۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین کاسبی مافیای دارو با جان مردم/ کمبود دارو، درد بی‌درمان این روزهای بیماران خاص
کد خبر: ۳۴۲۰۴۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۲/۱۶ ساعت: ۱۱:۵۲ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

کاسبی مافیای دارو با جان مردم/ کمبود دارو، درد بی‌درمان این روزهای بیماران خاص

این روز‌ها خرید دارو مشکلات و معضلات خاص خود را دارد؛ کمبود دارو موجب شده است که بیماران برای تهیه داروی‌های ضروریشان از این داروخانه به آن داروخانه بروند. از طرفی به بهانه تحریم، کرونا و گرانی هر داروخانه‌ای مقررات خاص خود را دارد و داروها را به هر قیمتی که می‌خواهند، به فروش می‌رسانند یا اینکه از عرضه داروی مورد نظر خودداری می‌کنند.

کاسبی مافیای دارو با جان مردم/ کمبود دارو، درد بی‌درمان این روزهای بیماران خاص

به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ تحریم‌های ظالمانه غرب تاثیرات متعددی در حوزه‌های مختلف داشته که اجتناب ناپذیر است، به طوری که اثرات آن در حوزه اقتصادی مشهود است و آثار آن در معیشت مردم به ویژه قشر ضعیف، تبعات منفی و کمرشکنی را در پی داشته است. اما در این میان تحریم دارویی به مراتب سخت‌تر است چراکه سلامت و جان انسان‌ها را نشانه گرفته است.

از طرفی با شیوع ویروس کرونا، گویا مشکل کمبود دارو پررنگ‌تر از گذشته خودنمایی می‌کند؛ به طوری که برخی شهرها برای تهیه دارو مشکلات زیادی را متحمل شدند. تا جایی که کمیسیون حقوق بشر اسلامی تداوم تحریم‌های امریکا علیه ایران را در شرایط مواجهه این کشور با بیماری ناشی از شیوع ویروس کرونا، توهین آشکار به هنجار‌های بین‌المللی و تهدید مستقیم مردم ایران و منطقه دانست و از سازمان ملل خواست در این شرایط حساس، در مقابل این رویکرد امریکا بایستد و در رفع تحریم دارویی و اقلام پزشکی مورد نیاز ایران اقدام فوری کند.

اما در شرایط کرونا و استرس‌هایی که این ویروس به مردم وارد کرده؛ مشکلات دارویی نیز یکی از دغدغه‌های جدی مردم در این روزها شده است؛ به طوری که مردم طی چندین تماس با پایگاه خبری شاخص، خواستار طرح این موضوع و درخواست کمک از متولیان امر شده‌اند.

این روز‌ها خرید دارو مشکلات و معضلات خاص خود را دارد؛ کمبود دارو موجب شده است که بیماران برای تهیه داروی‌های ضروریشان از این داروخانه به آن داروخانه بروند. از طرفی به بهانه تحریم، کرونا و گرانی هر داروخانه‌ای مقررات خاص خود را دارد و داروها را به هر قیمتی که می‌خواهند، به فروش می‌رسانند یا اینکه از عرضه داروی مورد نظر خودداری می‌کنند.

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار ما از وضعیت کمبود دارو در سطح شهر اعلام نارضایتی کرد و گفت: بیماران، کسانی هستند که برای رسیدن به آرامش و خلاصی از درد به دارو نیاز دارند. لذا دارو نیاز اساسی یک بیمار است.

وی افزود: ما مجبور به تهیه اقلام دارویی برای رفع نیاز بیمار هستیم؛ اما متاسفانه در این شرایط که با تحریم مواجه هستیم، مشکلات زیادی را برای تهیه دارو متحمل می‌شویم. علی رغم افزایش چندین برابری قیمت داروها؛ متاسفانه داروهای داخلی را به سختی تهیه می‌کنیم.

این شهروند قزوینی بیان کرد: پررنگ کردن و پرداختن به کلمه تحریم چاره ساز نیست؛ چرا ما نباید در کشورمان که نخبگان بسیاری را پرورش داده است و توانایی‌های بسیاری را در رفع بسیاری از نیازها دارند، از مشکلات دارویی رنج ببریم.

شهروند دیگری در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین، اظهار کرد: پزشک برای بیمارمان داروی داخلی و ایرانی تجویز کرده است و دلخوش بودیم که می‌توانیم با هزینه کمتر و به راحتی آن را تهیه کنیم. اما با مراجعه به داروخانه نه تنها نتوانستیم نسخه پزشک را تهیه کنیم بلکه برای تهیه چند ورق قرص مجبور به مراجعه به تمام داروخانه‌های سطح شهر هستیم!

این شهروند بیان کرد: متولیان امر مدعی هستند مشکل کمبود دارویی نداریم اما گویا از وضعیت داروخانه‌ها در سطح شهر بیخبر هستند. برای تهیه دارو به یکی از داروخانه‌های قزوین مراجعه کردم و با اینکه داروی مدنظرم را در یکی از قفسه‌های داروخانه مشاهده کردم اما فروشنده از فروش آن امتناع کرد و پاسخ داد "این‌ها فروشی نیست!"

این شهروند گفت: انگار برخی حاضر هستند برای سود بیشتر با جان انسان‌ها معامله کنند، وگرنه چرا باید باوجود داشتن داروی مورد نظر بیمار، اما از فروش آن امتناع کنند؟

خانمی که برای تهیه داروی مادر بیمارش سختی زیادی کشیده بود، در گفت‎وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: مادرم بیمار است و برای سلامتی‌اش از هیچ کاری کوتاهی نمی‌کنم. یکی از پزشکان

در تهران یک نوع داروی ایرانی برای مادرم تجویز کرده و ما چندین سال به راحتی آن را تهیه می‌کردیم اما متاسفانه چند ماهی است که ما مجبور به تهیه این دارو از برخی داروخانه‌های خاص شدیم.

این شهروند قزوینی ادامه داد: چندین ماه به این منوال سپری شد اما این روزها حتی قادر به تهیه یک یا دو ورق از این دارو هم نیستیم؛ از طرفی نمونه مشابه این دارو، هیچ تاثیری روی بیمار ندارد و حتی مشکلات دیگری برای او به بار خواهد داشت.

وی ابراز کرد: یک روز که برای تهیه نسخه دارویی به یکی از داروخانه‌ها مراجعه کرده بودم، فروشنده راهنمایی‌ام کرد که می‌توانم ار طریق تماس تلفنی با "1490" داروهای را تهیه کنم.

این شهروند گفت: با این روش تنها توانستم دو ورق قرص که نیاز سه روز بیمارم است را فراهم کنم؛ به طوری که وقتی بار دوم تماس گرفتم در پاسخ شنیدم که "این قرص موجود نیست و باید از طریق پایتخت اقدام کنید"؛ در حالی که این کار در این شرایط کرونایی بسیار سخت و دشوار است.

با تحقیقات میدانی خبرنگار صبح قزوین، در سطح شهر قزوین نیز صحت کمبود دارو ثابت شد، به طوری که اگر تنها در مقابل ورودی یک داروخانه فقط برای یک ساعت بایستیم، شاهد چهره‌های نگران و مضطرب مردم به خاطر پیدا نکردن دارو خواهیم بود و شاید برای چند بار این مکالمه را بین فروشنده و خریدار بشنویم که "این نوع دارو را نداریم"، "خارجی نداریم، ایرانی می‌خوای؟"، "تموم کردیم، معلوم نیست کی برامون بیاد" و جملات از این دست که فروشنده به مراجعان تحویل می‌دهد.

در ادامه برای پیگیری موضوع به گفت‌وگو با مدیرکل جمعیت هلال احمر استان قزوین پرداختیم؛

حسن آصفی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین، اظهار کرد: مشکلات دارویی وجود دارد اما ما سعی می‌کنیم با ارائه داروهای مشابه، این موضوع را برطرف کنیم.

مدیرکل جمعیت هلال احمر و جوانان استان با بیان اینکه فروش بدون نسخه داروهای کم یاب صورت نمی‌گیرد، افزود: اگر متقاضیان با ارائه نسخه به داروخانه هلال احمر مراجعه کنند، ما در حد امکان سعی می‌کنیم که در حد نیاز محدود، مشکل بیمار را برطرف نماییم.

به گزارش خبرنگار صبح قزوین، طبیعتا نیاز دارویی برای بیماران، یک نیاز حیاتی است که کمک می‌کند تا فرد زنده بماند و نفس بکشد، متاسفانه در این شرایط پرپیچ و خم تحریم‌ها، برخی از سودجویان هم هیزم این آتش را با احتکار دارو یا گران فروشی، چند برابر می‌کنند که دودش هم به چشم مردم می‌رود، چراکه بدون شک برای زنده ماندن بیمار حاضر به پرداخت هزینه‌های نجومی و هر مبلغی برای داروی مورد نظر هستند و درواقع چاره‌ای جز این ندارند.

سازمان غذا و دارو هم یکی از ارگان‌های دخیل در بحث دارویی جامعه است که برای پاسخ سوالاتمان درباره کمبود دارو و تدابیر رفع این نیاز حیاتی، به آن مراجعه کردیم.

دکتر سپیده سیف‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین، درخصوص کمبود دارویی اظهار کرد: به طور کلی چندین مورد در امر کمبود اقلام دارویی دخیل هستند که به عمده‌ترین آن در این شرایط می‌توان به محدودیت‌های حاصل از کرونا اشاره کرد.

دبیر ستاد توزیع دارویی استان قزوین افزود: در این شرایط گاهی اقلام دارویی به سختی وارد کشور می‌شود؛ به عنوان مثال می‌توان به داروی "کوان" برای بیماران "pku" اشاره کرد که این بیماران جزو بیماران آنزیمی هستند.

وی بیان کرد: باتوجه به استعلامی که از سازمان وزرارت بهداشت گرفتیم، اقلام دارویی مورد نیاز کشور خریداری شده اما متاسفانه در این بازه زمانی به دلیل محدودیت‌های پرواز هنوز وارد کشور نشده است.

سیف اللهی ادامه داد: باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر تکیه به تولید داخل، یکی از سیاست‌های هر ساله سازمان غذا و دارو تامین مواد دارویی در داخل کشور است و دارویی‌هایی که نمونه داخلی در کشور دارند، وارد نشوند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: برخی داروهای ضدبارداری خوراکی طی سال گذشته مانند سابق وارد نشد، چراکه مشابه داخلی آن را در کشور داریم.

وی تصریح کرد: کمبود دارویی را انکار نمی‌کنیم چراکه برخی داروها در این بازه زمانی کمتر وارد کشور می‌شود. با این وجود در این مواقع هم ارائه دارو قطع نخواهد شد، احتمال دارد چند ماه به صورت مقطعی دارویی وجود نداشته باشد اما معمولا به طور کلی، موجود خواهد بود و ممکن است بیماران بتوانند به صورت ورقی از داروخانه‌ها تهیه کنند.

دبیر ستاد توزیع دارویی استان قزوین ابراز کرد: ممکن است به صورت مقطعی دچار کمبود دارو شویم اما سعی می‌کنیم نیاز بیماران را برطرف کنیم، چراکه عده‌ای در شرایط کنونی داروها را داخل خانه‌های خود انباشت می‌کنند، در حالی که عده‌ای دیگر به آن نیاز مبرم دارند. به ‌همین دلیل تلاش شد تا توزیع آن به‌صورت مدیریت شده در داروخانه انجام شود.

این مقام مسئول با اشاره به کمبود برخی داروهای داخلی گفت: شرک‌ های داخلی با توجه به سیاستی که دارند، نیز ممکن است برخی داروها را تولید نکنند که می‌توان به کمبود مواد اولیه یا مواد جانبی بسته‌بندی اشاره کرد که اگر هر کدام از این موارد دچار چالش شود با مشکل روبرو خواهیم شد؛ لذا داروخانه‌ها مجبور هستند به هر بیمار تعداد محدودی دارو تحویل دهند تا بتوانند نیاز همه را پوشش دهند.

سیف الهی یادآور شد: بسیاری از داروها چون مواد اولیه خارجی دارند و به دلیل عدم واردات، این مواد اولیه در اختیار شرکت‌های تولیدی قرار نمی‌گیرند و همین مساله باعث شده که با کمبود برخی داروها مواجه شویم.

دبیر ستاد توزیع دارویی استان اضافه کرد: منحصرا برخی داروها مشابه داخلی دارند، لذا باتوجه به شرایط حساس بیماری کرونا و کمبود دارو از مردم خواهشمندیم که نیازی نیست برای تامین داروهای کمیاب به تمام داروخانه‌های سطح شهر مراجعه کنند بلکه می‌توانند از طریق تماس با شماره تلفن‌های 190، 1490 یا 33ا63835 نیاز دارویی خود را اطلاع دهند.

سیف الهی در پایان بیان کرد: کارشناسان مربوطه در کمتر از دو ساعت دارو را استعلام کرده و اگر موجود باشد به بیمار اطلاع می‌دهد که از کدام داروخانه در سطح شهر داروی خود را تامین کند. البته گاهی ممکن است همان ساعات اولیه نتوانند دارو را پیدا کنند و تا یک هفته طول بکشد، اما حتما به بیمار اطلاع خواهند داد، لذا نیازی به مراجعه حضوری برای داروهای کم یاب نیست.

به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین، از سال گذشته و با شروع دوباره تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، تأمین مواد اولیه مهم‌ترین چالشی است که شرکت‌های داروسازی با آن مواجه هستند و نمی‌توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را از شرکت‌های خارجی تهیه کنند. از این رو باید تدبیری در این زمینه اندیشیده شود که بسیاری از داروها و مواد اولیه آن، در داخل تولید شود تا وابسته بیگانگان برای تهیه این اقلام ضروری نباشیم.

اما با تمام این شرایط، وقتی دارو به خصوص برای بیماران خاص کمیاب می‌شود، طبیعتا شرایط بسیار سختی را پیش روی او و خانواده‌اش قرار می‌دهد که تبعات منفی هم در پی دارد و بسیاری از بیماران هم‌اکنون با مشکلات جدی کمبود دارو مواجه هستند. لذا از متولیان امر خواهشمندیم نگاه ویژه‌ای برای این روزهای کرونایی داشته باشند تا بیماران و خانواده‌هایشان بتوانند این بحران را پشت سر بگذرانند.

انتهای پیام/ 2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان