۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین انجمن‌های خیریه قطعه‌ای از خانه‌ی خدا بر زمین هستند/ نگذاریم مشکلات اقتصادی خللی در کار خیریه‌ها ایجاد کند
کد خبر: ۳۴۲۳۴۱ نویسنده: فاطمه اشتری تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۲/۳۰ ساعت: ۸:۱۳ ↗ لینک کوتاه

مدیر انجمن بیماران کلیوی استان قزوین:

انجمن‌های خیریه قطعه‌ای از خانه‌ی خدا بر زمین هستند/ نگذاریم مشکلات اقتصادی خللی در کار خیریه‌ها ایجاد کند

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان قزوین گفت: انجمن‌های خیریه بدون شک قطعه‌ای از خانه‌ی خدا روی زمین هستند، زیرا در این انجمن‌ها جمعی با اخلاص گرد هم می‌آیند تا با آرامش بخشیدن به خانواده‌ها، به صورت متحد «وحده لا شریک لک لبیک» را به جا آورند.

انجمن‌های خیریه قطعه‌ای از خانه‌ی خدا بر زمین هستند/ نگذاریم مشکلات اقتصادی خللی در کار خیریه‌ها ایجاد کند

به گزارش خبرنگار ‌اجتماعی صبح ‌قزوین؛ گاهی اتفاقات کوچک تلنگر خوبی برای خلق حماسه‌ها و اتفاقات بزرگ است، درست شبیه اتفاقی که سال ۷۳ مسیر زندگی افرادی را تغییر داد. ماجرای تشکیل خیریه‌ی بیماران کلیوی به معلمی مربوط می‌شود که سال ۷۳ به یکی از شهرستان‌های محروم برای تدریس منتقل شد؛ در این سال مدارس دخترانه و پسرانه از هم جدا شده ‌بودند و این معلم فهمید که باید برای آزمون یکی از دانش‌آموزان به خانه‌ی آن‌ها برود؛ زیرا این دانش‌آموز شرایط حضور در مدرسه را نداشت.

سارای ۱۷ ساله به تازگی دیالیز شده بود و شرایط شرکت در کلاس درس را نداشت، معلم پس از اطلاع از این موضوع تلاش‌های زیادی برای حل مشکل کرده و به مراکزی چون انجمن بیماران کلیوی زنجان نیز مراجعه کرد. سرانجام تلاش‌های او به ثمر نشست و مبلغ ۳۶۰ هزار تومان برای هزینه‌ی پیوند کلیه‌ی سارا مهیا شد، اما متاسفانه او تنها دو روز پیش از انجام عمل پیوند، جان خود را از دست داد.

مرگ دانش‌آموز و رابطه‌ی عاطفی میان معلم و دانش‌آموز، معلم را به تشکیل انجمن بیماران کلیوی استان ترغیب کرد و وی توانست با همکاری دفتر امام جمعه و دانشگاه علوم پزشکی قزوین، اولین تشکل سلامت را در استان دایر کند. برای آشنایی با فعالیت‌های این معلم دلسوز و متعهد گفت‌وگویی با او انجام دادیم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید.

فاطمه اشتری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح ‌قزوین؛ با اشاره به فعالیت انجمن بیماران کلیوی اظهار کرد: این انجمن در راستای درمان بیماران کلیوی، پیوند کلیه، صدور کارت اهدای عضو افراد سالم و حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی از جمله پیشگیری از بیماری‌های کلیوی، فرد سالم و جامعه سالم و آگاهی‌بخشی به مردم فعالیت می‌کند.

وی افزود: این انجمن با پوشش ۷۸ بیمار فعالیت خود را بدون وابستگی به دستگاه‌های دولتی و با کمک‌های مردمی آغاز کرد و اکنون به حدود هزار و ۶۰۰ بیمار خدمات ارائه می‌دهد.

اشتری بیان کرد: افزایش تعداد بیماران کلیوی از سال ۷۳ تا کنون نشان می‌دهد که عواملی چون فشار‌های روحی و روانی، فشار خون، تغذیه ناسالم و عدم رعایت بهداشت فردی می‌تواند زمینه‌ی ابتلا به این دسته از بیماری‌ها را ایجاد کند، لذا این انجمن اطلاع‌‌رسانی و فرهنگ‌ سازی را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نیکی به دیگران نیاز به آموزش دارد یا خیر، پاسخ داد: انجام بدون چشمداشت کارهای خیر هنری زیبا است که گاهی از ذات و درون افراد برمی‌خیزد و در مواردی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

خیرین را به عنوان الگویی در جامعه مطرح کنیم

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان ابراز کرد: اینکه خیری مدرسه بسازد یا هزینه‌ی هنگفت دستگاه دیالیز را پرداخت کند، باید به عنوان الگویی در جامعه مطرح شود و حتی با درج نام آن شخص بر سردر مدرسه و روی دستگاه اهدایی یاد خیرین گرامی داشته شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر فرهنگ‌سازی، این کار به افراد محروم و بیماران نشان می‌دهد هنوز انسان‌های دغدغه‌مندی هستند که به مشکلات آن‌ها فکر می‌کنند و همین مایه‌ی امیدواری است، با این وجود برخی کارهای خیر باید چون رازی بین خداوند و بنده‌اش باقی بماند و هرچه این کار مخفیانه‌تر باشد، ارزش بیش‌تری دارد.

اشتری ادامه داد: من متوجه شدم که بستگان من حدود ۸۰ سال پیش از این دسته افراد بودند، آن‌ها برای افراد نیازمند جهیزیه تهیه می‌کردند و به صورت ناشناس مقداری پول یا وسایل ضروری جلوی درب منزل آن‌ها می‌گذاشتند.

از این بانوی نیکوکار پرسیدیم چرا با وجود خدوند، انسان‌ها باید نیاز یکدیگر را برطرف کنند و وی در جواب عنوان کرد: «از تو حرکت، از خدا برکت» یعنی انسان گاهی به صورت فردی، گاهی به صورت گروهی و حتی گاهی به صورت اجتماعی باید جانشین خدا روی زمین باشد و در حد توان به نیاز نیازمندان پاسخ دهد.

این بانوی قزوینی بیان کرد: انسان با نیکوکاری و دستگیری از نیازمندان، مهم‌ترین ارزش یعنی رضایت خدا را جلب می‌کند و این جلب رضایت یقینا به برکت منتهی می‌شود. گاهی‌ ارزشمندترین چیزها جایگاه معنوی دارد و عمل خیر نیز اینگونه است؛ شاید ظاهرا هیچ پاداش مادی نداشته باشد، اما اینکه انسان واسطه‌ی خوشحالی و گره‌گشایی از دیگران شود، ناخودآگاه به رضایت درونی منتهی می‌شود.

وی گفت: تلاش برای لبخند رضایت هم‌نوعان یک ارزش معنوی است، زیرا وقتی انسان برای حل مشکل کسی اقدام می‌کند ناخودآگاه در جریان مشکل وی قرار گرفته، در آن درگیر می‌شود و اگر توجه به رضایت خداوند در میان نباشد، انسان هرگز چنین کاری را انجام نمی‌دهد.

مدیر انجمن بیماران کلیوی بیان کرد: انجمن‌های خیریه بدون شک قطعه‌ای از خانه‌ی خدا روی زمین هستند، زیرا انسان برای اثبات بندگی خود به خانه‌ی خدا می‌رود و همراه و متحد با افراد دیگر اعمالی را انجام می‌دهد؛ در انجمن‌های خیریه نیز جمعی با اخلاص گرد هم می‌آیند تا با آرامش بخشیدن به خانواده‌ها، به صورت متحد «وحده لا شریک لک لبیک» را به جا آوردند.

برکات اتحاد انجمن‌های خیریه با یکدیگر

اشتری در ادامه تاکید کرد: اسلام دین اتحاد است و انجمن‌های خیریه هم تشکل‌های متحدی هستند، به گونه‌ای که انجمن خیریه‌ی بیماران کلیوی زمینه‌ی فعالیت بسیاری از تشکل‌های دیگر شد.

وی عنوان کرد: این اتحاد به گونه‌ای بروز پیدا کرد که اگر مراجعه کننده‌ای با مشکلات دیگری اعم از تهیه‌ی جهیزیه و یا امور دیگر مواجه بود، ما تلاش می‌کنیم با هم‌افزایی بین انجمن‌های دیگر ایفای نقش کنیم.

این مقام مسئول گفت: زیباترین خاطره برای خیرین و انجمن‌های خیریه، پیگیری‌هایی است که به لبخند و رضایت هم‌نوعان ختم می‌شود؛ زمانی که یک بیمار، پیوند کلیه را با شرایط سخت انجام می‌دهد و سلامتش را به دست می‌آورد، احساس وصف‌ناپذیری به انسان دست می‌دهد.

وی افزود: اهدای لبخند، اهدای زندگی و انسانیت است که یک ارزش ذاتی، معنوی و در نهایت رضایت خدا را به همراه دارد؛ زیرا مردمی که از برخی نعمات بهره‌مند نیستند دنبال نقطه‌ی امید می‌گردند و واژه‌ی امید تنها در خدا خلاصه می‌شود.

اشتری اضافه کرد: واژه‌ی امید در خدا خلاصه می‌شود و نباید اجازه بدهیم این واژه در ذهن‌ها کمرنگ شود، اگرچه تا خداوند چیزی را نخواهد آن امر محقق نمی‌شود.

از این بانوی فعال خواستیم تا از برکات انجام امور خیر برایمان بگوید که وی در پاسخ اظهار کرد: از برکات نیکوکاری همین بس که زمانی که مشکلات مختلف در مسیر انجام کار به وجود می‌آیند، می‌بینید که در نهایت به عجیب‌ترین شکل ممکن کار انجام می‌شود.

وی افزود: با شیوع ویروس کرونا به نوعی کف‌گیر مالی انجمن به ته دیگ رسیده بود و از سوی دیگر مشغول تهیه‌ی سبد غذایی برای بیماران نیازمند بودیم؛ ضمن اینکه بیماران دیالیز ما در بیمارستان نیاز به اقلام بهداشتی و لباس‌های مخصوص داشتند و من در این موقعیت حساس شاهد حل مسائل به خواست خداوند بودم.

انجمن‌های خیریه با چه مشکلاتی مواجهند؟

وی با اشاره به موانع و مشکلات موجود در موسسه خیریه عنوان کرد: در گذشته فرهنگ‌سازی مناسبی درباره‌ی انجمن بیماران کلیوی و سایر انجمن‌ها وجود داشت و هزینه‌ی بیماران از طریق صندوق‌های انجمن، جمع‌آوری زکات و فطریه تامین و این مبالغ علاوه بر حل مشکلات درمانی، صرف تهیه‌ی سبدکالای چهار فصل و موادغذایی ضروری برای بیماران نیازمند می‌شد.

اشتری عنوان کرد: مردم با اتکا به اعتبار انجمن‌ها، مبالغی را در اختیار آن‌ها می‌گذاشتند که ما طی سال آن را صرف مشکلات موجود می‌کردیم؛ اما ظرف هشت سال گذشته طرح ممنوعیت جمع‌آوری زکات و فطریه توسط انجمن‌ها از سوی مسئولین استانی مطرح شد که همین مسئله انجمن‌ها را با مشکلاتی مواجه کرد.

مدیر انجمن بیماران کلیوی استان بیان کرد: طبق قانون مصوب تنها نهادهای کمیته‌ی امداد و بهزیستی موظف به جمع‌آوری زکات و فطریه بودند و بعد از جمع‌آوری مبالغ بنا به ظرفیت تشکل‌ها، مبالغی در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت، این روند از سویی موجب ایجاد تشکل‌های مشابه می‌شود که ممکن است بی‌اعتمادی خیرین را همراه داشته باشد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر این مبالغ پاسخگوی نیازهای تشکل‌ها نیست و ما گاهی در مقابل تقاضای مردم شرمنده می‌شویم؛ همچنین با شرایط موجود دیگر قادر به تهیه‌ی سبد کالای چهارفصل نیستیم و تنها در عید نوروز و ماه مبارک رمضان به سختی برای بیماران نیازمند اقلام ضروری را تهیه می‌کنیم.

اشتری ادامه داد: هزینه‌های درمان و پیوند کلیه امروزه به مرز ۷۰ میلیون تومان رسیده و نرخ دولتی آن حدود ۳۵ میلیون تومان است، نهادهای مرجع به افراد تحت پوشش تنها ۲۸ میلیون تومان در صورت وجود بودجه اهدا می‌کنند و تامین سایر مبالغ به عهده‌ی افراد است؛ همچنین افرادی که از نظر مالی ضعیف بوده اما تحت پوشش این نهادها نیستند هم با مشکلاتی مواجهند.

این فعال اجتماعی گفت: بیش‌تر هزینه‌های ما از جانب خیرین تامین و در لحظه‌ی درمان، هزینه به صورت مستقیم توسط خیر پرداخت می‌شود که البته نوسانات اقتصادی نیز در کمک‌های خیرین هم تاثیر بسزایی دارد.

وی تصریح کرد: انجمن‌ها به طور کلی برای همکاری نهادهای دولتی پای کار آمده‌اند و و فارغ از هرگونه اهداف سیاسی و تجاری در خدمت مردم هستند.

مردیم ایران در مواجهه با کرونا خوش درخشیدند

این مقام مسئول ابراز کرد: نباید بگذاریم وضعیت اقتصادی موجود مشکلی در روند کار انجمن‌ها ایجاد کند؛ چراکه اگر مشکل مردم از طریق انجمن‌ها حل نشود، مردم ناچارند به دستگاه‌های دولتی مراجعه کنند و این موضوع کار دولت را دشوار می‌کند.

وی تاکید کرد: بارها برای حل این مسئله به مسئولین مربوطه مراجعه کرده‌ایم، اما به علت مطلع نبودن مسئولین از این امر، به نتایج مطلوبی دست نیافتیم و با تغییر مسئولین مربوطه نیز روند توجیه ناکام می‌ماند.

اشتری با اشاره به روحیه‌ی انسان دوستانه‌ مردم عنوان کرد: مردم ایران به طور کلی روحیه‌ی همدلی خوبی دارند و در تمام عرصه‌های کمک و شرایط سخت از جمله شیوع بیماری کرونا خوش درخشیدند، ‌از مسئولین می‌خواهم اجازه دهند مردم همچنان پای کار کمک‌ رسانی باشند تا به عنوان الگوی نمونه برای آیندگان مطرح شوند.

مدیر انجمن‌ بیماران کلیوی درباره‌ی شرایط تشکل‌های سلامت بیان کرد: تشکل‌های سلامت ظرفیت‌های خوبی برای تامین امنیت، آرامش و سلامت هستند و اگر بتوانند بیش از گذشته با یکدیگر تعامل داشته باشند، قطعا شاهد رخدادهای خوشایند بسیاری در جامعه خواهیم بود.

در پایان گفت‌وگو از خانم اشتری خواستیم تا ما را مهمان یکی از خاطرات فعالیت خود در انجمن کند. این بانوی خیر درباره‌ی خاطره‌ی تلخی که طعم شیرین به خود گرفت، عنوان کرد: یکی از روزها که وارد انجمن شدم چشمم به دختر بچه‌ی کوچکی افتاد که مدام از مادر خود می‌پرسید که دیالیز چیست؟ به اتاقم رفتم و وضعیت آن دختر بچه را از همکارانم جویا شدم.

وی افزود: همکارم گفت که دختر بچه کلاس چهارم ابتدایی است، اما به علت مشکلات کلیوی و برگشت ادرار کلیه‌ی خود را از دست داده و این مسئله از رشد او جلوگیری کرده، خانواده‌ی او هم به علت شرایط بد مالی قادر به درمان او نبودند و اکنون برای انجام دیالیز به اینجا آمده‌اند.

اشتری بیان کرد: با اطلاع از وضعیت دختر بچه با پزشک مربوطه تماس گرفته و درباره‌ی عمل پیوند با او صحبت کردم، این پزشک هم گفت که اگر ظرف مدت دو ماه بتوانیم عمل پیوند را انجام دهیم، به نتیجه‌ی مطلوبی می‌رسیم؛ من نیز بلافاصله با یکی از خیرین تماس گرفتم و شرایط را توضیح دادم.

وی در پایان گفت: به لطف خدا آن فرد نیکوکار موافقت کرد و ما با انجام آزمایشات مربوطه، ظرف مدت کمتر از یک ماه موفق شدیم به جای دیالیز، عمل پیوند را انجام دهیم و به این ترتیب نقش لبخند بر لبان دختر بچه و خانواده‌ی او را ببینیم.

انتهای پیام/ 3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان