارآفرینان حمایت نمی‌کنند
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح‌ قزوین؛ گل محمدی درختچه‌ای دارای شاخه‌های گل دهنده تیغ دار، استوانه‌ای شکل، بدون شیار و دارای برگ‌های مرکب شانه‌ای شکل است که از گذشته‌های دور در میان ایرانیان از محبوبیت خاصی برخوردار بوده‌است.
 
پیشینه‌ی پرورش گل محمدی به دوران هخامنشی در استان فارس برمی‌گردد که در دوران صفویه این گیاه خوشرنگ و عطر به کوهپایه‌های کاشان برده شد و به دلیل شرایط مناسب آن منطقه، کشت گل محمدی در ‌کاشان گسترش یافت.
 
گل محمدی گیاه پرخواصی است که از محصولات عمده‌ی این گیاه می‌توان به گلاب، اسانس و گلبرگ خشک شده آن اشاره کرد؛ همچنین از دیگر مزیت‌های فرآورده‌های گل محمدی می‌توان بهره‌گیری از این گیاه در صنایع دارویی، عطرسازی، فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی را نام برد‌.
 
 مصارف دارویی این گیاه بیشتر در درمان دردهای روماتیسمی، قلبی، تقویت اعصاب و معده و رفع بعضی از سردردها بوده؛ ضمن اینکه در صنایع شیرینی‌سازی و تهیه بستنی نیز کاربرد دارد.
 
محبوبیت این گل در میان مردم به قدری است که استان قزوین هم علاوه بر استان‌های دیگر دستی بر کاشت و برداشت این گیاه برده و می‌بینیم که مردم برای مصرف شخصی خود بخشی از باغچه یا زمین‌های خود را به کاشت این گیاه اختصاص داده اند.
 
در استان قزوین چند سالی است گل محمدی کمی فراتر از باغچه و زمین‌های کوچک به کشت می‌رسد به طوری که امروز تعدادی از کشاورزان روستای شنازند زمین‌های خود را با گیاه گل محمدی مزین کرده‌اند.
 
هاشم شفیعی یکی از تولیدکنندگان گل محمدی در روستای شنازند است که به همراه دو پسر خود مشغول تولید گیاه گل‌محمدی است. 
 
این تولیدکننده‌ی قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ اظهار می‌کند: حدود چهار سال پیش به همراه پسرانم تصمیم گرفتیم تا وارد عرصه‌ی تولید گیاه گل محمدی شویم؛ چراکه پرورش گل علاوه بر ایجاد شغل، تاثیر بسزایی در شادابی روح و روان انسان دارد.
 
وی اضافه می‌کند: چهار سال پیش یک هکتار زمین را با هزینه‌ی هفت ‌میلیون تومان زیر کشت گل محمدی بردیم. در دو سال ابتدایی، گل‌های تولید شده بیشتر صرف مصارف شخصی می‌شد؛ اما اکنون حدود دوسال است که کشت محصولات سالانه به یک تن الی یک تن و ۲۰۰ کیلوگرم می‌رسد و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.
 
تولیدکننده‌ی گل محمدی در استان قزوین اذعان می‌کند: در روستای شنازند حدود ۱۳ هکتار زمین زیر کشت گل محمدی قرار گرفته‌است و طی بازه زمانی ۱۵ الی ۲۰ روزه، روزانه حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ کیلوگرم گل محمدی به بازار عرضه می‌شود.
 
وی با اشاره به مشکلات بازار فروش عنوان می‌کند: با توجه به تولیدات روزانه گل محمدی گاهی شاهد آن هستیم که بازار کشش کافی برای خرید و توزیع گل محمدی را ندارد؛ چراکه عمده فروشان بجای خریدهای عمده از تولیدکنندگان، به خرید از دلالان و خرده تولیدکنندگان اکتفا می‌کنند.
 
این تولید کننده گل محمدی ابراز می‌کند: حضور دلالان علاوه بر ایجاد مشکلات فروش، باعث شکست قیمت محصولات می‌شوند؛ چراکه محصول با قیمت کم از تولیدکننده خریداری می‌شود و با قیمت چند برابر در بازار به فروش می‌رسد.
 
وی با اشاره به پتانسیل گلاب‌گیری در استان قزوین بیان می‌کند: با توجه به تولیدات گل محمدی در استان می‌توان گفت استان قزوین ظرفیت خوبی برای گلاب‌گیری و تولید عرقیات گیاهی را دارد؛ اما متاسفانه هیچ گونه دستگاه مکانیزم شده‌‌ی گلاب‌گیری در استان وجود ندارد.
 
شفیعی تصریح می‌کند: عدم وجود دستگاه‌ گلاب‌گیری، تولیدکنندگان را وادار به روش گلاب‌گیری سنتی می‌کند؛ از طرفی بازار کشش فروش تولیدات را ندارد و از طرف دیگر مکان و دستگاه مناسبی برای خشک‌گردن گیاه نیز وجود ندارد.
 
 
وی می‌گوید: استفاده از دستگاه‌های سنتی مانند دیگ خیلی پاسخگوی تولیدات گلاب‌گیری نیست؛ چراکه ظرفیت دیگ‌های موجود ۱۵۰ الی ۳۰۰ لیتر بوده و این عدم وجود ظرفیت مناسب، گاهی موجب از بین‌رفتن و یا لهیدگی محصولات تولید شده می‌شود.
 
تولیدکننده‌ی گل محمدی بیان می‌کند: از دیگر مشکلات این عرصه عدم حمایت مسئولان مربوطه از اقشار کارآفرین است؛ البته نهادهایی همچون سپاه، بسیج و جهاد کشاورزی تلاش‌هایی برای رفاه حال کارآفرینان تولیدکننده انجام داده‌اند که این حمایت‌ها کافی نیست.
 
وی اضافه می‌کند: سالانه حدود ۱۵۰ کارگر بدون واسطه در بخش پرورش گل محمدی مشغول کار می‌شوند و این نشان می‌دهد که این کار پتانسیل خوبی برای اشتغال‌زایی دارد و اگر مسئولان حمایتی در زمینه دستگاه ‌گلاب‌گیری داشته باشند و یا با در اختیار دادن مکانی برای خشک‌کردن، می‌توانند زمینه‌ی اشتغال را فراهم کنند.
 
این تولیدکننده‌ی قزوینی تاکید می‌کند: حمایت مسئولان می‌تواند زمینه‌ی خوبی برای گسترش کار، پرورش گونه‌های مختلف گل و گیاهان دارویی شود و در نتیجه جوانان بیشتری به شغل پرورش گل و گیاه که یک شغل بدون استرس و همراه با نشاط روحی و روانی است، روی آورند.
 
وی می‌گوید: همکاری و حمایت مسئولان می‌تواند اتفاقات خوبی را در استان رقم بزند و استان قزوین را هم به یکی از محل‌های گردشگری و گلاب‌گیری تبدیل کند و حتی وجود یک دستگاه گلاب‌گیری در استان می‌تواند مانع ازبین رفتن محصولات شود و چه بسا این حمایت‌ها می‌تواند زمینه‌ی خوبی برای صادرات گل محمدی باشد.
 
وی در پایان بیان کرد: نمی‌توان گفت که کار نیست؛ بلکه کار وجود دارد فقط گاهی باید با عملکردهای کوچک اشتغال زایی کلید بخورد. کاشت محصول و درخت می‌تواند زمینه‌ی خوبی برای تولید و فروش باشد البته که صبر برای رسیدن به نتیجه نباید فراموش شود. توصیه‌ی من به جوانان اقدام، حرکت و صبر برای رسیدن به موفقیت است.
 
انتهای پیام/3003
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان