۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین داستان ۵ + ۱ قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر فوتبال ایران
کد خبر: ۳۴۲۴۵۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۳/۴ ساعت: ۱۲:۹ ↗ لینک کوتاه

داستان ۵ + ۱ قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر فوتبال ایران

پرسپولیس برای نوشتن تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران عجله ای ندارد. این تیم در انتظار چهارمین قهرمانی پی در پی خود است هر چند قبلا هم با برپایی جشن سومین قهرمانی نیز تاریخ ساز شده بود.

داستان ۵ + ۱ قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر فوتبال ایران
 

به گزارش سرویس ورزشی صبح قزوین؛با صدور مجوز از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به زودی (احتمالا در نیمه خرداد) شاهد آغاز مجدد لیگ برتر فوتبال ایران خواهیم بود.

بسیاری بر این باورند که آغاز مجدد این لیگ فقط برای این است که پرسپولیس قهرمانی خود را در میدان مسابقه جشن بگیرد.

به هر حال از همین الان چهارمین قهرمانی پی در پی سرخ ها محرز به نظر می رسد. در واقع می شود ششمین قهرمانی آنها در تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران. این قهرمانی ها چگونه رقم خورد؟

 

اولین قهرمانی پرسپولیس در سال 1381

1381- نخستین قهرمانی تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران. این قهرمانی در حالی رقم خورد که تا هفته پایانی بازی ها تیم استقلال با ۴۸ امتیاز در صدر جدول رده بندی قرار داشت و پرسپولیسی ها با ۴۶ امتیاز در رده دوم قرار داشتند. در هفته پایانی رقابت ها شاگردان علی پروین در تهران میزبان فجرسپاسی بودند و استقلال در انزلی میهمان ملوان بود.

 

شرایط جدول رده بندی و تفاضل گل بهتر تیم استقلال باعث شده بود که این تیم با یک مساوی در انزلی می توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد و پرسپولیس تنها در صورتی می توانست قهرمان شود که استقلال بازی خود را به ملوان ببازد و آنها نیز در تهران مقابل فجر به پیروزی برسند. احتمال این اتفاق خیلی کم بود اما همین احتمال کم در نهایت به حقیقت تبدیل شد و استقلال در انزلی باخت و پرسپولیس با تک گل ابراهیم اسدی از سد فجرسپاسی گذشت و در یک روز فراموش نشدنی عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد.

دومین قهرمانی پرسپولیس در سال 1387

1387-پرسپولیس افشین قطبی که به گواه خودش بین المللی بازی می کرد قهرمانی تاریخی را به دست آورد. سپاهان در روز آخر می‌توانست با تساوی مقابل پرسپولیس در ورزشگاه آزادی جشن قهرمانی بگیرد اما تراژدی عجیبی برای این تیم رقم خورد. نبرد برای قهرمانی لیگ هفتم به هفته آخر در ورزشگاه آزادی کشیده شده بود. فیفا 6 امتیاز از پرسپولیس کم کرده بود و این تیم برای قهرمانی چاره ای جز پیروزی نداشت اما سپاهان با یک مساوی هم قهرمان می‌شد. محسن خلیلی با یک ضربه زیبا گل اول پرسپولیس را زد اما حاج صفی چند دقیقه بعد بازی را مساوی کرد تا بار دیگر سپاهان قهرمان شود و بازیکنان این تیم رو به وقت کشی بیاورند. در نیمه دوم سعید مظفری‌زاده داور بازی 7 دقیقه وقت‌ تلف شده گرفت. اسکوربورد، نزدیکی های ششمین دقیقه وقت‌های تلف شده را نشان می‌داد. هواداران پرسپولیس دستان‌شان روی سرشان بود و دعا می کردند و برخی باور کرده بودند قهرمانی به سپاهان رسیده اما... در ششمین وقت‌های تلف شده بازی محسن خلیلی توپ را بسمت دروازه شلیک کرد و در حالی که توپ داخل چهار چوب نبود کریم باقری به زیبایی توپ را کنترل و با یک ضربه زیبا توپ را بروی دروازه ارسال کرد و سپهر حیدری با سر توپ را وارد دروازه سپاهان کرد تا زردپوشان به جای جشن قهرمانی شاهد جشن شادی افشین قطبی سرمربی تیم پرسپولیس به همراه 100 هزار نفر پرسپولیسی باشند.

سومین قهرمانی پرسپولیس در سال 1396

1396- پرسپولیس بعد از 9 سال قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران شد و انتظار هواداران این تیم با سرمربی گری برانکو به پایان رسید. این تیم در پایان فصل 66 امتیاز داشت و نسبت به تیم دوم جدول یعنی استقلال 9 امتیاز بیشتر بود. تراکتور دیگر رقیب پرسپولیس در آن فصل به شمار می رفت.

انتظار 9 ساله برای قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران باعث شد تا هواداران این تیم یک پایکوبی تمام عیار را راه بیندازند.

چهارمین قهرمانی پرسپولیس در سال 1397

1397- سرنوشت پرسپولیس در این لیگ باز هم چنین بود که با اختلاف امتیاز 9 قهرمانی را جشن بگیرد. حالا سرخ ها بعد از سپاهان دومین تیمی در تاریخ لیگ برتر بودند که از عنوان قهرمانی خود دفاع می کنند.

این تیم باز هم با هدایت برانکو ایوانکوویچ به صدر جدول لیگ تکیه زد.

پرسپولیس در حالی به قهرمانی رسید که تیم دوم جدول یعنی ذوب آهن 55 امتیازی بود. استقلال و سایپا هر کدام با 54 امتیاز در رده های بعدی قرار گرفتند.

پنجمین قهرمانی پرسپولیس در سال 1398

1398-تیم تحت هدایت برانکو اینبار با نوسان بیشتری قهرمانی در لیگ را جشن گرفت. حالا پرسپولیس نخستین تیمی در تاریخ فوتبال ایران بود که سه بار پیاپی عنوان قهرمانی را از آن خودش می کند.

پرسپولیس با 61 امتیاز قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران شد. این تیم نسبت به سپاهان مدعی فقط سه امتیاز بیشتر داشت. بعد از سپاهان 58 امتیازی دیگر مدعیان لیگ یعنی استقلال و پدیده شهر خودرو با 57 و 56 امتیاز در رده های بعدی جای گرفتند.

 

1399-لیگ هنوز تمام نشده. باز هم یکی دیگر از مقتدرانه ترین قهرمانی ها برای پرسپولیس در راه است. این تیم هم اکنون با 10 امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم بر صدر تکیه زده است.

اینبار دیگر برانکو نیست، به جای او ابتدا کالدرون آمد و حالا یحیی گل محمدی. راهی که برانکو آغاز کرد هم اکنون یحیی بدون دردسر آن را ادامه می دهد. یک قهرمانی دیگر برای سرخ ها در راه است؛ درواقع چهارمین قهرمانی پی در پی و ششمین قهرمانی آنها در تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران.

انتهای پیام/1404

منبع:جام جم آنلاین

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان