۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین حضور بدون اطلاعات در بورس منجر به زیان می‌شود/ عده‌ای با خریدهای مصنوعی در بازار اخلال ایجاد می‌کنند
کد خبر: ۳۴۲۰۸۳ نویسنده: احمد جان‌جان تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۲/۱۸ ساعت: ۸:۳ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل اقتصادی در مصاحبه با صبح قزوین:

حضور بدون اطلاعات در بورس منجر به زیان می‌شود/ عده‌ای با خریدهای مصنوعی در بازار اخلال ایجاد می‌کنند

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: حدود ۴۰ تا ۵۰ شرکت وجود دارند که ۷۰ درصد کل بازار بورس به آن‌ها تعلق دارد و بدون آن‌ها بورسی نخواهیم داشت، اما عده‌ای نیز با خرید ظاهری و مصنوعی سهم شرکت‌های کوچک در نظام عرضه و تقاضا اخلال ایجاد می‌کنند.

حضور بدون اطلاعات در بورس منجر به زیان می‌شود/ عده‌ای با خریدهای مصنوعی در بازار اخلال ایجاد می‌کنند

احمد جان‌جان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین درباره تحولات بازار بورس با شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: به طور کلی از سال 97 در ماهیت و کلیت بازار بورس شاهد سود بودیم و این روند همچنان ادامه دارد؛ درواقع طی دو سال اخیر روند، شتاب و زاویه رشد دارای الگوهای خاصی بوده است.

وی ادامه داد: بورس، بازاری هوشمند است و سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی براساس موارد مختلف از جمله بودجه، سرمایه گذاری کرده و یا سرمایه خود را از بازار خارج می‌کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرو: ما اکنون دارای تورم 40 تا 50 درصدی بوده و درصورت عدم رعایت اصول و عدم توجه به توضیحات کارشناسان احتمال تورم 70 درصدی نیز وجود دارد که این موارد در سهام نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی ابراز کرد: در بازار سهم‌هایی وجود دارد که چند برابر ارزش واقعی معامله می‎شود که این اتفاق به دلیل ورود به بازار و صرف خرید سهام بدون درنظر داشتن اینکه چه سهامی خریداری می‌شود رخ می‌دهد؛ از این رو لازم است هنگام خرید بنیاد شرکت‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

این کارشناس بازارهای مالی و بورس اضافه کرد: افراد با نداشتن اطلاعات کافی و توجه کردن به تبلیغات به سمتی هدایت می‌شوند که روند صعودی در قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت؛ برخی شرکت‌ها باتوجه به تورم، نرخ دلار و قیمت محصولات به سوددهی خوبی رسیده و با اعلام این موضوع در صورت‌های مالی برای هر سهم ارزش گذاری کرده و در نتیجه افراد برای خرید آن ترغیب می‌شوند.

اخلال در نظام عرضه و تقاضا با خریدهای مصنوعی و کاذب

وی تاکید کرد: افراد با هدایت غلط و نداشتن اطلاعات کافی سهم‌هایی را خریداری می‌کنند و در این سرمایه گذاری دومینووار بخشی از افراد پولدار شده‌اند اما باید توجه داشت که این روند ادامه دار نیست و قطعا شاهد زیان خواهیم بود.

جانجان گفت: حدود 40 تا 50 شرکت وجود دارند که 70 درصد کل بازار بورس به آن‌ها تعلق دارد و بدون آن‌ها بورسی نخواهیم داشت، اما عده‌ای نیز با خرید ظاهری و مصنوعی سهم شرکت‌های کوچک در نظام عرضه و تقاضا اخلال ایجاد می‌کنند.

وی اضافه کرد: کاهش سهم شناور و فروشنده‌ها از یک طرف و افزایش خریدار از طرف دیگر، منجر به افزایش قیمت می‌شود و در مرحله بعد با افزایش فروش‌ها عرضه و تقاضا مجدد به وضعیت استاندارد رسیده و ریزش سهم اتفاق می‌افتد، درواقع در این روند سود عده‌ای از افراد با زیان سایر سهامداران محقق می‌شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی ابراز کرد: لازم است سیستم‌های نظارتی در این زمینه ورود کرده، ساختارها از شفافیت بیشتر برخوردار بوده و برای افراد متقاضی ورود به بورس آموزش وجود داشته باشد.

وی درباره وجود حباب در بازار عنوان کرد: کلیت بازار دارای حباب نیست، لازم است برای تحلیل بورس مسائل مختلف را درنظر داشت و مقایسه آن با سال‌های گذشته صحیح نیست؛ چراکه عوامل مختلف از جمله میزان نقدینگی و معاملات خرد از سال 92 تاکنون رشد 10 برابری داشته است.

کنترل وضعیت بورس با پول پرقدرت و حجیم

این کارشناس بازارهای مالی و بورس اذعان کرد: اکنون ورود پول به بورس بسیار بالا بوده و این موضوع از تاثیرگذاری قابل توجهی برخوردار است تا جایی که حتی پس از شهادت سردار سلیمانی که شاهد ریزش تاریخی در بورس کشور بودیم طی هفت تا هشت روز مجدد با رکود به جایگاه قبلی خود بازگشتیم.

وی اظهار کرد: درواقع پول پرقدرت و حجیمی که وارد بازار می‌شود در آن تاثیرگذار است و حباب صرفا در بخشی از آن اتفاق می‌افتد که این موضوع در تمام دنیا وجود دارد و مختص به زمان کنونی نیست؛ می‌توان گفت در طول تاریخ بورس همیشه مواردی وجود دارند که سهم‌ها با ارزش ذاتی خود ارائه نشده و با قیمت بالاتر به فروش می‌رسند.

جانجان بیان کرد: می‌توان گفت بخش عمده‌ای از اتفاقات به دلیل قوانین غلط است، برای داشتن بورس پویا باید از تجارب سایر کشورهای موفق در این زمینه بهره برد و از عواقب آن هراس نداشت.

وی تاکید کرد: بازار موجودی کاملا زنده محسوب می‌شود؛ چراکه برآمده از تفکر میلیون‌ها سهامدار است از این رو باید نسبت به آن نگاه همه جانبه و پویا داشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: بسیاری بورس کشور را با سایر کشورها مقایسه می‌کنند درصورتی که این قیاس تاحدی نادرست است؛ زیرا گذاره‌ها و شرایط موجود در بورس ما متفاوت از سایر کشورها است.

وی اضافه کرو: درباره کرونا نیز با درنظر داشتن مطالعات انجام شده می‌توان اظهار کرد که کشورها خود را با این شرایط وفق می‌دهند و اقتصاد به حالت پیشین خود بازمی‌گردد و هیچ کشوری نمی‌تواند خود را به طور کامل و در مدت زمان طولانی قرنطینه کند.
انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان