۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین این فیلم تمیز!
کد خبر: ۳۴۲۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

الگوئی برای فیلم سازان؛

این فیلم تمیز!

سریال پایتخت ۲ نشان داد می توان با حد اقل توقعات به داشته های موجود در زندگی قانع بود و با زندگی در کنار ریل راه آهن و خانه ای که هر آن امکان ریزش آن با هر رفت و آمد قطار وجود دارد، احساس خوشبختی کرد!

این فیلم تمیز!

صبح قزوین: چند سالی است تلویزیون و برنامه های سیما جزء اعضای اصلی خانواده های ایرانی شده و بیشتر اوقات فراغت مردم را پر می کند.
حال در ایام مناسبتی و تعطیلات به دور از مسافرت ها و دید و بازدید ها، سریال های تلویزیون نقش پر رنگی را در این بین ایفا می کنند.

آن چه امسال در بین برنامه های تلویزیونی توانست جای خود را باز کند و با ارائه کارنامه قابل قبولی بینندگان کثیری را به پای جعبه جادوئی بکشاند، سریال شبانه " پایتخت2" بود.

" پایتخت2" که در ادامه سری اول آن که در ایام نوروز 90 به نمایش درآمد، ساخته شده در قالبی ساده و جذاب و طنز گونه توانست بسیاری از رسالت های فرهنگی که نیاز جامعه امروز ایرانی است ارائه دهد، عنصری که حدود 80 درصد فیلم های ما غالبا از آن تهی می باشد!

سیروس مقدم کارگردان باسابقه ای که در طی 13 سال کاری 27 سریال ساخته و معمولا در عرصه ی سریال سازی پر رنگ تر از فیلم و سینما ظاهر شده است، اغلب ژانر های او قالب خانوادگی دارد و این یکی از رموز موفقیت های سریال های او می باشد.

با بررسی ساخته های مقدم آن چه جلب توجه می نماید ارائه موضوعات و داستان های جدید که بیشتر بر رعایت سنت ها در زندگی ایرانی تاکید دارد، قوی تر کار شده است.

فیلم هائی چون بر سکوی افتخار؛ روز حسرت، تا ثریا، مسافر و پلیس جوان.
.
.
.
از ساخته های این کارگردان می باشد.

سریال " پایتخت2" می تواند در زمینه سریال سازی برای جذب مخاطب نقش الگوئی بسیار مهم و تاثیر گذاری را داشته باشد.

در این سریال نکات مثبت بسیاری وجود داشت که می توان در مقابل از نقاط ضعف آن چشم پوشید.

مدت کثیری است هنر هفتم ما به سوی تجمل گرائی گام برداشته و آموزش اشرافیت در زندگی ها شده نقش اول تلویزیون ایران!

یکی از نکات قابل توجه در این سریال زندگی بی آلایش و ساده زیستی به دور از چشم و هم چشمی های خانواده نقی است که نقش اول فیلم را بازی می کنند.
زندگی های حال حاضر که اگر کسی مبل مان در خانه اش نباشد برای خودش کسر شأن و نبود خوشبختی  در زندگی تلقی می کند.

اما این سریال نشان داد می توان با حد اقل توقعات به داشته های موجود در زندگی قانع بود و با زندگی در کنار ریل راه آهن و خانه ای که هر آن امکان ریزش آن با هر رفت و آمد قطار وجود دارد، احساس خوشبختی کرد!

در صورتی که اکثر فیلم ها و سریال های ساخته شده ، پول را به عنوان معیار اول و اصلی خوشبختی در زندگی مردم معرفی و جا انداخته اند.

نکته برجسته دیگر در این سریال احترام به بزرگتر ها به عنوان ولی نعمت های یک خانواده است.
به گونه ای که عروس خانواده با خانواده شوهر زندگی می کند و با نگهداری از پدر شوهر خود و با برخوردی  احترام گونه با او، زندگی های قرن تمدن این دوره را که نبود احترامات متقابل در آن موج می زند، به خوبی به چالش می کشد.

پدر شوهر با آن که آلزلیمر دارد و مراقبت های خاص خود را می طلبد، اما رفتار این عروس به گونه ای است که گوئی پدر خودش را نگهداری می کند و اهل غر زدن نیست.
در کدام  فیلم، عروس در حال حاضر این رفتار ها را دارد؟

در صحنه ای دیگر می بینیم وقتی پسر همراه خانواده اش چند روزی مجبور می شود در بین راه در خانه سالمندان توقف کند، وقتی خانواده پدری نقی متوجه می شوند همه با این فکر که او پدرشان را در سالمندان گذاشته، مرتبا تماس گرفته و او را مورد هجمه قرار می دهند!

معمولا در یک سریال با ته مایه طنز این طور جا افتاده که باید با تحقیر یکدیگر و مسخره کردن ها خنده را بر  لبان مخاطب خود نشاند! موضوعی که در این سریال با مهارت تمام به بایکوت سپرده شد و نشان داد می توان سریالی ساخت که همراه طنز و القای شادی به مخاطب، به دور از هر گونه بی حرمتی نسبت به طرفین باشد.

در این سریال در ایپزود هائی احترام به همسر و همسر داری به طور شایسته ای به نمایش درآمد.
زن و شوهری که صبر و شکیبائی متقابل دارند و در بیشتر موارد با درک شرایط هم و با گذشت، زندگی خود را شیرین می کنند.

مسئله ای که در فیلم و سریال های این چند سال اخیر به بدترین وجه باب شده است، نمایش آموزش روابط آزاد نامحرمان با هم به طور گسترده است.
به گونه ای که قبح این کار در جامعه اسلامی ما کم کم در حال از بین رفتن است.

روابطی که عرفا و دینا و اخلاقا مورد پسند کسی نیست.

اما در این سریال با نشان دادن رعایت حریم ها با نامحرم حتی در نگاه و رفتار می توان دین را هم در سریال سازی های مان پیاده کنیم.
به طور مثال صحنه ای که زن تقی به او ایراد می گیرد که چرا در جلوی ماشینی که زن نامحرم راننده آن است، نشسته!

واقعا در این زمینه نمایش این موارد از سوی متولیان این فیلم قابل قدردانی است.

اگر فیلم سازان ما در این چند ساله اخیر آموزش این چنینی از رعایت حریم ها را از طریق ساخته های شان داشتند در حال حاضر شاهد این افسار گسیختگی ها در وضع پوشش و رفتاری که در شأن یک جامعه مسلمان نیست، نبودیم.

در بیشتر صحنه های این فیلم به خوبی نمایش داده می شود که قضاوت عجولانه نداشته باشیم یا احساسی عمل کردن در تصمیم گیری ها چه عواقبی را به دنبال خواهد داشت.

یا دلسوزی ها و نوع دوستی های نقی برای پسرخاله اش ارسطو، حالتی را به بیننده القا می کند که گوئی ارسطو حکم برادر را برای این زن و شوهر دارد که این قدر در مسائل مختلف جوش کارها و آخر عاقبت تصمیم گیری هایش را می زنند!

با تمام نکات مثبت و سازنده این سریال که ما به قسمتی از آن ها اشاره کردیم، این سریال نکات منفی هم از نظر بینندگان داشت، همچون:» بدآموزی در برخی مکالمات و گفتگوها، کوتاه فکری و تحقیر شهرستانی ها که البته در سری اول پایتخت عده ای از مسئولین و نمایندگان مازندران به این موارد معترض شدند.

اما هر فیلمی نکات ضعف و قوت خاص خودش را دارد.
مهم این است که نکات مثبت و فرهنگ سازی های صورت گرفته از طریق نمایش آن ممتاز تر از کارکردهای منفی اش باشد تا بتواند از سوی بیننده نمره قابل قبولی بگیرد.
که خوشبختانه سریال نوروزی " پایتخت2" در این زمینه کارنامه خوبی داشت.

عده ای شاید تنها نکته منفی و ضعف برجسته این فیلم را نمایش صحنه هائی شاد همراه با حرکات رقص و پای کوبی آن هم در ایام فاطمیه دانسته و اعتقاد دارند هر چند ارائه این صحنه ها برای شاد کردن دل سالمندان و عروس و داماد پیر در فیلم بود ولی به شکستن دل حضرت زهرا(سلام الله) نمی ارزید!

ازسیروس مقدم به عنوان  کارگردان و بازیگر حرفه ای و معتقدی چون محسن تنابنده به دور از انتظار بود که همچین صحنه هائی را نمایش دهند.

انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان