۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بیش از ۳۵ هزار خانوار تحت پوشش بیمه صندوق هستند/ اجرای طرح ابتکاری "سفیران صبا" در قزوین
کد خبر: ۳۴۲۵۹۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۳/۱۱ ساعت: ۱۳:۱۳ ↗ لینک کوتاه

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و کشاورزان قزوین:

بیش از ۳۵ هزار خانوار تحت پوشش بیمه صندوق هستند/ اجرای طرح ابتکاری "سفیران صبا" در قزوین

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، عشایر و کشاورزان استان گفت: تاکنون ۳۵ هزار و ۶۷۳ خانوار را تحت پوشش دادیم؛ تا سال ۹۲ باید ۵۵ هزار خانوار را تحت پوشش می‌دادیم اما از این سال به بعد بحث مشمولان که کشاورزان بودند نیز اضافه شدند.

بیش از ۳۵ هزار خانوار تحت پوشش بیمه صندوق هستند/ اجرای طرح ابتکاری "سفیران صبا" در قزوین

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، سعید رضائی در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز(یکشنبه) در سالن جلسات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان برگزار شد، با اشاره به پانزدهمین سالگرد تاسیس این صندوق اظهار کرد: اولین ایستگاه ما برای پرداخت بازنشستگی در ۱۵ سالگی این صندوق بود که این هدف را تعهد کرده بودیم و به این مناسبت نشست امروز را برگزار کرده‌ایم.

وی افزود: این صندوق به عنوان یکی از صندوق‌های سه گانه دولتی مشمول به خدمات بیمه اجتماعی است که جامعه هدف آن هم مشخص است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، عشایر و کشاورزان استان گفت: ما در ۵۰ سال گذشته دغدغه روستائیان و توسعه پایدار روستاها در زمینه‌‌های مختلف مثل برق و آب رسانی و ایجاد اشتغال پایدار را داشتیم و همیشه مورد توجه متولیان قرار گرفته است، اما مهمترین مسئله بحث استفاده از بیمه‌های اجتماعی بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه بسیاری از روستائیان به خاطر بیمه اجتماعی به شهرها مهاجرت می‌کردند؛ ابراز کرد: در سال ۸۴ قانون رفاه اجتماعی با هدف پوشش اقشار مختلف به تصویب رسید و اصل ۲۲ قانون دولت را موظف کرد که برای همه مردم بیمه اجتماعی را تامین کند، از این رو بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر هم ایجاد شد.

رضائی یادآور شد: در روستاها و عشایر صندوق تخصصی وجود نداشت و براین اساس سومین صندوق اجتماعی و بازنشستگی کشور ایجاد شد و امتیازاتی هم برای این صندوق درنظر گرفتیم که اولین بحث نرخ حق بیمه بود که در این صندوق ۱۵ درصد قرار دادیم و از این رقم، ۱۰ درصد را دولت به عنوان کارفرما پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه ما از سال 84 کار را با شعار "پایان چهل سال انتظار"شروع کردیم، ابراز کرد: سهم بیمه شده برای پرداخت پنج درصد است که فرد به عنوان سرپرست خانوار پرداخت می‌کند و برای ورود افراد به این بیمه رنج سنی ۱۸ سال تا ۵۰ سال را برای مردان و زنان در نظر گرفتیم.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، عشایر و کشاورزان استان ادامه داد: کشاورزان در پنج سال گذشته به دایره مشمولان اضافه شدند که این کشاورزان غیرساکن روستا هستند؛ همچنین افراد بدون اینکه شغلی داشته باشند، می‌توانند تحت این بیمه باشند.

بیش از 1800 مددجوی زن سرپرست خانوار کمیته امداد را تحت پوشش داریم

این مقام مسئول افرود: تنها جامعه هدفی که باید به لحاظ شغلی احراز شوند، کشاورزان هستند که ساکن روستا نیستند و ۲۳۰ عنوان شغلی برای کشاورزان وجود دارد که جهاد کشاورزی تعیین کرده است؛ ساکنین روستاها محدودیت شغلی ندارند و حتی ملاک عمل ما، کارت پایان خدمت افراد هم نیست.

رضائی عنوان کرد: برای افراد زیر ۴۰ سال شرط احراز را آسان گرفتیم و فرد با فرم خوداظهاری می‌تواند حق بیمه دریافت کند و در صورت خوداظهاری نیازی به احراز هویت نیست.

وی با بیان اینکه در استان قزوین فعلا ۲۲۰ خانوار عشایر احراز شدند، گفت: مزایای این بیمه اجتماعی شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی و مستمری بازماندگان است و برای از کارافتادگی هم ناشی از کار و غیر از کار را در نظر نمی‌گیریم.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، عشایر و کشاورزان استان خاطرنشان کرد: ۳۵ هزار و ۶۷۳ خانوار را تا به امروز تحت پوشش دادیم؛ ما تا سال ۹۲ باید ۵۵ هزار خانوار را تحت پوشش می‌دادیم اما از این سال به بعد بحث مشمولان که کشاورزان بودند نیز اضافه شدند؛ از این رو تعهد ما به ۱۰۳ هزار خانوار افزایش یافت.

این مقام مسئول بیان کرد: هم اکنون ۷۸۰ مددجوی زن سرپرست خانوار بهزیستی، ۱۸۲۳ مددجوی زن سرپرست خانوار کمیته امداد را در استان تحت پوشش داریم؛ ۱۸۰۳ خانوار مستمری بگیر ما شدند که از این جمع ۵۸ خانوار از کار افتاده، ۹۵۳ خانوار بازنشستگی و ۷۹۲ خانوار بازماندگان متوفی هستند.

رضائی یادآور شد: یک طرح ابتکاری در استان قزوین کلید خورد که "سفیران صبا" را ایجاد کردیم که از چهره‌های شاخص در این طرح برای تبلیغ صندوق بیمه استفاده کردیم چراکه الگوی مردم هستند و ورزشکاران ملی قزوین از جمله آقای عسگری و آسیاوری را در این زمینه معرفی کردیم و تفاهم نامه‌ای هم با استاندار منعقد شد که در المپیک ۲۰۲۱ از این ورزشکاران حمایت کنیم و آن‎ها هم در بحث فرهنگ سازی صندوق بیمه فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است تا بیمه در اولویت سبد خانوار افراد قرار گیرد، عنوان کرد: یکی از محدودیت‌های صندوق این است که نمی‌تواند اجباری باشد و خدمات درمانی ندارد که افراد باید دفترچه درمان را از بیمه سلامت دریافت کنند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، عشایر و کشاورزان استان یادآور شد: در ۴۰۰ روستا جهت معرفی بیمه به مردم، حضور میدانی داشتیم و از رتبه ۲۳ در کشور به رتبه ششم رسیدیم که امسال هدف ما رتبه اول کشور است؛ امسال تاکنون دو برابر سهمیه را پوشش دادیم که در سه ماهه قرار بود ۴۰۰ نفر را پوشش دهیم اما توانستیم ۸۰۰ نفر را پوشش دهیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه طرح خانه به خانه را از روستاهای کوچک شروع کردیم، تصریح کرد: در تلاشیم تا خدمات رفاهی از قبیل اعزام زائر اولی به مشهد مقدس، طرح‌های تفریحی و رفاهی را اجرایی کنیم که قزوین پایلوت است؛ همچنین مستمری بگیران می‌توانند از تسهیلات سه میلیونی که بدون قرعه کشی و به صورت قرض الحسنه است، استفاده کنند.

رضائی در پایان یادآور شد: یک طرح ابتکاری در استان قزوین کلید خورد که "سفیران صبا" را ایجاد کردیم که از چهره‌های شاخص در این طرح برای تبلیغ صندوق بیمه استفاده کردیم چراکه الگوی مردم هستند و ورزشکاران ملی قزوین از جمله آقایان عسگری و آسیاوری را در این زمینه معرفی کردیم و تفاهم نامه‌ای هم با استاندار منعقد شد که در المپیک ۲۰۲۱ از این ورزشکاران حمایت کنیم و آن‎ها هم در بحث فرهنگ سازی صندوق بیمه فعالیت کنند.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان