۲۰/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۱ شنبه

صبح قزوین آرزو دارم گل‌ها را میهمان خانه‌ی همشهریانم کنم/ تحقیق با چاشنی آزمون و خطا عامل موفقیتم بود
کد خبر: ۳۴۲۳۰۸ نویسنده: عاطفه اشرافی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۲/۲۸ ساعت: ۱۴:۳۷ ↗ لینک کوتاه

تنها تولید کننده‌ی تخصصی بنفشه آفریقایی در قزوین:

آرزو دارم گل‌ها را میهمان خانه‌ی همشهریانم کنم/ تحقیق با چاشنی آزمون و خطا عامل موفقیتم بود

تنها تولید کننده‌ی تخصصی بنفشه آفریقایی در قزوین گفت: آرزو دارم صاحب گلخانه بزرگ پرورش گیاهان زینتی در سطح استان باشم و زیبایی گل‌های زینتی را میهمان خانه‌های همشهریانم کنم.

آرزو دارم گل‌ها را میهمان خانه‌ی همشهریانم کنم/ تحقیق با چاشنی آزمون و خطا عامل موفقیتم بود

به گزارش خبرنگار فرهنگ ‌و هنر صبح ‌قزوین؛ گل‌ها‌ و گیاهان از گذشته‌های دور زینت بخش خانه‌های ایرانی بوده و اکنون نیز بسیاری از مکان‌های مسکونی و اداری با گل‌های رنگارنگ مزین شده‌اند. گیاهان زینتی گیاهانی هستند که شرایط رشد در اماکن سر پوشیده چون منازل و ادارات را دارند؛ این گیاهان به دلایلی چون تزئین منزل، اثرات مثبت روانی و تصفیه هوای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گل‌ها و گیاهان زینتی عمدتاً متعلق به مناطق استوایی هستند و با شرایط اکولوژیک آن مناطق سازگاری دارند، از این رو نگهداری آن‌ها در اماکن مسکونی و اداری با عنوان «گیاهان آپارتمانی» نیازمند محیطی است که تا حدودی با خاستگاه اکولوژیک آن‌ها همخوانی داشته باشد. این بار تصمیم گرفتیم با یکی از پرورش‌دهندگان گیاهان زینتی در استان گفت‌وگو و در این زمینه اطلاعات بیش‌تری کسب کنیم.

عاطفه اشرافی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌ و هنر صبح ‌قزوین؛ درباره‌ی گیاهان زینتی اظهار می‌کند: دنیای گیاهان، دنیای زیبایی است و با وجود آن‌ها زیبایی‌های دنیا بیش‌تر نمایان می‌شود، گیاهان می‌توانند با تصفیه‌ی هوا در سلامت افراد بسیار تاثیرگذار باشند.

وی اضافه کرد: گیاهان آپارتمانی با جذب دی‌اکسیدکربن و تبدیل آن به اکسیژن هوای سالمی برای انسان‌ها تولید می‌کنند، تحقیقات نشان داده که گیاهان قادرند 78% سموم موجود در هوا را تصفیه کنند.

فواید گیاهان برای سلامت روح و جسم

پرورش‌دهنده‌ی گیاهان زینتی در استان قزوین اذعان کرد: نگهداری گل و گیاه در محیط‌های کاری موجب افزایش کارایی و خلاقیت کارکنان شده و استرس و عصبانیت‌های روزمره‌ی افراد را کاهش می‌دهد، این مسئله به خودی خود می‌تواند سلامت روح و جسم را برای انسان‌ها به ارمغان آورد.

وی ادامه داد: افرادی که گل و گیاه پرورش می‌دهند، استرس کم‌تری در زندگی احساس می‌کنند و این روح و روان آن‌ها را تسکین می‌دهد. تحقیقات نشان‌داده میزان یادگیری در کودکانی که مدتی از روز را با گل و گیاه سپری می‌کنند، نسبت به کودکانی که در تماس با گل و گیاه نیستند، بیشتر است.

اشرافی گفت: گل ها و گیاهان آپارتمانی می‌توانند با افزایش رطوبت و کاهش گرد و غبار مشکلاتی مانند خستگی، سرفه و گلودرد را تا ۳۰ درصد کاهش دهند، از دیگر فواید گیاهان می‌توان به کاهش صداهای اضافه اشاره کرد، به این معنا که موجب ایجاد عایق حرارتی و صوتی شده و از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنند.

وی درباره‌ی فعالیت خود در زمینه پرورش گل ‌و گیاه اضافه کرد: از سال 96 کار خود را با هزینه‌ی ۲۰ میلیون تومان آغاز کردم، البته در این حوزه یک شریک مالی به نام آقای صادقیان هم دارم که از ابتدای ایجاد گلخانه امور مالی را با هم پیگیری می‌کنیم؛ اما بخش عمده‌ی مدیریت، برگزاری نمایشگاه و کارهای تخصصی را خودم انجام می‌دهم.

تنها تولید کننده‌ی تخصصی بنفشه آفریقایی در قزوین هستم

پرورش‌دهنده‌ی گیاهان بنفشه در استان اذعان کرد: علاقه‌‌ به گیاهان موجب شد در کنار شغل اداری به پرورش انواع بنفشه آفریقایی و خانواده‌ آن‌ها بپردازم، البته طی این مسیر آسان نبود و تحقیق درباره‌ی گل ‌و گیاه با چاشنی آزمون و خطا موجب موفقیت من در این عرصه شد، زیرا پرورش گل‌های بنفشه‌ی آفریقایی، نیازمند مراقبت‌های خاصی است.

این بانوی قزوینی ابراز کرد: گلخانه‌ی بنفشه با سایر گلخانه‌ها و گل‌ها تفاوت‌ دارد؛ این گیاهان نمی‌توانند در فضای باز و نور طبیعی رشد کنند و برای پرورش این نوع گیاه تاسیسات داخل ساختمان همراه با نور مصنوعی لازم است؛ زیرا کنترل نور، دما و رطوبت در فضای باز مشکل است.

اشرافی ادامه داد: به دلیل شرایط خاص نگهداری بنفشه‌های آفریقایی، یک زیر زمین با متراژ 50 متر اجاره و با قفسه بندی و استفاده از نورهای مخصوص تکثیر و پرورش بنفشه را آغاز کردم. هزینه نگهداری و پرورش گیاهان بنفشه بسیار بالا است و درآمد حاصل نیز تنها صرف پرورش خود گیاهان می‌شود، البته این درآمد هم از دومین سال کاری به دست می‌آید.

وی در ادامه گفت: طی روز زمان و انرژی بسیاری را صرف نگهداری از گل‌ها می‌کنم، اما متاسفانه مکان نگهداری گل‌ها بسیار کوچک است و هیچ حمایتی هم از جانب مسئولین انجام نمی‌شود. به عنوان تنها تولید کننده‌ی تخصصی بنفشه آفریقایی در استان قزوین مشغول فعالیت هستم و از مسئولین انتظار دارم تا جهت گسترش این حرفه حمایت‌های لازم را داشته باشند.

این بانوی کارآفرین اضافه کرد: به عنوان مثال هزینه برق در این نوع تولید بسیار بالاتر از گلخانه‌های دیگر است، از سوی دیگر هزینه اجاره محل نگهداری گل‌ها هم بالا است و اگر از فضاهای دولتی با هزینه کمتر استفاده شود، انرژی بیش‌تری برای تکثیر گل‌ها گذاشته می‌شود و بنفشه‌ی آفریقایی به عنوان یک محصول ویژه استان معرفی می‌شود.

آرزوی بانوی کارآفرین برای هم‌استانی‌ها

اشرافی تصریح کرد: حمایت و همکاری مسئولین علاوه بر اینکه موجب گسترش و پرورش این نوع گیاه در استان می‌شود، زمینه‌ی اشتغال بسیاری از افراد جامعه فراهم را فراهم می‌کند. آغاز کار با هزینه‌ی کم، تلاش شخصی و عدم وجود شرایط مالی برای گسترش کار همچون خط قرمزی است که مرا از پیشرفت و کسب سود باز می‌دارد.

تنها تولیدکننده‌ی گل‌های بنفشه آفریقایی در استان ابراز کرد: با توجه به اینکه بدون هیچ پیش زمینه و تخصص خاصی تنها تولید کننده‌ی گل‌های بنفشه در استان هستم و محصولات با کیفیتی در اختیار همشهریان قرار می‌دهم، احساس موفقیت می‌کنم.

وی درباره‌ی اهداف خود بیان کرد: با توجه به موقعیت فعلی می‌توانم بگویم به اهدافم رسیده‌ام، اما در مراحل بالاتر آرزو دارم صاحب گلخانه بزرگ پرورش گیاهان زینتی در سطح استان قزوین باشم و زیبایی گل‌های زینتی را میهمان خانه‌های همشهریانم کنم.

این کار افرین ادامه داد: آرزو دارم هر شخصی در منزل خود فضایی را برای نگهداری از گل‌ها اختصاص دهد تا در آن به آرامش برسد، ارتباطی که انسان با گل‌ها برقرار می‌کند می‌تواند خستگی‌های روزمره را از بین برده و موجب نگاه زیباتر انسان به دنیا شود.

وی در پایان به جوانان توصیه کرد: جوانان اگر رویایی در سر دارند باید هزینه رسیدن به آن را هم بدهند و برای رسیدن به آرزوهای خود حتی اگر فرسنگ‌ها با شرایط کنونی فاصله داشته باشد تلاش کنند.

انتهای پیام/ 3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان